Eksisterer der personer, som ikke kan tabe~
Fra : Jakob Munck

Dato : 17-06-05 06:39

Jeg kender en dame på 45 år (højde 172 cm.) som vejer ca. 140 kg. Hun siger
selv, at hun "ikke kan tabe sig". Så er mit spørgsmål om det kan være sandt,
eller om det hun mener ikke snarere er "jeg har ikke viljen til at tabe
mig".

Hvis man tog denne kvinde (og andre i samme vægtklasse) og satte dem på en
tvangskur, hvor de kun kunne få den ernæring i kvalitet og mængde, som
Ernæringsrådet og lægerne anbefaler, ville hun så ikke i løbet af et stykke
tid tabe sig til den rigtige vægt? Eller kan man tænke sig personer, som -
på trods af at de indtager den korrekte kost i den rigtige mængde -
forbliver overvægtige?

v.h.
Jakob

Fra : MGA

Dato : 17-06-05 07:20

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stykke tid tabe sig til den rigtige vægt? Eller kan man tænke sig
> personer, som - på trods af at de indtager den korrekte kost i den rigtige

Hej Jacob!

Nej, du har fuldstændig ret - hun kan sagtens tabe sig - hun "kan" virkelig
bare ikke, fordi hun ikke har den nødvendige motivation - det er
formodentlig psykologisk og noget hun kan arbejde med hvis hun vil.
Der er mennesker som ikke kan tabe sig af fysiske årsager - sygdomme,
kromosonfejl, medicinindtag osv kan gøre at man tager uforholdsmæssigt på.
Desværre er det ofte tilfældet for disse mennesker at de isolerer sig og
mangel på kontakt til omverdenen gør dem ensomme =(
Det er ikke let at kæmpe med en sygdom, hvis man også føler sig ildeset på
grund af sin størrelse.

Mht kost - så er det sådan at selvfølgelig ville hun tabe sig hvis hun fik
den "korrekte ernæring", men faktisk kan hun spise alt det hun vil, hvis hun
blot dyrker tilsvarende meget motion. Og det er det som folk tit glemmer -
det handler ikke nødvendigvis om at afstå fra mad eller bestemte typer af
mad - det er ligeså effektivt og meget sundere for kroppen, hvis man dyrker
den motion der er nødvendig.
Der er for nylig lavet en undersøgelse (kan desværre ikke huske hvor) som
viser at det er langt sundere at være overvægtig og dyrke motion end at være
slank og ikke dyrke motion. Motion er altså i denne sammenhæng en vigtigere
faktor end mad.
Men den vigtigste er stadig den psykiske - den som tager en kur og derefter
ændrer livsstil, har motivation til at gøre det - din veninde mangler
motivationen. Og det er ikke uvidenhed, dumhed, dovenskab eller lignende der
gør det - det hænger som regel sammen med selvværd.

Mette

Fra : Jakob Munck

Dato : 17-06-05 08:05

> Der er mennesker som ikke kan tabe sig af fysiske årsager - sygdomme,
> kromosonfejl, medicinindtag osv kan gøre at man tager uforholdsmæssigt på.

Den pågældende vil uden tvivl hævde, at det er en "kromosonfejl" som gør, at
hun ikke kan tabe sig. Og hvis det passer, at en sådan fejl eksisterer, som
gør at man bliver overvægtig selv om man spiser den rette kost i den rette
mængde, så har hun jo ret. Så KAN hun ikke tabe sig.

v.h.
Jakob

PS. Personligt tror jeg ikke på at en sådan kromosonfejl eksisterer.

Fra : Stefan Holm

Dato : 17-06-05 08:41

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> writes:

> Og hvis det passer, at en sådan fejl eksisterer, som
> gør at man bliver overvægtig selv om man spiser den rette kost i den rette
> mængde, så har hun jo ret. Så KAN hun ikke tabe sig.

Der findes ikke genetiske konstruktioner der kan overtrumfe
termodynamikken.

--
Stefan Holm
"We do Shakespeare with ray-guns and shit."

Fra : tina

Dato : 17-06-05 09:32

"Stefan Holm" <nospam@algebra.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hvis hun har udregnet efter et skema at hun må spise fx 1500 kcal om dagen
og derved tabe sig et kg om ugen, så er det ikke sikkert hun taber sig.
Hvorfor skal jeg ikke kunne sige men sikkert noget med forbrændingen, og
muligvis kromosomer.

Hun må så eksperimentere med hvor langt hun skal ned i kcal indtag før hun
taber sig. Men et er sikkert ALLE kan tabe sig. I teorien og i praksis er
det en realitet at spiser man ikke mad taber man sig, uanset hvad.

Tina

Fra : Lisbeth

Dato : 17-06-05 08:19

> [...]

> Og hvis det passer, at en sådan fejl eksisterer, som gør at man bliver
> overvægtig selv om man spiser den rette kost i den rette mængde, så har

Hvis man spiser mindre, end man har brug for, vil man tabe sig.

MEN - det kan af mange forskellige årsager være ekstremt svært at spise
mindre, end man har brug for.

Mvh. Lisbeth

Fra : MGA

Dato : 17-06-05 11:21

> [...]
>
> v.h.
> Jakob
>

> PS. Personligt tror jeg ikke på at en sådan kromosonfejl eksisterer.

Hvis hun hævder det, så kunne hun ligeså godt have sagt til dig: "Bland dig
udenom" - og når hun har det sådan, så kan du ikke gøre noget.
Man kan ikke tvinge mennesker til at få hjælp.

Mette

Fra : Cat

Dato : 17-06-05 07:11

Jakob Munck skrev:
> [...]
> tid tabe sig til den rigtige vægt? Eller kan man tænke sig personer, som -
> på trods af at de indtager den korrekte kost i den rigtige mængde -

Hvis det fandtes, så havde vi en evighedsmaskine (yder arbejde uden at
koste energi). Det er desværre bevist ikke kan lade sig gøre.

Tine

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-06-05 12:47

[Jakob Munck | Fri, 17 Jun 2005 07:38:30 +0200]

> [...]
>eller om det hun mener ikke snarere er "jeg har ikke viljen til at tabe

Ofte betyder det "jeg har prøvet flere ting, men uden resultat" :/

Næsten alle KAN tabe sig, men det er spørgsmålet om at finde en
livsstilsændring der kan hjælpe dem, OG at de skal følge den 100%

Du kan sagtens finde dem der tror at de følger f.eks. en lowcarb diæt og så
"synder lidt" hver- eller hveranden dag, men i virkeligheden har det været
slemt nok til at de i virkeligheden ikke fulgte diæten, selvom de troede
det.

> [...]
>Ernæringsrådet og lægerne anbefaler, ville hun så ikke i løbet af et stykke

Måske og måske ikke. Før jeg hoppede på Atkins fulgte jeg sammen med min
læge (med speciale i human ernæring) en streng diæt sammensat for at jeg
skulle tabe mig, men resultatet udeblev.

På Atkins, en diæt som næsten alle læger og ernæringsrådet på daværende
tidspunkt var enige om ikke kunne virke, tabte jeg mig til gengæld ganske
voldsomt ganske hurtigt.

>Eller kan man tænke sig personer, som - på trods af at de indtager den korrekte
>kost i den rigtige mængde - forbliver overvægtige?

Det kommer jo igen an på hvad den korrekte kost er. Ligledes kan man på den
korrekte kost stadig holde sin vægt, at tabe vægt er stadig en ganske svær
process.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-06-05 19:53

Jakob Munck skrev den 17-06-2005 07:38:
> Jeg kender en dame på 45 år (højde 172 cm.) som vejer ca. 140 kg. Hun siger
> selv, at hun "ikke kan tabe sig". Så er mit spørgsmål om det kan være sandt,

Ja, der findes sygdomme som gør, at man tager på eller har svært ved at
smide de overskydende kilo.

Det er dog deciderede sygdomme, som kan diagnosticeres.

Derudover er der visse former for medicin som har vægtøgning som kedelig
bieffekt.

> eller om det hun mener ikke snarere er "jeg har ikke viljen til at tabe
> mig".

Det har ikke så meget med viljen at gøre, men at hun ikke har fundet den
"værktøjskasse" som virker for hende. Såfremt hun altså har et ønske
om at tabe sig.

Derudover skal hun jo også gerne ville tabe sig. Det er dog ikke noget
med vilje at gøre.

> [...]
> Ernæringsrådet og lægerne anbefaler, ville hun så ikke i løbet af et stykke

Oftest ja, problemet er, at når de forlader denne
ernæringskorrekte-"osteklokke", så vil de falde tilbage i gamle vaner og
tage de tabte kilo på igen.

> Eller kan man tænke sig personer, som -
> på trods af at de indtager den korrekte kost i den rigtige mængde -
> forbliver overvægtige?

Ja, men det er sjælden.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Alice Trauelsen

Dato : 18-06-05 13:12

Hej
Det er nu ikke så let som det lyder. Tænk på at for de mennesker der er
blevet overvægtige på grund af medicin, de er for det meste syge, og så
kan
det jo også handle om at have kræfter og energi til at tabe sig, for det
skal der altså også til. Det er ikke bare det med, ikke at ville, men for
nogle også om at kunne. Det er ikke enten hvidt eller sort. Jeg taler af
erfaring. I 1977 fik jeg prednisolon og tog på fra 55 til 120 kg. Siden er
jeg dog kommet ned til ca. 100. Jeg har flere gange gjort forsøg på at
tabe
mig. Mange siger det er nemt, du skal bare gå en tur hver dag. Jo tak, men
at gå en tur hver dag, kræver mange kræfter når man er kronisk syg og som
jeg svagtseende, og ikke kan se hvor jeg går. Lad være med at dømme, denne
dame. I ved ikke noget om hvordan hun har det. Hun vil måske gerne
hjælpes,
men kan ikke overskue at holde en kur. Tænk lige på ikke alle er ens.
Nogle
er for tynde andre for tykke. Husk det nu aldrig dømme. Jeg plejer at
sige,
hvis du møder et menneske der ser rask ud, så lad være med at dømme, for
måske er "hun" syg, men du kan ikke se det.

--
Mange hilsner
Alice

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-06-05 13:49

Alice Trauelsen skrev den 18-06-2005 14:12:
> [...]
> hvis du møder et menneske der ser rask ud, så lad være med at dømme, for
> måske er "hun" syg, men du kan ikke se det.

Enig!