Fildeling på gammel maskine uden særlig si~
Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 24-06-05 11:14

Jeg har en gammel PII 350 MHz som jeg gerne vil bruge til noget fildeling i
et lokalt netværk.
Den kører Windows 2000 service pack 4, men er derudover ikke forsynet med
hverken antivirus eller firewall. Den skal i princippet bare bruges som en
netværksbaseret harddisk (peer-to-peer).

Jeg kan selvfølgelig give adgangstilladelseser til bestemte brugere i det
lokale netværk. Men er det tilstrækkeligt hvis en eller flere af de andre
maskiner er tilsluttet internettet? Kan man få adgang til fildelingsmaskinen
udefra? Hele netværket består af adsl forbindelse en router (med firewall)
og en switch. Der er 4-5 maskiner i alt. Alle maskiner er forbundet til
switchen.

Er det bedre at købe en netværksharddisk, altså set ud fra et
sikkerhedssynspunkt?

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 24-06-05 12:01

Henrik G. Jacobsen wrote:
> [...]
> lokale netværk. Men er det tilstrækkeligt hvis en eller flere af de andre

Det kommer vel an på hvor meget du stoler på dine brugere... Hvis du
ikke stoler på at de kan finde ud af at scanne deres egen maskine for
vira/spyware, så kan man i princippet komme på dit lokalnet fra
internettet af.

> Kan man få adgang til fildelingsmaskinen
> udefra?

Se ovenfor.

> Er det bedre at købe en netværksharddisk, altså set ud fra et
> sikkerhedssynspunkt?

Ikke nødvendigvis fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt. Hvis du vil sikre
dig at dine brugere ikke kan se hinandens data bliver du nok nødt til at
bruge noget krypteret trafik (VPN, scp, whatever). Derudover ville jeg
sætte en firewall op på maskinen også. Og så bruge Linux, men det er
bare min indstilling (burde køre bedre i konsol mode end Windows (ved
ikke om Windows kan køre i non-GUI mode)).

Med venlig hilsen Preben