Varighed på obligationer
Fra : smaz

Dato : 13-07-05 21:53

Hvad betyder varighed på obligationer?

Når jeg kigger i f.eks. JP's kurslister, så er der f.eks. Skibe 12,
pålydende på 2%, kurs ca. 94, stående lån med udløb i 2012. Den har en
varighed på knap 7 og det passer jo meget godt med at der er ca. 7 år til
2012.

Så findes der også et 3% realkredit annuitetslån, også til kurs ca. 94, med
udløb i 2028, der har en varighed på knap 10 år. Hvordan hænger det sammen?

Hvilke omkostninger er der, hvis man beholder obligationer til udløb?

mvh/smaz

Fra : Joakim von And

Dato : 14-07-05 08:58

"smaz" <smaz-snabel@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad betyder varighed på obligationer?

Varigheden er et statisk risikomål. Den angiver et gennemsnitligt og
ensartet udtryk for restløbetiden, men kan også udtrykke kursrisikoen for en
fordring.

> [...]
med
> udløb i 2028, der har en varighed på knap 10 år. Hvordan hænger det

Det gælder generelt at varigheden er mindre end (eller lig) med
restløbetiden. Den matematiske begrundelse herfor må du selv slå op.

> Hvilke omkostninger er der, hvis man beholder obligationer til udløb?

omkostninger til opbevaring af obligationerne.

Joakim

Fra : Joakim von And

Dato : 14-07-05 14:40

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> med
> sammen?
>
> Det gælder generelt at varigheden er mindre end (eller lig) med
> restløbetiden. Den matematiske begrundelse herfor må du selv slå op.

Endvidere;

Forskellen i varigheden ml. de to obligationer kan henføres til
konverteringstruslen for 3% realkredit.

Generelt kan man sige at varigheden for en konverterbar obligation er
væsentlig lavere end varigheden for en inkonverterbar obligation, ud fra
forudsætningen om at låntager har ret til at udnytte sin konverteringsret.

Joakim