Hjemmelavet jordbær is / softice
Fra : Søren Reinke

Dato : 28-05-05 14:30

Hejsa

Jeg havde på et tidspunkt en 'sund' opskrift på jordbær is/softice.

Man tog frosne jordbær + skummetmælk + kunstigt sødestof og blendede
det, så havde en dejligt velsmagende is.

Men mit problem er, jeg kan ikke finde opskriften, jeg mener jeg fik den
fra de Danske Vægtkonsulenter, men er ikke sikker.

Ligger nogen af jer inde med den opskrift ?

--
Søren Reinke
www.Xray-Mag.com/ - dit gratis dykkermagasin på nettet

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-05-05 14:40

Hvad med http://opskrifter.heede.dk ?

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Søren Reinke

Dato : 28-05-05 14:49

Carsten Riis wrote:

> Hvad med http://opskrifter.heede.dk ?

WOOOHOOO

Du har selvfølgelig helt ret, opskriften er lige her:
http://opskrifter.heede.dk/opskrifter/NewFiles/opskrift.php?oid=564

Jeg takker mange gange for din hjælp.

Hav en fortsat god dag.

Fra : Lisbeth

Dato : 29-05-05 16:42

"Søren Reinke" <soren@fjern.reinke.dk> skrev i en meddelelse

> Man tog frosne jordbær + skummetmælk + kunstigt sødestof og blendede det,
> så havde en dejligt velsmagende is.

Hvad er det, der gør den sundere end en traditionel is?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-05 17:08

Lisbeth skrev den 29-05-2005 17:42:
> "Søren Reinke" <soren@fjern.reinke.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det, der gør den sundere end en traditionel is?

Mangel på fedtet (læs: kalorier).

Samt, at den tilsyneladende er "tilladt" indenfor et bestemt koncept.

Det er ufattelig, at du ikke har fattet det igennem alle de år du har
skrevet er her i gruppen.
Samtidig med at du undrer dig over, at nogen føler sig angrebet bare de
skriver en lille ting anerledes end det går ind i dit hoved.
hint hint til anden tråd

Fra : Lisbeth

Dato : 29-05-05 17:22

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Mangel på fedtet (læs: kalorier).

"Mangel på fedt" gør ikke nogen fødevare sund.
Få kalorier gør heller ikke en fødevare mere sund end en tilsvarende med
flere kalorier.

> Samt, at den tilsyneladende er "tilladt" indenfor et bestemt koncept.

At en fødevarer er tilladt eller forbudt indenfor et bestemt koncept er
selvfølgelig ikke afgørende for, om den er sund eller usund.

> Det er ufattelig, at du ikke har fattet det igennem alle de år du har
> skrevet er her i gruppen.

Du har ret. Jeg fatter ikke, hvorfor nogen opfatter en fedtfattig is med
kunstige sødestoffer for mere "sund" end en klassisk jordbærflødeis! Og din
forklaring har ikke hjulpet mig nærmere.

Hvad ER i øvrigt kriteriet for, at en fødevare er sund?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-05 17:25

Lisbeth skrev den 29-05-2005 18:21:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> "Mangel på fedt" gør ikke nogen fødevare sund.
> Få kalorier gør heller ikke en fødevare mere sund end en tilsvarende med
> flere kalorier.

Du bemærkede slet ikke citationstegnet, som dog var et enkelt apostrof.

Fra : Lisbeth

Dato : 29-05-05 17:26

> Du bemærkede slet ikke citationstegnet, som dog var et enkelt apostrof.

Jo

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-05 17:31

> [...]

> kunstige sødestoffer for mere "sund" end en klassisk jordbærflødeis! Og din
> forklaring har ikke hjulpet mig nærmere.

Wuuuuscchhhh, sagde budskabet da det farede henover hovedet på Lisbeth.

Fra : Lisbeth

Dato : 29-05-05 17:51

> Wuuuuscchhhh, sagde budskabet da det farede henover hovedet på Lisbeth.

Ja. Jeg tror det for totalt hen over hovedet på mig, hvad du mener med at
skrive "tilladt" i stedet for tilladt. Kan du forklare forskellen?

Mvh. Lisbeth

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 29-05-05 18:17

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> wrote in

> Du har ret. Jeg fatter ikke, hvorfor nogen opfatter en fedtfattig is
> med kunstige sødestoffer for mere "sund" end en klassisk
> jordbærflødeis! Og din forklaring har ikke hjulpet mig nærmere.

Man slipper for de skadelige bivirkninger som indtaget af animalske
fedtstoffer giver.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

- ferielejlighed udlejes i København K,
til sommer <www.peblinge.dk>
Ledige uger: 25, 26 og 30.

Fra : Lisbeth

Dato : 29-05-05 18:32

"Simon Haugaard Pedersen" <spam@email.dk> skrev i en meddelelse

> Man slipper for de skadelige bivirkninger som indtaget af animalske
> fedtstoffer giver.

Er det ikke kun, hvis den totale mængde er for stor eller man er særligt
kolesterol-følsom, at det er et problem?

Mvh. Lisbeth

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 29-05-05 21:58

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> wrote in news:4299ff01$0
$709$ba624c82@nntp04.dk.telia.net:

> Er det ikke kun, hvis den totale mængde er for stor eller man er særligt
> kolesterol-følsom, at det er et problem?

Tjah tjoeh, det er vel lidt som at sige at et par cigarer om året ikke
skader :) Jo mere, jo flere bivirkninger - jo mindre, jo færre bivirkninger
:)

Fra : Lisbeth

Dato : 29-05-05 22:05

> Tjah tjoeh, det er vel lidt som at sige at et par cigarer om året ikke
> skader :) Jo mere, jo flere bivirkninger - jo mindre, jo færre
> bivirkninger
> :)

Nu vil jeg nok vove at påstå, at kødprodukter har ernæringsmæssige fordele -
selvom "for meget af det gode" kan være til skade. At sammenligne med "et
par cigarer om året" mener jeg derfor ikke holder overhovedet. I
kødprodukterne er der ting, du behøver. Det kan man næppe påstå om cigaren.
*S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 29-05-05 23:53

> [...]
> sammenligne med "et par cigarer om året" mener jeg derfor ikke holder
> overhovedet. I kødprodukterne er der ting, du behøver. Det kan man

Animalsk fedt har lige så lidt eksistensberettigelse i din kost som cigarer
- man behøver det ikke :)

Fra : Lisbeth

Dato : 30-05-05 06:57

> Animalsk fedt har lige så lidt eksistensberettigelse i din kost som
> cigarer
> - man behøver det ikke :)

Du har godt af det aninalske fedt, der er i fiskeprodukter. Det bør du
absolut ikke undgå. Fedtet fra andre dyr behøver du ikke.

Men jeg talte i øvrigt om kødprodukter - om at de indeholder næringsstoffer,
du har brug for - og det animalske fedt følger så med i et eller andet
omfang.

Det er svært helt at undgå aninalsk fedt, hvis du ikke er vegetar.

Og der er mig bekendt heller ingen grund til helt at undgå animalsk fedt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 30-05-05 10:04

> Du har godt af det aninalske fedt, der er i fiskeprodukter. Det bør du
> absolut ikke undgå. Fedtet fra andre dyr behøver du ikke.

Jaja, fiskefedt er naturligvis en undtagelse.

> Men jeg talte i øvrigt om kødprodukter - om at de indeholder
> næringsstoffer, du har brug for - og det animalske fedt følger så med
> i et eller andet omfang.

Jeg taler om fløde og is :)

> Det er svært helt at undgå aninalsk fedt, hvis du ikke er vegetar.

Korrekt.

> Og der er mig bekendt heller ingen grund til helt at undgå animalsk
> fedt.

Korrekt, men diskussionen går på om hvorfor man anser en is uden animalsk
fedt som mindre usund end en is med animalsk fedt :)

Fra : Lisbeth

Dato : 30-05-05 11:48

> Korrekt, men diskussionen går på om hvorfor man anser en is uden
> animalsk fedt som mindre usund end en is med animalsk fedt :)

Så du synes altså, at en is, der er lavet på skummetmælk i stedet for
sødmælk er sundere - fordi der er mindre animalsk fedt i.

Jeg er ikke sikker på, at det gælder for den almindelige dansker uden
problemer med kolesterol at det har nogen som helst betydning.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 29-05-05 20:43

> "Mangel på fedt" gør ikke nogen fødevare sund.
> Få kalorier gør heller ikke en fødevare mere sund end en tilsvarende med
> flere kalorier.

Uden at vide mig sikker, tror jeg at Søren med betegnelsen "sund" kunne mene
mindre fedende (færre kcal), nu hvor det jo også er et slankeforum han
skriver i. Så kan man jo så sige man bare kan spise mindre af den
tradiotionelle flødeis - men det er jo ikke sikkert det er det Søren har
lyst til. Det kan være han vil spise is til han skammer sig. Og det er i
hvert fald noget jeg kan sætte mig ind i ind i mellem

> At en fødevarer er tilladt eller forbudt indenfor et bestemt koncept er
> selvfølgelig ikke afgørende for, om den er sund eller usund.

Nej

> [...]
din
> forklaring har ikke hjulpet mig nærmere.

Nej jeg mener heller ikke det er sundere men det kommer an på hvad man mener
med ordene sund. Havde Søren skrevet kcal fattig, havde der nok ingen
misforståelser været.

> Hvad ER i øvrigt kriteriet for, at en fødevare er sund?

Det vil der være mange svar på også blandt fagfolk.

For mig personligt har sundhed også noget med livskvalitet at gøre.

LN

Fra : Lisbeth

Dato : 29-05-05 20:57

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Uden at vide mig sikker, tror jeg at Søren med betegnelsen "sund" kunne
> mene
> mindre fedende (færre kcal), nu hvor det jo også er et slankeforum han
> skriver i.

Det gør han måske.

Det interessante er jo så, at det ikke er så enkelt, at det kaloriette eller
fedtfattige også er det mest slankende. Derfor er det faktisk ikke så
ligetil endda - og derfor ikke så uinteressant heller - at forholde sig til,
hvad der er mest sundt og hvad der er mest slankende.

Nogle påstår endda, at flødeis er sundere end hvidt brød. Så vidt jeg husker
handler det om indflydelsen på blodsukkeret. Men jeg mener også, at andre
har hævdet, at kombinationen fedt OG sukker er den værste. Værre end fedt
uden sukker.

HVIS det nu er sådan, at lidt af den fedtfattige is gør en hurtig sulten
igen (jeg siger ikke, at det ER sådan) mens den traditionelle flødeis måske
både mætter længere og er mere sund - og i det lange løb bedre for mætheden,
sundheden og vægttabet, så er det ikke sikkert, at de fedtfattige is er det
bedste valg....

> Nej jeg mener heller ikke det er sundere men det kommer an på hvad man
> mener
> med ordene sund.

Ja.. og det er jo dét, jeg spørger til, når jeg sprøger, hvad der gør den
"sundere".

Jeg opfatter i øvrigt sundt og slankende som to ting, der ikke nødvendigvis
er i harmoni.

Jeg vil helst leve sundt. Men skal jeg lige smide 5-6 kilo i løbet af en
måned, vægter JEG personligt effektiviteten højere ned sundheden når og hvis
jeg skal vælge. Men kun fordi vægttabet i givet fald foregår over en kort
periode. Jeg er med andre ord ikke bange for at hoppe på en "usund" kur hvis
det kun drejer sig om en kort periode.

Men jeg er ikke med på at kalde noget sundt, bare fordi det er kalorielet,
fedtfattigt, sukkerfrit, fri for farvestoffer eller hvad man nu kan opstille
af mål for, hvad det helst ikke må indeholde (for meget af).

> Havde Søren skrevet kcal fattig, havde der nok ingen
> misforståelser været.

Næh.. men det er ikke helt sikkert, at han KUN tænker på det det.
Andre har været fremme med bud på skadelige virkninger ved animalsk fedt.

> Det vil der være mange svar på også blandt fagfolk.
> For mig personligt har sundhed også noget med livskvalitet at gøre.

Enig

Mvh. Lisbeth

Fra : Søren Reinke

Dato : 29-05-05 21:01

Lisbeth wrote:

> [...]
> ligetil endda - og derfor ikke så uinteressant heller - at forholde sig til,
> hvad der er mest sundt og hvad der er mest slankende.

Åh nej ikke igen, en simpel ting som en opskrift på en is, bliver straks
gjort til en videnskab. :)

Som jeg skrev til en anden, skal denne is bare bruges som en lækker, let
at lave dessert, hvis jeg lige har lyst til dessert.

> [...]
> sundheden og vægttabet, så er det ikke sikkert, at de fedtfattige is er det

Æder du selv is som værende hovedmåltid ?

Som skrevet ovenfor så er det en dessert, altså en lækker afslutning på
et velsmagende måltid.

Fra : Lisbeth

Dato : 29-05-05 22:05

> Åh nej ikke igen, en simpel ting som en opskrift på en is, bliver straks
> gjort til en videnskab. :)

Det er jo faktisk dét, der er det forunderlige ved madens effekt - at det
faktisk ikke er så ligetil endda. Det behøver ikke betyde, at vi alle eller
altid skal gå videnskabeligt op i det!

> Æder du selv is som værende hovedmåltid ?

Ja.. i dag gjorde jeg tilfældigvis, men det er godt nok sjældent. *S*

Men jeg har i dag kørt næsten 400 km i en varm bil - fra middag til sen
eftermiddag. Og de seneste fire dage har den også stået på lange køreture i
bil. Så jeg var parat til at spise litervis af is i dag! *S*

Og da jeg nåede en af de sidste store tankstationer på vejen hjem - og
vidste, at jeg næppe gad lave ordentlig mad, når jeg kom hjem - valgte jeg
den største flødeis der overhovedet var i køledisken. I forventning om, at
netop dén ville mætte helt og holde længere end en fedtfattig udgave. Så min
aftensmad bestod sandsynligvis af 3-400 kcal fra en flødeis.

Og nu - fire timer senere - er jeg stadig mæt af den store flødeis med
chokolade og valnødder.

Mvh. Lisbeth

Fra : Søren Reinke

Dato : 29-05-05 22:19

> [...]
> eftermiddag. Og de seneste fire dage har den også stået på lange køreture i
> bil. Så jeg var parat til at spise litervis af is i dag! *S*

Okay fair nok, efter sådanne en køretur i denne varme kunne jeg også
godt æde mig ud af en hjem is bil :)

Fra : Mus

Dato : 30-05-05 03:59

> [...]
> aftensmad bestod sandsynligvis af 3-400 kcal fra en flødeis.
>
> Og nu - fire timer senere - er jeg stadig mæt af den store flødeis med

Ok det er flot hvis 3-400 kcal i is kan mætte dig. Det kan det godt nok ikke
her - tror jeg. E faktisk på stående fod ikke helt klar over kcal indholdet
pr 100 g. Men en halv liter is glider let ned her - efter et måltid. Og
stopper kun fordi at jeg synes at nu må det da være nok. Sådan er det når
man elsker is

LN

Fra : Lisbeth

Dato : 30-05-05 07:00

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Ok det er flot hvis 3-400 kcal i is kan mætte dig.

Det kan det ikke normalt! Men på varm dag daler mit kaloriebehov og jeg
havde få timer forinden spist et mere regulært måltid, som dog var en sen
frokost.

Og når det nu skulle være, så valgte jeg den største der var - og det blev
så min aftensmad. Havde jeg i stedet valgt en af de fedtfattige, er jeg
derimod helt sikker på, at jeg få timer senere var blevet glubende sulten.
Og så havde jeg spist endnu mere den dag.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 30-05-05 03:54

> [...]
til,
> hvad der er mest sundt og hvad der er mest slankende.

Det gælder for mig om at man ikke når sit ligevægtsindtag energimæssigt for
at tabe sig. Dvs man forbruger mere end man indtager. Man kan vælge så at få
energirige madvarer eller mere af det energifattige eller en kombination.
Man kan spise madvarer der mætter meget i forhold til energimængde etc etc.
og man kan vælge at dyrke motion så man har større "råderum" energimæssigt.
Osv...

> [...]
mætheden,
> sundheden og vægttabet, så er det ikke sikkert, at de fedtfattige is er

Nej men mange vælger ikke at spise isen som hovedmåltid dvs skal spise sig
mæt i isen. Og der skal altså rigtig meget af den nævnte is til for at komme
op på energiindtaget for en alm. flødeis.Og nu hører jeg feks til en af dem
der bestemt også kan spise meget flødeis - synes da der skal meget til før
det mætter eller også opdager man det for sent

Har selv prøvet den nævnte opskrift og kan fortælle at den fylder rigtig
godt.

> Jeg opfatter i øvrigt sundt og slankende som to ting, der ikke
nødvendigvis
> er i harmoni.

Umiddelbart opfatter jeg at Søren mener det samme når han skriver "sund".
Netop at der kan stilles spørgsmålstegn ved om det er sundt. Nok nærmere at
han mener slankende. Men det må vi få Søren til at svare på.

> [...]
> jeg skal vælge. Men kun fordi vægttabet i givet fald foregår over en kort
> periode. Jeg er med andre ord ikke bange for at hoppe på en "usund" kur

Kan ikke være mere enig.

> [...]
opstille
> af mål for, hvad det helst ikke må indeholde (for meget af).

Nej men med "" omkring, mon så ikke det går an

> Næh.. men det er ikke helt sikkert, at han KUN tænker på det det.
> Andre har været fremme med bud på skadelige virkninger ved animalsk fedt.

Jeg tror det er søgt at det er dette der menes. Opskriften eftersøges jo i i
et slankeforum.
Men en af grundpillerne i DDV er bla at mindske indtaget af animalsk fedt.
Men var det det der var ment, så tror jeg Søren havde skrevet det direkte
for det er jo et ret specifikt ønske.

LN

Fra : Søren Reinke

Dato : 29-05-05 20:57

Mus wrote:

> Uden at vide mig sikker, tror jeg at Søren med betegnelsen "sund" kunne mene
> mindre fedende (færre kcal), nu hvor det jo også er et slankeforum han
> skriver i. Så kan man jo så sige man bare kan spise mindre af den

Årsagen var jeg kendte opskriften, isen smager rigtigt godt, den er
dejlig nem at lave. Og så er det ikke så tit jeg lige har færdiglavet is
i fryseren. Denne is skal bare bruges som dessert.

> tradiotionelle flødeis - men det er jo ikke sikkert det er det Søren har
> lyst til. Det kan være han vil spise is til han skammer sig. Og det er i
> hvert fald noget jeg kan sætte mig ind i ind i mellem

Det smager nu også glimrende :)

Fra : Lisbeth

Dato : 29-05-05 22:05

> Årsagen var jeg kendte opskriften, isen smager rigtigt godt, den er dejlig
> nem at lave. Og så er det ikke så tit jeg lige har færdiglavet is i
> fryseren. Denne is skal bare bruges som dessert.

Det er jo også helt fint. Du behøver ikke have anden eller mere dybsindig
grund til at eferlyse den *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 30-05-05 04:03

> [...]
> lyst til. Det kan være han vil spise is til han skammer sig. Og det er i
> hvert fald noget jeg kan sætte mig ind i ind i mellem

Ja det gør den helt sikkert. Prøv evt med hindbær. Det synes jeg personligt
giver en kraftigere og bedre smag. Hmm bliver helt lækkersulten. Tror jeg på
et tidspunkt vil prøve kombinationen frossen banan og hindbær.

I forhold til traditionel is synes jeg faktisk denne is er mættende.
LN