Firmabil til og fra arbejde!
Fra : news

Dato : 14-06-05 18:10

Jeg er ansat i et firma, hvor vi har diskuteret, om hvorvidt jeg må låne en
bil til og fra arbejde eller ej, men hvor arbejdsgiveren siger nej med den
begrundelse, at han har et forklaringsproblem over for skattevæsenet og
forsikringsselskabet, hvis der sker en skade til eller fra arbejde i
firmabil.

Men cheferne og andre medarbejdere kører dagligt i firmabilerne til og fra
arbejde, for som de siger er de jo selvstændige og kan forklare det over for
politiet, hvis de bliver standset og medarbejderen som kører frem og tilbage
hver dag har de en aftale med som de ikke kan ophæve.

Mit spørgsmål går på - har man som selvstændig andre beføjelser til at kunne
bruge firmabilen uden for arbejdstid uden at skulle føre kørebog og betale
skat af fri bil, og hvad vil det kræve for, at jeg som medarbejder lovligt
kunne bruge en firma bil på gule plader til og fra arbejde?

På forhånd tak.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-06-05 20:16

In article <42af0f4d$0$250$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, news wrote:
> [...]
> begrundelse, at han har et forklaringsproblem over for skattevæsenet og
> forsikringsselskabet, hvis der sker en skade til eller fra arbejde i

Du skal beskattes af fri bil hvis du kører frem/tilbage.

> [...]
> politiet, hvis de bliver standset og medarbejderen som kører frem og tilbage
> hver dag har de en aftale med som de ikke kan ophæve.

Cheferne skal også beskattes af fri bil - Eneste undtagelse er vist
ved skiftende arbejdssteder.

> [...]
> skat af fri bil, og hvad vil det kræve for, at jeg som medarbejder lovligt
> kunne bruge en firma bil på gule plader til og fra arbejde?

Nej - Cheferne er underlagt de samme regler for beskatning af fri bil
som du er. De vælger muligvis at løbe risikoen, men de ønsker ikke
at løbe risikoen på dine vegne - De vil have lidt svært med tilbagevirkende
kraft at komme og kræve dig for skatten hvis det er aftalt at der er
skattefrit.

Hvis du informerer told&skat, så kommer cheferne til at betale skat
af den frie bil de har (medmindre de kan bruge skiftende arbejdssteder
som undskyldning).

Hvis du skal bruge den med skiftende arbejdssteder, så tæller din
arbejdstid også fra du sætter dig i bilen derhjemme.

Fra : Allan

Dato : 14-06-05 20:49

> [...]
> betale skat af fri bil, og hvad vil det kræve for, at jeg som medarbejder
> lovligt kunne bruge en firma bil på gule plader til og fra arbejde?

Hej

Jeg har en VW-transporter til og fra arbejde hver dag.
Bilen er på guleplader.
Vognen må jeg godt kører i, hvis det er lige frem og tilbage mellem hjemmet
og arbejdet.

Der er dog nogle betingelser.
1: Ingen afstikker på ruten mellem hjemmet og arbejdet (og omvendt).
2: Kørerbog
3: Max 1000 km om året
4: Vognen skal være "inrettet" i varerummet (min har et mindre værksted)

Du må ikke hænge mig oppå disse betingelser, men det er sådan jeg har fået
instrukser fra chefen....som nok har fået det fra revisoren.

Sådan her jeg nu kørt i 15 år.

Allan

Fra : news

Dato : 14-06-05 21:27

Hej Allan

Tak for rådet. Hvor består en kørebog af og skal alle der bruger bilen i
løbet af dagen føre kilometer i den?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-06-05 21:54

In article <42af3d95$0$218$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, news wrote:
> Hej Allan
>
> Tak for rådet. Hvor består en kørebog af og skal alle der bruger bilen i
> løbet af dagen føre kilometer i den?

Der er en afgørelse her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/X20030908501-REGL

Det er vigtigt at læse dette:
Den kørsel, som medarbejderen foretager mellem den sædvanlige bopæl og den
faste arbejdsplads, vil som udgangspunkt være privat kørsel, idet kørslen
ikke objektivt set kan henføres under erhvervsmæssig befordring som
defineret i ligningslovens § 9 B.

Dvs det er et krav at du kører ud til skiftende arbejdspladser direkte
fra dit hjem. Ellers er den skattepligtig. Det er altså formålet med
transporten der er interessant.

Dette er også interessant:
Af skatteministeriets cirkulære nr. 72 af 17/4 1996 om ligningsloven,
pkt. 17.3.1, fremgår at i henhold til ligningslovens § 9 B er
erhvervsmæssig befordring:

- befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads i indtil 60 arbejdsdage inden for de forudgående 24 måneder
- befordring mellem arbejdspladser, og
- befordring inden for samme arbejdsplads.
Al anden befordring er privat befordring.

Så max 60 dage per 24 mdr.

Fra : news

Dato : 14-06-05 22:58

Hvordan beskattes man så af privat kørsel - er det et fast beløb eller pr.
km og skal der så stadig føres kørebog?

Fra : Henning

Dato : 15-06-05 21:20

On Tue, 14 Jun 2005 23:58:00 +0200, "news" <steffen_andersen@hotmail>
wrote:

>Hvordan beskattes man så af privat kørsel - er det et fast beløb eller pr.
>km og skal der så stadig føres kørebog?

Det er 25% af bilens nyværdi for de første tre år. Du beskattes
minimum for een måned ad gangen, dvs. 1/12 af 25% af bilens værdi.

Henning
hsb(at)image.dk