Praktisk "brug" af hardware-RAID
Fra : Lars E. D. Jensen

Dato : 23-05-05 09:18

Hej gruppe

Hvordan virker hardware-RAID egentlig rent praktisk, når man hiver diske ud
og ind af serveren?

Mere specifikt:
Hvis en harddisk i et RAID-1 array har en fejl og skal skiftes ud, og man
putter en anden harddisk i af samme type. Skal det så være en tom disk el.
gør det ikke noget der er noget på disken i forvejen?

Det jeg er mest bange for er selvfølgelig at jeg sletter data på disken som
ikke har fejl.

Er det på samme måde med RAID-5?

På forhånd tak.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Lars E. D. Jensen <lars@dangvard.dk>

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 26-05-05 10:51

"Lars E. D. Jensen" <lars-news@dangvard.dk> writes:
> [...]
> gør det ikke noget der er noget på disken i forvejen?
>
> Det jeg er mest bange for er selvfølgelig at jeg sletter data på disken som

Hardware-RAID-boxen er ligeglad med hvad der er på den tomme disk, og
den er udemærket klar over hvilken disk den mangler, og derfor hvilken
disk i hvilket slot den skal genbygge på.

Og det er det samme for alle RAID-niveauer.
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl
http://consult-perl.dk