Overvågning af temperatur på diske i raid.
Fra : Lars

Dato : 11-07-05 10:57

Hej alle,

I denne herlige sommer varme, har jeg på fornemmelsen at en af servere lider
lidt i varmen, eller rettere sagt at diskene i den gør.

Der sidder monteret ialt 8 stk. SATA diske i maskinen. De 2 på en onboard
SATA raid controller (Intel MB) og de sidste 6 på en Intel SRCS 16 SATA
raid controller. Jeg har forgøves goooglet rundt efter et stykke software
som vil kunne overvåge temperaturen på de enkelte diske. Men desværre uden
held, og ej heller kan jeg finde et stykke software på Intels hjemmeside.

Er der nogle som har et fif / link ? et eller andet.

Det skal med samme siges at denne maskine ikke er placeret i en afkølet
maskinstue, da det er backup serveren som er placeret længst væk muligt fra
maskinstuen.

/Lars
"This message was transmitted on 100% recyclable electrons"

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-05 18:22

Lars wrote:
> [...]
> maskinstuen.
>
> /Lars
> "This message was transmitted on 100% recyclable electrons"

Har ikke selv forsøgt mig frem, men kan det tænkes at SpeedFan kan gøre
tricket for dig?

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-07-05 18:37

"Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk> crashed Echelon writing

> Har ikke selv forsøgt mig frem, men kan det tænkes at SpeedFan kan gøre
> tricket for dig?

Problemet er med RAID er at systemerne ser ikke diske, de ser kun arrayet
en stor virtuel disk. Måling af temp via SMART skal controlleren
understøtte.

Har selv problemet med mit RAID, og skal skifte controlleren ud hvis jeg
vil have temp måling.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-05 19:01

Bjarke Andersen wrote:

> Problemet er med RAID er at systemerne ser ikke diske, de ser kun arrayet
> en stor virtuel disk. Måling af temp via SMART skal controlleren
> understøtte.

yah, men havde håbet på at smart kunne se 'igennem' de logiske drev...

> Har selv problemet med mit RAID, og skal skifte controlleren ud hvis jeg
> vil have temp måling.

nogen idé om hvorvodt en Adaptec 2130SGL understøtter det?

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-05 19:04

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> nogen idé om hvorvodt en Adaptec 2130SGL understøtter det?

never mind, det gør den...

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-07-05 19:29

> nogen idé om hvorvodt en Adaptec 2130SGL understøtter det?

Nopes, noget du skal spørge Adaptec om.

--
Bjarke Andersen

Fra : Lars

Dato : 12-07-05 08:12

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> wrote in message
> Har ikke selv forsøgt mig frem, men kan det tænkes at SpeedFan kan gøre
> tricket for dig?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Hej Claus,

Har dog ikke prøvet speedfan, men 2 programmer som også kun kan læse SMART
data hvis diskene da ikke sad på en RAID controller *hulk*

Men tak for input, men jeg leder stadig......

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-05 11:55

Lars wrote:

> [...]
> data hvis diskene da ikke sad på en RAID controller *hulk*
>
> Men tak for input, men jeg leder stadig......

har lige fået en Adaptec 2130 ind af døren, der skulle ligge noget SW på
medfølgende cd som kan, ifølge en kollega, hvis han har ret smider jeg
lige en besked tilbage den her vej.

Fra : Lars

Dato : 12-07-05 13:19

> har lige fået en Adaptec 2130 ind af døren, der skulle ligge noget SW på
> medfølgende cd som kan, ifølge en kollega, hvis han har ret smider jeg
> lige en besked tilbage den her vej.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Det lyder herligt :) Glæder mig til at høre om det.

Jeg har desuden for 4 timer siden skrevet til Intels techsupprt, men nu må
vi se om der kommer et svar fra et rigtigt menneske fremfor deres
support-robot :(

Det morsomme er at, til Linux / soalris kan jeg finde en hel del værktøjer
til at løse mit problem. Men til Win2k server kan jeg ikke finde noget som
helst. Og Intels "original*" software, kan ikke vise hvor varme diskene er.

* Intels software er udviklet LSI Logic som også laver selve controlleren.

Fra : Lars

Dato : 13-07-05 08:31

"Lars" <blow_me@anytime.cume> wrote in message
> [...]
> support-robot :(
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Lige for at følge op på ovenstående.

Kl. 01.30 i nat skrev Intels techsupport tilbage, det findes ikke *hulk
hulk*
Medmindre at diskene var monteret i Intels egen originale "hot-swap bay"
kunne man se tempreraturen i selve hot-swap boksen.

ÆV!

Men tak for bidragene. Og hvis der er nogle derude som tilfældigvis har
kendskab til et stykke software som kan, jeg er stadig lydhør :)

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-05 22:54

"Lars"
> I denne herlige sommer varme, har jeg på fornemmelsen at en af servere
> lider lidt i varmen, eller rettere sagt at diskene i den gør.

Ved ikke rigtig, om jeg skal synes det er morsomt eller ej...

Men i hvert fald mistede jeg en disk, præcis samtidig med at jeg læste denne
tråd...
Muligvis pga varme, men i hvert fald er det ikke muligt for mig at aflæse
varmen i disken, grundet opsætning i RAID.....
(Desværre var det et stripe.... øv... )

--
/Stoltze
Har du husket at klippe i dit indlæg? Og læst det igennem en ekstra gang?