Dagens bøn
Fra : Niels Poulsen

Dato : 27-06-05 09:29

26. JUNI

Dagens tanke

Vi må vide baggrunden for vor svaghed, før vi beslutter, hvordan vi skal
gribe det an. Når vi er ærlige om dens tilstedeværelse, må vi afsløre,
hvad der er vores fantasi og bekæmpe det ved at ændre vores tanker. Vi
erkender, vi er alkoholikere, og vi ville være godt tossede, hvis vi
nægtede at acceptere dette handicap og ikke gøre noget ved det. Ved
ærligt at erkende vores svaghed og altid have dette for øje, at for os
er alkoholismen en lidelse, som vi er smittet med, kan vi tage de
fornødne forholdsregler til at standse den.

Har jeg accepteret mit handicap fuldt ud?

Dagens meditation

Der er et rigtigt tidspunkt for alting. Jeg må lære ikke at gøre tingene
på de forkerte tidspunkter, og det er, før jeg er parat til det, eller
før omstændighederne er de rette. Der er altid en fristelse i at gøre
tingene straks, frem for at vente til det rette tidspunkt er inde.
Tidspunktet har stor betydning. I dagliglivets små hændelser må jeg lære
at udsætte mine handlinger, til jeg er sikker på at gøre det rette - i
rette tid. En mængde liv mangler ligevægt og tidspunkt. I de
skæbnesvangre beslutninger og i livets værste kriser kan man bede om
Guds vejledning, men i de små situationer i livet haster man gerne af
sted på egen hånd.

Dagens bøn

Jeg beder - at jeg må udsætte mine handlinger til jeg føler at gøre det
rette.

- at jeg ikke må kaste mig ud i det på egen hånd.

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-06-05 19:51

Niels Poulsen skrev den 27-06-2005 10:29:
> [...]
> fornødne forholdsregler til at standse den.
>
> Har jeg accepteret mit handicap fuldt ud?

Hvis det er handicap du vil kalde det, så ja.

Tilgengæld er /handicap/ et alt for stort udtryk at bruge, hvis du
spørger mig.

handicap - for mig - er en fysisk begrænsning man har fx blindhed,
manglende lemmer hhv. bevægelighed eller noget i den boldgade.

Man risikerer, at der går inflation i handicap-udtrykket.
Lidt ligesom når folk taler om, at de har en depression bare fordi
kæresten har forladt dem eller man lige har været op skændes med ægtefællen.
Eller at man om fredagen i kantinen om fredagen hører om, at man altså
bare er så udbrændt, men alligevel dukker frisk og udhvilet op om mandagen.
Depression og udbrændthed er noget helt andet end bare noget man får
eller kan ryste af sig igen.

Dit alkoholforbrug er et /negativt adfærdsmønster/ som du har brudt ved
hjælp af AA og religion.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året