Hejsa, gode råd søges!!!
Fra : Christina Jensen

Dato : 29-06-05 23:56

Hejsa, jeg har lige fået part, på en hest, den har ikke sko på, men rider
meget på vej? det er vel ikke godt? jeg lagde idag mærke til hvor lange og
uformede hendes hove så ud, er der ikke regler om hvordan man holder dem?
Håber i kan hjælpe mig.

Fra : Anet

Dato : 30-06-05 01:29

"Christina Jensen" <ung24@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> uformede hendes hove så ud, er der ikke regler om hvordan man holder dem?

Hejsa Christina

Det er altid godt at være en god observatør da det tit kan spare en for
rigtig mange penge i dyrlæge regninger. Hesten skal regelmæssigt have
beskåret hove. Det er meget forskelligt hvor tit man får det gjort. Nogle
heste får beskåret hove hver 6 uge og andre heste kan gå f.eks 10 uger. Det
behøver ikke at være et problem at hesten ikke har sko på selv om man rider
ture, da nogle heste har meget stærke hove. Andre hesten har hove der slides
hurtigt. Men det vigtigste af det hele er, at du holder godt øje med hovene.
Det er meget vigtigt, at hesten er beskåret korrekt af en smed, da den
ellers kan få skader i dens bevægeapperat. Jeg ville høre ejeren ad hvor tit
hesten har smed. Og så evt. arbejde hen mod, at hesten kommer ind i en fast
rutine hvor smeden kommer f.eks hver 8 uge.

--
Hilsen
Annette

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 30-06-05 08:04

Christina Jensen wrote:
> Hejsa, jeg har lige fået part, på en hest, den har ikke sko på, men rider
> meget på vej? det er vel ikke godt?

Nej. Slet ikke hvis det er grusvej.

> jeg lagde idag mærke til hvor lange og
> uformede hendes hove så ud, er der ikke regler om hvordan man holder dem?
> Håber i kan hjælpe mig.

Der er vel ingen regler som sådan. Men lange hove, korte hovvægge, ømme
såler, forkert hovstilling osv. skal der selvfølgelig gøres noget ved.

I øvrigt er det altid en god idé - i forbindelse med at have part på en
hest - at have en 100% klar aftale om udgifter til opstalning, foder,
dyrlæge, beslagsmed osv.

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-06-05 09:58

Christina Jensen wrote:
> [...]
> uformede hendes hove så ud, er der ikke regler om hvordan man holder dem?

Hvis du ikke vil have jernsko på, så kan du bruge diverse gummisko,
fx. easyboot eller boaboot fra easyboot.com, jeg foretrækker boaboot,
der også har en dansk forhandler.

JonB

Fra : Hans

Dato : 01-07-05 00:37

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du ikke vil have jernsko på, så kan du bruge diverse gummisko, fx.
> easyboot eller boaboot fra easyboot.com, jeg foretrækker boaboot,
> der også har en dansk forhandler.
>

> JonB

De der boaboot.. Hvem forhandler dem i dk.?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-07-05 12:07

Hans wrote:
> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> De der boaboot.. Hvem forhandler dem i dk.?

mikkel@natur-heste.dk

Bor i københavns området, og kom ud til mig for at rådgive omkring
størrelse, montering osv.

JonB