Kæresten ikke færdig
Fra : Kim2000

Dato : 08-06-05 19:35

Min kæreste var i dag oppe i sin næstsidste prøve på lærerseminariet, og
dumpede for 3 gang (!), hun mangler den sidste prøve (samfundsfag), som
hun føler sig sikker i (de øvrige karakterer svinger fra 8 og op).

Hun siger hun bare må vælge et andet liniefag, bide i det sure æble og
bruge den ekstra tid på det. På mit seminarium forlød det tilgengæld at
hvis man dumpede 3 gange i fag, så kunne man aldrig blive færdig - HVIS
man afsluttede seminariet. Altså at man ville få et "afsluttet
lærerseminariet" uden afgangseksamen" papir.

Kan dette passe? Og er det så ikke bedre at bare melde sig ud af
seminariet nu, altså sådan at det dårlige resultat slettes, og hun kan
så læse videre mens hun har et job, og altså om 2-3 år stå med papiret i
hånden.

mvh
Kim

Fra : Jesper Christensen

Dato : 08-06-05 22:05

Så vidt jeg er orienteret, skulle der ikke være noget i vejen for at prøve
igen, også efter tredie gang.
Blot kan man efter tre forsøg blive afkrævet, at betale for eksamen af
egen
lomme.

Mvh
Jesper Chrsitensen

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Kim2000

Dato : 09-06-05 14:37

"Jesper Christensen" <jc@nettrawler.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> prøve
> igen, også efter tredie gang.
> Blot kan man efter tre forsøg blive afkrævet, at betale for eksamen af

Nu har hun haft møde med studievejlederen, som ikke var helt sikker i
går, og ville undersøge det med de tre gange. Reglerne er i følge hende,
at man kan forsøge tre gange, derefter kan man søge om en fjerde gang,
men som udgangspunkt kan man aldrig blive lærer i netop dette ene fag.
Dvs. hun kan man sindsro tage den sidste prøve, men er så nødt til at
enten skifte liniefag eller tage en fjerde gang (som man åbenbart får
dispensation på bare ved at søge). Det sidstnævnte er vi begge enige om
er urealistisk at tro på skulle give et bedre resultat.

Det andet med man aldrig kunne blive færdig omhandlede, igen ifølge
hende, om de pædagoiske fag, hvis man dumpede et af dem tre gange (og
fik nej til dispensation).

mvh
Kim

Mvh

Fra : Carsten Holck

Dato : 09-06-05 20:11

Kim2000 said the following on 09-06-2005 15:36:
> [...]
> at man kan forsøge tre gange, derefter kan man søge om en fjerde gang,
> men som udgangspunkt kan man aldrig blive lærer i netop dette ene fag.

Uden at have konkret viden, virker det ikke sandsynligt at en
lærereksamen ikke skulle gælde i et enkelt fag, enten har man en
lærereksamen eller har man ikke, om man er faglig kvalificeret i det
enkelte fag er legalt set underordnet.
Så jeg tror ikke på den udlægning.

/carsten

Fra : Carsten Holck

Dato : 09-06-05 20:16

Carsten Holck said the following on 09-06-2005 21:11:

> [...]
> lærereksamen ikke skulle gælde i et enkelt fag, enten har man en
> lærereksamen eller har man ikke, om man er faglig kvalificeret i det

Og som tillæg, jeg har set ret mange lærereksamensbeviser, og _aldrig_
set et hvor der var skrevet hvor mange forsøg der har været brugt for at
bestå det enkelte fag - tilsvarende _aldrig_ nogen sinde set at der har
været skrevet fag på man _ikke_ har bestået, iøvrigt heller ikke på
andre eksamensbeviser.
/carsten

Fra : Kim2000

Dato : 09-06-05 21:51

> [...]
> har
> været skrevet fag på man _ikke_ har bestået, iøvrigt heller ikke på

Vi taler forbi hinanden

Hun kan ikke blive _uddannet_ med lige præcis dette liniefag, hun er
dumpet i, altså i dette tilfælde fysisk. Naturligvis (heldigvis) kommer
der ikke til at stå fysisk 5-5-5 på eksamensbeviset, og lige så
naturligt kan hun undervise i faget på en skole, men hun kan altså ikke
få det som liniefag (formentlig kunne man så godt stoppe på seminariet
og så færdiggøre den senere, når resultatet er "slettet"). Det er i
hvert fald den udlægning hun fik, og den lyder da i mine øre meget
fornuftig.

mvh
Kim

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 09-06-05 22:42

> [...]
> færdiggøre den senere, når resultatet er "slettet"). Det er i hvert fald
> den udlægning hun fik, og den lyder da i mine øre meget fornuftig.

Via www.uvm.dk kan du finde hele lovgrundlaget for læreruddannelsen på
Retsinfo. Reglerne for prøver og examiner er fælles for en række
uddannelser, men oplistningen er ret god.

Jeg må indrømme at jeg aldrig har hørt, at man blot kunne skifte fag, hvis
man var løbet "ind i muren" i et af dem. Men prøv at læse lidt i juraen, den
kan måske give en vej videre frem.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Kim2000

Dato : 11-06-05 21:51

> Jeg må indrømme at jeg aldrig har hørt, at man blot kunne skifte fag,
> hvis man var løbet "ind i muren" i et af dem. Men prøv at læse lidt i
> juraen, den kan måske give en vej videre frem.

Det må være fordi:

1) Man mangler lærere i en sådan grad at det er nødvendigt at have
reglen

2) At de pædagogiske fag og liniefagene er adskilte, og derfor fortæller
det at man ikke kan klare fysik ikke andet end at man ikke kan fysik,
men man fortsat kan være en fremragende lærer i fx billedekunst,
matematik og ......

Var den tidligere uddannelse ikke skruet sådan sammen at man skulle op i
samtlige skolefag og skulle bestå i alle skolefagene? I den nye er det
jo sådan at man har de 7 pædagoiske fag og derudover 4 liniefag.

Hvis det havde været fx pædagogik man var dumpet 3 gange, så havde det
været slut.

mvh
Kim

Fra : @(none)

Dato : 09-06-05 21:16

Kim2000 wrote:
> [...]
>
> Det andet med man aldrig kunne blive færdig omhandlede, igen ifølge
> hende, om de pædagoiske fag, hvis man dumpede et af dem tre gange (og

Nej det, skal hun ikke, medmindre hun, og ikke mindst du erkender, at
hun aldrig bliver en god lærere i samfundsfag.
På mit seminarium forlød det tilgengæld
Jo, man kan da!

Nej.
Og er det så ikke bedre at bare melde sig ud af
Nej, du skal kærligt tage din veninde i nakken, og se at få hende færdig!

Fælles eksamensbestemmelser for lærerseminarierne:

4. Genindstilling til prøver

4.1. Hvis en studerende efter indstilling ikke har gennemført prøven i
et fag, skal den studerende genindstille sig til prøve i faget.

4.2. Hvis en studerende ved en prøve i et fag ikke har opnået mindst
karakteren 6, skal den studerende genindstille sig til prøve i faget.

4.3. Den studerende kan højst indstille sig tre gange til en prøve.
Dispensation til en 4. indstilling kan kun gives, hvis rektor finder det
begrundet i særlige eller usædvanlige forhold (Eksamensbekendtgørelsen §
18, stk. 1).

4.4. Genindstilling skal normalt ske i den næste eksamenstermin.

4.5. Den studerende har dog ret til at genindstille sig til en omprøve i
august måned i følgende tilfælde:

1. hvis den studerende efter 1. studieår ikke har opnået mindst
karakteren 6 i ét eller flere af de fag, hvori undervisningen afsluttes
inden udgangen af 2. semester (Eksamensbekendtgørelsen § 15).
2. hvis den studerende derved kan afslutte uddannelsen
(Eksamensbekendtgørelsen § 11, stk. 2).

4.6. Prøverne i henhold til punkt 3.3. skal være bestået inden udgangen
af 4. semester efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte
uddannelsen.

Omeksamen er i august, så du har, Kim, en unik chance for at hjælpe din
veninde over denne lille hurdle. Jeg vil anbefale en tur til Italien.
Studér samfundforholdene der, tag til Napoli, og genoplev HC Andersens
rejse og tag så færgen til Stromboli og gå lidt på vulkanen!

Hun klarer det garanteret fint ved eksaminationen i august!
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Skal vi virkelig tvangsindlægges til ovst.reklame, hvergang du skriver?
Prøv evt. at bruge thunderbird som newsreader!

Fra : Kim2000

Dato : 09-06-05 22:01

Først og fremmest havde jeg byttet rundt på hendes eksamener,
samfundsfag er det sidste fag hun skal op i, det er fysik hun er dumpet
i, som jeg da også fra andre ved er et svært fag, anyway...

For det andet, når man dumper i et fag første gang så er det måske fordi
man trækker noget "helt umuligt", anden er måske fordi censor er en
idiot, men 3. gang....! Nej, så må man erkende det er fordi man ikke kan
faget godt nok. Det er der ikke så meget at gøre ved, andet end enten at
tage yderligere studier eller konstatere at det her kan man nok ikke
lære godt nok til at kunne undervise i det - og i hvert fald ikke godt
nok til man kan opfylde det formelle krav.

> [...]
> Italien. Studér samfundforholdene der, tag til Napoli, og genoplev HC
> Andersens rejse og tag så færgen til Stromboli og gå lidt på vulkanen!

Jeg kender ikke meget til samfundsfag på seminariet, men jeg vil
virkelig tvivle på den opskrift skulle være nok

mvh
Kim

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-06-05 22:51

> [...]
> kan opfylde det formelle krav.

> Jeg kender ikke meget til samfundsfag på seminariet, men jeg vil virkelig

Du har helt ret - den opskrift på samfundsfag er IKKE nok.
Jeg har det som liniefag, men det er godt nok en hel del år siden. Men
dengang skulle man både skriftligt og mundtligt redegøre for forskellige
samfundsforhold, inklusive sociologi, økonomi, politik og ideologi - så jeg
kan IKKE anbefale at man tror at man blot kan tage på en rejse til Italien -
selvom en sådan rejse da kan være udbytterig på anden måde.

--
ahw

Fra : @(none)

Dato : 10-06-05 23:08

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> kan IKKE anbefale at man tror at man blot kan tage på en rejse til Italien -
> selvom en sådan rejse da kan være udbytterig på anden måde.
Vi taler her om Kims veninde,, der (sammen med Kim?), vurderer,
om hun for 4. gang vil prøve at bestå liniefagseksamen i fysik..
Det er klart at, hun hver gang hun har været "oppe", har haft en
forventning om at bestå, men at.et eller andet er gået galt!
"Klappen, der går ned" eksisterer i bedste velgående. Jeg har set den gå
ned utallige gange!
Frygten for "at sige noget forkert" drager den stakkels student ud i
tavshed eller sludder og vrøvl!
Kuren er at kigge på sin egen situation i fugleperspektiv, og få en
afslappet holdning til situationen, og her hjælper det ikke særligt
meget, at Kim tilsyneladende mener, at nok er nok, og tillige har
"hørt", at fysik er "svært". Tværtom!
En mentalt opblødende tur til Italien anbefales stadig.
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

..

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 11-06-05 19:12

"@(none)" <""jhp\"@(none)"> skrev i en meddelelse

> [...]
> fysik er "svært". Tværtom!
> En mentalt opblødende tur til Italien anbefales stadig.

Det har bestemt sin berettigelse - plus at man køber
sig til undervisning, så man bliver stærk i sit fag.
Jeg kunne godt give privatlektioner til hende,
hvis hun bor i Midtjylland, men kan hun jo skrive.

Mvh.Bodil.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-06-05 19:16

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42ab2956$0$58739$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Der var tale om samfundsfag - men selvom der skulle være tale om fysik, så
kan jeg ikke se at en rejse til Italien vil gøre nogen forskel - snarere
tværtimod.

> sig til undervisning, så man bliver stærk i sit fag.
> Jeg kunne godt give privatlektioner til hende,
> hvis hun bor i Midtjylland, men kan hun jo skrive.

Jeg kan ikke se at en tur til Italien vil hjælpe på hendes liniefag, hvad
enten det drejer sig om fysik/kemi eller samfundsfag. Så heller ikke her er
vi enige.

--
ahw

Fra : Kim2000

Dato : 11-06-05 21:44

> Det har bestemt sin berettigelse - plus at man køber
> sig til undervisning, så man bliver stærk i sit fag.
> Jeg kunne godt give privatlektioner til hende,
> hvis hun bor i Midtjylland, men kan hun jo skrive.

Til Jørn vil jeg starte med at sige, at det bestemt kan være en god ide
at tage en tur afsted for at få tankerne væk fra det hele, men jeg tror
ikke en tøddel på det i sig selv skulle gøre nogen stærkere (eller
svagere) i sit liniefag (selvom en tur til Italien altid er et must for
historielærere).

Til Bodil kan jeg sige at hun allerede inden eksamen havde snakket med
mig om at hvis hun ikke bestod kom der ikke en fjerde gang, uanset om
den blevet bevilliget eller ej. Hun følte sig ved første forsøg bortdømt
fordi censor var en idiot, der var efter hende. Om det så var
virkeligheden er umuligt for nogen af os at bedømme, men fakta er at hun
var afklaret allerede inden karaktergivelsen denne gang. Da hun kom ud,
og jeg stod og ventede på hende, var hun afklaret og rolig, da hun
fortalte at det blev 5, og da hun havde fået karakteren var det blot en
konstatering af hendes egen fornemmelse/vurdering af hendes egen
præstation, hun kunne ikke stoffet, og kan øjensynligt ikke lære det i
tilstrækkelig grad til at få et bevis på det.

Min kæreste har derfor truffet den beslutning at skifte liniefag og den
næste tid så på at overveje hvilket.

mvh
Kim

Fra : @(none)

Dato : 11-06-05 23:57

Kim2000 wrote:

> [...]
> fordi censor var en idiot, der var efter hende. Om det så var
> virkeligheden er umuligt for nogen af os at bedømme,
Det er umugligt for dig, at bedømme? Hvorfor tager du ikke blot din
kærstes ord for pålydende?
> [...]
> præstation, hun kunne ikke stoffet, og kan øjensynligt ikke lære det i
> tilstrækkelig grad til at få et bevis på det.
Du Kim, der ikke en gang rigtig kan huske, om det nu er samfundsfag
eller fysik, hun, din kærste, ikke dur til, bør tænke sig om!

> Min kæreste har derfor truffet den beslutning at skifte liniefag og den
> næste tid så på at overveje hvilket.
Så vil jeg her sige til din kærste, at det skader ikke at forsøge en
4.gang! En linjefagsfysiklærer, der selv har haft det svært med censorer
og forståelse, vil uundgåeligt blive en hamrende god fysiklærer!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Anita

Dato : 12-06-05 10:42

@(none)" <""jhp\"@(none) wrote:
> [...]
> 4.gang! En linjefagsfysiklærer, der selv har haft det svært med
> censorer og forståelse, vil uundgåeligt blive en hamrende god

Godt nok har jeg ikke prøvet at dumpe. Men jeg har prøvet at miste enhver
gejst for mit linjefag og derfor valgte at udskyde det sidste års
undervisning i faget til 5. år, hvor jeg så kun havde dette fag.

Det gav mig tid til at læse. Det gav mig tid til på 4. år at få rigtig gode
karakterer i de øvrige fag. Det gav mig gejsten tilbage at få en ny
underviser, som ikke sugede selvtilliden ud af enhver studerende. Det gav et
10-tal til eksamen. Og vigtigst af alt, gav det mig lysten til at undervise
i faget tilbage.

Venligst Anita

Fra : @(none)

Dato : 13-06-05 00:15

Anita wrote:

> [...]
> karakterer i de øvrige fag. Det gav mig gejsten tilbage at få en ny
> underviser, som ikke sugede selvtilliden ud af enhver studerende.
Faglig selvtillid er alpha og omega!
> Det gav et
> 10-tal til eksamen. Og vigtigst af alt, gav det mig lysten til at undervise
> i faget tilbage.
Hurra for dit 10-tal, men hvad er din pointe? For det er jo ikke rigtigt,
at blot fordi man får en god karakter, at man så bliver en god lærer?
(Men det er måske heller ikke det, du prøver at udtrykke?)

13-skalaen, der nart afskaffes, giver "dump" for karakterer mindre end
elller lig med 5.

Dette betyder, så komplimentært, at beståelse med mere end eller lig med
6, vurderes som fagligt acceptabelt.

Om du får 6 eller 13 i en linjefagseksamen, giver således ingen
indikation, om du bliver en "god" eller "dårlig" faglærer!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Anita

Dato : 13-06-05 21:15

@(none)" <""jhp\"@(none) wrote:

Hvorfor ændrer du titellinjen?

> Faglig selvtillid er alpha og omega!

Det ved jeg ikke om det er. Men lysten til at undervise i et givent fag er i
hvert fald vigtig. Og den har man jo nok ikke uden det du betegner som
faglig selvtillid.

> Hurra for dit 10-tal, men hvad er din pointe? For det er jo ikke
> rigtigt, at blot fordi man får en god karakter, at man så bliver en
> god lærer? (Men det er måske heller ikke det, du prøver at udtrykke?)

Næh, det var det ikke. Men at gå fra en lærer som mellem linjerne
indikerede, at man ikke fattede en skid og til at få 10, er der vel et
stykke vej. Så jeg er da glad for, at jeg ikke gik til eksamen ved den
lærer, som havde så ringe forestillinger om mine evner.

> [...]
>
> Om du får 6 eller 13 i en linjefagseksamen, giver således ingen
> indikation, om du bliver en "god" eller "dårlig" faglærer!

Tja... det er da en mening at have. Jeg er ikke sikker på at jeg helt
fanger, hvad du vil frem til med ovenstående.

Venligst Anita

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-06-05 08:21

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse
> Tja... det er da en mening at have. Jeg er ikke sikker på at jeg helt
> fanger, hvad du vil frem til med ovenstående.

alle karakterer over 6 er spildt arbejde

På universitetet er 6 den karakter man får hvis man har opnået det minimale
for en akademisk uddannelse, således at man har opnået de akademiske
formelle færdigheder, der som minimum kræves. (sådan noget lignende blev det
udtrykt officielt da jeg frekventerede uni for en række år siden)

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 14-06-05 08:47

Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:

> [...]
> formelle færdigheder, der som minimum kræves. (sådan noget lignende blev det
> udtrykt officielt da jeg frekventerede uni for en række år siden)

Og da jeg i forbindelse med en afslutningsfest talte med
grundejerlaugets advokat, snakkede han en del om at kun jurister med
»førstekarakter« fra universitetet kunne få ansættelse i hans firma. Mit
var 10 og op.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-06-05 14:26

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> grundejerlaugets advokat, snakkede han en del om at kun jurister med
> »førstekarakter« fra universitetet kunne få ansættelse i hans firma.

tåber findes allevegne - en jurist med "førstekarakter" er ikke nødvendigvis
bedre en dem med "anden-karakter" - en eksamenssituation er helt anderledes
kunstig og siger intet om hvordan man fungerer som advokat - men denne
falden på maven for karakterer er desværre ikke noget nyt.
Efter min opfattelse burde enhver eksamen afgøres med bestået eller
ikke-bestået. Man skal fx være student når man har bestået fagene til
studentereksamen, ikke ½ student, 3/4 student o.lign. alt efter hvilken
karakter man er blevet benådet med.

--
ahw

Fra : Nuser

Dato : 14-06-05 15:13

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse
KLIP

> Efter min opfattelse burde enhver eksamen afgøres med bestået eller
> ikke-bestået.

Netop hvad vi diskuterede på vores seminarium i dag. Vi var oppe i SiS, hvor
en af mine medstuderende scorede 10. Vedkomne har INGEN pædagogsike evner og
kan ikke formidle et stof. Lige efter var en anden studerende oppe. Vedkomne
fik 8, men har store pædagogiske evner, kan holde børnene fanget og formår
virkeligt at formidle. Gad vide hvem af disse 2 der har lettest ved at opnå
ansættelse ? Jeg ved godt, hvem af disse jeg ønsker skulle undervise mine
unger.

Hilsen Nuser som også fik 8 og nej rønnebærene er ikke spor sure *smiler*

Fra : Kim2000

Dato : 14-06-05 15:30

"Nuser" <tortieFJERNDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vide hvem af disse 2 der har lettest ved at opnå ansættelse ? Jeg ved
> godt, hvem af disse jeg ønsker skulle undervise mine unger.

I et fag som SIS er ens pædagogiske evner jo slet ikke i spil, så det er
hamrende ligegyldigt om personen kan pædagogik eller ej. Det svarer til
at gå op til danskeksamen og bagefter brokke sig højlydt over at
personen fik 10 "da han ikke kan finde ud af matematik". Fagene var da
jeg gik på seminariet (2 år siden) meget skarpt adskilt, og det er de
sikkert fortsat.
Hvis du har ret i din påstand, så vil du få "hævn" til
liniefagseksamerner og i pædaogik

mvh
Kim

Fra : Kim2000

Dato : 14-06-05 15:32

> [...]
> studentereksamen, ikke ½ student, 3/4 student o.lign. alt efter
> hvilken karakter man er blevet benådet med.

Tja, så ville man se dygtige studerende gøre et minimum af indsats, da
jeg nåede frem til det sidste år på seminariet studerede jeg udelukkende
for at få høje karakterer - ikke for at lære noget, jeg følte selv jeg
havde lært det jeg skulle bruge. Nu handlede det udelukkende om at få så
høj en karakter hjem som overhovedet muligt. Jeg havde næppe gjort en
større indsats, hvis det højeste jeg kunne opnå var "bestået".

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 14-06-05 17:20

Kim2000 <kim2000@tele2ads1.dk> wrote:

> [...]
> høj en karakter hjem som overhovedet muligt. Jeg havde næppe gjort en
> større indsats, hvis det højeste jeg kunne opnå var "bestået".

Men Arne mener naturligvis at om en kirurg som skal operere ham i
hjertet, og som har fået et 6-tal til eksamen, må være lige så god som
ham der fik et 13-tal.

PS: hvorfor kan i ikke sørge for at bringe navnet med på dem i citerer?
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-06-05 21:56

> Men Arne mener naturligvis at om en kirurg som skal operere ham i
> hjertet, og som har fået et 6-tal til eksamen, må være lige så god som
> ham der fik et 13-tal.

Det er flintrende ligegyldigt om en kirurg har fået 13 eller 6, blot han kan
hvad han skal kunne - 13-tals-kirurger er ikke nødvendigvis i praksis
dygtigere end 6-talskirurger - og tro mig, jeg har assisteret både de
"karakterkloge" og de mindre karakterkloge i min tid.

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-06-05 21:53

> [...]
> karakter hjem som overhovedet muligt. Jeg havde næppe gjort en større
> indsats, hvis det højeste jeg kunne opnå var "bestået".

Jamen, hvad vil du dog bruge de høje karakterer til? Det handler vel om
hvorvidt du kan fungere i dit job- karaktererne er af underordnet betydning,
og de er i forvejen temmelig subjektive.

Jeg fik fx 13 i pædagogik - betyder det så at jeg er fremragende i praksis
til at udøve min pædagogiske praksis? Næppe (selvom jeg vil tro at jeg er
o.k. - )

--
ahw

Fra : @(none)

Dato : 14-06-05 21:59

Arne H. Wilstrup wrote:
> "Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse

> alle karakterer over 6 er spildt arbejde
>
> På universitetet er 6 den karakter man får hvis man har opnået det minimale
> for en akademisk uddannelse,
Og det samme gælder i folkeskolen
Og det samme gælder i gymnasiet
og det samme gælder på (hvorfor heder det her på?) seminariet.
Med venkig hiosen
Jærn Hedegaard Povlsen

Fra : Carsten Holck

Dato : 15-06-05 00:01

Arne H. Wilstrup said the following on 14-06-2005 09:20:
> "Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse

> alle karakterer over 6 er spildt arbejde

Det er alt under 6 også - endda måske mere spildt

/carsten

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-06-05 06:32

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er alt under 6 også - endda måske mere spildt

under 6 har man ikke "arbejdet" - - i øvrigt : 6 er altid godt! - for
nogen!

--
ahw

Fra : @(none)

Dato : 13-06-05 02:28

Anita wrote:

> [...]
> 10-tal til eksamen. Og vigtigst af alt, gav det mig lysten til at undervise
Du har været 5 år om at nå dit resultat? Eller vrøvler du blot, og
forveksler "år" med "semestre"?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Kim J.

Dato : 13-06-05 06:01

Hejsa Jørn,

> Du har været 5 år om at nå dit resultat? Eller vrøvler du blot, og
> forveksler "år" med "semestre"?

Øhhh.... hvad er din pointe egentlig Jørn?

For ikke så længe siden var der en artikel i Folkeskolen om, at kun 43%
(mener jeg det var), af dem der startede på læreruddannelsen ikke
gennemførte den.

Det er også den fornemmelse, jeg har af det seminarium, jeg går på. Vi
startede oprindeligt ca. 30 på vores stamhold, af dem er der kune gået 14
til eksamen i matematik, og ud af de fjorten skal 5 til reeksamen. Det er en
ret skidt statistik, sammen med at vore karakterer er meget lave, kun 2 på
holdet har fået 8 eller der over i skriftlig. Vores undervisning har bestemt
ikke været optimal, og vores lærer forstod virkeligt at tage modet fra os,
hvilket selvfølgelig har spillet ind på karaktererne. Jeg kan sagtens sætte
mig ind i Anitas dilemma. Det er ikke godt hvis glæden ved ens linjefag
ryger.

Det tager 4 år at blive lærer, hvis man gennemfører på nomineret tid, men
med de besparelser der er på undervisningen, så kan det være meget svært,
hvis undervisningen ikke er effektiv og god, at klare samtlige linjefag på
den nominerede tid.

Tilbage til det oprindelige indlæg: "kæresten ikke færdig", så er det en
grimme stituation at havne i, synes jeg. På vor seminarium kan vi gå til
reeksamen tre gange i et linjefag, og få dispensation til en fjerde gang.
Jeg tror, at er man dumpet tre gange, så bliver det meget svært at
gennemføre fjerde gang. Der kan ikke være meget selvtillid tilbage efter så
mange forsøg.

En trøst kan være, at jeg synes, at seminarie-undervisningen skyder ret
meget ved siden af de kompetencer, som vi har brug for i folkeskolen. At få
en dårlig karakter i et linjefag er bestemt ikke ensbetydende med, at man er
en dårlig lærer.

> Med venlig hilsen
> Jørn Hedegaard Povlsen

Venlige hilsner her fra
Kim J.

Fra : @(none)

Dato : 14-06-05 20:47

Kim J. wrote:
> Hejsa Jørn,
>
> "@(none)" <""jhp\"@(none)"> skrev i en meddelelse

> Øhhh.... hvad er din pointe egentlig Jørn?

Pointe???
Dette er blot et spørgsmål!. En læreruddannelse er normereret til 6
semestre=3 år,Har man så ikke lov til at løfte et øjenbryn, når vi hører
en historie om et "5'te år" = 10. semester?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Nuser

Dato : 14-06-05 21:00

"@(none)" <""jhp\"@(none)"> skrev i en meddelelse
KLIP

> [...]
> semestre=3 år,Har man så ikke lov til at løfte et øjenbryn, når vi hører
> en historie om et "5'te år" = 10. semester?

Nu går jeg på Skive sem. og der er lærer udd. normeret til 4 år = 8.
semestre. Og så vidt jeg ved er det faktisk 4 år lærerudd. tager nu om
stunder. Det har i alt fald været tilfældet på de seminarier jeg har taget
kontakt til.

Hilsen Nuser

Fra : Anita

Dato : 14-06-05 21:16

Nuser wrote:

> [...]
> semestre. Og så vidt jeg ved er det faktisk 4 år lærerudd. tager nu om
> stunder. Det har i alt fald været tilfældet på de seminarier jeg har

Netop. Og sådan har det været i mange år. Ja, jeg ved faktisk ikke engang om
uddannelsen nogensinde har været 3-årig.

Venligst Anita

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 14-06-05 21:16

> Netop. Og sådan har det været i mange år. Ja, jeg ved faktisk ikke engang
> om uddannelsen nogensinde har været 3-årig.

Engang i tidernes morgen var den normeret til 3½ år,
men det ligger omkring 25 år tilbage.
Det var nu de færreste, der gennemførte på den tid,
de fleste bruge 4 år.
Mvh.Bodil.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-06-05 21:58

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse

> Netop. Og sådan har det været i mange år. Ja, jeg ved faktisk ikke engang
> om uddannelsen nogensinde har været 3-årig.

Før den gik fra en degneuddannelse til en videregående uddannelse (med
1967-loven) var læreruddannelsen på 3½ år.
Den ændredes fra 3½ år til 4 år i 1989.

--
ahw

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 15-06-05 16:39

> Den ændredes fra 3½ år til 4 år i 1989.

Nej, det var noget tidligere. Jeg husker ikke lige årstallet, men jeg kan
med garanti finde det

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : René Bloch

Dato : 15-06-05 20:13

> Nej, det var noget tidligere. Jeg husker ikke lige årstallet, men jeg kan
> med garanti finde det

Jeg mener det var 1985

René Bloch

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-06-05 21:10

"René Bloch" <rbl@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener det var 1985

Det er korrekt! Jeg tænkte på noget andet i den forbindelse, nemlig min
2.datters fødsel.

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-06-05 21:08

"Peter Hindsgaul" <blackhole@virker.nok.ikke.dk> skrev i en meddelelse
> "Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det var noget tidligere. Jeg husker ikke lige årstallet, men jeg kan
> med garanti finde det

Det VAR 1989 - tro mig! jeg er mere end 100 procent sikker på det.

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-06-05 21:09

> [...]
> "Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det var noget tidligere. Jeg husker ikke lige årstallet, men jeg kan

UPS - jeg trækker det omgående tilbage igen - jeg tænkte på noget helt andet
og var lidt for hurtig på aftrækkeren - det var i 1985 - det er fuldkommen
korrekt! Undskyld.

--
ahw

Fra : @(none)

Dato : 14-06-05 22:39

Anita wrote:

> Netop. Og sådan har det været i mange år. Ja, jeg ved faktisk ikke engang om
> uddannelsen nogensinde har været 3-årig.

Jeg beklager min forkerte påstand om en seminarariestudietid på 3 år.
Men, det ænndrer ikke meget på Kim's kærstes situation.
Undskyld,
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlen

Fra : Anja R.

Dato : 14-06-05 22:26

> [...]
> semestre=3 år,Har man så ikke lov til at løfte et øjenbryn, når vi hører
> en historie om et "5'te år" = 10. semester?

Nej. En læreruddannelse tager 4 år.

Venlig hilsen
Anja - der efter 4 års studietid nu kan kalde sig for lærer

Fra : @(none)

Dato : 14-06-05 23:11

Anja R. wrote:
> "@(none)" <""jhp\"@(none)"> skrev i en meddelelse

> Nej. En læreruddannelse tager 4 år.
Det er forstået!
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Kim J.

Dato : 15-06-05 06:29

Hejsa Jørn,

Fra : Anita

Dato : 13-06-05 21:21

@(none)" <""jhp\"@(none) wrote:

> Du har været 5 år om at nå dit resultat? Eller vrøvler du blot, og
> forveksler "år" med "semestre"?

Du tror ikke, jeg har styr på, hvor længe jeg har brugt på min uddannelse?
Ja, jeg har brugt 5 år og vrøvler ikke - i hvert fald ikke om dette.

Man kan ikke gå til eksamen på Aalborg Seminarium efter ulige semestre og er
derfor nødt til at vente et helt år, ved udskudte fag.

Venligst Anita

Fra : @(none)

Dato : 14-06-05 21:26

Anita wrote:

> Du tror ikke, jeg har styr på, hvor længe jeg har brugt på min uddannelse?
Jo, jeg troede blot du havde skrevet forkert.

> Ja, jeg har brugt 5 år og vrøvler ikke - i hvert fald ikke om dette.
Undskyld jeg spurgte!

> Man kan ikke gå til eksamen på Aalborg Seminarium efter ulige semestre og er
> derfor nødt til at vente et helt år, ved udskudte fag.
5 år = 10.semester?
Læreruddannelsen = 6 semestre.

Ovst. undrer mig.
Og det var alene det, der var min undren.
Undlad venliogst at misfortolke dette

Med venlig hilsen
Jrn Hedegaard Povlsen

Fra : @(none)

Dato : 11-06-05 23:58

Fra : @(none)

Dato : 09-06-05 23:36

Kim2000 wrote:
> Først og fremmest havde jeg byttet rundt på hendes eksamener,
> samfundsfag er det sidste fag hun skal op i, det er fysik hun er dumpet
> i, som jeg da også fra andre ved er et svært fag, anyway
Det er et dejligt, og, når man først har fået øje for det, et gennerelt
lærerrigt og ganske nemt fag.
(Jeg er selv fysiker)

> [...]
> lære godt nok til at kunne undervise i det - og i hvert fald ikke godt
> nok til man kan opfylde det formelle krav.

Jo, din veninde skal læse og forstå, og det kan hun sagtens nå. Der er
lang tid til August og
pensumet i fysik er ikke nær så voldsomt omfattende, som det kan synes
for udenforstående, og som det kan synes for en selv, før man kommer i
gang med repetitionen!
Køb evt. noget privatundervisning.

Peterskirkens kuppel, er fin i studiet af "whispering gallery modes",
og vulkanen på Stromboli, er med sine 4 prut i timen eksemplarisk
for intuitiv og ydmyg forståelse af kontinentfladernernes bevægelse.
Så jeg anbefaler derfor stadig en tur til Italien!

> Jeg kender ikke meget til samfundsfag på seminariet, men jeg vil
> virkelig tvivle på den opskrift skulle være nok
Din veninde (og du?) trænger til en åndelig ctr+del! Og det får man på
sådan en tur!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 08-06-05 22:13

> [...]
> seminariet nu, altså sådan at det dårlige resultat slettes, og hun kan så
> læse videre mens hun har et job, og altså om 2-3 år stå med papiret i

Har de ikke et studiekontor på seminariet?
De må da kunne svare på sådanne spørgsmål.
Jeg husker da i hvert fald, at den almindelige
kontordame kunne svare på alle slags spørgsmål
i min tid, så det kunne da også være en mulighed
at spørge på det almindelige kontor.

Mvh.Bodil.