Hvordan checkkes på cookies
Fra : Sørensen

Dato : 17-07-05 20:24

Hej !
Jeg har efterhånden fattet at Servlets sessioner gemmes i cookie under navne
JSESSION. Jeg ville så gerne kunne checkke om brugeren har cookies slået
til - kan man gøre det fra en servlet ?
(jeg er bekendt med getCookies(), men når brugeren er i login-situationen
behøver der jo ikke være en cookien med navn JSESSION, - så det er en
generel metode jeg efterspørger)
pft
Sørensen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 17-07-05 21:55

Sørensen wrote:
> [...]
> (jeg er bekendt med getCookies(), men når brugeren er i login-situationen
> behøver der jo ikke være en cookien med navn JSESSION, - så det er en

Var det ikke lige så godt at sætte din servlet container
til at skifte til URL rewriting hvis browseren ikke
accepterer cookies ?

Arne

Fra : Sørensen

Dato : 18-07-05 19:03

"Arne Vajhøj" <arne@vajhoej.dk> skrev i en meddelelse
> Var det ikke lige så godt at sætte din servlet container
> til at skifte til URL rewriting hvis browseren ikke
> accepterer cookies ?
>
> Arne

tjo måske, - men er der ikke en enkel måde at se om browseren accepterer
cookies, - bør man måske anvende javascript?
Sørensen

Fra : Sørensen

Dato : 18-07-05 19:05

> [...]
> Var det ikke lige så godt at sætte din servlet container
> til at skifte til URL rewriting hvis browseren ikke

Hvad er egentlig almindeligt? anvender stort set alle servletter URL
rewriting (jeg synes umiddelbart det ser lidt omfattende ud)
vh Sørensen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 18-07-05 20:23

Sørensen wrote:
> "Arne Vajhøj" <arne@vajhoej.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvad er egentlig almindeligt? anvender stort set alle servletter URL
> rewriting (jeg synes umiddelbart det ser lidt omfattende ud)

Tomcat (og de fleste andre engines) har default at den
først prøver cookies og ellers bruger URL rewriting.

Normalt er det slet ikke noget man overhovedet skal tænke
på. Det sørger containeren selv for.

Eneste lille hovsa er at man naturligvis skal huske at encode
URL'er når man f.eks. redirecter.

Hvorfor har du fået behov for selv at kigge på
session cookie ?

Arne

Fra : Sørensen

Dato : 19-07-05 22:23

Hej Arne

> [...]
>
> Eneste lille hovsa er at man naturligvis skal huske at encode
> URL'er når man f.eks. redirecter.
>
> Hvorfor har du fået behov for selv at kigge på

Behovet for selv at kigge på cookies er opstået fordi brugernes sider
sommetider blandes sammen og fordi jeg i min "lærebog" (Webprogrammering
med JSP af J. Nordfalk) læser:
"For at webserveren kan holde styr på brugersessionerne, skal brugerne have
cookier slået til. Hvis brugeren har cookier slået fra, kan serveren
alligevel i et vist omfang holde styr på sessionerne, ved at omskrive alle
URLer i siderne således at de indeholder sessions-ID'et (Såkladt URL
Rewriting)..."
Det er udtrykket "i et vist omfang" som gør mig lidt betænkelig - og fører
til at jeg tror man hellere må afkræve at cookies er slået til.
vh Sørensen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 20-07-05 07:10

> [...]
> Det er udtrykket "i et vist omfang" som gør mig lidt betænkelig - og fører
> til at jeg tror man hellere må afkræve at cookies er slået til.

Jge ved ikke hvad forfatteren mener med "i et vist omfang".

URL rewriting skal virke. Punktum.

Den lille hovsa er som sagt at du i din applikations
kode skal underestøtte URL rewriting ved at alle links
bliver encoded.

aldrig bare bruge link

altid bruge response.encodeURL(link)

Arne

Fra : Sørensen

Dato : 26-07-05 22:05

> URL rewriting skal virke. Punktum.
Det gør det også, - har jeg nu erfaret. Tak for hjælpen.