"Spacing tool" lisp til Autocad ?
Fra : Ole Vedel

Dato : 09-06-05 07:45

Spacing tool kaldes det i 3DSMAX

I Autocad (2000i 2002) vil jeg gerne ku gøre dette i 2D.

Som eksempel vil jeg lave et jernbane spor som har en S kurve.

Jeg tegner 1 skinnestreng, bruger "offset" nu har jeg de 2 paralelle
skinner.

Nu tegner jeg en svelle, og vil gerne ha Autocad til at lave de andre
sveller så de følger med samme afstand og ligger vinkelret på de 2
skinnestrenge.

Er der en der kender et lisp der kan gøre dette.

Mvh. Ole Vedel

Fra : Freddy

Dato : 09-06-05 16:10

Hej Ole

Det kan gøres uden LISP.

Tegn en polylinie gennem kendte punkter.
Med PEDIT laver du en FIT, derved bliver polylinien til udglattede
delcirkler, der går gennem de samme punkter. OFFSET linien.
Tegn en svelle og lav den til en BLOCK med BMAKE.
Med kommandoerne DIVIDE eller MESUER er det muligt at skrive B (for BLOCK)
og derved få svellen indsat langs polylinien. Enten delt i x antal dele
eller med fast afstand.

Held og lykke

Vh Freddy

Fra : Per Corell

Dato : 09-06-05 17:51

Hi

olevedel@forum.dk (Ole Vedel) wrote in message news:<c91bed60.0506082245.582baa7d@posting.google.com>...

Snip

> Spacing tool kaldes det i 3DSMAX
>

> Er der en der kender et lisp der kan gøre dette.
>
> Mvh. Ole Vedel

Det hedder "Measure" eller "Divide"og du behøver ikke noget Lisp
program, du skal dog have din svelle som en block fordi du med både
Measure og Divide kan vælge at erstatte det "Punkt" der ellers
indsættes for at opdele linien med. Men check Measure eller Divide
kommandoerne , --- lidt off topic og hvis du i andre forbindelser har
brug for at sætte punkter langs linier men ikke kan se punktet, så er
det sys. variablerne pdmode og pdsize der bestemmer typen og
størrelsen af punkt entities.
Du skal nok experimentere med både divide og measure for at få din
block sat ind så den helt følger linien.
P.C.
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/3D-H-Gotic-4.gif