Hjælp, jeg vil i gang igen!
Fra : rt

Dato : 23-07-05 11:47

Hej java-eksperter.

Jeg rodede for år tilbage lidt med java, og nu vil jeg gerne
i gang igen. Jeg har købt javabog.dk i bogform, men jeg mangler nu
at få nyeste version af java installeret på maskinen.

Hvad gør jeg?

Jeg synes det virker uoverskueligt med alle de versioner, og
hvad er JDK, JRE og hvad der nu ellers måtte være?

Nogen der kan hjælpe mig?

/rt

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 23-07-05 12:09

rt wrote:
> [...]
>
> Jeg synes det virker uoverskueligt med alle de versioner, og
> hvad er JDK, JRE og hvad der nu ellers måtte være?

Jeg vil da gerne forsøge. JDK står for Java Development Kit og er det du
skal bruge hvis du selv skal compilere javaapplikationer eller
-appletter. JRE står for Java Runtime Environment og kan kun bruges til
at afvikle javaprogrammer (bemærk at jre er en del af JDK).
Nyeste version hedder 5.0. Den væsentligste forskel jeg endnu har
opdaget mellem 1.4 og 5.0 er de såkaldte "generics" men det virker til
gengæld også som et ret væsentlig forbedring, omend man sikkert stadig
klarer sig fint uden. "Generics" er beskrevet her:
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/java/javaOO/generics.html

For at få JDK installeret kan du starte med at hente det her:
http://java.sun.com/downloads/index.html
hvor du øverst til højre skal vælge JDK5.0 eller J2SE 1.4.2. SDK.

Herefter er det sikkert bare at installere.

Med venlig hilsen
Thomas Bendsen

Fra : rt

Dato : 23-07-05 12:20

> [...]
> http://java.sun.com/downloads/index.html
> hvor du øverst til højre skal vælge JDK5.0 eller J2SE 1.4.2. SDK.

Tak for svaret. Det er altså så JDK5.0 jeg skal hente?? Den anden du
nævner er vel den forrige version, eller?? Og hvad står SDK for?

> Herefter er det sikkert bare at installere.

Sikkert! Jeg vil da forsøge :)

> Med venlig hilsen
> Thomas Bendsen

/rt

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 23-07-05 20:53

rt wrote:

> Tak for svaret. Det er altså så JDK5.0 jeg skal hente?? Den anden du
> nævner er vel den forrige version, eller??

Det er korrekt. Hvis du skal lave programmer til andre end dig selv,
kunne jeg forestille mig at mange sikkert stadig "kun" har 1.4.2 hvorfor
det kan være en fordel at bruge den, men ellers ser jeg ikke nogen grund
til ikke at vælge 5.0.

> Og hvad står SDK for?

Jeg vil gætte på at SDK står for Software Development Kit.

Med venlig hilsen
Thomas Bendsen