journalist - ingen gymnasiel baggrund?
Fra : JJ

Dato : 06-07-05 11:09

Kan det virkelig passe at man kan læse til journalist uden at have en
gymnasiel baggrund?
Det står da i skærende kontrast til hvad jeg forestillede mig om dette
erhverv

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 07-07-05 00:16

JJ <Jsins@hotmail.com> posting:

>Kan det virkelig passe at man kan læse til journalist uden at have en
>gymnasiel baggrund?

Tilsyneladende på DJH:
http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-journalistdjh#q4
hvor de dog har en optagelsesprøve for alle.

Udover det er der også journalist-uddannelser på SDU og RUC, som
kører efter deres egne krav.

--
What is life, except excuse for death,

------======== http://www.better-browser.info ========------

Fra : kongaead@my-deja.com

Dato : 10-07-05 21:03

JJ wrote:
> Kan det virkelig passe at man kan læse til journalist uden at have en
> gymnasiel baggrund?

Jeg ved ikke, om det passer, men jeg ved, at det ville være meget
passende. Det hænger sammen med, at det er uhyre vidtspændende, hvad
journalister kommer til at skrive om. Man kan derfor meget vanskeligt
fastsætte noget bestemt om, hvad journalister skal kunne, bortset fra
at man kan sige, at de skal kunne udtrykke sig klart og rigtigt på
dansk, have fremstillingsevne og sans for overskuelighed, megen
almenviden (hvad det så er for noget) samt sans for fairness, takt og
korrekt optræden. Engelig skal de kunne begå sig i de forskelligste
samfundslag. Det er ikke mit indtryk, at gymnasiets undervisning
specielt fører til erhvervelse af disse kvalifikationer.

En sportsjournalist skal have kendskab til sport. Det får de ikke i
nævneværdigt omfang i gymnasiet og nok heller ikke på
journalisthøjskolen.

En musik- og teateranmelder skal have kendskab i det mindste til musik.
Det får man normalt ikke i gymnasiet, med mindre man går på en
særlig musiklinie. På journalisthøjskolen får man det næppe
heller. Var Jens Kistrup i det hele taget journalist?

En motorjournalist skal have kendskab til biler. Det får man helt
sikkert ikke i gynmnasiet.

En udenrigskorrespondent skal kunne tale et fremmedsprog flydende. Så
langt når de aldrig hverken i gymnasiet eller på
journalisthøjskolen. Hvis nogen når så langt, er det gerne fordi
vedkommende har udenlandske forældre eller har boet i udlandet.

En vin-og-madjournalist skal have kendskab til madlavning. Men det er
ikke noget, man dyrker i gymnasiet eller på journalisthøjskolen.

En nyhedsjournalist skal have kendskab til alt muligt. Men efter hvad
dagspressen har oplyst, ved en typisk elev i 3. gymnasieklasse ikke, at
Bagdad er hovedstaden i Irak, og han kan ikke placere Nakskov på
danmarkskortet.

Bent

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 15-07-05 14:58

kongaead@my-deja.com writes:

> Det hænger sammen med, at det er uhyre vidtspændende, hvad
> journalister kommer til at skrive om.

Det kunne man jo godt mene pegede mod behov for en almen dannelse.

Du har ret i at der er særlige områder der har brug for særlige
kvalifikationer, men spørgsmålet er så om dem der dækker de områder så
har behov for en længerevarende journalistuddanelse.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-07-05 07:19

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> wrote:

> Du har ret i at der er særlige områder der har brug for særlige
> kvalifikationer, men spørgsmålet er så om dem der dækker de områder så har
> behov for en længerevarende journalistuddanelse.

Næh, de har jo som regel en kandidatgrad i forvejen. Som
top-journalisten på Deadline, Martin Krasnik, der er cand.scient.pol.
Jeg ved ikke engang om han har den journalistiske efteruddannelse, der
mig bekendt kun gives i Århus. Og derfor er meget dyr for københavnere
{dobbelt bopæl}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-07-05 09:26

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg ved ikke engang om han har den journalistiske efteruddannelse, der
> mig bekendt kun gives i Århus. Og derfor er meget dyr for københavnere

Der er lavet en journalistuddannelse på RUC.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 22-07-05 09:39

Arne H. Wilstrup <Nixenbixen@denfaarduej.invalid> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er lavet en journalistuddannelse på RUC.

Og i Odense. Men det er ikke det samme som at man kan tage den
journalistiske /efteruddannelse/ dér. Faktisk tyder følgende link:

http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-humjournalistik

/ikke/ på det.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-07-05 10:59

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) posting:

--klip--
>Og i Odense. Men det er ikke det samme som at man kan tage den
>journalistiske /efteruddannelse/ dér. Faktisk tyder følgende link:

På RUC kan du ikke nøjes med at læse journalistisk. Du skal også
have et andet og sidestillet fag. Biologi, historie,
socialvidenskab, fransk.... Du har altså som RUC-studerende med
interesse for journalistik ikke særlig grund til at tage en
journalistisk efteruddannelse på DJH, da dette element allerede vil
være indbygget.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-07-05 12:47

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

> [...]
> interesse for journalistik ikke særlig grund til at tage en
> journalistisk efteruddannelse på DJH, da dette element allerede vil

Nu kunne det jo tænkes at der var københavnske akademikere fra
eksempelvis Københavns Universitet, der efter uddannelsen gerne ville
tage den journalistiske efteruddannelse. Det bliver jo så ekstremt dyrt,
når den kun findes i Århus - dobbelt bopæl er jo ikke ligefrem billigt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-07-05 14:18

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) posting:

>Nu kunne det jo tænkes

Der er meget, der kan tænkes.

>at der var københavnske akademikere fra
>eksempelvis Københavns Universitet, der efter uddannelsen gerne ville
>tage den journalistiske efteruddannelse.

Det kunne også tænkes, at man valgte RUC og læste journalistik + X
med det samme i stedet for at tage en tillægsuddannelse.

>Det bliver jo så ekstremt dyrt,
>når den kun findes i Århus - dobbelt bopæl er jo ikke ligefrem billigt.

Så må man flytte -- hvis man altså brænder for det.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-07-05 16:32

> [...]

> Det kunne også tænkes, at man valgte RUC og læste journalistik + X
> med det samme i stedet for at tage en tillægsuddannelse.

Hvorfor dog det? I øvrigt kan ønsket komme /efter/ kandidatgraden.

> Så må man flytte -- hvis man altså brænder for det.

Eller arbejde som journalist /uden/ den journalistiske efteruddannelse.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-07-05 18:12

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) posting:

>Hvorfor dog det?

Øh, spørger du om, hvorfor det kan tænkes?

Fra : Per Rønne

Dato : 22-07-05 19:02

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

> spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) posting:

> Øh, spørger du om, hvorfor det kan tænkes?

Nogle kunne have sådanne ønsker, andre vil foretrække at tage
eksempelvis en cand.mag. i historie og engelsk, og derefter arbejde som
journalist. Jeg kan her nævne Informations tidligere chefredaktør Lars
Hedegaard som et eksempel.

Journalister der beskæftiger sig med økonomi ville mest passende have en
cand.polit. grad som faglig baggrund, og ville altså også have brug for
en journalistisk efteruddannelse. Som altså er så dyr, fordi det under
uddannelsen kræver dobbelt bopæl, både i København og Århus.
--
Per Erik Rønne

Fra : kongaead@my-deja.com

Dato : 20-07-05 19:35

Per Abrahamsen wrote:

> Du har ret i at der er særlige områder der har brug for særlige
> kvalifikationer, men spørgsmålet er så om dem der dækker de områder så
> har behov for en længerevarende journalistuddanelse.

Spørgsmålet er, om nogen i det hele taget har brug for en
længerevarende journalistuddannelse.

Bent

Fra : kongaead@my-deja.com

Dato : 24-07-05 10:31

Per Rønne wrote:

> [...]
> tage den journalistiske efteruddannelse. Det bliver jo så ekstremt dyrt,
> når den kun findes i Århus - dobbelt bopæl er jo ikke ligefrem billigt.

Who needs it? A waste of time. A waste of taxpaye4rs' money.

Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 24-07-05 11:40

<kongaead@my-deja.com> wrote:

> Who needs it? A waste of time. A waste of taxpaye4rs' money.

Er det den journalistiske efteruddannelse du finder spild af tid, eller
hvad?

I det omfang den er nødvendig, burde den naturligvis også udbydes i
København.
--
Per Erik Rønne