Javabog på dansk
Fra : Jesper

Dato : 19-07-05 13:11

Hej
Jeg har tænkt mig at købe en javabog på dansk. Jeg vil gerne høre om der
er en i kan anbefale. Har kigget lidt på den af Jacob Nordfalk:
Objektorienteret programmering i java. Er den god?

Findes der en dansk bog om java i hardcover eller en indbinding der gør
at bogen kan ligge på bordet af sig selv? Synes jeg nemlig er smart når
jeg arbejder.

mvh Jesper

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 19-07-05 17:23

Jesper wrote:
> Har kigget lidt på den af Jacob Nordfalk:
> Objektorienteret programmering i java. Er den god?

Du kan jo frit kikke på meget af indholdet her:
http://javabog.dk/

Og nu du er igang...
http://www.linuxbog.dk/index.php?b=java
http://www.docjava.dk/

/Johnnie

Fra : Henrik Hartig

Dato : 19-07-05 20:20

Jesper wrote:

> [...]
>
> Findes der en dansk bog om java i hardcover eller en indbinding der
> gør at bogen kan ligge på bordet af sig selv? Synes jeg nemlig er

Jeg har købt bogen, og ja, den er rigtig god - pædagogisk skrevet.
Fordelen ved at købe den fremfor netudgaven er at der er lidt mere med i
bogform, desuden støtter du forfatteren, som ellers arbejder næsten gratis.

Vil næsten påstå at det er den bedste javabog på DANSK (muligvis findes
der udenlandske java-bøger som er bedre).

/henrik

Fra : Jesper

Dato : 19-07-05 20:38

Henrik Hartig wrote:
> [...]
>
> Vil næsten påstå at det er den bedste javabog på DANSK (muligvis findes
> der udenlandske java-bøger som er bedre).

Er udgave 3 opdateret med det nye i den nyeste Java version? Vil nemlig
gerne være helt på forkant.
Jesper

Fra : Bo Krantz Simonsen

Dato : 17-08-05 19:28

Jacob Nordfalks bog "Objektorientere programmering i Java", 3.
udgave, er måske den bedste på dansk, og det er meget generøst at
den også kan læses på nettet: http://javabog.dk

Der er _meget_ godt at sige om bogen, men den har i hvert fald én
alvorlig svaghed: Grafisk programmering er lavet vha.
såkaldte "AWT"-komponenter. Dem er der ingen som bruger mere i
praktiske programmeringsopgaver. Nu bruger man såkaldte Swing-
komponenter (=JFC-komponenter).

Nordfalk retfærdiggør brugen af AWT ved at det er lettere at
anvende, men problemet er at de studerende som faktisk vil bruge
Java til noget er nødt til senere at lære Swing og så er det let
at blive forvirret for AWT- og Swing-komponenter ligner hinanden
på mange måder.

Vi synes at Nordfalk overdriver sværhedsgraden af Swing, og Swing-
eksemplet i afsnit 11.10.2 er skrevet unødigt kompliceret. Man
kan sagtens lave eksempler hvor Swing har samme sværhedsgrad som
AWT.

Specielt er Nordfalks bog et problem for de aktive og kreative
studerende som i vore kurser spørger os (lærerne) om hvordan man
ændrer baggrundsfarven på X eller om man kan sætte en rød ramme
omkring Y etc. Så er vi nødt til at sige at det er let, men
desværre ikke hvis man følger Nordfalks bog.

Derfor har vi i vore kurser valgt kun delvis at bruge Nordfalks
bog. Når vi kommer til grafisk programmering, går vi væk fra
Nordfalks bog.

Nogle synes at Nordfalks eksempler er kedelige, men det er jo smag
og behag.

Husk at købe 3. udgave af bogen pga. væsentlige forbedringer i
forhold til 2. udg.

Venligst
Bo Krantz Simonsen

Fra : Henrik Hartig

Dato : 17-08-05 23:33

Bo Krantz Simonsen (slet 7KVSL) wrote:

> [...]
>og behag.
>
>Husk at købe 3. udgave af bogen pga. væsentlige forbedringer i

Hej Bo
Du gav mig lidt stof til eftertanke. Jeg er nemlig igang med at følge
Nordfalks bog, og har haft problemer med at bruge AWT-eksemplerne. Lader
til at min netudbyder www.dansite.dk IKKE understøtter AWT (Kan det
passe?). Kan ihverfald ikke få l... til at virke.
Jeg kan forstå på dig at AWT er yt. Så jeg vil gå igang med SWING i
stedet og glemme AWT. Er det en klog disposition?
hilsen Henrik

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 18-08-05 17:55

Henrik Hartig wrote:
> [...]
> Jeg kan forstå på dig at AWT er yt. Så jeg vil gå igang med SWING i
> stedet og glemme AWT. Er det en klog disposition?

Hvis vi snakker applets så har serveren intet med AWT
eller Swing at gøre. Det er clients Java der kører det.
Og hvis du har problemer med www.dansite.dk så hjælper
det næppe at skifte fra AWT til Swing.

Hvis vi snakker om det kendte problem med at
www.dansite.dk ikke har fået sat headless til
true så du kan bruge AWT kode til grafik
generering så tror jeg hverken at Swing kan
erstatte det eller at det ville virke, da
Swing ville bruge de samme AWT metoder som
du selv bruger.

Snakker vi helt generelt, så bruger man kun AWT
til applets som skal køre med MS JVM eller til helt
specielle ting.

Til generel GUI bruger man altid Swing.

Man graver heller ikke ud til et hus med en skovl,
hvis man har en bulldozer til rådighed.

Arne

Fra : Henrik Hartig

Dato : 21-08-05 13:59

Mange tak for den uddybende forklaring.
/henrik

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-08-05 17:41

Henrik Hartig <hartig@tele2adsl.dk> writes:

> Lader til at min netudbyder www.dansite.dk IKKE
> understøtter AWT (Kan det passe?).

Nej. Jeg antager at du har lavet en applet, men det er modtagerens
applet-afvikler (altså den version af Java browseren bruger til at
køre appletter med) der bestemmer hvad den kan og ikke kan.

> Jeg kan forstå på dig at AWT er yt. Så jeg vil gå igang med SWING i
> stedet og glemme AWT. Er det en klog disposition?

Jeg tror ikke du nogensinde vil fortryde det.

/L

Fra : Henrik Hartig

Dato : 21-08-05 13:59

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> [...]
> køre appletter med) der bestemmer hvad den kan og ikke kan.

> Jeg tror ikke du nogensinde vil fortryde det.
Så vil jeg gå igang med SWING
Tak
/henrik