Står Rigshospitalet bag denne 3-dages kur?~
Fra : Henning Kampmann

Dato : 22-06-05 21:39

Hej

Da både jeg og min kære hustru er blevet lidt for tykke, var det
ikke svært for en god ven, at overtale os til at gå på denne
3-dages kur med 'næsten garanteret virkning'.

Jeg har søgt på nettet efer denne kur, men det er ikke lykkedes
at finde den, så nu spørger jeg i dette velkvalificerede forum
'er det virkeligt Rigshospitalet der står bag'?

Jeg har bestemt intet imod denne diæt - bortset fra at jeg har
lidt svært ved at få tun og hytteost ned - men da jeg gerne vil
se en ende på legen, bør jeg jo også spise med omtanke de
mellemliggende dage. Er der en her i gruppen der kan give mig et
forslag til en 4-dages 'normal-plan'?

Ærligt talt så kan jeg ikke forstå det nævnte begreb 'kemisk
nedbrydelse' og hvordan dette skulle kunne virke, men måske er
der en venlig sjæl, der vil forklare mig det?

Her er så diæten:

Nyt fra Rigshospitalets diætplan

1. dag
Morgenmad   Sort kaffe, te eller vand (samme hver dag)
         ½ grapefrugt
         1 stk. ristet franskbrød
         2 tsk. jordnøddesmør (peanutbutter)

Frokost      Sort kaffe, te eller vand (samme hver dag)
         ½ kop tun
         1 stk. ristet franskbrød

Aftensmad   Sort kaffe, te eller vand (samme hver dag)
         2 skiver kød, 85g - lige meget hvilken slags
         1 kop grønne bønner
         1 kop rødbeder
         1 lille æble
         1 kop vanilleis

2. dag
Morgenmad   Sort kaffe, te eller vand (samme hver dag)
         1 hårdkogt æg
         1 stk. ristet brød
         ½ banan

Frokost   Sort kaffe, te eller vand (samme hver dag)
         1 kop hytteost
         5 stk. saltede kiks

Aftensmad   Sort kaffe, te eller vand (samme hver dag)
         2 hotdogs
         1 kop broccoli
         ½ kop gulerødder
         ½ banan
         ½ kop vanilleis

3. dag
Morgenmad   Sort kaffe, te eller vand (samme hver dag)
         1 hårdkogt æg
         1 stk. ristet brød

Frokost      1 stk. Cheddar ost
         5 stk. saltede kiks
         1 lille æble

Aftensmad   1 kop tun
         1 kop rødbeder
         1 kop blomkål
         ½ honningmelon
         ½ kop vanilleis

Diæten fungerer ved en kemisk nedbrydelse. Der må ikke varieres
eller erstattes med noget andet i kostplanen. Husk Ingen
mellemmåltider.
Salt og peber må bruges, men ingen andre krydderier. Hvor der
ikke er angivet præcise informationer om mål og vægt, er der
ingen restriktioner andet end sund fornuft.
Denne diæt skal bruges tre dage ad gangen. Ide tre dage vil man
tabe 5 kg. Efter tre dages diæt kan der igen spises normalt, men
spis ikke for meget. Efter 4 dage med almindelig mad, starter man
igen med tre dages diæt. Der kan tabes op til 20 kg på en måned.
Det er en sikker diæt. Diætsodavand kan drikkes i moderat mængde
under diæten.

TIA

Venlig hilsen

Henning

De hårde kendsgerninger:

Vi er begge 66 år, 'herren' er 187 høj og vejer 92,1 kg. 'Fruen'
er 171 høj og vejer 71 kg.

Fra : Lisbeth

Dato : 22-06-05 22:32

"Henning Kampmann" <no.way@net> skrev i en meddelelse

> Jeg har søgt på nettet efer denne kur, men det er ikke lykkedes
> at finde den, så nu spørger jeg i dette velkvalificerede forum
> 'er det virkeligt Rigshospitalet der står bag'?

Kan ikke forstå, at du ikke kan finde den på nettet, for der er masser af
sider om den gamle kur.

Du kunne eksempelvis gå ind på Rigshospitalets side og søge på "slankekur".
*S*

http://www.hosp.dk/C1256E58004E89E9/0/D8C5A8D6EE379D90C1256FBA0045B025?Open&Highlight=2,slankekur,notsearchable

På ovenstående side ville du finde følgende:

"Rigshospitalets Stofskiftekur" eller "Rigshospitalets slankekur"... Kært
barn har mange navne, men Rigshospitalet har intet ansvar for de verserende
slankekure.

- Vi har i mange år fået talrige forespørgsler på slankekure, der kalder sig
"Rigshospitalets slankekur" eller lignende, siger overlæge Jens Kondrup,
Klinisk Ernæringsenhed på Rigshospitalet. Forespørgslerne kommer både fra
Danmark og fra Sverige, Norge og sågar USA.

- Sandheden er imidlertid, at vi ikke har nogen som helst andel i
udarbejdelsen af de omtalte slankekure. Ingen her hos os har lavet kuren. Og
vi rådgiver derfor heller ikke om kurene.

- De versioner af kuren jeg har analyseret, vil jeg betegne som
ernæringsmæssigt mangelfulde mht. indholdet af vitaminer og mineraler.
Særligt manglen på mineraler kan udgøre en risiko for mennesker med
hjerteproblemer så som forstyrrelser i hjerterytmen. Derfor vil jeg fraråde
disse særligt udsatte at benytte kuren, siger overlæge Jens Kondrup.

> Er der en her i gruppen der kan give mig et
> forslag til en 4-dages 'normal-plan'?

Drop enhver tanke om at tabe dig, hvis 4 dages omlægning er, hvad du/I kan
og orker.

> Der kan tabes op til 20 kg på en måned.

Det er ikke muligt at tabe 20 kilo fedt på en måned.

> Det er en sikker diæt.

Det er nok lige lovlig meget at påstå om en diæt, der kan være farlig for
folk med hjerteproblemer.

Mvh. Lisbeth

Fra : Henning Kampmann

Dato : 23-06-05 06:40

Hej

Tak for de venlige og meget hurtige svar.

On Wed, 22 Jun 2005 23:31:52 +0200, "Lisbeth"
<lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> wrote:

> [...]

Jeg søgte såmænd under diæt og der var ingen gevinst! ;)

Nej, sådan var det nu ikke tænkt. Det jeg efterlyste var 'en
madplan', der kunne dække de mellemliggende 4 dage, så jeg fik et
samlet 7-dages program ud af det.

Netop denne påstand gjorde, at jeg skev mit indlæg her til
gruppen: En useriøs garanti kombineret med RHs gode navn og
rygte.

Jeg kan godt motionere lidt, men for min hustru der har astma, er
denne vej ikke lige sagen, så vi skal have fundet en god kur, der
kan fungere på sigt.

Tak for jeres venlige svar.

Venlig hilsen

Henning

Fra : Lisbeth

Dato : 23-06-05 08:26

> Jeg kan godt motionere lidt, men for min hustru der har astma, er
> denne vej ikke lige sagen,

Det er et spørgsmål om at bliver behandlet medicinsk og korrekt - medmindre
hun har meget ødelagte lunger. Så hvis det ikke bare er en bekvem
undskyldning - hvis hun vitterlig gerne vil motionere - så kan hun højst
sandsynligt få hjælp til at kunne motionere.

Jeg har selv haft MEGET slem astma.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-06-05 18:29

Henning Kampmann skrev den 23-06-2005 07:39:

> Jeg kan godt motionere lidt, men for min hustru der har astma, er
> denne vej ikke lige sagen, så vi skal have fundet en god kur, der
> kan fungere på sigt.

Tja, Der er mange "lav-kalorie"-kostplaner som kan fungere.

Personlig har jeg haft en kortvarig succes med konceptet fra
DeDanskeVægtkonsulenter (fra >120 -->> <100 kg fra august2002 til maj2003)
Desværre kræver DDV-konceptet disciplin og - for mig - psykisk overskud,
hvilket jeg blev tappet af i foråret2003.

For dem der har psykisk overskud og kan holde til den hårde disciplin på
DDV. Tja, der er DDV svaret. Og faktisk også i den billige ende.
200 kroner i indmeldelse. 50 kroner pr. uge.
Der er mødepligt i form af, at du skal betale de 50 kroner uanset om du
kommer eller ej (en del af disciplinen). Der er dog mulighed for 5
friuger udover de uger hvor DDV har sommer-/jule-lukket.
Hvis du samligner med forskellige former for motion i klubber og
motionscentre, så prøv at regne ud hvad du skal købe af udstyr eller
medlemskaber.
Derudover skal du så huske, at man altså kan købe andre produkter end
DDV-produkterien, som overholder konceptet fra DDV.
Det var i hvert fald muligt før de udviklede deres egne mad-serie, så
mon ikke, at det er det endnu.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Mus

Dato : 24-06-05 12:43

> Jeg kan godt motionere lidt, men for min hustru der har astma, er
> denne vej ikke lige sagen, så vi skal have fundet en god kur, der
> kan fungere på sigt.

Nu ved jeg ikke hvor slem din kones astma er, men jeg har selv astma og kan
godt dyrke motion. Jeg skal bare bruge min inhallator inden.

Og husk ikke al motion behøver at være vild og voldsomt. Det at gå en tur er
jo bedre end at sidde hjemme på sofaen. Man kan jo gøre det til en god vane
feks at gå en tur hver aften efter aftensmaden.

LN

Fra : Cat

Dato : 24-06-05 20:48

Mus skrev:

> [...]
> jo bedre end at sidde hjemme på sofaen. Man kan jo gøre det til en god vane
> feks at gå en tur hver aften efter aftensmaden.

Hvis hun ikke kan motionere med sin astma, var det måske værd at
overveje, om hun skal have reguleret sin medicin.

Med mindre den er MEGET alvorlig, kan det ofte reguleres, så man ikke
mærker meget til den.

Tine, astmatiker og mor til to astmabørn.

Fra : Mr. Stiff.

Dato : 22-06-05 23:26

> [...]
>
> Henning
>

> De hårde kendsgerninger:
>
> Vi er begge 66 år, 'herren' er 187 høj og vejer 92,1 kg. 'Fruen'

Kuren har intet med rigshospilet at gøre, bevæg jer mere, og tænk på fedtet
og kcal. til daglig, slå jer lidt "løs" i weekenderne, og tag et et halvt
til et kilo om ugen, det er min (ydmyge) mening..

God fornøjelse.

Fra : tina

Dato : 23-06-05 05:44

"Mr. Stiff." <easydr1ver@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> "Henning Kampmann" <no.way@net> skrev i en meddelelse

Hej

Selvfølgelig vil i tabe jer på den kur, ingen tvivl om det. Så vidt jeg ved
tilhører der en forfærdentlig hvidkålssuppe også. i kan nemt finde den fulde
kur på Google.

Jeg regnede lige lidt på det dag 3 indeholder 172 kcal en voksen mand skal
have ca 2500 kcal ( plus minus efter vægt og højde muskler mm).

For det første er det absolut ikke sundt. for det andet skal i være opsat på
at i får det enormt dårligt, med fryseture, hovedpine pga mangel på
kulhydrater (hjernen lever af kulhydrater), konstant tanker om mad, + så
snart i begynder at spise almindelig mad igen tager i det hele på igen,
eller mere. Sultekure er ikke godt for kroppen, jeg taler af erfaring da jeg
selv har prøvet det mange gange. I risikere bare at ødelægge jeres
forbrænding og så hænger man pludselig på vægtproblemer resten af livet.

Når det er så lidt i skal tabe, vil jeg råde jer til at tænke over hvad i
spiser istedet for. tæl evt kcal.
Tag hinanden i hånden og start med at dyrke motion. Løb, svømning, cykling.
Motion kan være sjovt når man er to om det

Tina

Fra : Lisbeth

Dato : 23-06-05 08:29

"tina" <tije@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

Tina og Mr. Stiff .... det vil lette læsningen af jeres indlæg
betydeligt, hvis I ikke citerer et helt langt indlæg. Skær meget gerne det
overflødige fra. Og som regel kan man skære langt det meste fra.

Her er der gode råd og vejledning om emnet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mr. Stiff.

Dato : 23-06-05 10:24

Fra : Kirsten

Dato : 27-06-05 18:05

> [...]
> ved tilhører der en forfærdentlig hvidkålssuppe også. i kan nemt finde den

nej hvidkålssuppen hører til en anden kur " Uffe Ellemanns kur hedder den
hvis"

mvh
Kirsten

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-06-05 18:22

Kirsten skrev den 27-06-2005 19:04:

> nej hvidkålssuppen hører til en anden kur " Uffe Ellemanns kur hedder den
> hvis"

Det var vist kartoffelkuren var det ikke det den hed?

Fra : Kirsten

Dato : 28-06-05 12:41

> Det var vist kartoffelkuren var det ikke det den hed?

hej
nej ikke kartoffelkur men Alices hvidkålskur, jeg har den hvis der er nogen
der er interesseret

mvh
Kirsten