Ligestillingsministeren om porno og børn
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-05-05 15:10

Kom lige i tanke om ligestillingsministeren i forbindelse med sagen om
læreren, der viste porno for skoleeleverne i 8.klasse

Her sakset fra en artikel i marts måned:

http://www.lige.dk/Default.asp?Id=134&AjrNws=540

"Ligestillingsminister Eva Kjer Hansen (V) har i den forgangne uge deltaget
i FN Kvindekommissions samling i New York. Her var seksualisering af det
offentlige rum et af emnerne under et møde, som de nordiske ministre
afholdt.

"Det er væsentligt at skelne mellem porno og den seksualisering, vi oplever
i medierne. Porno har vi regelsæt om, og vi kan gøre meget gennem aftaler
med detailhandlen. Vi har altså forskellige handlemuligheder, og skal ikke
lade stå til over for porno. Der er også grænser for, hvordan man kan
udnytte kvinder og nøgne kroppe i reklamer," siger ligestillingsministeren
og fortsætter:

"Men det vil være naivt at tro, at vi fuldstændig kan stoppe snakken om sex
og gengivelse af billeder med seksuelt islæt i forskellige medier. Særligt
ikke i forhold til internationale produktioner. Derfor handler det også om,
at vi har en dialog med de unge og lærer dem at håndtere de billeder, de
møder," siger Eva Kjer Hansen.

Ligestillingsministeren har blandt andet iværksat forskning, som skal vise,
hvilken virkning pornografien har på piger og drenges kønsopfattelser. Og
til efteråret holder Ligestillingsministeriet en konference der bliver fuldt
op af undervisningsmateriale som bliver sendt ud til samtlige skoler.

"De unge skal lære, at der er forskel på virkeligheden og så det billede af
sex, medierne ofte giver. Debat kan være medvirkende til, at de unge
reflekterer over, hvad de ser og hører," siger Eva Kjer Hansen. "

Så nu er spørgsmålet om de forargede forældre vil politianmelde
ligestillingsministeren, når hendes materiale kommer ud på skolerne.

--
ahw

Fra : Henning Sørensen

Dato : 13-06-05 18:20

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Kom lige i tanke om ligestillingsministeren i forbindelse med sagen om
> læreren, der viste porno for skoleeleverne i 8.klasse
[snip ]
> Så nu er spørgsmålet om de forargede forældre vil politianmelde
> ligestillingsministeren, når hendes materiale kommer ud på skolerne.
>
> --
> ahw

Kommer lige i tanke om den cd der blev "forbudt" for nogle år siden.
Hvad var det nu den hed ?
Den var iøvrigt ganske harmløs - synes jeg.

Pornografi kan givetvis anvendes fornuftigt i undervisningen, især da
pågældende lærer
efter sigende har underrettet forældrene om det. Men i det konkrete
tilfælde
må noget
alligevel være gået galt, når reaktionerne har været så voldsomme.

Er der nogen der véd, hvordan forløbet egentlig var ?

/Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 20:34

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Den var iøvrigt ganske harmløs - synes jeg.

Den indeholdt beskrivelser om dyresex, som om det var en naturlig ting. Hvad
er det for noget at smide i hovedet på børn?

> må noget
> alligevel være gået galt, når reaktionerne har været så voldsomme.
>
> Er der nogen der véd, hvordan forløbet egentlig var ?

Ministeren greb ind og satte en stopper for svineriet. Jeg mener, det var
Lars Løkke Rasmussen.
Den altid opmærksomhedssøgende Kamal Quareshi (SF) fulgte op ved at lægge
cd'en til download på sin hjemmeside. Hvad mon hans hellige koran har at
sige om det.

Virakken skabte en del ufortjent opmærksomhed om skidtet, men som forælder
er jeg glad for, at mine børn aldrig bliver udsat for den cd-rom. Og
opmuntret over at en ansvarlig politiker turde trække en streg i sandet -
med risiko for at blive beskyldt for at være snerpet, hellig osv. osv. Så
alt i alt en opløftende historie.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-06-05 21:11

"S Hansen" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> sandet - med risiko for at blive beskyldt for at være snerpet, hellig osv.
> osv. Så alt i alt en opløftende historie.

Jeg forstår at du foretrækker at dine børn lever i uvidenhed - heldigvis er
moderne børn meget mere vidende end de seksualforskrækkede voksne er
det -dig indbefattet.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-05 21:12

S Hansen <-> wrote:

> "Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Den indeholdt beskrivelser om dyresex, som om det var en naturlig ting. Hvad
> er det for noget at smide i hovedet på børn?

Har du set den? Det har jeg; jeg downloadede den og har den på cd. Den
giver svar på spørgsmål som optager sindene i 9. klasse - det er nemlig
for de store den er beregnet. Og jeg synes faktisk at svarene er sobre.

> Virakken skabte en del ufortjent opmærksomhed om skidtet, men som forælder
> er jeg glad for, at mine børn aldrig bliver udsat for den cd-rom.

Du må være meget naiv hvis du tror at dine [teenage?] børn ikke har set
cd-rom'en. Som følge af forbudet er den langt mere udbredt end den
ellers ville være. Men nu ser de den så alene eller samme med
kammerater; den var tænkt brugt sammen med læreren.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 15-06-05 21:25

> Den indeholdt beskrivelser om dyresex, som om det var en naturlig ting.
> Hvad er det for noget at smide i hovedet på børn?

Du er langt ude nu - cd'en indeholdt et leksikon om emnet. Kræver du også
usobre ord fjernet fra alle andre leksikaer?

Iøvrigt er det jo netop det de ældste folkeskoleelever efterspørger (78%
drenge & 85% piger), så måske kunne der være en pointe i
seksualundervisning. http://www.folkeskolen.dk/objectShow.asp?objectId=38901

Thomas

Fra : Henning Sørensen

Dato : 15-06-05 23:01

"S Hansen" <-> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
sandet -
> med risiko for at blive beskyldt for at være snerpet, hellig osv. osv.

Ok - sådan er der jo naturligvis forskelle.
Som forælder var jeg taknemmelig for, at den kunne hentes på nettet,
hvorefter der skete 2 ting:

1) Vi fik faktisk en snak om nogle ting vi ellers IKKE ville have snakket
om
herhjemme.
Herunder vigtigheden af at anvende prævention - Begge drenge er blevet
ANMODET om ikke at begive sig for langt ind i erotikkens labyrint inden de
blev 15, og begge har fået en pakke kondomer på deres 15 års fødselsdag.
(Vi gennemså den og fandt den informativ, hvorefter vi gik den igennem
sammen med ungerne - som dog allerede havde set den..).

2) Vi fandt også ud af, at ungerne uden vores "hjælp" - naturligt
nysgerrige - opsøger information. Det var derfor en kærkomme lejlighed til
at få forklaret dem mange af de misforståelser (herunder pornografi!), som
de gik og "sloges" med..!

Mht til beskrivelser af diverse sexuelle afvigende tendenser, så bliver de
nævnt i materialet - men da ikke som noget naturligt (?)
men - indrømmet - heller ikke med nogle pædogiske eller fordømmende
kommentarer...
Informationer fra dette værk var ej heller beregnet på at stå alene..!
Hvorom alting er, så mistede ungerne (drenge på dengang 12 og 14 år)
ganske
hurtigt interessen for den.

Men materialet var i nogen grad ganske anvendeligt som indledning til en
mere dybdegående information fra os til dem.
Som forælder var jeg da taknemmelig for, at få dette spark bagi - at blive
gjort opmærksom på, at "bimse" ikke længere var en lille sød dreng..!

Hvordan fungerer sexualundervisningen egentlig ?
Har lærerne noget - fornuftigt - materiale de kan anvende - er det fortsat
bien og blomsten, der dominerer informationsniveauet ?
Er det - stadig - op til den enkelte lærer, at stamme sig igennem
testikkel
og ovarium ??
Da jeg gik i skole, var det netop en gennemstamning af testikler og
ovarier,
der var på tavlen - at mine unger véd noget om dét skyldes udelukkende, at
vi har fortalt om det - sexual undervisning har (i nogle tilfælde) en
tendens til at være én lektion, hvor læreren kommer sent og hvor ungerne
får
tidligt fri...

Så: synes du bedre om alternativet ?

/Henning.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-06-05 23:09

> [...]

Ud fra det, du fortæller synes jeg at I har et ganske fornuftigt syn på det
hele. Tillykke med det- gid alle forældre havde den samme fornuftige
indstilling i dette.

Nogle forældre trives bedst med hemmelighedskræmmeri og fortielser og lever
stadig i den vildfarelse at deres børn er nogle små uskyldige mæhæ'er - og
naturligvis fortæller børn ikke alting hjemme i en vis alder.

Netop udgangspunktet er sundt: man tager en snak med børnene om de
informationer de allerede har fået og derefter er der banet en vej for
åbenhed og dialog i stedet for vrede og fordømmelse.

Den store reformpædagog A.S. Neill skriver i en af sine bøger
(Summerhillskolen) at han en gang havde en far til samtale med sin søn
vedrørende optagelse på Summerhillskolen.
Han var en fornuftig mand, men sagde så til slut i samtalen: Blot er jeg
bange for at han lærer den uvane at onanere -
hertil svarede Neill: åh, hva ' hverken De eller jeg har da taget skade af
det"- hvorpå faderen meget omgående forlod skolen med sin søn.

Nogle voksne vil hellere forarges end at tage udgangspunkt i virkelighedens
verden - på den måde mener de at de har en vis kontrol over tingene - så jeg
synes godt om "salig" Simon Spies' ord om at man burde lægge skat på
forargelse.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-05 23:34

Henning Sørensen <hkksnews@privat.dk> wrote:

> [...]
> bien og blomsten, der dominerer informationsniveauet ?
> Er det - stadig - op til den enkelte lærer, at stamme sig igennem

Da jeg for to år siden var lærervikar i folkeskolen, lå der i de større
klasser {i hvert fald i 6. klasse} på katederet en bog om
seksualoplysning, som de altid kunne bladre i {naturligvis ikke når de
skulle lave andet i timerne}. En bog med to forsider, én for drenge og
én for piger, så det altså var en slags to-i-en bog. Som beskæftigede
sig med det som 12-13 årige var lidt nysgerrige over. Som kroppens
ændringer.

Bien og blomsten? Det må da vist være tilbage til da Hans Scherfig var
en matrostøjsklædt gymnasiedreng på Metropolitanskolen, som irriterede
latinlæreren voldsomt over altid at skrive af efter klasekammeraterne i
stedet for at lave sit arbejde. Lektoren fik senere af Hans øgenavnet
Per Erik Rønne