SAN diskopdeling
Fra : Kristian Krautwald

Dato : 04-07-05 23:19

Hvordan opdeler I andre jeres SAN? Lidt erfaringer?

Hvis man deler sin SAN op i 1 diskpool på 2 TB, og bagefter laver en
stor virtuel disk på alle 2 TB, kan man så godt få to servere til at se
den samme disk uden at benytte software (clustering)

Hvis man beder to servere om at kigge det samme sted hen på SAN, vil der
ikke opstå problemer med filsystemet?

Setup: 2 x Dell Poweredge 2850 og et EMC AX100 SAN
Kristian Krautwald

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 08:54

Hej.

Den korte udgave: Jo, der vil normalt opstå problemer hvis du forsøger at
dele en "virtuel" block device imellem 2 uafhængige noder på samme tid.

Du har ikke skrevet noget om hvilket fil-system der anvendes (eller hvilket
OS....)

Der er teknisk set intet i vejen for at du tildeler denne (store) LUN til 2
noder. Problemet opstår idet øjeblik at begge noder tror de har "exclusive"
adgang til denne LUN, og de begynder at skrive til disk-devicen..... Så er
der garanti for problemer.

På Windows systemer med NTFS, er der desværre ikke så meget at gøre
out-of-the-box, andet end MSCS (Wolfpack) clustering, men her er det altid
kun er 1 node der kan se / eje disken ad gangen....

Hvis du har behov for et "delt" fil-system imellem 2 (eller flere) boxe, og
det er ikke er NAS men derimod SAN teknologi du benytter, så skal der
"krydres" med 3. parts S/W, som f.eks. PolyServe Matrix (www.polyserve.com),
som har et cluster-file-system til både Windows og Linux (men dog ikke
blandet !!)

Hilsen
Per Schou Christensen

Fra : Kristian Krautwald

Dato : 05-07-05 09:57

In newsgroup dk.edb.hardware.server wrote, "Per Schou Christensen"
<per(snabel-a)smart(prik)as>, this, the Tue, 5 Jul 2005 09:53:37 +0200:

Hello "Per Schou Christensen" <per(snabel-a)smart(prik)as>,

>Du har ikke skrevet noget om hvilket fil-system der anvendes (eller hvilket
>OS....)

Serverne kører VMware ESX 2.5 (linux), med VMFS-2 volumes.

> [...]
>adgang til denne LUN, og de begynder at skrive til disk-devicen..... Så er

Ja, det har vi opdaget, da 2 noder var sat til at se samme VMFS-2
volume. Det resulterer sig i at disken er låst for den anden note. Skidt

Men det betyder vel at man skal lave to lige store VMFS-2 volumes på 1
TB hver og så dele 1 TB ud til en af hver af noderne?

NB: SAN = 2048GB.

Jeg synes bare at det er usmart og ufleksibelt, da jeg gerne ville køre
det hele i et stor LUN, hvor hver kunne se det samme, især når VMware
laver 'mini' diske på fil niveau.

De understøtter ikke VMFS-2.

Kristian Krautwald

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 15:45

Hmm..

> Serverne kører VMware ESX 2.5 (linux), med VMFS-2 volumes.

> Ja, det har vi opdaget, da 2 noder var sat til at se samme VMFS-2
> volume. Det resulterer sig i at disken er låst for den anden note. Skidt

Det skal virke !! Det er jo netop fidusen med VMFS-2 at det fra starten er
født som et cluster-file-system, således at flere noder kan tilgå disken
samtidig, fordi ESX har en indbygget lock-manager som holder styr på hvem
der skriver hvor....
Jeg er ikke den store ESX haj, men denne del er jeg sikker på. Dette er hele
grundlaget for VMotion....
Jeg vil ikke belemre dig med links til diverse. PDF dokumeter på VMware
site, men der er flere, inkl. detaljerede beskrivelser af SAN opsætningen
afhængig af mærke...
(se evt. denne:
http://www.vmware.com/support/kb/enduser/std_adp.php?p_faqid=1742)

Hilsen
Per S. Christensen

Fra : Morten L

Dato : 07-07-05 17:28

Jeps.. Det fungerer glimragendes!

ESX kan sagtens dele VMFS partitioner på SAN - naturligvis vil de kune een
ad gangen kører VM'erne

Disktype en LUN-manager skal så vidt jeg husker bare stå til "Public" - så
skal det nok fungere!

NB.. Vores erfaringer er, at ESX ikke er VOLDSOMT glad for at køre på RAID-5
disksystemer..
- det hjalp gevaldigt, da de samme diske blev "vendt" til flere RAID-1
volumes
(HP-MSA1000 san)

Mvh
Morten