dato fra et uge-nummer
Fra : Helge Duif

Dato : 13-06-05 18:20

Hej, jeg har en form, hvor jeg ud fra datoen kan se, hvilken uge vi er i,
men jeg kunne også godt tænke mig, at man kan indtaste et ugenummer og så få
en dato ud af det...

f.eks: der indtastes 24
jeg får datoen 13-06-2005

Jeg har konstrueret en lang formel, der giver mig en dato, men jeg er ikke
sikker på at den holder vand ved de kommende årsskifte pga. at hvert år ikke
har lige mange uger...

Findes der en indbygget funktion i VB, der kan bruges....???

mvh. Helge

Fra : Harald Staff

Dato : 15-06-05 16:55

Hei Helge

Nei, ingenting innebygget. Våre ISO ukenumre er annerledes enn de
amerikanske. Men prøv disse:

Public Function Uke(Dato As Date) As Long
Application.Volatile
If Dato < 10 Then
Uke = 0
Else
Uke = Format(Dato - Weekday(Dato, vbMonday) + 4, "ww", vbMonday,
vbFirstFourDays)
End If
End Function

Public Function UkeStart(UkeNr As Long, Optional År As Long) As Date
If År = 0 Then År = Year(Date)
If UkeNr = 0 Then
UkeStart = 0
Else
UkeStart = DateSerial(År, 1, 4) + 1 - Weekday(DateSerial(År, 1, 4),
vbMonday) + 7 * (UkeNr - 1)
End If
End Function

HTH. Beste hilsen Harald

Fra : Helge Duif

Dato : 16-06-05 13:24

Hej Harald, tak for svaret, jeg har ikke rigtigt fået det til at virke
sammen med mit program endnu, men det skal nok lykkedes... (jeg er først
begyndt at programmere i Visual Basic for et halvt år siden, så det går ikke
så stærkt...)

Er der i øvrigt nogen som kan anbefale et godt Visual Basic begynderkursus,
jeg har set et på Tietgenskolen
http://www.tietgen.dk/kurser/index.php?aid=1314&uid=259&gid=0
men ved ikke rigtigt, hvad niveau det ligger på...

Jeg er i gang med VVU i informationsteknologi, men hænger lidt i bremsen, da
det tilsyneladende er umuligt at komme videre med uddannelsen, idet der ikke
er nogen som udbyder programmeringsteknologi (har taget basisfaget,
databaseI og softwarekonstruktion)..., ja det vil så sige; de udbyder godt
nok faget, men de bliver ikke oprettet pga. for få tilmeldinger...

mvh. Helge

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 16-06-05 21:53

Helge Duif skrev:
> [...]
> http://www.tietgen.dk/kurser/index.php?aid=1314&uid=259&gid=0
> men ved ikke rigtigt, hvad niveau det ligger på...

Husk at checke om det er "Visual Basic .NET" eller "Visual Basic 6.0" der
holdes kursus i. "Visual Basic 6.0" og "5.0" er de mest udbredte, men er
også på vej ud.

-------
Tomas