12.000 ekstra per indvandrerelev i privats~
Fra : Per Rønne

Dato : 27-06-05 04:24

I dagens Information kan man på:

http://www.information.dk/Indgang.php?pShow=Webavis/WAvVis.php&pWAvVis=4
01

bl.a. læse følgende:

AF: RASMUS LINDBOE, METTE KLINGSEY, 27. JUNI 2005
For at bryde billedet af 'hvide' privatskoler vil undervisningsminister
Bertel Haarder belønne skolerne for at modtage indvandrere. KL er
skeptisk

For at bryde billedet af 'hvide' privatskoler vil undervisningsminister
Bertel Haarder belønne skolerne for at modtage indvandrere. KL er
skeptisk

Regeringen vil bryde billedet af de nærmest racerene danske privatskoler
med en økonomisk belønning til de skoler, der modtager indvandrere.
I dag følger et særlig tilskud - udfra en gennemsnitsberegning - på ca.
12.000 kroner hver tosproget elev i folkeskolen.

Det beløb - plus den almindelige takst pr. elev - skal også følge de
etniske børn over i privatskolerne, mener undervisningsminister Bertel
Haarder (V).

»Det er vigtigt også for de private skoler, at de bliver befriet for den
mistanke, at de ligefrem slår sig op på, at de ikke har indvandrerbørn.
Det føler de også selv er et problem. De vil gerne tage deres del af
byrden, men de vil selvfølgelig have de ressourcer med, som de børn
ville have udløst, hvis de havde gået i den offentlige skole.
Selvfølgelig skal de have de ressourcer med,« siger Bertel Haarder til
Information.

Med forslaget går undervisningsminister Bertel Haarder den diametralt
modsatte vej af Socialdemokraternes formand, Helle Thorning-Schmidt.

Hun har foreslået en økonomisk straf til de privatskoler, som ikke tager
et tilstrækkeligt antal tosprogede børn. Skolerne skal simpelthen miste
det offentlige tilskud, hvis de ikke vil medvirke til integrationen,
mener hun.

Men ifølge undervisningsministeren er en straf ikke den rette vej at gå.
For privatskolerne vil faktisk gerne hjælpe - de skal bare sidestilles
økonomisk med folkeskolen. Derfor skal den kontante præmie til
privatskolerne sættes op, mener Bertel Haarder:
»Dels for at betale skolepengene og dels til den pædagogiske indsats,«
siger han.
Især i hovedstadsområdet, hvor 25 procent af eleverne i dag er på
private skoler, bør kommunerne - der udbetaler tilskuddet - straks tage
modellen til sig, lyder ministerens opfordring:

Penge til koranskoler
Formand for KL's Børne og Kulturudvalg, Bjørn Dahl (V), er skeptisk i
forhold til at overføre kommunale midler til privatskolerne ud fra en
beregning pr. elev.

»Forslaget vil jo blandt andet indebære, at man giver ekstra penge til
koranskoler, og det undrer mig, hvis det er ministerens hensigt. Vi har
et godt skoletilbud til børn i kommunerne, og hvis man vil gennemføre en
belønning, må det ske mere selektivt,« siger Bjørn Dahl.

»Desuden er mange friskoler placeret i områder, hvor der ikke er ret
mange etniske elever, så i stedet bør man satse på at fordele de
tosprogede elever på folkeskolerne, som sagtens kan bidrage til en
fornuftig integration,« siger Bjørn Dahl.

»Der er flere friskoler, som i forvejen har en stor andel tosprogede
elever, mens andre skoler aldrig får henvendelse fra indvandrerfamilier.
Så det handler også om at oplyse familierne om skolesystemet. Før det
sker, vil frekvensen næppe stige - heller ikke selv om der er økonomiske
incitamenter,« siger han.

==

Der er to ting at sige til det:

1. Det vil ikke være hensigtsmæssigt at give ekstra tilskud til
særskilte indvandrerskoler; ordningen skal virke /integrerende/, ikke
/segregerende/, og det vil 12.000 ekstra til koranskolerne ikke blive.
Så man må lægge et loft over hvor stor en andel indvandrerbørn en skole
kan få tilskud til, eksempelvis ved at hvert indvandrerbarn over 25% af
elevmassen betyder en /formindskelse/ af dette ekstra tilskud på 12.000
kroner.

2. En del skoler har noget der /kan virke/ som en bremse for optagelsen
af indvandrerbørn, nemlig obligatorisk tysk og fransk fra 7. klasse
{alle elever skal altså have de tre fremmedsprog engelsk, tysk og
fransk}. Det er noget der sikrer en boglig skole, og er altså en
{velkommen} genindførsel af den delte skole ad bagdøren. Kombineret med
at 28% af indvandrerdrengene ved sessionsprøverne får et
intelligensmålingsresulatat der siger »funktionel åndssvag«, så vil det
nok betyde en tærskel, kun vestlige og østasiatiske indvandrergrupper
vil kunne opfylde, og da det jo ikke er /de/ grupper der er problemer
med, vil det ikke hjælpe synderligt. Jeg tror naturligvis ikke på en
genetisk forklaring på at pakistanske, tyrkiske og arabiske drenge
klarer sig så dårligt, men nok på at man må satse endnu mere på at få
disse børn tidligt i børnehaver, der er domineret af dansk sprog og
kultur; det har fungeret udmærket i kommuner som Ishøj i årevis. I de
største kommuner har man bare ladet stå til.

Man skal altså lige tænke sig om - og jeg tror ikke at der her er tale
om en af ministerens tanketorsk som den om øget satsning på EU-oplysning
i skolen, uden så at angive hvad der skulle afprioriteres i stedet. Er
kendskab til Charlemagne-bygningen eksempelvis vigtigere end kendskab
til Karl den Store?

FUT dk.politik {skolegruppen er alligevel død i sommerferien}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Bent Jensen

Dato : 28-06-05 16:33

Per_R=F8nne wrote ...

> [...]
> I dag følger et særlig tilskud - udfra en gennemsnitsberegning - på ca.
> 12.000 kroner hver tosproget elev i folkeskolen.

Det er i strid med FN's konvention mod racediskrimination.

Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 28-06-05 16:57

Bent Jensen <kongaead@my-deja.com> wrote:

> Per Rønne wrote ...

> Det er i strid med FN's konvention mod racediskrimination.

Hvordan? Det drejer sig om børn med andet modersmål end dansk, hvorved
der følger ekstra omkostninger med - som så dækkes af de ekstra 12.000
kroner. Det får folkeskolerne allerede, og her ønsker Bertel Haarder så
at det skal privatskolerne også have. Forhåbentligt dog kun op til en
vis grænse; vi skal ikke fremme koranskolerne.

--
Per Erik Rønne

Fra : Bent Jensen

Dato : 29-06-05 06:00

spam@husumtoften.invalid (=?ISO-8859-1?Q?Per_R=F8nne?=) wrote ...

> [...]
> at det skal privatskolerne også have. Forhåbentligt dog kun op til en
> vis grænse; vi skal ikke fremme koranskolerne.

Det drejer sog om, at man afsætter flere af skatteydernes penge til
uddannelse af personer af den ene etnicitet end til uddannelse af
personer af den amden etnicitet. Det er racediskrimination, hvilket er
ulovligt ifølge FN-konventionen.

Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 29-06-05 06:38

> [...]

> uddannelse af personer af den ene etnicitet end til uddannelse af
> personer af den amden etnicitet. Det er racediskrimination, hvilket er

Det drejer sig om at man afsætter ekstra penge til uddannelse af børn
med handicap. Disse børn har det handicap at de ikke har dansk som
modersmål - og de kræver derfor en ekstra indsats for skolerne.

Nu har vi endelig fået styr på indvandringen. Lad os nu også få
integreret dem ordentligt, og en god skolegang hører altså med til
integrationen. Eller du foretrækker måske at de får en permanent høj
merarbejdsløshed, eller at de fortsat bor i etniske parallelsamfund - du
drømmer måske som, DFs ledere tilsyneladende stadig gør, om at en kvart
million muslimer kan »repatrieres«? Glem det - og DFs deltagelse i
integrationsforliget sammen med S og regeringen tyder da også på at
DFerne i denne sag bruger en retorik rettet mod deres potentielle
vælgere, samtidig med at de på Christiansborg fører det muliges politik.
Af hensyn til landets fremtid.
--
Per Erik Rønne

Fra : Bent Jensen

Dato : 29-06-05 12:39

(=?ISO-8859-1?Q?Per_R=F8nne?=) wrote ...

> Det drejer sig om at man afsætter ekstra penge til uddannelse af børn
> med handicap. Disse børn har det handicap at de ikke har dansk som
> modersmål - og de kræver derfor en ekstra indsats for skolerne.

Nej, der er ikke tale om ydelser til vanføre. Et barn kan ikke
betegnes som handicapped, fordi det er af anden etnicitet end dansk og
taler et andet sprog end dansk. (I så fald var der mange vanføre i
Tyrkiet.) Der er - som allerede sagt - simpelthen tale om personer af
anden etnicitet. At afsætte flere penge på deres end på etniske
danskeres skoleuddannelse er klart i strid med FN-konventionen mod
racediskrimination.

> [...]
> integreret dem ordentligt, og en god skolegang hører altså med til
> integrationen. Eller du foretrækker måske at de får en permanent høj

Ved integration forstår du tilsyneladende dette, at man er
erhvervsaktiv. Det er forkert, (men du er ikke alene om den
fejlopfattelse). Næh, ved integration forstår man dette, at man er
indskrevet i de offentlige registre, kan opholde sig i landet, kan
arbejde eller drive forretning, hvis man vil, kan ligge på sygehuset,
gå i offentlig skole og få overførselsindkomst overført. Kort sagt: er
anerkendt af samfundet. Bortset fra dem, der bare er kommet for at se
Den Lille Havfrue, har de fleste fremmede i Danmark denne status. De
ER integreret.

Og det er netop det forhold, at de fremmede allerede ER integreret og
kan få sig overført overførselsindkomster, der i mange tilfælde er
årsagen til, at de ikke er interesseret i yderligere integration ved
at blive erhvervsaktive, f.eks. ved at sælge deres arbejdskraft på
arbejdsmarkedet.

Man kan se sammenhængen ganske klart, hvis man kigger på forholdene i
f.eks. Thailand. I Thailand har man flere hundrede tusinde burmesere.
De er næsten alle integreret på arbejdsmarkedet. De har nemlig ikke
mulighed for at tå sig overført overførselsindkomster. De må arbejde
for pengene, hvis de vil klatre tilværelsen, og hvis de ikke har
arbejde, bliver de bare udvist af kongeriget.

Et forhold, der har fascineret mig meget, er dette, at jeg har mødt en
hel del burmesere i Thailand, der kunne tale thai ganske fint. (Jeg
kan høre det, da jeg selv taler thai.) De thaitalende burmesere havde
ikke deltaget i undervisning i thai for fremmede, da man ikke har
nogen sådan, men de havde været erhvervsaktive i Thailand i et års tid
eller mere. Dette får mig til at tro, at det i Danmark er nogenlunde
ligegyldigt med undervisning i dansk for fremmede. Det, der er
afgørende for, om de fremmede tilegner sig danske talegaver, er, at de
er erhvervsaktive.

Hvis dit kriterium, hvorefter man skulle være erhvervsaktiv for at
kunne betegnes som integreret, skulle være gældende, så var der mange
etniske danskere, der måtte betegnes som uintegrerede, nemlig alle de
arbejdsløse.

> [...]
> DFerne i denne sag bruger en retorik rettet mod deres potentielle
> vælgere, samtidig med at de på Christiansborg fører det muliges politik.

Fremmede fra lande uden for EU og Nordisk Union har ingen ret til at
opholde sig i Danmark og kan derfor udmærket udvises af kongeriget.
Dem man har integreret som danske statsborgere kan ikke udvises.

Ganske tilsvarende har danske statsborgere ingen ret til at opholde
sig i fremmede lande uden for EU og Nordisk Union.

Ja, jeg har godt se noget om, at Dansk Folkeparti forsøger at lave
noget forlig med regeringen om en ordning med en kontrakt for
indvandrere, hvori disse lover at opfylde dansk lov. Det synes jeg er
noget pladder, da de under alle omstændigheder skal overholde dansk
lov, og da de under alle omstændigheder kan udvises, hvis deres
tilstedeværelse ikke er fordelagtig for landet af den ene eller den
anden grund, som ikke behøver at være så tungtvejende, som at de har
begået kriminalitet.

Bent

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-06-05 15:42

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden etnicitet. At afsætte flere penge på deres end på etniske
> danskeres skoleuddannelse er klart i strid med FN-konventionen mod

Vrøvl - der er ikke tale om racediskrimination at nogle får nogle ydelser
og andre ikke gør det. I så fald er der også tale om racediskrimination
fordi man tilbyder modersmålsundervisning til nogle og ikke til andre, og vi
skal faktisk tilbyde modersmålsundervisning til alle eu-borgere (børn) der
bosætter sig i Danmark - faktisk diskriminerer vi mere når vi nægter at folk
uden for EU ikke får samme muligheder - så du er langt ude.

Vi har jo også særlige ydelser for studerende, for flygtninge her i landet
etc., og er man ikke kommet igennem med begrebet om racediskrimination.
Der er forøvrigt ikke tale om at man diskriminerer racer, eftersom man ikke
i virkeligheden har racer -det er derfor et arkaisk begreb.

Nej, du får næppe nogen fornuftig jurist til at hævde at der er tale om
racediskrimination - i så fald ville Danmark være dømt forlængst når man
diskriminerer mellem folk uden for EU og folk inden for EU ift.
modersmålsundervisning.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 29-06-05 17:37

Bent Jensen <kongaead@my-deja.com> wrote:

> (=?ISO-8859-1?Q?Per_R=F8nne?=) wrote ...

> Nej, der er ikke tale om ydelser til vanføre.

Jeg taler ikke om vanføre.

> Et barn kan ikke betegnes som handicapped, fordi det er af anden etnicitet
> end dansk og taler et andet sprog end dansk.

Det har i Danmark det handicap, at hjemmesproget er et andet sprog end
dansk, og at det ikke har lært tilstrækkeligt dansk før skolegangens
begyndelse. Det skal der naturligvis gøres noget ved, men det vil
selvsagt kun få virkning for dem der endnu ikke er begyndt i børnehave.

> [...]
> simpelthen tale om personer af anden etnicitet. At afsætte flere penge på
> deres end på etniske danskeres skoleuddannelse er klart i strid med

Det er ikke etniciteten med hjemmesproget, der er et problem.

> Ved integration forstår du tilsyneladende dette, at man er
> erhvervsaktiv. Det er forkert, (men du er ikke alene om den
> fejlopfattelse).

Slet, slet ikke.

> [...]
> anerkendt af samfundet. Bortset fra dem, der bare er kommet for at se
> Den Lille Havfrue, har de fleste fremmede i Danmark denne status. De

Nej, integrationen kræver også at de er integreret i det danske
forenings- og klubliv, deler vore værdier, spiller i samme fodbold-,
tennis og golfklubber, og sender deres børn til spejder i KFUM eller hos
blåmejserne.

> [...]

> tilstedeværelse ikke er fordelagtig for landet af den ene eller den
> anden grund, som ikke behøver at være så tungtvejende, som at de har

Sådan er den politiske virkelighed ikke her i landet, og sådan ser
flertallet af danskerne heller ikke på det. Der er massevis af unge med
muslimsk baggrund, som vi ikke /kan/ smide ud - og som jeg da også har
haft som elever. Dem skal vi have integreret - en del af
forudsætningerne for dette har vi allerede nået ved at sørge for, at de
som hovedregel bliver gift med en der allerede bor her i landet; de skal
altså ikke for hver generation starte med Jahre Null.

Det andet er at få nedbrudt ghettoerne, og få dem spredt ud i
bebyggelserne. En af metoderne er opkøb af en ejerlejlighed i hver
opgang til boligsociale formål, en anden er en kraftig renovering af
ghetto-bebyggelserne, hvorefter de sælges som ejerlejligheder {hvor en
lejlighed i hver opgang beholdes til boligsociale formål}. Der skal også
bo islamiske indvandrere i ejerlejligheder ved Rungsted Kyst og i
Gentofte, så deres kan spredes på de rige kommuners børneinstitutioner
og folke- og gymnasieskoler.

--
Per Erik Rønne