Øv - hesten er syg og hunden har flåter
Fra : Ukendt

Dato : 28-05-05 21:46

Vi er lige hjemkommet fra en ellers dejlig ferie.

Vi havde nogle andre til at passe dyrene. Hestene, katten og kaninen blev
passet herhjemme.
Hundene var i hundepension. Og så skulle det jo helst være ok at tage
hjemmefra.

MEN - da vi kom hjem var vores gamle hoppe (25 år gammel) noget sløv og
ømbenet og gik forsigtigt rundt.

Så dyrlægen blev tilkaldt og konstaterede at den havde lungebetændelse og
var let forfangen.
Så selvom at de har været tilvænnet græs over lang tid, så er det vist
alligevel for meget guf i græsset i år.

Den trænger også til at få besøg af smeden. Suk - han er svær at få fat i,
og når det endelig lykkes, så går der som regel lang tid inden han ankommer.
Er der andre der har det problem? Eller har jeres smed tid til at sko jeres
heste når det er nødvendigt?
Problemet er jo at den stakkels mand har alt for travlt.

Og hundene? tja, vi opdagede at den ene havde 3 flåter siddende fast i
huden. 1 ved øjet, 1 på kinden og 1 på benet.
Vi ved ikke hvor længe de har siddet. Men vi afleverede hundene i mandags og
hentede dem i dag. Vi fjernede selvfølgelig flåterne øjeblikkelig, da vi
opdagede dem.
Men bidstederne var hævet og "knoldet " så vi fik også dyrlægen til at kigge
på hunden, da han var her for at tilse hesten.
Hunden fik medicin imod borelia. Hvornår er det nu at flåtbid begynder at
være kritisk? Forhåbentlig har vi nået dyrlægebesøget tids nok.
Men hvad med sommerferien? Der skal hundene i hundepension i 10 dage. Kan
man roligt aflevere hundene i pension og så kunne nå at "afværge" borelia ?
I sommerferien vil jeg have en mere hestekyndig til at passe vores heste.

Alt i alt så er det vist blevet en temmelig dyr ferie...

Det var da godt at vi kom hjem i dag. Vores hestepassere havde nok ikke
opdaget at hesten var syg førend at det var blevet værre.

Lisbeth

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 29-05-05 06:27

"Lisbeth" <Lisbeth.Hemmelig> wrote:

> [...]
>Er der andre der har det problem? Eller har jeres smed tid til at sko jeres

Vi har aldrig problemer med at få fat i vores smed. Vi har en fast
aftale med et besøg hver 6 uge og det passer han så selv. Ryger en sko
i utide eller er der andet galt, så kommer han som regel med få timers
varsel.

Det er en god ide at have en fast aftale i stedet for kun at ringe når
der er noget galt. Det "motiverer" smeden lidt mere til at gøre en
indsats.

Måske havde det været en ide at få smeden til at tilse hestene før du
tog på ferie, eller blev ferien uventet forlænget ?

>I sommerferien vil jeg have en mere hestekyndig til at passe vores heste.

Du sku i stedet bruge sommerferien til at tage nogle ordentlige ture
ud i naturen (det skidt) på hestene og nyde det i stedet.

>Alt i alt så er det vist blevet en temmelig dyr ferie...

Jammen det *ER* dyrt at have heste, så brug da i stedet tiden sammen
med dem. Det er så gode til det.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 07:58

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er en god ide at have en fast aftale i stedet for kun at ringe når
> der er noget galt. Det "motiverer" smeden lidt mere til at gøre en

Det har vi også prøvet. Men selvom at det blev aftalt så virker det ikke.
Han har stadig for travlt og "glemmer" et lille sted med kun 2 heste.
Det er ikke hans vilje der mangler, kun tid. Arbejdspresset er stort. Jeg
tror at han næsten arbejder i døgndrift. Incl. week-end.
Men der er nu også mange heste pr. indbygger her i landsdelen
(Sønderjylland=ringridning)
Og det er nok ikke så interessant at blive beslagssmed siden at vi i den
grad mangler flere.

Men denne gang er det nu min egen skyld. Jeg har ikke fået ringet til ham og
nu er det ikke til muligt at ringe til ham (slukket telefon?)
Det er før sket at der er en hest der har trådt på hans telefon. Det kan
mobiltelefoner ikke holde til.

Lisbeth

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 29-05-05 08:24

"Lisbeth" <Lisbeth.Hemmelig> wrote:

>Det er før sket at der er en hest der har trådt på hans telefon. Det kan
>mobiltelefoner ikke holde til.

Sikke dog noet juks. Få en ordentlig mobil. Lagde en gang min på
forhjulet af traktoren og kørte først frem og så tilbage over
telefonen der nu lå med forsiden nedad i en vandpyt på et betrongulv.
Efter at være blevet rystet af vor vand fungerede den skam fint
stadigvæk.

Nej, man kan ikke sige at arbejdet som hovsmed lyder tiltrækkende, når
man ser den stilling der skal arbejdes i hele dagen

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 20:29

> [...]
> telefonen der nu lå med forsiden nedad i en vandpyt på et betrongulv.
> Efter at være blevet rystet af vor vand fungerede den skam fint

Det var da utroligt.

> Nej, man kan ikke sige at arbejdet som hovsmed lyder tiltrækkende, når
> man ser den stilling der skal arbejdes i hele dagen

Nej. Det var ikke noget for min ryg. Av av. Specielt når hestene har en
størrelse som vores små isbukke.
Men mon ikke det giver gode penge? Hvor mange heste kan de nå pr. dag? .

Lisbeth

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 30-05-05 08:25

Lisbeth wrote:
> Nej. Det var ikke noget for min ryg. Av av. Specielt når hestene har en
> størrelse som vores små isbukke.

Og det er *hårdt*. Især for ryg og lår.

> Men mon ikke det giver gode penge? Hvor mange heste kan de nå pr. dag? .

Tjoeh. Vores smed bruger 1 god time pr. hest (4 beskæring og sko). Så
med kørsel, pauser osv. kan han vel tage 5 på en arbejdsdag.

ca. 3500 kr. omsat på en god dag. Jeg synes ikke det lyder vildt
imponerende. Men der er vel gode penge i mange ting hvis man vil arbejde
nærmest 24/7...

-dennis

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 20:10

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> ca. 3500 kr. omsat på en god dag. Jeg synes ikke det lyder vildt
> imponerende. Men der er vel gode penge i mange ting hvis man vil arbejde

Ok. Men ifølge min smed så skoer han ca. 22-25 heste pr. dag. Og ca. 10 pr.
dag i week-enden, da han så stopper til middag. Hvis jeg regner det sammen
så giver det da et temmelig godt beløb.
Men det er et knokkelarbejde. Jeg har ikke lyst til at ødelægge min ryg med
den dårlige arbejdsstilling. Så hellere være lønslave på en
produktionsvirksomhed. Der har vi nogle gode sikkerhedsrepræsentanter, der
gør en ære i at reducere skader.

Lisbeth

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 31-05-05 08:02

Lisbeth wrote:
> Ok. Men ifølge min smed så skoer han ca. 22-25 heste pr. dag. Og ca. 10 pr.
> dag i week-enden, da han så stopper til middag.

Så ville jeg ikke bruge ham. Ikke engang de u-uddannede smede vi somme
tider bruger kan gøre det så hurtigt. Jeg kan umuligt tro at det er et
ordentligt resultat efter så kort tid.

Hvis vi antager, at han starter kl 7 har han 5 timer (minus kørsel osv.)
til at sko 10 heste. Det er et godt stykke under en halv time pr. hest.
Altså omkring 6 minutter pr. beskæring+sko. Det holder ikke.

> Hvis jeg regner det sammen
> så giver det da et temmelig godt beløb.

Det tror jeg gerne. Men jeg kan ikke tro det holder. Desuden ville den
stakkels mand formodentligt være nedslidt meget hurtigt efter sådan en
omgang.

> Men det er et knokkelarbejde. Jeg har ikke lyst til at ødelægge min ryg med
> den dårlige arbejdsstilling.

Nej, det er ikke sådan lige til. Jeg bliver næsten hver gang jeg
beskærer/rasper eller et eller andet overrasket over hvor hårdt det er.

> Så hellere være lønslave på en
> produktionsvirksomhed. Der har vi nogle gode sikkerhedsrepræsentanter, der
> gør en ære i at reducere skader.

Ja, eller på kontor :)

-dennis

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 31-05-05 12:54

Dennis Thrysøe <dennis.FJERN@geysirheste.dk> wrote:

>Så ville jeg ikke bruge ham. Ikke engang de u-uddannede smede vi somme
>tider bruger kan gøre det så hurtigt. Jeg kan umuligt tro at det er et
>ordentligt resultat efter så kort tid.

Ik' helt rigtigt. Vi har haft en smed her der kunne sko en hest endnu
hurtigere... ...men vi bruger ham nu ikke mere.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 31-05-05 13:04

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Ik' helt rigtigt.

At jeg ikke ville bruge en sådan smed? Eller at jeg ikke tror på at man
kan lave et ordentligt stykke arbejde med ca. 6 minutter pr. hov?

Bare det at tilpasse skoen tager oftest væsentlig længere end 6 minutter
når der skoes hos os.

Hvordan en smed både kan hente grej i bilen, rense og beskære hove,
tilpasse sko, sømme den på, fæstne søm og raspe færdig på f.eks. 6
minutter overstiger min fantasi.

> Vi har haft en smed her der kunne sko en hest endnu
> hurtigere... ...men vi bruger ham nu ikke mere.

Jeg synes ikke hastighed er en særligt væsentlig parameter. Jeg lægger
mere vægt på ting som resultatets kvalitet, overholdelse af aftaler,
pris osv.

-dennis

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 30-05-05 14:44

Dennis Thrysøe <dennis.FJERN@geysirheste.dk> wrote:

>At jeg ikke ville bruge en sådan smed? Eller at jeg ikke tror på at man
>kan lave et ordentligt stykke arbejde med ca. 6 minutter pr. hov?

At det ikke kan lade sig gøre på den tid. Det kan det rent faktisk.
(Men jeg skrev osse at vi ikke bruger ham mere)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Anet

Dato : 29-05-05 09:04

"Lisbeth" <Lisbeth.Hemmelig> skrev i en meddelelse

> Og det er nok ikke så interessant at blive beslagssmed siden at vi i den
> grad mangler flere.

(klip)
Joh, der er da flere jeg har hørt der gerne ville i lære, men beslagsmedene
tager ikke ret mange lærlinge, da der på den måde er mere arbejde til alle
inden for faget. Det vil sige, at smedene passer på eget fag og eget
arbejde. Og det må man sige de gør, for der er altid arbejde nok også til
den dårligste smed ......

--
Hilsen
Annette>

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 20:40

Hurra. Nu har jeg endelig fået fat i smeden. Han kom straks og tog forskoene
af og beskar hovene. Han mener nu ikke at der er tegn på forfangenhed.

Men hesten har nu også fået det bedre. Det kan jo også være
lungebetændelsen, som gjorde hesten usikker på benene.

Der er dømt 3 dage mere med medicin og 5 dage uden græs. Det er hårdt at
være en græsglad hest

Lisbeth

Fra : Kito

Dato : 29-05-05 12:03

> [...]
> man roligt aflevere hundene i pension og så kunne nå at "afværge" borelia

Jeg kan godt undre mig hvafd dyrene gør i naturen, jeg har set mange rådyr
med flåter og jeg ved ikke om de kan tage skade af dem. Når nu mennesker (
som jeg har læst det) først bliver ramt mange år efter de er bidt, kan må så
ikke sige at det ikke er et problem for dyr, som fra naturens side ikke
bliver ret gamle.
Er vi lidt for overhysteriske når vi snakker flåter?
Jeg har før fjernet op til 25 flåter fra mine 2 hunde, når de har været en
tur i Hammer Bakker ved Aalborg.Det vil jeg sige er mange men jeg går ikke i
panik over dette .

>vh
Poul

Fra : Anet

Dato : 29-05-05 15:21

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tur i Hammer Bakker ved Aalborg.Det vil jeg sige er mange men jeg går ikke

(klip)

Joh, nogen gange gør folk nok, men det siges jo, at hvis flåterne fjernes
inden for de første 24 timer så skulle riskoen være meget lille.

--
Hilsen
Annette

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 30-05-05 08:31

Kito wrote:
> [...]
> ikke sige at det ikke er et problem for dyr, som fra naturens side ikke

Tjoh. Jeg tror ikke der er et større problem. Vores hund har tit en flåt
siddende. Vi fjerne den med det samme, men den har vel typisk siddet der
i timer til dage før vi opdager den.

Vi oplever også somme tider at mætte flåter hopper af hunden.

> Er vi lidt for overhysteriske når vi snakker flåter?

Jeg tror det.

> Jeg har før fjernet op til 25 flåter fra mine 2 hunde, når de har været en
> tur i Hammer Bakker ved Aalborg.Det vil jeg sige er mange men jeg går ikke i
> panik over dette .

Enig.

http://www.netdyredoktor.dk/sw6760.asp siger "Knapt 20 % af hunde
undersøgt i danmark reagerer positivt ved en serologisk undersøgelse på
Borrelia. Det er dog sjældent at man ser hundene bliver syge af flåt bid."

Mere på http://www.netdyredoktor.dk/sw15622.asp

-dennis

Fra : Finn Andersen

Dato : 30-05-05 19:35

Hej

jeg kan kun fotælle jeg bruger Bayer Advantage Vet mod lopper og da jeg ikke
endnu har fundet en eneste flåt på hunde. går jeg lidt ud fra det virker mod
dem osse. og det er ikke forbi jeg ikke er ud med hunden hvor der er flåter
det sker flere gange i ugen.

Fra : Lene Hansen

Dato : 25-06-05 14:36

Jeg behandler min hund mod flåter (hun er allergisk over for flåtebid) med
Bayvantic vet. Og jeg må sige at jeg syntes det har en meget effektiv
virkning. Ser ikke flåter på hende. Dog siger dyrlægen også, at den næsten
skal behandles på dato for at der er optimal effekt.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-06-05 08:03

Lene Hansen wrote:
> [...]
> virkning. Ser ikke flåter på hende. Dog siger dyrlægen også, at den næsten
> skal behandles på dato for at der er optimal effekt.

Vi har behandlet vores med det samme (langhåret, så der er plads til
mange...) også med en hvis success.

Vi har nok kun fjernet ca. 5 i år mod ca. 30 sidste år på samme tid.

-dennis

Fra : Lars Stokholm

Dato : 29-05-05 00:24

Lisbeth wrote:

> Og hundene? tja, vi opdagede at den ene havde 3 flåter siddende fast i
> huden. 1 ved øjet, 1 på kinden og 1 på benet.

Det lyder som om det er første gang(?)

For tiden fjerner jeg et par flåter om ugen på min hund, og det er
på trods af at den er korthåret og bliver børstet grundigt efter
hver tur i skov eller højt græs.

> Vi ved ikke hvor længe de har siddet. Men vi afleverede hundene i
> mandags og hentede dem i dag. Vi fjernede selvfølgelig flåterne
> øjeblikkelig, da vi opdagede dem.

Jeg læste et sted at hver tredje danske skovflåt bærer borrelia-
bakterien, derfor undrer dette mig lidt:

| Borrelia-bakterien overføres i Danmark især via skovflåten. Efter
| at en skovflåt med borreliabakterie i sin spytkirtel er hoppet på
| en hund, vil smitten blive overført i løbet af 12-48 timer. Sygdommen
| vil så udvikle sig efter 2 - 18 uger

(fra http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_borrelia.html)

Det står som om at smitte og efterfølgende sygdom *altid* sker, hvis
flåten bærer bakterien. Det forstår jeg bare ikke, for min gamle hund,
blev bidt af flere hundrede flåter gennem hendes næsten 13-årige liv.
Ikke én gang er hun blevet syg af det.

> Men bidstederne var hævet og "knoldet"

Det er helt normalt, at det ligner et myggestik.

> Hunden fik medicin imod borelia.

I disse tider hvor vi kæmper mod antibiotikaresistens på alle fronter
(eller burde gøre det), kan det godt forarge mig at din dyrlæge giver
hunden antibiotika, uden der (mig bekendt) er bare den mindste mistanke
om smitte.

> Hvornår er det nu at flåtbid begynder at være kritisk?

Når hunden bliver syg.

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 08:06

"Lars Stokholm" <stokholm@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Det lyder som om det er første gang(?)

Nej, den er 3 år og har haft flåter hver år. Men jeg ved jo ikke om de har
sidder der siden i mandags eller om det er senere. Men stedet plejer ikke at
hæve op. Det på benet har gjort benet næsten dobbelt så tykt der.

> [...]
> flåten bærer bakterien. Det forstår jeg bare ikke, for min gamle hund,
> blev bidt af flere hundrede flåter gennem hendes næsten 13-årige liv.

Der har du jo også fået fjernet flåterne inden de 12 timer. Det har jeg jo
ikke denne gang

> [...]
> (eller burde gøre det), kan det godt forarge mig at din dyrlæge giver
> hunden antibiotika, uden der (mig bekendt) er bare den mindste mistanke

Jamen han havde da mistanke da han tilså hunden

> Når hunden bliver syg.

Er det så ikke for sent?

Lisbeth

Fra : Lars Stokholm

Dato : 29-05-05 08:45

Lisbeth wrote:

> Nej, den er 3 år og har haft flåter hver år. Men jeg ved jo ikke om de har
> sidder der siden i mandags eller om det er senere. Men stedet plejer ikke at
> hæve op. Det på benet har gjort benet næsten dobbelt så tykt der.

Aha, okay - på dit første indlæg virkede det ikke så slemt.

> Der har du jo også fået fjernet flåterne inden de 12 timer. Det har
> jeg jo ikke denne gang

Det tror jeg ikke jeg har. Jeg ved ikke hvor hurtigt de vokser, men
de fleste af dem har da allerede været mere eller mindre grå (de
starter jo som nogle meget små, rødsorte skabninger, der er kan være
ret svære at se). En stor del af dem er endda blevet så store, at de
er faldet af af sig selv.

> Jamen han havde da mistanke da han tilså hunden

Ja, nu kom der lidt mere rimelighed over det.

> Er det så ikke for sent?

Jeg tror ikke jeg forstod dit spørgsmål. Hvad mener du med kritisk?
Hvornår flåten kan smitte? For så er det vel de 12-24 timer.

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 20:36

> Aha, okay - på dit første indlæg virkede det ikke så slemt.

Jeg har nok ikke forklaret det godt nok. Det jeg mente var at det ser
anderledes ud end når den plejer at have flåter. Den har ikke tidligere
reageret så meget.

> [...]
> er faldet af af sig selv.

> Ja, nu kom der lidt mere rimelighed over det.

Jeg er fuld ud tilfreds med dyrlægens behandling.

> Jeg tror ikke jeg forstod dit spørgsmål. Hvad mener du med kritisk?
> Hvornår flåten kan smitte? For så er det vel de 12-24 timer.

Det jeg mener med kritisk er om der er stor risiko når nu vi skal have dem
passet i 10 dage. Men jeg må jo snakke med hundepensionsejeren ang. dette.

Lisbeth