Av av av..
Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 01-07-05 18:12

Her på det seneste er jeg begyndt at løbe meget, så'n cirka 10 kilometer om
dagen... Men det bliver altså ikke rent løb fordi mine knogler gør pokkers
ondt! Jeg bliver ikke forpustet og mine muskler beklager sig næsten heller
ikke. Mine knæ og mine skinneben beklager sig bare. Og jeg er ved at have
smidt rimelig mange kilo så ville gerne kunne presse det til det yderste nu.
Et par gange har jeg været nødt til at tage en pause en dag eller to, for at
smerten skulle gå væk.

Fra : Pernille Pehrsson

Dato : 01-07-05 19:36

> [...]
nu.
> Et par gange har jeg været nødt til at tage en pause en dag eller to, for

Hold da op jeg kan godt forstå dine ben brokker sig. Du skal være mere end
en almindelig habil løber førend dit bentøj kan klare sådanne nogle ture. Du
har vidst reddet dig en rigtig god gang skinnebensbetændelse. Det er den
mest hyppige løbeskade der findes.

Jeg synes du skal gå ind på hjemmesiden www.dourun.dk og søg på
skinnebensbetændelse. Der vil du blive meget klogere på hvad der er gået
galt

Du må kæmpe videre - men løberiet ville jeg nok slappe lidt af med nu og så
fremover vil jeg nøjedes med at løbe hver anden dag. Grib cyklen eller noget
andet på din "fridag"

Pernille

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 01-07-05 19:41

> [...]
> Du
> har vidst reddet dig en rigtig god gang skinnebensbetændelse. Det er den

Nu skal det så siges at jeg langtfra løber hele 10 km. Jeg tager nok 6-7 km
i løbet af sådan en tur. Jeg går også en del pågrund af smerterne for det
meste.

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-07-05 21:44

Søren Kjeldsen skrev den 01-07-2005 19:11:
> [...]
> Et par gange har jeg været nødt til at tage en pause en dag eller to, for at

Du bør lytte til din krops signaler. Smerter - som dem du beskriver -
er tegn på, at du gør noget ved din krop som kroppen ikke bryder sig om.
Hvis du bare fortsætter med den motionsform (i type og intensitet), så
risikerer du mere langvarige skader.

Når du siger, at dine knogler gør ondt. Er det der hvor knoglerne mødes
fx knæleddet. Så kan det være tegn på, at du "mangler" brusk mellem
knoglerne. Eller hvad almindelige mennesker kalder for: slidgigt.

Hvis du spørger mig, så bør du finde dig en sport som er mindre
ledbelastende.

For en sikkerheds skyld kan du jo lige tage en snak med lægen.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 02-07-05 12:20

> Når du siger, at dine knogler gør ondt. Er det der hvor knoglerne mødes
> fx knæleddet. Så kan det være tegn på, at du "mangler" brusk mellem
> knoglerne. Eller hvad almindelige mennesker kalder for: slidgigt.

Slidgigt? Jeg er kun 17 år? Det håber jeg sgu ikke.

Fra : Pernille Pehrsson

Dato : 02-07-05 14:20

> Slidgigt? Jeg er kun 17 år? Det håber jeg sgu ikke.

Lad værre med, at male fanden på væggen, det er der ingen grund til - endnu

Men det din krop er igang med, er at sende advarselssignaler ud. Den beder
dig på en pæn måde om, at passe på den.

Jeg læste en undersøgelse så sent som i dag om emnet, hvor der stod, at
kroppen har brug for en restitutionsdag og dette er helst hver anden dag.
Der stod, at du vil få væsentlligt mere ud af din træning hvis du trænede 2
gange hver anden dag og så holdt hver anden dag fri fremfor, at træne hver
dag.

Men i første omgang ville jeg skære væsentligt ned på min træning hvis jeg
var dig. Fortsætter du med, at løbe selvom din krop har sagt fra, vil de
skader du vil få blot blive værre og værre jo mere du presser dig selv.
Derfor som hovedregel lyt til din krop.

Der var en der skrev, at det tog mange måneder, at træne sig op til en 10
km, det er meget individuelt, men jeg ville starte i det små og så ikke øge
din ugentlige træningsmængde eller de daglige ture med mere end 10 %.

Jeg vil endnu engang råde dig til, at gå ind på forummet www.dourun.dk det
vrimler med kloge mennesker derinde, der næsten alle har prøvet det du er
igennem du, da det er den mest almindelige overbelastningsskade.

Held og lykke med det.

Pernille

Fra : Marianne

Dato : 02-07-05 19:32

> Jeg vil endnu engang råde dig til, at gå ind på forummet www.dourun.dk det
> vrimler med kloge mennesker derinde, der næsten alle har prøvet det du er
> igennem du, da det er den mest almindelige overbelastningsskade.

Samme hjemmeside har et glimrende begynder-løbeprogram.

mvh
marianne

Fra : peet_dk

Dato : 10-07-05 13:10

"Pernille Pehrsson" <humlebien_86@hotmail.com> skrev i en meddelelse

-klip-

> [...]
> 2
> gange hver anden dag og så holdt hver anden dag fri fremfor, at træne hver

-klip-

Er du sikker på at undersøgelsen ikke var lavet mht. styrketræning? link?

> [...]
> var dig. Fortsætter du med, at løbe selvom din krop har sagt fra, vil de
> skader du vil få blot blive værre og værre jo mere du presser dig selv.

Enig. Dog skal man passe på ikke at "over" lytte til ens krop så den ikke
bliver presset. Der tænker jeg rent puls mæssigt, tit er det godt lige at
presse den lidt mere end kroppen vil. Men når ens led mv. begynder at klage
er det med at tage en pause.

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-07-05 21:49

Søren Kjeldsen skrev den 02-07-2005 13:20:

> Slidgigt? Jeg er kun 17 år? Det håber jeg sgu ikke.

"Kan være" er ikke det samme som "er ensbetydende med".

Og jeg spurgte dig også, hvordan du kunne mærke, at det er knoglerne der
gør ondt!

Hvis du har været overvægtig indtil nu, så har du belastet din krop
meget ved at gå rundt med de ekstra kilo, så jo man kan sagtens udvikle
slidgigt i en ung alder.

Fra : Lisbeth

Dato : 03-07-05 06:33

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Hvis du har været overvægtig indtil nu, så har du belastet din krop meget
> ved at gå rundt med de ekstra kilo, så jo man kan sagtens udvikle slidgigt
> i en ung alder.

Næppe. Det tager nu engang en del år at slide sig i stykker...... selv som
overvægtig. Folk er derfor sædvanligtvis over 50, før de får slidgigt.

Søren fortæller, at hans knæ og skinneben beklager sig. Det kan man nemt
mærke. Specielt når man løber - og især hvis man har løbet for meget. Og da
i særdeleshed, hvis man ikke har belastet kroppen med løb.

Det tager, som før nævnt, flere måneder at træne knogler og led op til at
kunne klare den belastning. Hjerte og lunger følger langt hurtigere med.

Søren skal vare holde løbepauser og sætte distance og hastighed langsommere
i vejret - men det er helt almindelige, at man så nybegynder-løber presser
sig selv alt for meget.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-07-05 16:27

Lisbeth skrev den 03-07-2005 07:33:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Næppe. Det tager nu engang en del år at slide sig i stykker...... selv som
> overvægtig. Folk er derfor sædvanligtvis over 50, før de får slidgigt.

Så siger vi det?
Gad vide hvorfor min læge sagde til mig for et par år siden, at jeg har
begyndende slidgigt (snart 33 år).

> Søren fortæller, at hans knæ og skinneben beklager sig. Det kan man nemt
> mærke. Specielt når man løber - og især hvis man har løbet for meget. Og da
> i særdeleshed, hvis man ikke har belastet kroppen med løb.

Skinnebenet. Det er - som det lyder på mig - seneskedehindebetændelse.
Meget almindelig for folk der "skruet op" for den fysiske belastning af
bentøjet. Mange værnepligtige (altså de /rigtige/) oplever
seneskedehindebetændelse pga. støvlernes vægt (for de store fødder +1 kilo).

Knæet. tja, det vil jeg være meget forsigtig med at udtale mig om
ikke-sundhedsfaglig person.
Der kan gå så frygtelig meget galt med knæet, så et simpelt råd om at
skrue ned for tempoet og belastning for på længere sigt at skrue op for
belastningen igen. Det ville jeg være meget forsigtig med at give.

De øvrige knogler (altså hvis der er problemer i andre knogler) tja

> Det tager, som før nævnt, flere måneder at træne knogler og led op til at
> kunne klare den belastning. Hjerte og lunger følger langt hurtigere med.

Enig.
Derfra og så til udelukke andre muligheder er et stykke vej.

> Søren skal vare holde løbepauser og sætte distance og hastighed langsommere
> i vejret - men det er helt almindelige, at man så nybegynder-løber presser
> sig selv alt for meget.

Jeg ville snarere omformulere til: Han skal lytte bedre sin krop.
Deriblandt holde løbepauser og give tid til opbygning af kondition og
udholdenhed.

Fra : Stefan Holm

Dato : 03-07-05 16:44

Carsten Riis <.@.> writes:

> Gad vide hvorfor min læge sagde til mig for et par år siden, at jeg
> har begyndende slidgigt (snart 33 år).

"Sædvanligvis" er ikke det samme som "nødvendigvis". HTH. HAND.

--
Stefan Holm
"Haben Sie noch ein Papst?"

Fra : Lisbeth

Dato : 03-07-05 16:51

"Stefan Holm" <nospam@algebra.dk> skrev i en meddelelse

> "Sædvanligvis" er ikke det samme som "nødvendigvis". HTH. HAND.

Og selv hvis man HAR slidgigt, er det umanerligt svært at forudse, hvordan
og hvor slemt det udvikler sig ... har jeg fået forklaret af en ven, der har
mere end begyndende slidgigt i hofterne. Han er påvirket i synlig grad og
skal sandsynligvis engang have nye hofter, men hvornår er det umuligt at
forudse.

Han dyrker i øvrigt stadig hård sport og har gjort det hele sit liv - deraf
slidgigten.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-07-05 16:53

Stefan Holm skrev den 03-07-2005 17:43:

> "Sædvanligvis" er ikke det samme som "nødvendigvis". HTH. HAND.

Enig. Derfor kan man nemlig heller ikke udelukke, at Søren er
"usædvanelig".

Siden Søren skriver herinde, så kan jeg forestille mig - ret mig
venligst hvis jeg tager fejl - at Søren har fået bearbejdet sin overvægt
eller bearbejder sin overvægt med løb.

Fra : Lisbeth

Dato : 03-07-05 19:06

> Siden Søren skriver herinde, så kan jeg forestille mig - ret mig venligst
> hvis jeg tager fejl - at Søren har fået bearbejdet sin overvægt eller
> bearbejder sin overvægt med løb.

Og? Hvad vil du sige med det. Taler du stadig om slidgigt?

Mvh. Lisbeth

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 04-07-05 18:53

> [...]
>

> Siden Søren skriver herinde, så kan jeg forestille mig - ret mig venligst
> hvis jeg tager fejl - at Søren har fået bearbejdet sin overvægt eller

Helt rigtig... Jeg har aldrig været rigtig "fed". Men via. en lidt
anderledes kostplan og MEGET løb er jeg kommet ned til at være buttet.
Hvilket vil sige, at nu er det mest for udseendets skyld jeg godt vil tabe
mig yderligere.

Fra : Lisbeth

Dato : 03-07-05 16:42

> Gad vide hvorfor min læge sagde til mig for et par år siden, at jeg har
> begyndende slidgigt (snart 33 år).

Begyndende....

> Knæet. tja, det vil jeg være meget forsigtig med at udtale mig om
> ikke-sundhedsfaglig person.

Jeg har ikke udtalt mig om Sørens knæ.

> Der kan gå så frygtelig meget galt med knæet, så et simpelt råd om at
> skrue ned for tempoet og belastning for på længere sigt at skrue op for
> belastningen igen. Det ville jeg være meget forsigtig med at give.

Hvorfor dog det? Søren skal være opmærksom på smerter og træne så han undgår
at få smerter. Hvad bekymrer dig ved sådanne råd?

> Derfra og så til udelukke andre muligheder er et stykke vej.

Jeg udelukker ingen muligheder.
Men når et mennesler fortæller, at vedkommen er gået hurtigt frem og løber
10 km om dagen, så mener jeg det er ganske ufarligt at foreslå vedkommende
at skrue ned for blusset.

> Jeg ville snarere omformulere til: Han skal lytte bedre sin krop.

Det er det samme *S*

Bortset fra, at man kan lytte og tolke totalt forkert. Så det er ikke nok at
lytte... man skal også vide, hvordan det skal lyde *S*

> Deriblandt holde løbepauser og give tid til opbygning af kondition og
> udholdenhed.

Lige præcis.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 03-07-05 21:59

"Carsten Riis" <.@.> wrote in message

> Skinnebenet. Det er - som det lyder på mig - seneskedehindebetændelse.

Der er ikke nogle seneskeder på skinnebenene. Det er langt mere sandsynligt
det, som populært kaldes skinnebensbetændelse.

Skinnebensnetændelse skyldes, at belastningen på tilhæftningen af den
muskler, der hedder Tibialis anterior er for stor. Tilhæftningen strækker
sig over et langt stykke af forsiden af skinnebenet. Musklen bruges til at
"holde imod med" når hælen rammer jorden og forfoden tvinges mod
underlaget - når musklen holder imod opnås en stødabsorberende effekt. Den
effekt er selvsagt endnu mere udtalt og nødvendig, når man løber (og endnu
mere så, når man er overvægtig).

Kuren er den samme, som det er sagt før - hvile og derefter langsom start -
nogle har efter sigende effekt at varme/ultralydsbehandlinger. Ibuprofen
eller en anden NSAID er også en god ting ved mange inflammatoriske
tilstande.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-07-05 06:32

Mikkel Gybel Jensen skrev den 03-07-2005 22:59:

> Der er ikke nogle seneskeder på skinnebenene. Det er langt mere sandsynligt
> det, som populært kaldes skinnebensbetændelse.

ok

Fra : Lisbeth

Dato : 01-07-05 22:37

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse

> Her på det seneste er jeg begyndt at løbe meget, så'n cirka 10 kilometer
> om dagen...

Det tager ca en tre måneder at træne kroppen op til at kunne klare at løbe
10 km. Og selv da skal du ikke regne med, at kroppen kan klare, at du gør
det HVER DAG.

Derudover er det elending løbeøkonomi at løbe hver eneste dag.
Du skal "belaste" din krop den ene dag og derefter give den en hviledag til
at komme sig og blive bedre... ellers risikerer du dét, du allerede er godt
i gang med: at løbe din krop dårligere og dårligere.

Hvilepauserne er lige så vigtige som træningspauserne! Det er i
hvilkepauserne din krop bliver stærkere.

> Men det bliver altså ikke rent løb fordi mine knogler gør pokkers ondt!
> Jeg bliver ikke forpustet og mine muskler beklager sig næsten heller ikke.

Lungerne er hurtigst om at træne sig op. Men knogler, ledbånd og muskler
skal have mange måneder til at trænes op til den belastning du udsætter dig
for.

> Mine knæ og mine skinneben beklager sig bare.

Det skal de ikke.
At musklerne er ømme efter en anstrengende tur, gør ikke noget. Men ondt i
knogler og led skal du bestemt ikke have.

Mvh. Lisbeth