|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Nu må Haarder træde i karakter Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-05-05 22:34
 | 
 |  | Fra dagens JP:
 
 "Folkeskolens formålsparagraf skal ændres. Den er utidssvarende og hindrer
 eleverne i at tilegne sig kundskaber, da elevens personlige alsidige
 udvikling står alt for meget i centrum.
 
 Det var et af hovedbudskaberne fra flere medlemmer af den private fraktion
 "Kommissionen til forsvar for kundskaber", da fraktionen for første gang
 inviterede til en offentlig diskussion af det danske uddannelsessystem
 onsdag.
 
 »Formålsparagraffen fra 1975 er katastrofal,« sagde oplægsholder cand.
 theol. Elisabeth K. Jensen:
 
 »Den alsidige personlige udvikling er alt-ødelæggende for elevernes
 tilegnelse af kundskaber.« "
 
 Det er * NU * hvis vi skal have ryddet op i den danske folkeskole. Gad vide
 om Bertel er mand for opgaven.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Thomas Smedebøl (25-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Smedebøl
 | 
 Dato :  25-05-05 23:07
 | 
 |  | > »Den alsidige personlige udvikling er alt-ødelæggende for elevernes
 > tilegnelse af kundskaber.« "
 
 Ja - lad os da for guds skyld lære vores børn en masse kundskaber (mener du
 mon færdigheder?) Tænk på hvor vigtigt det var at lære - og hvor ofte man
 har brugt det siden - at dividere mangecifrede tal op i hinanden, at bruge
 regnestokken korrekt, 13-tabellen, salmevers, kongerække og alle de andre
 guldkorn moderne generationer snydes for - det er skammeligt siger jeg!!
 SKAMMELIGT!!!!!
 
 Mvh Thomas - i det sarkastiske hjørne
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kim2000 (25-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim2000
 | 
 Dato :  25-05-05 23:14
 | 
 |  | 
 "S Hansen" <-> skrev i en meddelelse
 news:4294ef46$0$229$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Fra dagens JP:
 >
 > "Folkeskolens formålsparagraf skal ændres. Den er utidssvarende og
 > hindrer eleverne i at tilegne sig kundskaber, da elevens personlige
 > alsidige udvikling står alt for meget i centrum.
 
 Gad vide hvordan man kan mene hensynet til barnets tarv kan stå i vejen?
 
 > Det var et af hovedbudskaberne fra flere medlemmer af den private
 > fraktion "Kommissionen til forsvar for kundskaber", da fraktionen for
 > første gang inviterede til en offentlig diskussion af det danske
 > uddannelsessystem onsdag.
 >
 > »Formålsparagraffen fra 1975 er katastrofal,« sagde oplægsholder cand.
 > theol. Elisabeth K. Jensen:
 >
 > »Den alsidige personlige udvikling er alt-ødelæggende for elevernes
 > tilegnelse af kundskaber.« "
 
 Hvad er i alverden mener du skal stå i stedet for?
 
 Vi har formålsparagrafen og derefter er der udgivet meget klare mål for
 hvad hvert enkelt barn skal lære i sin skoletid, dette er endda
 udspecificeret på klassetrin, men hensynet til barnets tarv må altid
 komme i første række. Vi holder altså skole for børnenes skyld, ikke for
 forældrenes eller lærerenes.
 
 
 
 >
 > Det er * NU * hvis vi skal have ryddet op i den danske folkeskole. Gad
 > vide om Bertel er mand for opgaven.
 
 Bertel vil forhåbentlig opføre sig væsentlig bedre end han gjorde sidste
 gang, men med sikkerhed bedre end Ulla, der vel lå og lænede sig op af
 at være en skandaløs inkompetent minister.
 
 mvh
 Kim
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hansen (16-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hansen
 | 
 Dato :  16-06-05 11:33
 | 
 |  | 
 "Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en > Bertel vil forhåbentlig opføre
 sig væsentlig bedre end han gjorde sidste
 > gang, men med sikkerhed bedre end Ulla, der vel lå og
 
 Ja, det tegner godt.
 Bertel Haarder har netop i JP bekendtgjort, at han vil tage et opgør med
 formålsparagraffen. Ind med kundskaber, kronologi og målbare færdigheder. Ud
 med floskler om "personlig udvikling", tagen udgangspunkt i barnets verden
 osv.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jørgen Flainard (16-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen Flainard
 | 
 Dato :  16-06-05 12:31
 | 
 |  | 
 "Hansen" <nospam@please.com> skrev i en meddelelse
 news:42b15530$0$290$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "> Ja, det tegner godt.
 > Bertel Haarder har netop i JP bekendtgjort, at han vil tage et opgør med
 > formålsparagraffen. Ind med kundskaber, kronologi og målbare færdigheder.
 Ud
 > med floskler om "personlig udvikling", tagen udgangspunkt i barnets verden
 > osv.
 
 og dermed har han vel også sagt at det hverken er lærernes eller
 folkeskolens skyld at det forholder sig sådan i dag. Faktisk erkender han
 dermed at det er politikernes ansvar hvordan skolen er i dag.At du så nok
 overfortolker lidt hvad han sagde er så en anden historie. Jeg læste det
 ikke som personlig udvikling skulle ud af skolen, men at der skulle lægges
 mere vægt på faglighed end der bliver gjort i den nuværende formålsparagraf.
 Så han snakker nok mere om en omrokering af prioriteterne end at smide noget
 ud.
 
 
 
 
 |  |  | 
  @(none) (16-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : @(none)
 | 
 Dato :  16-06-05 22:34
 | 
 |  | Kim2000 wrote:
 > "S Hansen" <-> skrev i en meddelelse
 > news:4294ef46$0$229$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 >>Fra dagens JP:
 >>
 >>"Folkeskolens formålsparagraf skal ændres. Den er utidssvarende og
 >>hindrer eleverne i at tilegne sig kundskaber, da elevens personlige
 >>alsidige udvikling står alt for meget i centrum.
 >
 >
 > Gad vide hvordan man kan mene hensynet til barnets tarv kan stå i vejen?
 Gad vide, hvad du spørger om?
 >
 >
 >>Det var et af hovedbudskaberne fra flere medlemmer af den private
 >>fraktion "Kommissionen til forsvar for kundskaber", da fraktionen for
 >>første gang inviterede til en offentlig diskussion af det danske
 >>uddannelsessystem onsdag.
 >>
 >>»Formålsparagraffen fra 1975 er katastrofal,« sagde oplægsholder cand.
 >>theol. Elisabeth K. Jensen:
 >>
 >>»Den alsidige personlige udvikling er alt-ødelæggende for elevernes
 >>tilegnelse af kundskaber.« "
 >
 >
 > Hvad er i alverden mener du skal stå i stedet for?
 I stedet for hvad, Kim?
 Du er vel klar over Kim, at du diskuterer med et citat?
 >
 > Vi har formålsparagrafen og derefter er der udgivet meget klare mål for
 > hvad hvert enkelt barn skal lære i sin skoletid, dette er endda
 > udspecificeret på klassetrin, men hensynet til barnets tarv må altid
 > komme i første række. Vi holder altså skole for børnenes skyld, ikke for
 > forældrenes eller lærerenes.
 >
 Ja, regler udstikkes af folketinget, og disse skal bare, uanset om det
 er for børnenes elle forældrenes skyld, blot overholdes!
 
 Reglernes kvalitet er en anden diskusion. Er det en sådan, du foretager
 her?
 Med venlig hilsen
 Jørn Hedegaard >Povlsen
 
 
 |  |  | 
 |  |