håb opfølgning (meget lang)
Fra : taina

Dato : 13-07-05 13:23

Efter den sidste lille historie om den "håbløse" hest med alle
maveproblemerne (tåler ikke græs, bøvser, oppustethed, slår fra høet, alt
for tynd) må I hellere lige få en opfølgning.
I sidste uge havde jeg ny dyrlæge, kiropraktor og kinesiolog på hende.

Den nye dyrlæge var et hit. Han undersøgte hesten grundigt og tog
gødningsprøve og blodprøve. Det viste, at sveskens nyrer ikke fungerer
ordentligt, hun har for mange proteiner i kroppen og dertil stoffer der
tyder på et "løbende" nyreslag. Hun er dehydreret, har nedsat tarmfunktion
og mangler zink og kobber.

Det viste sig også, at hun ikke spiser dyrlæger til morgenmad, frokost og
aftensmad - den nye dyrlæge tog hende med en ro, der smittede af og han både
stak, raspede tænder og havde armen oppe r**** på hende uden bedøvelse. Så
det var en rigtig positiv oplevelse - og hvor er jeg da træt af, at jeg ikke
har byttet dyrlægen ud noget før

Kiropraktoren og kinesiolog var også en supergod oplevelse. Kiropraktoren
løsnede svesken op i ryggen, hvor hun har krampet godt og grundigt sammen.
Jeg synes, at svesken derefter var bare en lille bitte smule mindre
oppustet - og hun har virket lidt gladere siden - eller måske har jeg bare
været gladere og det har smittet af
Kinesiologen mente også, at den var gal med nyrerne og anbefalede noget
homøopati-noget til at rense ud.

Det er næsten umuligt at beskrive, hvor godt det er, at der er nogen, der nu
har fastlået at der er noget i vejen med hesten - de sidste tre måneder har
været som at slå i en dyne, dyrlæge, ridelærer og dermed mange andre har
simpelt hen bare ment, at jeg er pylret.

Nu kommer så de næste mange dilemmaer. Eksperterne er selvfølgelig ikke
enige om, hvad der skal til, for at svesken bliver rask. Dyrlægen mener, at
hun skal have havre + vitamin og mineraler (så simpel fodring som muligt),
foderkonsulenten at det skal hun overhovedet ikke (for meget stivelse). Og
så er der jo også alle de andre ting, jeg går og spekulerer over. Er det for
eksempel smart at hun bliver lukket ud til andre heste, der tager sig en
løbetur en gang imellem, hvis hun har en nyreslagslignende tilstand?
Dyrlægen mener hun skal uuud for at stoppe krybbebideriet, men dehydreret
hest ude i den her hede? Og gad nok vide, om grunden til at hun nægter at
pille ved det lækre grønne hø er, at der er mange proteiner i i forhold til
det knap så lækre, grovere lyse hø?

De andre på rideskolen kigger nogle gange på mig, som om jeg snakker om
grønne marsmænd, når jeg tænker højt

Jeg er gået i gang med at lede efter bøger om hestens fordøjelse og
organernes funktion, men det meste foregår på engelsk, og det bliver nok
lige for svært at forstå for lille mig. Måske man bare skulle gå i gang med
at læse til dyrlæge med det samme?

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-07-05 14:11

taina wrote:
> [...]
> lige for svært at forstå for lille mig. Måske man bare skulle gå i gang med

Jeg var på et tidspunkt til et foredrag om fodring og fordøjelse med
hende fra www.horseconsult.dk - det var alletiders.

Måske du kunne være så heldig at der var sådan et foredrag, eller
lignende, i nærheden snart?

-dennis

Fra : taina

Dato : 13-07-05 17:50

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hende fra www.horseconsult.dk - det var alletiders.
>
> Måske du kunne være så heldig at der var sådan et foredrag, eller

Jeg har lige smidt en mail til dem for at høre om der er et. Supergod ide,
tak

mvh. tina