styring af lysdioder fra vb
Fra : Jan

Dato : 10-06-05 13:44

Hej

Kunne godt tænke mig at lege lidt med styring af fx. lysdioder fra et vb
program.

eks. har to lysdioder og fra vb programmet skal jeg kunne styre hvilke der
er tændt og slukket .

Har aldrig rodet med sådan noget før så hvor finder jeg lidt hjælp til at
komme i gang (vbkode og elektronik til dioder)

Jan

Fra : PER JØRGENSEN

Dato : 10-06-05 18:40

Prøv Welleman.

K8055 - USB EXPERIMENT INTERFACE BOARD
http://www.velleman.be/common/product.aspx?lan=1&id=351346

det kan købes hos,

http://www.brinck.dk

mvh Per

Fra : Jesper

Dato : 10-06-05 22:09

Brug parallelporten. Download IO.DLL her
http://www.geekhideout.com/iodll.shtml

Ben 2-9 er data 0-7. Sagt på mere forståeligt, lysdiode 1-8.
+ benet på dioden skal via en 470 ohms modstand til pin 2-9.
Minus på dioden(erne) føres alle til Ground = pin 25

Ved at bruge io.dll kan man sætte datapin 0-7 til høj eller lav.

Private Declare Sub PortOut Lib "IO.DLL" (ByVal Port As Integer, ByVal Data
As Byte)

PortOut &H378, 0 ' 378 = LPT1. 0 sætter alle 8 lysdioder til off
PortOut &H378, PVal ' PVal= 1,2,4,8,16,32,64,128
' Sætter man PVal=1 så tænder diode 1 på pin 2, sættes PVal til 2 tænder
diode 2 og diode 1 slukker, sættes PVal til 3 tænder både 1 og 2
' Sættes PVal til 128 tænder kun diode 8.
'Dvs at sætter man PVal til 1+2+4+8+16+32+64+128 = 255 så tænder alle 8
dioder.

Jesper....

Fra : Jan

Dato : 13-06-05 06:38