Aktie handel 3 års beløbsgrænse
Fra : jr

Dato : 15-06-05 10:35

Jeg har lige ramt loftet på 273.200 for ægtepar og har et par spørgsmål i
den forbindelse:

1. Hvis jeg beholder alle aktier og venter til jeg har haft dem i 3 år,
bliver jeg så aktiebeskattet af hele beløbet eller kun det der går ud over
grænsen og hvordan udregnes dette?

Hvis det kun er det beløb der går ud over, hvad er så fidusen i at sælge
for
at holde sig under grænsen?

Jeg går ud fra at ens aktiebeholdning kun bliver målt ved årets udgang og
ved salg. betyder det at jeg kan sælge en aktie fra nu for at holde mig
under grænsen eller vil hele beholdningen herved blive noteret og komme
mig
til skade når jeg på et senere tidspunkt vil sælge resten? Hvis dette er
tilfældet går jeg ud fra at jeg skal håbe på et aktiefald og derefter
sælge
en fra.

Fra : jr

Dato : 23-06-05 18:27

Er der virkeligt ikke nogen der kan svare på det?

Fra : Morten Holst Larsen

Dato : 24-06-05 15:08

Hej jr.

Prøv at læse sidst i denne folder, side 22, afsnittet "100.000 kroners
grænsen":
http://www.di-adm.dk/pdf/skattefolder_di_2005_Skattefolder_febr_2005.pdf

Jeg er lige ved at tro det besvarer de fleste af dine spørgsmål.

Mvh,
Morten

Fra : jr

Dato : 28-06-05 19:37

Hej Morten

Tak for det. Det bekræftede desværre min frygt. Min bankrådgiver påstod
ellers det modsatte, men det viser bare at han ikke ved hvad han taler om.

Som jeg læser det betyder det at jeg bør håbe på et fald så jeg kan få
frasolgt nogle af aktierne før årets udgang.

Afklaringen har rejst nye spørgsmål. Der står at skattefrihed igen kan
opnås
hvis beløbsgrænsen ikke overskrides i tre år på samtlige
opgørelsestidspunkter. Gælder dette de eksisterende aktier eller er der
tale
om nye. Lad os for eksempel sige at jeg frasælger nok akter dags dato til
at
komme under 100.000 krs grænsen og så sørger for at holde mig under de
næste
tre år er jeg så skattefri af hele beløbet hvis jeg sælger?

Der står at der gælder særlige regler for opgørelsen af den skattemæssige
anskaffelsessum, hvis beløbsgrænsen overskrides. Er der nogen der kender
disse specielle regler?

I mit tilfælde er der tale om en anskaffelsessum på 189.000 og aktierne
står
nu i 286.000 (Jeg har haft aktierne i under ½ år, men planlagde på at
beholde aktierne i 3 år for at gøre gevinsten skattefri) Jeg er gift, så
grænsen for mig er 273.100

Fra : D.Hansen

Dato : 14-07-05 08:32

Lidt sen svar jeg kommer med her.

> [...]
>
> Som jeg læser det betyder det at jeg bør håbe på et fald så jeg kan få
> frasolgt nogle af aktierne før årets udgang.

Korrekt, det er hele beholdningen ved salg der er afgørende, hvilket betyder
at værdien af de solgte aktier og de restende i depotet ikke må overstige
beløbsgrænsen.

> [...]
> næste
> tre år er jeg så skattefri af hele beløbet hvis jeg sælger?

Det er du. korrekt forstået

> Der står at der gælder særlige regler for opgørelsen af den skattemæssige
> anskaffelsessum, hvis beløbsgrænsen overskrides. Er der nogen der kender
> disse specielle regler?

Dette er kun afgørende i de situationer hvor man har ejet aktierne i over 3
år (og de dermed kan sælges skattefrit) og derefter (fx i år 4) kommer over
100.000 kr.-grænsen.

> [...]
> nu i 286.000 (Jeg har haft aktierne i under ½ år, men planlagde på at
> beholde aktierne i 3 år for at gøre gevinsten skattefri) Jeg er gift, så

Korrekt

D.Hansen