Dansk ord for SERVER
Fra : Nick

Dato : 20-05-05 10:25

Her er en lille hurtig opgave til de kløgtige:

Hvilke(t) ord kan man bruge istedet for "server"? Altså hvis man skriver
"netværksserver", "tidsserver" eller "videoserver" og lignende, men man IKKE
må bruge ordet "server".

Jeg har glublet og grublet, men har ikke kunnet komme på nogen god
formulering.

Der er chokoladefrøer til det bedste forslag!

/Nick

Fra : Steen Suder

Dato : 20-05-05 11:02

Nick wrote:

> [...]
> formulering.
>
> Der er chokoladefrøer til det bedste forslag!

Det umiddelbare må være "tjener". Som fagødelagt professionel i faget,
får det dog mine tæer helt op i knæhaserne

--
Steen Suder

Fra : Calle.

Dato : 20-05-05 11:32

Nick wrote:
> [...]
> formulering.
>
> Der er chokoladefrøer til det bedste forslag!

Udbyder,
Lager,
Depot

--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 20-05-05 11:41

Calle. wrote:

> Udbyder,
> Lager,
> Depot
glemte lige Database
--
Calle.

Fra : Nick

Dato : 20-05-05 12:10

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
> Udbyder,
> Lager,
> Depot

Sorry, Calle, dén holder ikke! Du kan da ikke forstille dig stå nede i
A/V-forretningen og bede om en videotjener?

/Nick

Fra : Calle.

Dato : 20-05-05 21:48

Nick wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
>
> Sorry, Calle, dén holder ikke! Du kan da ikke forstille dig stå nede i
> A/V-forretningen og bede om en videotjener?

Jeg har INTET nævnt om et tjener.
--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 20-05-05 21:49

Nick wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
>
> Sorry, Calle, dén holder ikke! Du kan da ikke forstille dig stå nede i
> A/V-forretningen og bede om en videotjener?

Kan se det er Steen Suder der nævner ordet tjener
--
Calle.

Fra : Kasper Holtze

Dato : 20-05-05 11:50

Nick wrote:
> [...]
> formulering.
>
> Der er chokoladefrøer til det bedste forslag!

Jeg tror det mest brugte ord på dansk for en server, er en vært.. hvis
man ikke må bruge server.

// Kasper

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-05-05 11:52

On Fri, 20 May 2005 11:24:57 +0200, "Nick"
<nickSLETMIG@danbitSLETMIG.dk> wrote:

> Hvilke(t) ord kan man bruge istedet for "server"?

Der er ikke noget godt synonym for "server", men server er da også et
godt dansk ord iflg. Retskrivningsordbogen: http://tinyurl.com/9vvhg

> Altså hvis man skriver "netværksserver", "tidsserver" eller "video-
> server" og lignende, men man IKKE må bruge ordet "server".

Hvad hedder "bord", hvis man ikke må bruge ordet "bord"?

-A

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-05 13:34

, men man IKKE
> må bruge ordet "server".

Ordet kommer af : " to serv ", og kan direkte oversættes til dansk : " at
tjene ". Et alternativ kunne være " at servere ", som også er blevet nævnt.

Jeg kan godt følge dig i at stå og bede om en "videotjener", men på den
anden side. Hvis butikken der sælger PC-udstyr ikke ved hvad en "Server" er,
så tror jeg nok jeg ville gå et andet sted hen

Mvh
Jan Rysz

Fra : Kyllerylle

Dato : 20-05-05 22:47

Man kunne vel også bruge ordet administrator (i en aller anden form)
mvh.
Peter

Fra : Martin Dahlem

Dato : 21-05-05 08:57

"Nick" <nickSLETMIG@danbitSLETMIG.dk> wrote in message
> Hvilke(t) ord kan man bruge istedet for "server"? Altså hvis man skriver
> "netværksserver", "tidsserver" eller "videoserver" og lignende, men man
> IKKE må bruge ordet "server".

Hehe, hvis man nu brugte ordet maskine.
Og så nede i butikken. "Jeg vil gerne bestille en tids-maskine"

Fra : Mikael Antonsen

Dato : 24-05-05 13:26

Martin Dahlem wrote:
> "Nick" <nickSLETMIG@danbitSLETMIG.dk> wrote in message

> Hehe, hvis man nu brugte ordet maskine.
> Og så nede i butikken. "Jeg vil gerne bestille en tids-maskine"

Dataudvekslingsmaskine :P