Forslag til at få bange hest op i hestetra~
Fra : Alice Trauelsen

Dato : 17-06-05 09:45

Hej
Vi skal flytte, men sidst vi gjorde det, var vi ikke heldige med ham der
flyttede dem, for det første fandt vi undervejs ud af manden ikke var ædru
og for det andet slog han to af vores heste for at få dem op i vognen, det
var min mor der grædende så det og da hun var alene hjemme turde hun ikke
gøre noget. Han skal i hvert fald ikke flytte dem denne gang. Men hvad kan
vi gøre for at få de bange heste og ponyer op i vognen uden de store
problemer. Nogen der har erfaringer og gode råd. Vi har 2 heste og 6
ponyer
og vi ved at i hvertfald de 3 af ponyerne er meget bange, hvad gør vi? Vi
håber hestetransporter manden ved hvad han har med at gøre, men vi har
sagt
ham, at han ikke må bruge vold. Men HJÆLP? For vi er meget nervøse og jeg
er
i hvertfald lige så bange som hestene, men jeg holder mig væk når de skal
læsses, da jeg på grund af mit svage syn alligevel ikke er til noget gavn.

--
Mange hilsner
Alice

Fra : dorthe jensen

Dato : 18-06-05 16:24

hej Alice

jeg har ikke pt lige en værre masse gode råd men vi plejer gerne at bruge
foder til at lokke dem op.
Hvis jeg havde en hest der kunne give problemer ved læsning ville jeg bruge
søholms hestetransport, han har stor erfaring og har været dygtig de gange
jeg har brugt ham. Så han kan varmt anbefales og så skader det jo ikke at
hans lastbil er god for hestene at være i så de står godt og sikkert.

venlig hilsen dorthe

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 18-06-05 20:27

"dorthe jensen" <dorthejensen30@FJERNhotmail.com> wrote:

>jeg har ikke pt lige en værre masse gode råd men vi plejer gerne at bruge
>foder til at lokke dem op.

Hvis du opstiller en skala fra 1 til 10 med hvad hesten vil have af
dig, så kommer fra ejeren ind som nr 1 og foder som nr 10. Hvorfor så
bruge det middel der er mindst virkningsfuldt.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 18-06-05 20:44

Ole Braad-Sørensen <nospam@soholm.com> wrote:

>dig, så kommer fra ejeren ind som nr 1 og foder som nr 10. Hvorfor så

Øhh! Det sku ha' været "tryghed fra ejeren"...

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : dorthe jensen

Dato : 21-06-05 21:55

hej ole

vi har en hoppe som er meget selvsikker men som ikke syntes så godt om at
komme ud og køre. Vi har prøvet nogle gange at presse hende ved hjælp af
horsemannship og der kommer hun da også ind efter ca en times overvejelser.
Jeg har ikke så meget forstand på det som dem der har hjulpet men hun vil
gerne selv bestemme ligesom alt andet der skal laves med hende og så
diskuterer de frem og tilbage og tilsidst tygger hun og siger ok og så er vi
på vej.
Foder derimod jep siger damen der er mad og ind det går, vi bruger
selvfølgelig hendes livret musli, og efter maks ti minutter er hun inde og
har fået en god oplevelse, så med den hest er det den letteste og skønneste
vej for alle parter.
Vi har andre heste som har mere brug for mig og så går de med, så jeg kan
kun sige at min holdning er at man må sætte sig ind i hvordan den enkelte
hest fungerer og derefter finde en metode der virker.

venlig hilsen dorthe

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 22-06-05 07:00

> [...]

>horsemannship og der kommer hun da også ind efter ca en times overvejelser.

Så er der noget du har misforstået. Man "pressser" ikke med
horsemanship. Det bedste råd jeg kan give er at læse på
www.horsemanship.dk og bestille videoen om trailerlæsning. Det
forudsætter imidlertid at man tidligere har læst bogen "Fra rytter til
hest" fra samme sted og helst også set videoen.

Hesten tror at traileren er farlig eller ubehagelig. Hvis du presser
den ind vil den miste tilliden til dig og det hele bliver bare værre
næste gang. Kun *TILLID* hjælper.

Jeg så i weekenden nogen der prøvede at "presse" en hest ind i en
trailer ved at dække dens hovede til med et tæppe og så trække det
skrækslagne dyr ind i traileren. Jeg blev så dårlig at jeg gik min
vej, hvilket ikke hjalp hesten.

At få en hest til at gøre hvad du vil kommer *udelukkende* ved hjælp
af gensidig tillid. Du kan hoppe og danse så meget du vil, men du får
aldrig overbevist mig om det modsatte.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Anet

Dato : 22-06-05 14:53

> [...]

(klip)

Jeg er helt enig med Ole, at det handler om tillid at få sin hest til at gå
op i trailer. I forrige weekend var vi afsted med min datter pony. Da han
skulle ud af traileren hang han fast og blev helt panikslagen og ødelagde
sidestykke på trense og tøjlen og havde fået nogle overfladiske skrammer,
men han stod og var bange bagefter kunne jeg mærke på ham. Da vi skulle hjem
gik han af tillid med direkte op i traileren igen. Vel hjemme ved
rideklubben ud af traileren og over i min egen trailer (denne omlæsning pga.
vægt fordeling i de forskellige trailere skulle overholdes). Ingen problemer
og i sidste weekend var han til stævne og gik lige op og ned af traileren,
i går læssede jeg ham helt alene og tog ham helt alene ud af traileren igen
uden problemer. Det skal siges, at han er en kanon lille pruh..... (Ole du
ved hvem jeg her omtaler ). Det må da siges at være tillid til at
ingen mennesker vil ham ondt og tegn på at han stoler på os. Hvis en fremmed
prøver at læsse ham i trailer, så er han ikke særlig vild med at skulle op,
men bare en af os der kender ham godt gør det er det helt ok for ham.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 22-06-05 19:40

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>uden problemer. Det skal siges, at han er en kanon lille pruh..... (Ole du
>ved hvem jeg her omtaler

La' nu vær' med at bore i det ikk'!
Bare fordi du har sådan en som jeg gerne ville ha'

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Anet

Dato : 22-06-05 21:39

> La' nu vær' med at bore i det ikk'!
> Bare fordi du har sådan en som jeg gerne ville ha'
>

> Med venlig hilsen
> Ole Braad-Sørensen
> www.foldrenser.dk

(klip)

*SSSSS* han er min øjesten......

--
Hilsen
Annette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 24-06-05 11:53

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev

Da han
> skulle ud af traileren hang han fast og blev helt panikslagen og ødelagde
> sidestykke på trense og tøjlen og havde fået nogle overfladiske skrammer,

Øhm, har han trense på i traileren?!

Venlig hilsen Nina.

Fra : Anet

Dato : 24-06-05 19:12

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:42bbe7e4$0$63632$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> "Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev
>
> Da han
>
> Øhm, har han trense på i traileren?!

(klip)

Næh, men der var vildt postyr uden for traileren da der var mange heste der
skulle ud samtidig og sadles op og vi ligger altid trense på hesten inden
den bliver trukket ud af traileren.

--
Hilsen
Annette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 14-07-05 10:17

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Næh, men der var vildt postyr uden for traileren da der var mange heste
der
> skulle ud samtidig og sadles op og vi ligger altid trense på hesten inden
> den bliver trukket ud af traileren.

Nå, okay på den måde

Venlig hilsen Nina Svanholm.