Atkins / Rødvin
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 22-07-05 10:56

Mojn gruppe !!

Er der nogen af jer, der kan give en teknisk forklaring på, hvordan
det kan være, at man ikke så gerne må tage et glas rødvin om aftene
"til at sove på", gælder dette også når man ca. er kommet på vægt man
gerne vil ligge på.
Jeg kan bedre forstå det med øl, som jeg mener er mere fedende.
Mvh.: Hans

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-07-05 16:08

[slet MANKU | 22 Jul 2005 09:55:45 GMT]

> [...]
>gerne vil ligge på.
>Jeg kan bedre forstå det med øl, som jeg mener er mere fedende.

Det er faktisk ret nemt; der er restsukker i rødvin og restsukker og
stivelse i øl - udover alkohol i begge - og det kan derfor være for "mange"
kulhydrater til hvad der er tilladt.

Når du er kommer godt igang med din diæt, kan Atkins godt tillade et lille
glas rødvin, evt. før sengetid :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-07-05 17:52

Rene' Hjorth wrote:

> Når du er kommer godt igang med din diæt, kan Atkins godt tillade et
> lille glas rødvin, evt. før sengetid :)

Med fare for at mislede en og anden: Jeg har gennemført min lowcarbomlægning
med et for mig helt tilfredsstillende resultat (ca. 3 kg/md) mens jeg
nogenlunde hver dag har delt en flaske vin med konen (drop bare de
strittende pegefingre-jeg er på dette område argumentsresistent). Om det
virker for andre ved jeg ikke - men alkohol har et glykæmisk index på 0, så
alt andet lige, burde det vel ikke være et problem mht. det at tabe sig. Men
det er klart at der er tale om tomme kalorier i en fysiologisk betragtning,
hvorimåd den spirituelle side af sagen er anderledes tiltalende .

vh
Jan

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-07-05 09:57

[Jan Bøgh | Sat, 23 Jul 2005 18:51:31 +0200]

>Med fare for at mislede en og anden: Jeg har gennemført min lowcarbomlægning
>med et for mig helt tilfredsstillende resultat (ca. 3 kg/md) mens jeg
>nogenlunde hver dag har delt en flaske vin med konen

Jamen, led blot :) Jeg har da også drikket vin under min diæt, måske i
mindre mængder, men ikke i den sammenhæng haft afsagn.

Jeg tilbød jo blot en forklaring til hvor nogle skal passe på og årsagen bag
- mens Hans (der jo kan forventes at være en mand) kan sikkert også indtage
vin når blot han er kommet over induction.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 25-07-05 12:02

Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> skrev:

> [...]
>- mens Hans (der jo kan forventes at
>være en mand) kan sikkert også indtage
>vin når blot han er kommet over induction.

Mojn !!

Tak for svarene. Jeg begyndte på Atkins 13. februar d. å. og har nu
nået mit foreløbige mål: Jeg ville tabe 10 kg. Det er måske nok
gået lidt langsomt, men da jeg er hjertepatient, skal jeg spise
over 10 piller om dagen (excl. nitro)og der er flere af pillerne,
der som bivirkning kan virke vægtforøgende (nedsætter vel
stofskiftet), så måske bør jeg være tilfreds. Vil nu tillade mig et
glas rødvin om aftene
Mvh.:
Hans

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 08-08-05 11:18

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in

> [...]
> kg/md) mens jeg nogenlunde hver dag har delt en flaske vin med konen
> (drop bare de strittende pegefingre-jeg er på dette område

Alkohol (ethanol) i meget moderate doser (1-2) genstande kan rent faktisk
øge testosteron-niveauet.

> Om det virker for andre ved jeg ikke - men
> alkohol har et glykæmisk index på 0,

Naturligvis - ethanol er jo ikke et kulhydrat men derimod en alkohol :)

> så alt andet lige, burde det vel
> ikke være et problem mht. det at tabe sig. Men det er klart at der er
> tale om tomme kalorier i en fysiologisk betragtning,

Ethanol er en makronutrient der tæller med i energiregnskabet - et glas
rødvin indeholder ca. 100 kcal.
Endvidere hæmmer det fedtforbrændingen sålænge leveren arbejder på at
forbrænde ethanolen.

> hvorimåd den spirituelle side af sagen er anderledes tiltalende .

Helt enig, et moderat alkoholforbrug kan løfte livskvaliteten og
inspirere til radikale tiltag på kost- og motions-fronten :)

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen