*Kan nogle hjælpe*
Fra : Henrik og Pia

Dato : 26-05-05 08:12

Hej Alle sammen.

Jeg har lige et par spørgsmål som jeg har undret mig over, så jeg håber at
der er nogle af jer der måske har nogle ideer.

1: Jeg er på kur nu (Dansk Kostomlægning) det går også rigtigt godt, vægten
ryger da den rigtige vej, men det der undre mig, hvorfor kan man tabe sig 2
til 3 kg på en uge og så gå 2 uger før der sker noget på vægten igen? jeg
startet på denne kur for ca 3 mdr siden, for ca 1½år siden var jeg på DDV
hvor jeg tabte mig 43 kg, men der var der ikke den pusighed med vægten.

2: Hvorfor blomstre man helt vildt i ansigtet, jeg ved godt at det er noget
man kan gøre de første 14 dage når man starter på en kur, men jeg blomstre
stadig... (ret trist)

3: Nu har jeg set i tidliger indslag angående chokolade, jeg er vild med
chokolade, men har ikke spist det siden jeg startede på kuren, men jeg har
spekuleret på om der skete noget hvis man købte noget sukkerfri chokolade og
bare spiste et lille stykke. (det er serligt omkring det måndlige at jeg får
trængen til chokolade)

Det kan godt være det virker som nogle underlige spørgsmål, men det ville
være fint hvis i har nogle idder om dem.

MVH. Pia.

Fra : Cat

Dato : 26-05-05 10:05

Henrik og Pia skrev:
> [...]
> bare spiste et lille stykke. (det er serligt omkring det måndlige at jeg får

Chokolade indeholder ret meget fedt - mørk chokolade indeholder i sig
selv ikke ret meget sukker.

Det er faktisk *meget* fedende, men ved mørk chokolade synes jeg også
godt, at man kan føle sig 'chokolademæt' efter et lille stykke, hvis det
er god nok kvalitet.

Tine

Fra : Lisbeth

Dato : 29-05-05 16:45

"Henrik og Pia" <fjerndette-he.pe@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> startet på denne kur for ca 3 mdr siden, for ca 1½år siden var jeg på DDV
> hvor jeg tabte mig 43 kg, men der var der ikke den pusighed med vægten.

Nogle kure indebærer et stort tabt af vand i starten af kuren.

> 2: Hvorfor blomstre man helt vildt i ansigtet, jeg ved godt at det er
> noget
> man kan gøre de første 14 dage når man starter på en kur, men jeg blomstre
> stadig... (ret trist)

Det kan der være utroligt mange forklaringer på. Spiser du noget andet, end
du plejer... fødevarer du ikke har spist før eller i kombinationer du ikke
har spist dem i før?

> [...]
> spekuleret på om der skete noget hvis man købte noget sukkerfri chokolade

Hvad er et "lille stykke" i din verden? Jeg synes en plade Ritter Sport er
et lille stykke.... *G*

Tæl kalorierne og tjek, om de vælter dit daglige kaloriebudget. Gør det
ikke, kan du spise det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Henrik og Pia

Dato : 30-05-05 16:11

> [...]
end
> du plejer... fødevarer du ikke har spist før eller i kombinationer du

-Det syntes jeg ikke at jeg gør, jeg får selvfølgelig flere grønsager og
spiser de måltider jeg skal, det har jeg ikke været flink til, da jeg ikke
spiste når jeg ikke var sulten, hvor ny er det fast 3 måltider om dagen + 5
stk frugt ialt om dagen.

> Hvad er et "lille stykke" i din verden? Jeg synes en plade Ritter Sport
er
> et lille stykke.... *G*

Ja jeg er nu vild med chokolade, så jeg ville også kunne spise en plade
Ritter Sport, men det jeg mener nu med et lille stykke er bare en lille
firkant af en plade af det sukkerfrie chokolade.

> Tæl kalorierne og tjek, om de vælter dit daglige kaloriebudget. Gør det
> ikke, kan du spise det.
>

> Mvh. Lisbeth

Takker for svaret Lisbeth.

MVH Pia.

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-05 17:57

Henrik og Pia skrev den 26-05-2005 09:12:
> [...]
> startet på denne kur for ca 3 mdr siden, for ca 1½år siden var jeg på DDV
> hvor jeg tabte mig 43 kg, men der var der ikke den pusighed med vægten.

Et måske lettere provokerende spørgsmål: Ville det ikke være nemmere at
lægge din livsstil om istedet for at hoppe fra kur til kur?
Ikke at jeg læge eller noget i den stil, men jeg har svært ved at
forestille mig, at man kan have godt af de der vægtmæssige op- og nedture.

> 2: Hvorfor blomstre man helt vildt i ansigtet, jeg ved godt at det er noget
> man kan gøre de første 14 dage når man starter på en kur, men jeg blomstre
> stadig... (ret trist)

Gør man? mon ikke det har noget at gøre med hormoner og hvad man
ellers er inde i kroppen.

> [...]
> bare spiste et lille stykke. (det er serligt omkring det måndlige at jeg får

Mon ikke du bør se på hvilken "instant gratification" du får af chokolade.
og se om du ikke kan få den ved andet end chokolade.

> Det kan godt være det virker som nogle underlige spørgsmål, men det ville
> være fint hvis i har nogle idder om dem.

Overhovedet ikke underlige.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Henrik og Pia

Dato : 30-05-05 16:17

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ikke at jeg læge eller noget i den stil, men jeg har svært ved at
> forestille mig, at man kan have godt af de der vægtmæssige op- og

Jeg har også lagt min livsstil om, det er det man gør med Dansk
Kostomlægning, for alle de fup kure med piller og pulver som man kan købe
sig fattig i har jeg opgivet for mange år siden, da de ikke hjalp mig,
selvom jeg vil da ikke påstå at de slet ikke virker, for der er vel nogle
der har glæde af dem, men bare ikke mig, der var det kosten der skulle laves
om.

> Gør man? mon ikke det har noget at gøre med hormoner og hvad man
> ellers er inde i kroppen.

Måske, det lyder ikke helt usansynligt, det kunne være jeg skulle få det
undersøgt noget nærmere..

> Mon ikke du bør se på hvilken "instant gratification" du får af
chokolade.
> og se om du ikke kan få den ved andet end chokolade.

Jov det burdte jeg jo nok, men jeg er altså en chokolade elsker og har
været det i alle årene, så hvis jeg bare lige kunne få et lille bitte
stykke, ville det jo være dejligt.

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-05-05 16:36

rik og Pia skrev den 30-05-2005 17:17:

> Jeg har også lagt min livsstil om, det er det man gør med Dansk
> Kostomlægning,

Nu er livsstil jo andet end kostomlægning.
Hvilke "psykologiske værktøjer" får du med i bagagen hos DKO?

> for alle de fup kure med piller og pulver som man kan købe
> sig fattig i har jeg opgivet for mange år siden,

One word: Enig!

Og dog: Jeg har faktisk aldrig været på de der hersens piller.
Måske fordi jeg er opdraget til: Når noget er for godt til at være
sandt, så er det det nok også.

> da de ikke hjalp mig,
> selvom jeg vil da ikke påstå at de slet ikke virker,

De virker ikke. Du tog jo på igen efterfølgende, ik'?

> for der er vel nogle
> der har glæde af dem, men bare ikke mig, der var det kosten der skulle laves
> om.

Som dog IMO er en lille del af ændringen af livsstilen.

> Jov det burdte jeg jo nok, men jeg er altså en chokolade elsker og har
> været det i alle årene,

En klog mand (syntes jeg) sagde engang: 90% af en sætnings budskab
ligger efter men'et.

(Og nej, nu hjælper det ikke at bytte om på de to sætnings-dele for at
få det til at lyde rigtigt)

> så hvis jeg bare lige kunne få et lille bitte
> stykke, ville det jo være dejligt.

Dejlig hvordan?

Er det lille bitte stykke chokolade en del af din nye livsstil?

Fra : Henrik og Pia

Dato : 30-05-05 17:07

> Nu er livsstil jo andet end kostomlægning.
> Hvilke "psykologiske værktøjer" får du med i bagagen hos DKO?

Nej der skal også motion til, så det gør jeg selvfølgelig også ved at gå
lange ture og bevæger mig så meget som muligt.

Det man får med i rygsækken er helt fint, man går til vejning en gang om
ugen hos en konsulent og får gode råd og tips, så er der (undervisning)
efter vejningen, hvor man kan komme med ideer og får ideer fra andre + sin
konsulent, det er jo altid rart med tip og ideer fra andre, med blandt andet
spændene opskrifter og hvad man ellers har.

> [...]
> ligger efter men'et.
>
> (Og nej, nu hjælper det ikke at bytte om på de to sætnings-dele for at

Det stiller ens behov for chokolade når man jo er en stor slikmund.

> Er det lille bitte stykke chokolade en del af din nye livsstil?

Nej det er det bestemt ikke, jeg har slet ikke rørt chokolade eller søde
sager efter jeg er startet, men man kan jo sagtens have lyst til chokolade
alligevellet..

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-05-05 21:00

Henrik og Pia skrev den 30-05-2005 18:06:

> [...]
> konsulent, det er jo altid rart med tip og ideer fra andre, med blandt andet
> spændene opskrifter og hvad man ellers har.

Lyder meget som DeDanskeVægtkonsulenter, dog med motion.

> Det stiller ens behov for chokolade når man jo er en stor slikmund.

Hvis jeg nu siger trang til chokolade.
Er det så ikke mere passende?

Behov er mere en nødvendighed. Fx mennesket har behov for vand for at
kunne overleve.
Man kan sagtens overleve uden chokolade. Men ja, der er dog en indre
"programmering" der gør, at man har en uforklaret higen efter chokoladen.

Man kan "afprogrammere" sig ved forskellige metoder.
Jeg har fået et "wake-up-call"* engang hvor jeg opdagede, at jeg havde
en tom æske med BridgeBlanding stående ved siden af monitoren. Jeg
anede ikke, at jeg havde købt den for slet ikke sige, at jeg havde tømt
æsken uden at vide det heller.
Jeg har siden da skåret 95% af mit slikforbrug ned. Og jeg arbejder
hårdt på at finde roden til de sidste 5% også. Den er nemlig slet ikke
så nem at finde.

*: Det skal dog lige siges, at jeg forinden havde læst kapitlet om
impulsspiseri i //7 nøgler til varigt vægttab//.

En anden metode er, at man kan samligne emballagens lokkende udseende
vs. slikkets reelle udseende. Sikke skuffet man bliver.
(Ok, det hjalp dog at se Mick Schacks Hjemmeservice om mad-fotografering
om hvor meget der bliver snydt ved fotografering af mad)
Derfra kan man jo lige samligne med frugt/grønt. Der findes egentlig
ikke særlig meget emballage omkring Frugt og grønt. Ofte kun naturens
egen. Det kan man så filosofere lidt over, hvis man vil.

> Nej det er det bestemt ikke, jeg har slet ikke rørt chokolade eller søde
> sager efter jeg er startet,

Stærkt! gået gået.

> men man kan jo sagtens have lyst til chokolade
> alligevellet..

Mit bud - ganske uvidenskabelig og gæt-niveau: Medmindre du får dig
"omprogrammeret" til ikke at have lyst til chokolade, så vil du før
eller siden falde i chokolade-fælden igen.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 30-05-05 22:09

[Henrik og Pia | Thu, 26 May 2005 09:12:11 +0200]

> [...]
>bare spiste et lille stykke. (det er serligt omkring det måndlige at jeg får

Et lille stykke sukkerfrit chokolade engang imellem, er (hvis man kan styure
det) ingen ting at bekymre sig over :)

Så, hvis du VED med dig selv at det ikke vil give dig lyst til at spise det
regelmæssigt, så sé at komme igang med at finde noget godt sukkerfrit :)

Bemærk dog at der findes "sukkerfrit" chokolade der er sødet med frugtsukker
- det skal du springe over og istedet finde det der er sødet med
sukkeralkoholer (især maltitol).

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk