Familielån
Fra : Michael

Dato : 03-06-05 17:38

Hej

Er det mulighed for, når jeg har lånt penge af mine forældre, at
trække de penge jeg afbetaler på lånet fra i skat? Som et fradreg?

Mvh thue

Fra : Dan

Dato : 03-06-05 18:16

Nej!

mvh.,
Dan

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-06-05 13:43

Michael skrev den 03-06-2005 18:37:
> Hej
>
> Er det mulighed for, når jeg har lånt penge af mine forældre, at
> trække de penge jeg afbetaler på lånet fra i skat? Som et fradreg?

Hvorfor skulle du dog kunne det?

Når du afbetaler gæld fra alle andre kreditorer kan du heller ikke
trække /afdraget/ fra i skat. Rentedelen er noget helt andet.

Du kan kan dog modtage gaver fra dine forældre i - så vidt jeg husker -
43.000 kroner pr. år uden at skulle oplyse det til skattevæsnet.
Det kan være væsentligt, når dine forældre har planer om at efterlade en
pæn sum penge, når de er døde. For penge du modtager som gave - op til
svjh 43.000 - skal der ikke betales skat/afgift af.
Skulle du tilgengæld modtage de penge som arv. så skal du betale arveafgift.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Poul Christensen

Dato : 04-06-05 19:33

Carsten Riis <.@.> wrote in

> [...]
> en pæn sum penge, når de er døde. For penge du modtager som gave - op
> til svjh 43.000 - skal der ikke betales skat/afgift af.

Det afgiftsfrie beløb i 2005 51.500 pr. gavegiver

> Skulle du tilgengæld modtage de penge som arv. så skal du betale
> arveafgift.

Arveafgiften er ophævet, men i stedet betales der en bofgift på 15 pct.
af bobeholdningen ud over 231.800 kr. pr arvelader. Der er dog særlige
regler hvis fjernere slægtninge og ubeslægtede modtager arv.

mvh
Poul Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-06-05 09:32

Poul Christensen skrev den 04-06-2005 20:33:

> Det afgiftsfrie beløb i 2005 51.500 pr. gavegiver

Ok

> Arveafgiften er ophævet, men i stedet betales der en bofgift på 15 pct.
> af bobeholdningen ud over 231.800 kr. pr arvelader.

Det er det den hedder nu om stunder. Ok.

Fra : Peder Porse

Dato : 04-06-05 14:33

Nej, kun renter, hvis der betales renter, det sker jo ikke altid i et
famililåneforhold.
pp

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-06-05 01:25

Peder Porse wrote:

> Nej, kun renter, hvis der betales renter, det sker jo ikke altid i et
> famililåneforhold.

Hvilket igen ville gøre renteindtægten skattepligtig for forældrene.

Skattefar skal nok få sine penge

Mvh
Kevin Edelvang