Sukkerfrit slik i Netto
Fra : Rene' Hjorth

Dato : 13-07-05 15:19

Hej,

Jeg bemærkede lige at Netto åbenbart har sukkerfrit slik som en fast vare -
altså karameller, vingummi og lakrids til rimelige priser.

Bemærk dog at lige sukkerfrit *slik* som dette oftest er sødet med store
mængder sukkeralkoholer, så er man modtagelig og spiser mere end 1/3 pose
kan man godt få lidt voldsomt luft i maven m.m...

Folk der er på Atkins eller anden lowcarb diæt kan fratrække hele mængden af
kulhydrater fra sukkeralkoholer, glycering og kostfibre fra deres
"kulhydratregnskab".

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-05 17:48

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> [...]
mængden
> af
> kulhydrater fra sukkeralkoholer, glycering og kostfibre fra deres

Det har du ret i, og folk som mig, diabetiker, skal egentlig helst holde
sig
fra det, fordi de anvendte sødestoffer påvirker blodsukkeret på samme måde
som *alm* sukker.
Så det er meget muligt at det er uden tilsætning af det man kalder "alm
sukker", men det der er anvendt istedet er faktisk endnu værre for
diabetikere.

Louise

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-07-05 12:14

[Louise | Wed, 13 Jul 2005 18:48:23 +0200]

>Det har du ret i, og folk som mig, diabetiker, skal egentlig helst holde
>sig fra det, fordi de anvendte sødestoffer påvirker blodsukkeret på samme måde
>som *alm* sukker.

Euden at være alt for sikker - men er DU sikker? Jeg ved godt at visse
diabeteskilder siger at man skal holde sig fra (for meget) sukkeralkoholer.

Men sukkeralkoholer har en betragtelig laver energi indhold, og med det i
mente mener jeg ikke at det kan påvirke blodsukkeret på lige fod med
almindelig sukker.

Jeg har også snakket med iabetesforeninger i udlandet, der anbefale slik
sødet med sukkeralkoholer (i begrænset mængde) til deres medlemmer - men i
Danmark er anbefalingerne noget anderledes...

>Så det er meget muligt at det er uden tilsætning af det man kalder "alm
>sukker", men det der er anvendt istedet er faktisk endnu værre for
>diabetikere.

Undskyld, men det har jeg svært ved at tro på - at det kan være værre end
sukker? Alene hvis man kigger på den glykæmiske værdi, har de typiske
sukkeralkoholer som maltitol og isomalt, en betragtelig lavere indeks end
f.eks. sukker (det værste).

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-05 19:06

> [...]
> sødet med sukkeralkoholer (i begrænset mængde) til deres medlemmer - men i
> Danmark er anbefalingerne noget anderledes...

Jeg har altid fået at vide at det er badre at spise et par stykker "alm"
slik istedet for noget sødet med sukekralkoholer.
Sukkeralkoholerne påvirker blodsukkeret, og diabetikere kan blive snydt,
hvis de tror de spiser "sukkerfrit" slik, om nogen så tror ikke påvirker
blodsukkeret.
Man siger at man godt kan spise et stykker "sukkerfri" slik, men personligt
spiser jeg det ikke, da jeg aldrig ved hvordan det påvirker blodsukkeret.

> [...]
> sukker? Alene hvis man kigger på den glykæmiske værdi, har de typiske
> sukkeralkoholer som maltitol og isomalt, en betragtelig lavere indeks end

Ved det har et lavere indeks, men det påvirker stadig, og samtidig er det
ikke den "ægte" vare dvs. man ikke ved hvor meget og hvornår det påvirker
ens blodsukker.
Det er en personlig holdning og erfaring om man spiser det såkaldt
sukkerfrie slik.

Louise