Tanker omkring light.produkter.
Fra : Mr. Stiff.

Dato : 27-06-05 08:45

Det er sgu en sjov tid, meninger om alt muligt. Og de peger ofte i hver sin
retning.

Man kan få light i alle mulige former, og forståeligt er de populære, selvom
man egentlig ikke stadigvæk, ved hvordan de virker....

Men den "nye", den her, med at light-cola, får blodsukkeret til at falde
hurtigt, så man bliver vildt sulten, den kan jeg faktiskt godt købe, jamen
hov, det må da så også gælde for for andre produkter (mere eller mindre),
måske man burde stoppe helt med cola-light, og så passe på med de resterende
light-produkter......

Desværre er cola-light jo nok den slemme, da det er et produkt, der skal
sødes kraftigt. Og sjovt nok, i de perioder, hvor jeg kun drikker vand og en
enkelt kop kaffe eller to om dagen, der taber jeg mig hurtigere og mere
stabilt.

Mvh. Jan.

Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 28-06-05 12:47

> Man kan få light i alle mulige former, og forståeligt er de populære,
> selvom man egentlig ikke stadigvæk, ved hvordan de virker....

Hvad er det du mener man ikke ved? Lightprodukter indeholder vel bare færre
kalorier, ganske simpelt.

> [...]
> en enkelt kop kaffe eller to om dagen, der taber jeg mig hurtigere og mere

Hvis du søgre for et konstant kalorieunderskud på eksempelvis 500 kacl pr.
dag, vil du tabe dig et halvt kilo i ugen. Altså så længe du holder styr på
dit kaloieindtag vil du kunne styrre din vægt(tab) helt nødagtigt.

Fra : Lisbeth

Dato : 29-06-05 08:19

"Søren Gørtz Olesen" <soren_olesen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er det du mener man ikke ved? Lightprodukter indeholder vel bare
> færre kalorier, ganske simpelt.

Du har ret. Der er ganske enkelt lovkrav om, hvornår man må bruge
betegnelser som "let" og "light" og det handler om mindre fedt eller mindre
sukker.

Der skal være 50% mindre fedt i en vare - sammenlignet med tilsvarende
"almindelige" varer - før den må betegnes som "light".

Drejer det sig om sukker, skal der være 30% mindre sukker i varen end i
tilsvarende "almindelige" varer.

Jeg tror, at Jan forbinder "light" med, at varen indeholder kunstige
sødestoffer. Det er tit tilfældet, når det er sukkerreducerede varer, der
omtales som et "light" produkt. Men det behøver ikke være lig med, at der er
tilsat kunstigt sødemiddel.

Og "light" kan også handle om, at der er mindre fedt i.

Mvh. Lisbeth