Liste over glykæmisk belastning?
Fra : Jakob Munck

Dato : 16-07-05 21:17

Jeg har netop læst Dr. Hertz slankebog: "Slank uden kulhydrater" (Pol.
Forlag) og den virker meget inspirerende til at gå i gang med en
ikke-fanatisk udgave af Atkins kuren. Men til det formål savner jeg en
længere liste over diverse fødevarers glykæmiske belastning. I bogen er der
en liste, men den er mangelfuld. F.eks. står der ikke havregryn??

Jeg regner med at de der kender ikke-kulhydrat-kurene ved, hvad glykæmisk
belastning er, og måske kan nogle henvise til en længere liste med udregning
over dette for forskellige fødevarer?

v.h.
Jakob

Fra : Jakob Munck

Dato : 16-07-05 21:56

Jeg har selv fundet et par lister, idet jeg går ud fra at "glykæmisk
belastning" er det samme som "glychemic load"?

Er det rigtigt?

v.h.
Jakob

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-07-05 09:10

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har selv fundet et par lister, idet jeg går ud fra at "glykæmisk
> belastning" er det samme som "glychemic load"?
>
> Er det rigtigt?

Kan du ikke dele listerne med os andre,
der følger samme kur?

Mvh.Bodil.

Fra : Jakob Munck

Dato : 17-07-05 11:00

> Kan du ikke dele listerne med os andre,
> der følger samme kur?

www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=1264&a=6643

jm

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-07-05 21:19

[Jakob Munck | Sat, 16 Jul 2005 22:16:52 +0200]

>Jeg regner med at de der kender ikke-kulhydrat-kurene ved, hvad glykæmisk
>belastning er, og måske kan nogle henvise til en længere liste med udregning
>over dette for forskellige fødevarer?

Du kan faktisk ikke beregne det glykæmiske indeks, det kan kun måles ved at
du har et antal forsøgspersoner siddende, måler deres blodsukker, lader dem
spise en del af varen og efter et stykke tid måler igen.

Dette foretages så med et stort antal personer, eller flere gange, hvorefter
du har den glykæmiske værdi - dermed sagt at det er en kostbar kalkule, så
listerne der er at finde på nettet er ikke så omfattende som man kunne
ønske.

Desværre...

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth

Dato : 18-07-05 08:57

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> dem
> spise en del af varen og efter et stykke tid måler igen.

Du har ret. Man ved nemlig stort set ikke, hvordan det glykemiske index er,
når fødevarerne blandes. Kort sagt ved man, hvordan det glykemiske index er
for henholdsvis brød og ost. Men hvad det er, når man spiser eksempelvis en
skive brød
med ost, er ukendt.

(Det kan godt være, at lige præcis "brød med ost" er målt. Det er pointen,
jeg vil have frem... at mankan kende forskellige fødevarers glykemiske index
uden at vide, hvordan det er for en blanding af fødevarers kendte glykemiske

> [...]
> du har den glykæmiske værdi - dermed sagt at det er en kostbar kalkule, så
> listerne der er at finde på nettet er ikke så omfattende som man kunne

.... og kan kun bruges som fingerpeg. Det bedste er at fornemme på sin egen
krop, hvad der virker.

Jeg har eksempelvis fundet ud af, at en skive rugbrød med smør og ost mætter
mig bedre og længere end en skive toatbrød med syltetøj.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-07-05 11:31

Lisbeth wrote:

> [...]
> index er, når fødevarerne blandes. Kort sagt ved man, hvordan det
> glykemiske index er for henholdsvis brød og ost. Men hvad det er, når

Hvilket svjhf bl.a. er Arne Astrup og de andre i fødevaremafiens grund til
ikke at ville anerkende low-carb/livsstilen/s kvaliteter. Diskussionen er
beskrevet i 'Menneskeføde' af Tor Nørretranders.

> ... og kan kun bruges som fingerpeg. Det bedste er at fornemme på sin
> egen krop, hvad der virker.

Det tro jeg ikke at man kan på lige nøjagtigt dette punkt.

> Jeg har eksempelvis fundet ud af, at en skive rugbrød med smør og ost
> mætter mig bedre og længere end en skive toatbrød med syltetøj.

Åh ja - det er vist en ret generel erfaring. Men om du derfra kan slutte
noget om glykæmi er IMHO tvivlsomt.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 18-07-05 14:39

["Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> | Mon, 18 Jul 2005
09:57:01 +0200]

>Jeg har eksempelvis fundet ud af, at en skive rugbrød med smør og ost mætter
>mig bedre og længere end en skive toatbrød med syltetøj.

Mange Atkins og lowcarb folk (bl.a. mig) vil hér hævde at det er den forøget
protein- og fedtindhold i smør/ostemaden (samt lidt gode fibre) fremfor de
lette kulhydrater (og ingen fibre) der gør forskellen :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk