Exception in thread "main"...hjælp
Fra : rt

Dato : 23-07-05 15:24

Nybegynder søger hjælp.

Jeg har lige downloadet JDK'en og JCreator, og jeg
prøver nu at kører det klassiske "Hej Verden"-program:

public class HejVerden
{
public static void main (String[] arg)
{
System.out.println("Hej Verden!");
System.out.println("Hvornår smager en Tuborg bedst?");
System.out.println("Hvergang!");
}
}

Filen er gemt som HejVerden.java.

Når jeg kører den får jeg denne fejl:

Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: HejVerden
Press any key to continue...

Hvad er der galt, er det noget med PATH'en??

Hjælp mig, så jeg kan komme i gang.

/rt

Fra : Henrik Hartig

Dato : 23-07-05 15:39

rt wrote:

> [...]
>Press any key to continue...
>
>Hvad er der galt, er det noget med PATH'en??

Kildekoden er ok, men du kan ikke bare køre kildekoden. Sådan gør du:
1) Oversætter programmet

javac HejVerden.java

Du får en binær kode (HejVerden.class), som maskinen kan forstå.

2) Kør programmet

java HejVerden

/henrik

Fra : rt

Dato : 23-07-05 15:56

[...]

Du har ret...og jeg vidste det faktisk godt :)

Det var bare en dum fejl, jeg troede at "Execute"-funktionen
i JCreator automatisk kompilerede filen, men det skal åbenbart
gøres manuelt først.

Tak for dit svar!

Hilsen rt (newbie)

Fra : Henrik Hartig

Dato : 23-07-05 16:00

rt wrote:

> [...]
>
>Det var bare en dum fejl, jeg troede at "Execute"-funktionen
>i JCreator automatisk kompilerede filen, men det skal åbenbart

Velbekomme.

Fra : Thomas Braad Toft

Dato : 23-07-05 22:08

rt wrote:
> Det var bare en dum fejl, jeg troede at "Execute"-funktionen
> i JCreator automatisk kompilerede filen, men det skal åbenbart
> gøres manuelt først.

Med al respekt til JCreator (jeg har selv brugt det i nogle år), så er
mit liv blevet bedre efter jeg er blevet Eclipse-bruger :)
Man bliver ret hurtigt glad for den løbende oversættelse af din
kildekode, så du ikke skal huske en eller anden taste-kombination for at
oversætte og senere køre koden.

Eclipse er gratis (http://www.eclipse.org) og der findes en masse
plugins, som man kan udvide faciliteterne. Det er faktisk bare at gi'
den gas og få kodet en hel masse :)

Mvh.

Thomas

Fra : Janus

Dato : 23-07-05 22:54

Thomas Braad Toft wrote:

> [...]
>
> Eclipse er gratis (http://www.eclipse.org) og der findes en masse
> plugins, som man kan udvide faciliteterne. Det er faktisk bare at gi'

Kender ikke JCreator, men derfor kan man vel godt gi' Eclipse et lille
skub bagi :) Eclipse er bare for lækkert et værktøj!
Man skal dog bare lige huske på, at Eclipse suger ret mange ressourcer,
tror præcis det med løbende "pre-kompilering" er et næsten umætteligt
hul. Min P4 2,4Ghz med 1Gb ddr ram kan godt trække det uden hosten og
stønnen, MEN jeg kan ikke ha' et program som iTunes kørende samtidig, så
hakker musikken (WinAmp kan dog godt).

Venlig hilsen Janus

--
Kids, try this at home: http://www.legendsrpg.net/index.php?refid=799

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-07-05 03:36

Janus skrev:

>Kender ikke JCreator

JCreator er en smaddergod Javaeditor til nybegyndere. Den kan det
mest nødvendige og er til at overskue.

--
Bertel

Fra : Thomas Braad Toft

Dato : 24-07-05 07:25

Hej Janus,

Janus wrote:
> [...]
> hul. Min P4 2,4Ghz med 1Gb ddr ram kan godt trække det uden hosten og
> stønnen, MEN jeg kan ikke ha' et program som iTunes kørende samtidig, så

Jeg synes faktisk slet ikke, at det er så slemt med resource-forbruget i
Eclipse. På arbejdet har jeg en Thinkpad T42 med 512 MB RAM og jeg har
da næsten altid WinAMP, en samling Firefox', Lotus Notes (som *IKKE*
sparer på resourcerne), etc. åbent uden de store problemer.

Bevares, det kræver mere end JCreator, men man får også en hel del cool
features med i hatten.

Mvh.

Thomas

Fra : Janus

Dato : 24-07-05 09:54

Thomas Braad Toft wrote:
> [...]
> sparer på resourcerne), etc. åbent uden de store problemer.
>
> Bevares, det kræver mere end JCreator, men man får også en hel del cool

Tja, det kan så også bare være iTunes der er programmeret helt hen i
skoven :)

--
Kids, try this at home: http://www.legendsrpg.net/index.php?refid=799

Fra : Søren Mors

Dato : 24-07-05 21:32

Thomas Braad Toft wrote:
> [...]
> da næsten altid WinAMP, en samling Firefox', Lotus Notes (som *IKKE*
> sparer på resourcerne), etc. åbent uden de store problemer.

Tjaeh, på mit arbejde har nogle af os fået 2GB ram for at kunne køre eclipse
-
-
-
-
-
på samme maskine som en WebSphere

Søren Mors

Fra : rt

Dato : 24-07-05 21:01

Jeg sidder ved min ThinkPad X31 med 768 MB Ram
og 1300 Mhz, så jeg ved ikke om den er "kraftig" nok??

Jeg tror jeg fosøger mig med JCreator til at starte med
i det mindste. Så kan jeg altid senere hen gå over Eclipse.
Jeg ser bare ingen grund til Eclipse i starten....eller?

/rt

Fra : Sune Vuorela

Dato : 24-07-05 21:09

On 2005-07-24, rt <ostekongenFJERN@hotmail.com> wrote:
> Jeg sidder ved min ThinkPad X31 med 768 MB Ram
> og 1300 Mhz, så jeg ved ikke om den er "kraftig" nok??

Ork!
Ingen problem.

Jeg har en 900 mzh-maskine - og kører fint med eclipse - så længe jeg
ikke slå translucency til på xorg - men det bringer også hele maskinen i
knæ.

--
Sune

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 24-07-05 21:58

rt wrote:
> Jeg sidder ved min ThinkPad X31 med 768 MB Ram
> og 1300 Mhz, så jeg ved ikke om den er "kraftig" nok??

Jeg har kørt masser af Eclipse på 750 MHz P III med 512 MB RAM.

Du kan sagtens køre.

Undlad at køre 20 ting samtidigt.

Og undlad VE plugin (GUI builder) - den hiver tænder ud.

> Jeg tror jeg fosøger mig med JCreator til at starte med
> i det mindste. Så kan jeg altid senere hen gå over Eclipse.
> Jeg ser bare ingen grund til Eclipse i starten....eller?

Jeg synes at du skal gå på Eclipse når du er over
Hello World niveauet.

Jeg er ikke specielt imponeret over hvad folk
lærer i "begynder IDE'er".

Arne

Fra : rt

Dato : 24-07-05 22:02

> Jeg synes at du skal gå på Eclipse når du er over
> Hello World niveauet.
>
> Jeg er ikke specielt imponeret over hvad folk
> lærer i "begynder IDE'er".

Hmm, ok. Det burde jeg måske.

/rt

Fra : Brian

Dato : 25-07-05 12:49

Har du overvejet at prøve IntelliJ IDEA istedet for? Det er også et
udviklingsmiljø til Java - og meget smartere. Jeg startede også med
JCreator, men da jeg blev introduceret for IntelliJ IDEA blev jeg meget
imponeret - og nu koder jeg ikke Java i andet Også fås det måde til
Windows og Linus/Unix.

Brian

Fra : rt

Dato : 25-07-05 14:12

> [...]
> JCreator, men da jeg blev introduceret for IntelliJ IDEA blev jeg meget
> imponeret - og nu koder jeg ikke Java i andet Også fås det måde til

Nææ, det havde jeg egentlig ikke overvejet, for jeg kender det ikke

Men nu anbefaler andre her i gruppen Eclipse, så hvad skal man vælge?

Det ville være rart med lidt info omkring gode henholdsvis dårlige ting
ved dem begge??

Og som sagt, skal det ikke være for tungt et miljø, da jeg sidder ved
min laptop og arbejder. Og i øvrigt er jeg helt "grøn", så jeg har nok
ikke det store behov for det helt vilde...

/rt

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 25-07-05 14:41

rt wrote:

> [...]
> min laptop og arbejder. Og i øvrigt er jeg helt "grøn", så jeg har nok
> ikke det store behov for det helt vilde...

Jeg kender ikke til andre miljøer end Eclipse, men jeg ville aldrig
overveje et IDE som ikke kompilerer løbende. Jeg er helt overbevist om
at jeg sparer utroligt meget tid på at alle compiletime fejl (herunder
ikke mindst syntaksfejl) afsløres med det samme.

Derudover synes jeg ikke at det er specielt svært at komme i gang med.

Med venlig hilsen
Thomas Bendsen

Fra : Janus

Dato : 25-07-05 16:19

Thomas Bendsen wrote:

> [...]
> ikke mindst syntaksfejl) afsløres med det samme.
>
> Derudover synes jeg ikke at det er specielt svært at komme i gang med.

-og specielt er ret yderst relevant, når man er nybegynder. Det er da
max irriterende at skulle kompilere igen og igen for at spore sine fejl.
At det så også kan være ganske uoverskueligt som nybegynder at overskue
fejlmeddelelsesstrukturen fra compileren, er det 112% klart at anbefale
Eclipse.

Vh Janus

--
Kids, try this at home: http://www.legendsrpg.net/index.php?refid=799

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-05 16:35

Thomas Bendsen skrev:

>Jeg kender ikke til andre miljøer end Eclipse, men jeg ville aldrig
>overveje et IDE som ikke kompilerer løbende.

Det ville drive mig til vanvid. Det var en kollosal lettelse i
sin tid at gå fra Comal80 (som nægtede at godtage en sætning med
fejl i) til en teksteditor til Pascalprogrammer.

--
Bertel

Fra : Kristian Thy

Dato : 25-07-05 16:39

Quoth Bertel Lund Hansen:

> Det ville drive mig til vanvid. Det var en kollosal lettelse i
> sin tid at gå fra Comal80 (som nægtede at godtage en sætning med
> fejl i) til en teksteditor til Pascalprogrammer.

Der *er* trods alt sket lidt siden Comal80. Hvis man kan holde de små
røde bølgestreger ved stavefejl i Word ud, kan man også klare Eclipse.

--
\\kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-05 20:33

Kristian Thy skrev:

>Der *er* trods alt sket lidt siden Comal80.

Det var ikke det der var pointen. Jeg skriver programmer i en
editor der ikke kompilerer noget som helst før jeg giver besked
om det, og jeg vil ikke have det anderledes.

>Hvis man kan holde de små røde bølgestreger ved stavefejl i Word
>ud, kan man også klare Eclipse.

Sikkert. Det skal jeg ikke kunne sige.

--
Bertel

Fra : Kristian Thy

Dato : 25-07-05 20:34

Quoth Bertel Lund Hansen:

> Det var ikke det der var pointen. Jeg skriver programmer i en
> editor der ikke kompilerer noget som helst før jeg giver besked
> om det, og jeg vil ikke have det anderledes.

Luddit

\\kristian
--
"Power is only given to the man who dare stoop to pick it up. Nothing
more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-07-05 22:02

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Det var ikke det der var pointen. Jeg skriver programmer i en
> editor der ikke kompilerer noget som helst før jeg giver besked
> om det, og jeg vil ikke have det anderledes.

Det er jo en smagssag.

Det er dog uomtvisteligt at Eclipse er ved at få en meget stor
markedsandel i Javaverdenen. IBM har virkelig ramt nerven på hvordan
Open Source programmer skal udvikles, og det er et udmærket produkt.

Det er iøvrigt meget fascinerende at se hvor meget det betyder at
compileren er så tæt knyttet sammen med editoren, så editoren VED hvad
koden du står på nu den gør.

Du skylder dig selv at få en dygtig Eclipsebruger til at vise dig hvad
den kan. Muligvis er der en onlinepræsentation der giver en fornemmelse.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 25-07-05 22:09

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> [...]
> markedsandel i Javaverdenen. IBM har virkelig ramt nerven på hvordan
> Open Source programmer skal udvikles, og det er et udmærket produkt.

Eclipse er suverænt mest udbredte IDE efter de
sidste statistikker fra december.

> Det er iøvrigt meget fascinerende at se hvor meget det betyder at
> compileren er så tæt knyttet sammen med editoren, så editoren VED hvad
> koden du står på nu den gør.

Jeg kan godt ide Eclipse men me dhensyn til kode forståelse
tror jeg nu at ihvertfald JBuilder og IDEA er lige så gode.

Arne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-07-05 11:42

Arne Vajhøj <arne@vajhoej.dk> writes:

> Eclipse er suverænt mest udbredte IDE efter de
> sidste statistikker fra december.

Det skyldes formentlig at Eclipse 1) ikke koster noget og 2) kan
refaktorere. Det er de to vigtigste ting for de brugere jeg kender.

> Jeg kan godt ide Eclipse men me dhensyn til kode forståelse
> tror jeg nu at ihvertfald JBuilder og IDEA er lige så gode.

Formentlig. Mit budget rækker pt ikke til IntelliJ, og JBuilder
bliver lavet om til at være en overbygning på Eclipse.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-07-05 11:53

On Tue, 26 Jul 2005 12:41:36 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Det skyldes formentlig at Eclipse 1) ikke koster noget og 2) kan
> refaktorere. Det er de to vigtigste ting for de brugere jeg kender.

Det samme kan siges om Netbeans Min personlige holdning er: Netbeans
har flere features installeret som default, men Eclipse har flere plugins,
man kan udvide med. Hvis man skal udvikle i det små/mellemstore med
servlets/JSP og webservices, mener jeg, Netbeans er den hurtigste at komme
i luften med. Er ens behov større erhversrelaterede projekter i
projekter, er Eclipse et bedre valg. Det gælder i særklasse hvis ens
udviklingsplatform inkluderer Websphere Application Server.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-07-05 12:03

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> [...]
> projekter, er Eclipse et bedre valg. Det gælder i særklasse hvis ens
> udviklingsplatform inkluderer Websphere Application Server.

Jeg har brugt hhv MyEclipse udvidelsen og den nye Eclipse Web Tools
Project til hvert sit projekt for nyligt, og MyEclipse er ganske god
til de mindre projekter, og Web Tools ser ud til at være god til at
styre flere samtidige testservere med samme kode, men er først ved at
nærme sig en releaset udgave her nu til 3.1.

Jeg er selv forholdsvis afslappet til hvilket ide man bruger, men
synes i hvertfald at man bør vide hvad der er af andre muligheder.

Den nyeste udvikling med at Netbeans kan importere Eclipse projekter
er rigtig spændende, da det er de spæde skridt frem mod at der er
IDE-uafhængighed for Javaprojekter.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 26-07-05 18:46

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Formentlig. Mit budget rækker pt ikke til IntelliJ, og JBuilder
> bliver lavet om til at være en overbygning på Eclipse.

JBuilder er så vidt jeg ved betydeligt dyrere end IDEA
(hvis vi snakker Enterprise Edition - og de andre er
ikke specielt interessante).

Til gengældser jeg det ikke som en grund til at
fravælge JBuilder at de har annonceret at de vil
skifte til Eclipse som platform.

Arne

Fra : rt

Dato : 26-07-05 20:09

> Det skyldes formentlig at Eclipse 1) ikke koster noget og 2) kan
> refaktorere. Det er de to vigtigste ting for de brugere jeg kender.

Undskyld mit nok dumme spørgsmål, men hvad mener du med "refaktorere" ?
Er det det samme som autokompilering? For det er, som jeg forstår det, da
også en af de væsentlige fordele.

En anden ting. Jeg har nu downloadet Eclipse, men det undrer mig at
programmet
ikke skal installeres. Skal man "bare" køre program-filen fra mappen?

Hvilke plugins bør man vælge som nybegynder? Og er det besværligt at
installere disse?

/rt

Fra : Kristian Thy

Dato : 26-07-05 20:16

Quoth rt:
> En anden ting. Jeg har nu downloadet Eclipse, men det undrer mig at
> programmet ikke skal installeres. Skal man "bare" køre program-filen
> fra mappen?

Ja.

\\kristian

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 26-07-05 20:33

rt wrote:

> Undskyld mit nok dumme spørgsmål, men hvad mener du med "refaktorere" ?
> Er det det samme som autokompilering? For det er, som jeg forstår det, da
> også en af de væsentlige fordele.

Refactoring betyder at forbedre eksisterende kode. Man laver
en kode blok om til en metode. Man omdøber metoder og variable
etc..

> [...]

Ja.

> Hvilke plugins bør man vælge som nybegynder? Og er det besværligt at

Start uden plugins. Når du får et voldsomt behov for en funktionalitet
så går du igang med at lede efter en plugin.

Ikke specielt.

Arne

Fra : Filip Larsen

Dato : 27-07-05 00:21

rt skrev

> Undskyld mit nok dumme spørgsmål, men hvad mener du med "refaktorere"
?

Refaktorering betyder at lave forholdsvis mekaniske ændringer i koden
uden at ændre i programmets funktionalitet.

Et klassisk eksempel er omdøbning af typer og instanser. I java kan det
være overordenligt omstændigt at omdøbe en klasse manuelt da den kan
være nævnt i mange andre klassefiler. Med automatisk refaktorering er
det blot et spørgsmål om at angive det nye navn og man har sparet 30
minutters arbejde. Når man har en hel palette af automatiske
refaktoreringer til rådighed i sit udviklingsmiljø betyder det også, at
man har meget mere lyst til at "holde koden pæn" hele tiden da det er så
nemt. Duplikeret kode? Marker sætningsfølge og udtræk ny metode i løbet
af 5 sekunder. Flyt klasse? Træk den hen i den nye pakke. I et godt
udviklingsmiljø bliver automatiske refaktoreringer faktisk nemt en del
af den "normale" udvikling, specielt når man kombinere med ting som
færdiggørelse af navne (name completion) og rettelse af fejl (fx.
tilføjelse af manglende import, tilføjelse af metoder der skal
implementeres, osv).

Det skal dog siges, at automatiske refaktoreringer og andre sådanne
værktøjer kun er godt hvis udvikleren fuldt ud kan stole på, at koden
ikke under nogen omstændigheder bliver ødelagt af automatikken, og her
er Eclipse efter min mening (efter 2 års brug) til at stole på.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : rt

Dato : 27-07-05 06:41

"Filip Larsen" <filip.larsen@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke under nogen omstændigheder bliver ødelagt af automatikken, og her
> er Eclipse efter min mening (efter 2 års brug) til at stole på.

Tak for det udførlige svar! Det forklarede en del...

/rt

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-07-05 09:47

"rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com> writes:

> Undskyld mit nok dumme spørgsmål, men hvad mener du med "refaktorere" ?
> Er det det samme som autokompilering? For det er, som jeg forstår det, da
> også en af de væsentlige fordele.

Refaktorering betyder noget i stil med "ombyg programmet men bevar
samme funktionalitet".

Fx i udtrykket (ikke testet)

x = 10*(bredde/2);

hvor man kan være interesseret i at lave det om til

int halvbredde = bredde/2;
x = 10*halvbredde;

Så markerer man bredde/2 og højreklikker sig frem til
Refactor->Extract local variable.

Tilsvarende til at udtrække kode til seperat funktion, og meget andet.

> En anden ting. Jeg har nu downloadet Eclipse, men det undrer mig at
> programmet ikke skal installeres. Skal man "bare" køre program-filen
> fra mappen?

Ja.

> Hvilke plugins bør man vælge som nybegynder? Og er det besværligt at
> installere disse?

Lad være. En rå eclipse kan rigeligt sålænge man gerne vil skrive
programmer med en "main"-metode, og mange plugins passer ikke helt sammen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-07-05 07:33

On Mon, 25 Jul 2005 23:01:51 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Du skylder dig selv at få en dygtig Eclipsebruger til at vise dig hvad
> den kan. Muligvis er der en onlinepræsentation der giver en fornemmelse.
Nu når debatten er igang, vil jeg da henlede opmærksomheden på denne
artikel: http://www.devx.com/opinion/Article/28723/0/page/1

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-07-05 09:53

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Nu når debatten er igang, vil jeg da henlede opmærksomheden på denne
> artikel: http://www.devx.com/opinion/Article/28723/0/page/1

Så vidt jeg kan se brokker han sig bare over at det ikke ligner det
han kender i forvejen, og at han ikke kan lave EJB-ting med Eclipse.

Et kraftværktøj så stort som Eclipse har nødvendigvis nogen sære
hjørner, men jeg synes ikke selv det er slemt. Mht intuiteten synes
jeg at Eclipse var nemmere at gå til for mig end Netbeans.

Jeg vil godt anbefale MyEclipse til den EJB-udvikler der skal lave
noget NU, og WTP til dem der ikke har så travlt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-07-05 10:00

On Wed, 27 Jul 2005 10:53:12 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Så vidt jeg kan se brokker han sig bare over at det ikke ligner det han
> kender i forvejen, og at han ikke kan lave EJB-ting med Eclipse.

Han påpeger også det, jeg har fremhævet, at man får en del mere med i
standardinstallationen af Netbeans. Du skulle selv prøve den nye 4.1; jeg
tror ikke du bliver skuffet
> Et kraftværktøj så stort som Eclipse har nødvendigvis nogen sære
> hjørner, men jeg synes ikke selv det er slemt. Mht intuiteten synes
> jeg at Eclipse var nemmere at gå til for mig end Netbeans.

Dem der er vant til Windows, synes også Windows er mere intuitiv end
Linux Når man er fortrolig med, at ting bliver gjort på en måde, er
det svært at vende sig til noget andet.
> Jeg vil godt anbefale MyEclipse til den EJB-udvikler der skal lave noget
> NU, og WTP til dem der ikke har så travlt.
Er MyEclipse ikke en betalingsplugin?
Jeg har selv netop installeret WTP, og jeg ser dig frem til, når jeg for
tiden til det, at udforske det nærmere. Har du nogen
førstehåndsindtryk/erfaringer, du kan videregive?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-07-05 10:45

> [...]

> Han påpeger også det, jeg har fremhævet, at man får en del mere med i
> standardinstallationen af Netbeans. Du skulle selv prøve den nye 4.1; jeg

Jeg har skam hentet den ned og startet den. Ulempen er bare at jeg
lige nu ikke har noget oplagt kode der vil passe til at rode med et
nyt IDE (multiprojektgejl er ikke et godt sted at starte).

Muligvis i den nærmeste fremtid.

> Dem der er vant til Windows, synes også Windows er mere intuitiv end
> Linux Når man er fortrolig med, at ting bliver gjort på en måde, er
> det svært at vende sig til noget andet.

Det er skam ganske korrekt, men i denne sammenhæng er det en vigtig
parameter hvis noget skal gøres anderledes end man er vant til. Fx
blev Visual Age og jeg aldrig rigtigt gode venner blandt fordi den
gemte alle sine filer i et internt repository istedet for i
filsystemet.

> Er MyEclipse ikke en betalingsplugin?

Joda. $30 hvilket ikke er galt.

> Jeg har selv netop installeret WTP, og jeg ser dig frem til, når jeg for
> tiden til det, at udforske det nærmere. Har du nogen
> førstehåndsindtryk/erfaringer, du kan videregive?

Jeg har ikke afprøvet den nye 0.7RC men kun M4 på en mindre
webapplikation.

Man kan håndtere flere samtidige Tomcat installationer (der er også
andre men dem kan jeg ikke hsuek lige nu) hvortil der deployes on the
fly. Man kan altså have sin applikation i luften på flere servere
samtidig under udvikling. Det er ikke lykkkedes mig at styre en
Tomcat på en anden maskine.

Det er muligt at debugge på både JSP og java niveau.

JSP editoren har kendskab til brugte taglibs og kan complete, selv
hvis TLD'en ligger i en JARfil.

Scriplets har ikke så god understøttelse af Java completion som MyEclipse.

I M4 virker Warexport ikke - det skulle virke i 0.7RC.

Formålet med at afprøve M4 på dette projekt var også at finde ud af om
det kunne afløse MyEclipse hvor vi ramlede ind i en showstopperbug på
et kritisk tidspunkt, og hvor manglen på kildetekst gjorde at vi sad
fast.

Erfaringerne med M4 var gode, og jeg foretager den endelige evaluering
når 0.7 releases.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-07-05 11:34

On Wed, 27 Jul 2005 11:44:54 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Jeg har ikke afprøvet den nye 0.7RC men kun M4 på en mindre
> webapplikation.

Mener det er 0.7RC, jeg har installeret. Eclipse 3.1
Nu vi er ved det, har du set denne fejlmeddelelse før:
Error creating remote VM for Visual Editor for Java.
Tried to access method
org.eclipse.pde.internal.core.WorkspaceModelManager.getWorkspacePluginModel

Herefter fryser eclipse totalt, og kan kun stoppes med kill.

java: 1.5.0_4
eclipse: 3.1
VE: Seneste release gennem update manager
Ubuntu 5.04
Hardware: HP nc4000 Pentium M 512 MB ram

Samme opsætning virker på min desktop
Debian Sid.
Hardware: Compag Evo Pentium 4 756 MB ram

> Erfaringerne med M4 var gode, og jeg foretager den endelige evaluering
> når 0.7 releases.
Vend meget gerne tilbage med resultatet.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-07-05 11:51

> [...]

> Tried to access method
> org.eclipse.pde.internal.core.WorkspaceModelManager.getWorkspacePluginModel

Nej.

Hvad siger <workspace>/.metadata/log ?

> [...]
>
> Samme opsætning virker på min desktop
> Debian Sid.
> Hardware: Compag Evo Pentium 4 756 MB ram

Alternativt at det ikke er den rigtige version af GTK. Men jeg ved
det ikke - jeg bruger pt ikke Linux til Eclipse, og jeg har
omhyggeligt undladt at blande VE med WTP.

Iøvrigt er VE ualmindelig glubsk med hukommelse. Det kan være at du
simpelthen slår hovedet mod loftet.

> Vend meget gerne tilbage med resultatet.

Gerne, men hold ikke vejret.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-07-05 12:12

On Wed, 27 Jul 2005 12:51:02 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Nej.
>
> Hvad siger <workspace>/.metadata/log ?

Der er ingen log:-\

> Alternativt at det ikke er den rigtige version af GTK. Men jeg ved det
> ikke - jeg bruger pt ikke Linux til Eclipse, og jeg har omhyggeligt
> undladt at blande VE med WTP.

Kunne være en mulighed. Ubuntu Gnome 2.10, Debian Sid Gnome 2.8
> Iøvrigt er VE ualmindelig glubsk med hukommelse. Det kan være at du
> simpelthen slår hovedet mod loftet.

Tror ikke det skyldes det, da der er 100 MB ledigt, og jeg kan sagtens
starte andre programmer, mens den er frosset. Måske skulle jeg prøve at
indsende en bugreport.

Jeg har også Debian Sarge på samme laptop, så jeg prøver lige, om det
virker her.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-07-05 12:18

> Der er ingen log:-\

Kawær der er et punktum mere eller mindre. Det kan jeg ikke huske.

Men hvis der ingen logfil er, og den hænger, lyder det som om du skal
en tur forbi Eclipse's bugzilla og søge efter ubuntu.

Jeg har selv kørt Eclipse kortvarigt på en Ubuntu 5.04 med 256 Mb
RAM. Det var dog uden VE.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-07-05 16:14

On Wed, 27 Jul 2005 13:17:49 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> [...]
> tur forbi Eclipse's bugzilla og søge efter ubuntu.
>
> Jeg har selv kørt Eclipse kortvarigt på en Ubuntu 5.04 med 256 Mb RAM.
Prøvede lige med Debian Sarge. Samme resultat.
Prøvede så med jdk1.5.0_1. samme resultat.
Prøvede en helt frisk installation af eclipse 3.1 med VE-1.1, nu officiel
release, men ikke tilgængelig fra updates.eclipse.org. Samme resultat.

Konklusion: Enten er der en bug i Eclipse 3.1 eller også i den officielle
release af VE-1.1. Hvorom alting er, er det ikke just befordrende for
tiltroende til eclipse 3.1 eller VE 1.1 pålidelighed.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-07-05 19:35

> [...]

> release af VE-1.1. Hvorom alting er, er det ikke just befordrende for
> tiltroende til eclipse 3.1 eller VE 1.1 pålidelighed.

Har du prøvet at zippe dit eclipse-bibliotek sammen på den maskine der
virker, og flytte det over på den maskine der ikke virker?

Hvis det stadig ikke virker, er det altså lokaliseret til en ting der
er anderledes mellem Ubuntu og Debian Sid.

Bortset fra det - hvis du virkelig gerne vil have en installation der
bare spiller, kunne du jo anvende en af dem som Eclipse officielt
understøtter:

http://www.eclipse.org/eclipse/development/eclipse_project_plan_3_1.html#TargetOperatingEnvironments

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-07-05 20:36

On Mon, 25 Jul 2005 15:38:48 +0000, Kristian Thy wrote:

> Der *er* trods alt sket lidt siden Comal80. Hvis man kan holde de små
> røde bølgestreger ved stavefejl i Word ud, kan man også klare Eclipse.
Du kan man jo også bare disable løbende oversættelse.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-07-05 16:43

> Det ville drive mig til vanvid. Det var en kollosal lettelse i
> sin tid at gå fra Comal80 (som nægtede at godtage en sætning med
> fejl i) til en teksteditor til Pascalprogrammer.

Det fungerer ikke som Comal80 men mere som stavekontrollen i Word.

En hel del af assistancen fra Eclipse virker først når ens kode
overholder Javasyntaksen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 25-07-05 17:37

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det ville drive mig til vanvid. Det var en kollosal lettelse i
> sin tid at gå fra Comal80 (som nægtede at godtage en sætning med
> fejl i) til en teksteditor til Pascalprogrammer.

Hej Bertel

For det første nægter Eclipse ikke noget som selv helst. Den gør blot på
en nem og overskuelig måde opmærksom på hvor der er fejl i din kode.
(Men hvis du har lyst kan du stadig eksekvere den).
For det andet har du fuld kontrol over hvilke typer af fejl Eclipse skal
gøre opmærksom på.
For det trejde har jeg svært ved at forestille mig en situation hvor jeg
er interesseret i at have fejl i min kode.

Med venlig hilsen
Thomas Bendsen

Fra : Kristian Thy

Dato : 25-07-05 18:59

Quoth Thomas Bendsen:
[...]
> For det trejde har jeg svært ved at forestille mig en situation hvor jeg
> er interesseret i at have fejl i min kode.

Det kan være noget af det Bertel har i tankerne er programmer som
Microsofts editor til VBA (og vist også alm. VB), der tjekker for fejl
hver gang man skifter linie eller vinduet mister fokus - og annoncerer
fejlene med et alarm-popup vindue med klokker og båthorn. Pænt
enerverende når man lige skal slå noget op på indernettet ...

--
\\kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-05 20:36

Thomas Bendsen skrev:

>For det første nægter Eclipse ikke noget som selv helst. Den gør blot på
>en nem og overskuelig måde opmærksom på hvor der er fejl i din kode.

Okay.

>(Men hvis du har lyst kan du stadig eksekvere den).

Det er ikke spørgsmålet. Jeg vil bare ikke forstyrres under
opbygningen af et program af diverse meldinger.

Hvis den ter sig som Words stavekontrol, er det mindre slemt, men
heller ikke den kan jeg have med at gøre.

>For det trejde har jeg svært ved at forestille mig en situation hvor jeg
>er interesseret i at have fejl i min kode.

Jeg tænker på at jeg i perioder er mere interesseret i
opbygningen af en struktur end i at få rettet småpillerier. Det
kommer så senere når jeg trykker på den dertil indrettede tast.

--
Bertel

Fra : Anon

Dato : 25-07-05 21:39

rt wrote:
> Men nu anbefaler andre her i gruppen Eclipse, så hvad skal man vælge?

Jeg kender ikke svaret - husk dog at IntelliJ Idea koster 499$ efter de
30 dages trial, hvorimod Eclipse er gratis....

Anon

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-07-05 21:44

On Mon, 25 Jul 2005 22:39:06 +0200, Anon wrote:

> Jeg kender ikke svaret - husk dog at IntelliJ Idea koster 499$ efter de 30
> dages trial, hvorimod Eclipse er gratis....
Netbeans 4.1 er også anbefalelsesværdigt. Gratis ligesom Eclipse.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 25-07-05 21:57

Michael Rasmussen wrote:

> Netbeans 4.1 er også anbefalelsesværdigt. Gratis ligesom Eclipse.

Eller Borland JBuilder Foundation eller Oracle JDeveloper
som også begge er gratis.

Det er jo en af fordelene ved Java - vi har et valg.

Arne

Fra : Janus

Dato : 23-07-05 15:41

rt wrote:
> [...]
> Press any key to continue...
>
> Hvad er der galt, er det noget med PATH'en??

Hej!
Har du kompileret din .java fil? Hvis du har det (problemfrit), så er
problemet højst sandsynligt din path. Hvis du altid står i den bibliotek
dine .class filer ligger i, (mener jeg du) kan du nøjes med:

CLASSPATH = .;

Jeg har også i den almindelige PATH tilføjet .;c:\dev\bin
[bin-biblioteket i mit JDK bibliotek]

Vh Janus

--
Kids, try this at home: http://www.legendsrpg.net/index.php?refid=799

Fra : Brian

Dato : 25-07-05 18:19

IntelliJ IDEA er ikke specielt tung(efter min mening). Desuden er det
utroligt nemt at komme i gang med. Men skal bare have sat pathen til Javac.
Herefter indeholder det både autocompletion, autogeneringer af massere af
gode, en gui maneger og en masse rigtig rare funktionaliteter som man
eksempelvis kender fra Visual studio. Desuden er min erfaringen af Eclips
ofte opføre sig meget mærkeligt - men jeg har ikke brugt det ret meget,
fordi da jeg skulle bruge det som nybegynder synes jeg det fungeret rigtig
dårligt. Men dette er jo kun min mening Men jeg aldrig overveje at skifte
tilbage!