Skat?
Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 11-07-05 17:49

Hej!

Jeg har lige hørt i TV avisen på DR1 at det IKKE er os i DK der har verdens
højeste
skattetryk, men Sverige.....

Hvor kan jeg finde en oversigt over skatteprocenter i verdens lande???

I DK siger de på DR1 at der er 55% af hver krones der betales i skat....
Jeg mente at at have hørt at det var 75% procent....,

Henrik

Fra : nvm

Dato : 11-07-05 21:16

> Hvor kan jeg finde en oversigt over skatteprocenter i verdens lande???

Et sted at starte kunne være EU's statistiske kontor: Eurostat

> I DK siger de på DR1 at der er 55% af hver krones der betales i skat....
> Jeg mente at at have hørt at det var 75% procent....,

Ja, journalisterne sortere jo også i fakta, så det passer i dagens
historie. Det afhænger bl.a. af hvordan du definerer skat og fx afgifter.

Se fx skatteministieriets alternativer:
http://www.skat.dk/tal_statistik/skatter_og_afgifter/519.html

Fra : Dan

Dato : 13-07-05 06:05

Hej Henrik,

> I DK siger de på DR1 at der er 55% af hver krones der betales i skat....
> Jeg mente at at have hørt at det var 75% procent....,

Det afhænger lidt af, hvordan du ser på moms og afgifter, og medregner dem.

Jeg har lavet et lille simpelt regneark, hvor du indtaster din trækprocent,
og derefter beregner regnearket, hvor stort dit reele skattetryk er -
medregnet moms og afgifter!

Og, som regnearket viser, så ligger det reelle skattetryk i Danmark omkring
70%, men igen, så afhænger det af, hvordan du ser på, og ikke mindst
medregner moms og afgifter.

Prøv selv: http://www.excelgaard.dk/excelgaard/skattetryk/

mvh.,
Dan