Nørretranders = Atkins Light ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 18-05-05 06:48

Jeg så et indslag i tv med Thor Nørretranders der har skrevet en bog om
ernæring. Han mente mere eller mindre at have løst "fedmens gåde", og hans
løsning var (som jeg forstod det) at man ikke skulle spise kartofter og ris.
Jeg fik fornemmelsen af, at der var tale om en ingen-kulhydrat kur, altså en
Atkins-light.

Bogen er vist knap nok udkommet, men er der andre som har viden om
Nørretranders-metoden?

v.h.
Jakob

Fra : Lisbeth

Dato : 18-05-05 07:32

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> løsning var (som jeg forstod det) at man ikke skulle spise kartofter og

Så vidt jeg har fulgt med i Nørretranders skriblerier er der intet nyt under
solen på fedmefrontetn fra den mand. Han taler for lowcarb kure og
lavglykemisk index. og klandrer de danske eksperter for at være
konservative, fordi de afviser, at der findes dokumentation for, at lowcarb
er det rette våben mod fedmen.

> Jeg fik fornemmelsen af, at der var tale om en ingen-kulhydrat kur, altså
> en Atkins-light.

Er ikke med på, hvorfor du oplever en Ingen-kulhydrat-kur som en light
udgave af Atkins? Det vil da være en strammere udgave - og en umulig kur
tillige. Det er ikke praktisk muligt at leve på en kur uden kulhydrater.

> Bogen er vist knap nok udkommet, men er der andre som har viden om
> Nørretranders-metoden?

Som sagt er der vist ikke tale om en Nørretranders-metode. Det er de kendte
kure, han fokuserer på og taler for.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth

Dato : 20-05-05 10:00

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg så et indslag i tv med Thor Nørretranders der har skrevet en bog om
> ernæring.

Han var i morgentv i dag. Indslaget afslørede ikke, om Nørretranders bog
(udkommer i dag) bidrager med noget nyt eller om det bare er afkog af
Atkins, Omega, South Beach.

Vil lige smutte forbi boghandlen og kigge.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-05-05 10:27

["Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> | Fri, 20 May 2005
10:59:39 +0200]

>Han var i morgentv i dag. Indslaget afslørede ikke, om Nørretranders bog
>(udkommer i dag) bidrager med noget nyt eller om det bare er afkog af
>Atkins, Omega, South Beach.

Citat fra "e-boghandel.dk"

Hvert år indtager et menneske halvanden ton mad, drikke og luft. Alligevel
tager vi kun et kilo eller to på - hvis vi overhovedet tager på i vægt.
Hvorfor tager vi ikke et ton på?
Mennesker har en fantastisk evne til at regulere kropsvægten. Den overgår
alle ernæringseksperters kostråd og kalorietabeller med mange
størrelsesordener. Alligevel oplever vi i disse år verden over en eksplosion
i udbredelsen af overvægt og fedme, både blandt rige og fattige.
Selvreguleringen er slået ud af kurs. Hvorfor?

I sin nye bog Menneskeføde søger Tor Nørretranders årsager til nutidens
overvægtsproblemer i agerbrugets gennembrud for 10.000 år siden. Vi begyndte
at spise stivelse og anden mad, som ødelægger vores selvregulering. Først i
dag slår omkostningen igennem. Bogen rummer et naturhistorisk overblik, en
kritisk diskussion af udviklingen i fødevareteknologien - og helt konkrete
værktøjer til den enkeltes kamp med vægten.

Menneskeføde er både et stykke samfundshistorie og en vejviser til, hvordan
vi hver især kan gøre noget ved kropsvægten. Det er samtidig en fængende og
letlæst fortælling. Den starter med manden på badevægten, bevæger sig ud i
et inferno af skænderi mellem forskere - og ender helt tilbage ved
menneskehedens fødsel for at forstå, hvad det er der er gået så galt i de
seneste årtier.

Der viser sig - forbløffende! - en klar sammenhæng mellem overgangen fra
jæger-samler kulturer til agerbrug for 10.000 år siden og nutidens
eksplosive vækst i antallet af overvægtige. Bogen er samtidig et opgør med
formynderiske ernæringsforskere, der fører sig frem med kostråd, der i
chokerende grad savner videnskabeligt grundlag. Der er mange tegn på, at de
kommende år vil betyde et afgørende skifte i forståelsen af årsagerne til
overvægt, hævder Menneskeføde, der helt sikkert vil vække debat.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-05-05 10:22

["Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> | Fri, 20 May 2005
10:59:39 +0200]

>Vil lige smutte forbi boghandlen og kigge.

Giv endeligt lyd når du har set det.

Hvis han har skrevet noget halvvidenskabeligt og halvfilosofisk omkring
mennesket og kost, vil jeg gå ud og købe den.

Men hvis det er et pseudovidenskabeligt afkog af hvad der ellers rør sig
omkring kost og ernæring, tror jeg ikke rigtigt at jeg gidder.

Så, som du kan se, tilægger jeg dine efterfølgende kommentarer stor værdi
for beslutningsgrundlaget :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth

Dato : 20-05-05 18:32

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Giv endeligt lyd når du har set det.

Kiggede, men blev ikke fanget... det virker som et opkog på noget, der
altsammen er skrevet før.

Måske kiggede jeg på de forkerte afsnit.... Jeg står nemlig sædvanligvis af,
når folk begynder at snakke om "stenalderkost" og hvordan vi levede for
10.000 år siden.

Hvis nutidsmennesket rørte sig lige så meget som sin stenalderfætter var det
sikkert mindre vigtigt, hvad vi spiste.

Jeg læste ikke bogen hverken helt eller halvt og vil derfor ikke sige noget
om den. Skimmede den - men blev ikke det mindste grebet. Lagde den fra mig
og gik videre. Og jeg har ellers læst adskillige af Tor Nørretranders bøger
med stor fornøjelse, så det er såmænd ikke fordi manden ikke sædvanligvis
kan fange min interesse.

> Hvis han har skrevet noget halvvidenskabeligt og halvfilosofisk omkring
> mennesket og kost, vil jeg gå ud og købe den.

Det tror jeg han har!

> Men hvis det er et pseudovidenskabeligt afkog af hvad der ellers rør sig
> omkring kost og ernæring, tror jeg ikke rigtigt at jeg gidder.

Det tror jeg også det er *S*

> Så, som du kan se, tilægger jeg dine efterfølgende kommentarer stor værdi
> for beslutningsgrundlaget :)

Uhhhh... jeg må vist hellere kigge grundigere næste gang jeg passerer den
*S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-05-05 21:08

["Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> | Fri, 20 May 2005
19:31:33 +0200]

>Hvis nutidsmennesket rørte sig lige så meget som sin stenalderfætter var det
>sikkert mindre vigtigt, hvad vi spiste.

Ganske afgjort.

>Det tror jeg han har!

Fint, lyder spændende.

>Det tror jeg også det er *S*

Well, indrømmet, for Tor Nørretranders kommer det ene vel ikke uden det
anden, han er jo trods alt journalist med 'deres' indbyggede svagheder

>Uhhhh... jeg må vist hellere kigge grundigere næste gang jeg passerer den
>*S*

Gør ikke så meget - jeg HAR nu bestilt den, så den kan tage del af samlingen
af alle de andre lækre bøger jeg heller ikke har tid til at læse :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth

Dato : 20-05-05 23:10

> Well, indrømmet, for Tor Nørretranders kommer det ene vel ikke uden det
> anden, han er jo trods alt journalist med 'deres' indbyggede svagheder

Tor Nørretranders er uddannet cand.techn.soc. og har skrevet en del bøger og
artikler om videnskabelige emner. Men journalist tror ikke du skal klandre
ham for at være. Forfatter er mere præcist og rigtigt, vil jeg mene.

I dette tilfælde er det iøvrigt hans egen overvægt, der satte gang i
interessen for ernæring - og den er så ny, forstod jeg på hans optræden på
tv - at jeg er tilbøjelig til at frygte, at hans viden på området kan være
overfladisk.

> Gør ikke så meget - jeg HAR nu bestilt den, så den kan tage del af
> samlingen
> af alle de andre lækre bøger jeg heller ikke har tid til at læse :)

Jamen så må du læse i hvert fald LIDT og delagtiggøre os andre i sagen. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-05-05 12:37

Lisbeth wrote:

> [...]
> interessen for ernæring - og den er så ny, forstod jeg på hans
> optræden på tv - at jeg er tilbøjelig til at frygte, at hans viden på

Man kunne jo også sige, at han kunne bruge sin /metode/ på emnekredsen. Det
er klart at Thor Nørretranders ikke selv er videnskabsmand, men jeg opfatter
ham helt klart som videnskabsjournalist - og dermed har han et metodisk
værktøj, der kan benyttes. Især i hans tidlige produktion var han IMHO
fremragende - men fra sådan ca. anden halvdel af Mærk Verden dukkede der
noget, der lugter af 'pseudo' op.
Men jeg synes (ud fra interviews mv. - har endnu ikke læst bogen, der ser ud
til at være en ganske overkommelig lille sag) at det ser ud som om han
sætter nogle ting i perspektiv.
Og selv om nogle 'står af' når vi vender tilbage til stenanlderen, er der jo
en vældig forklaringskraft i de evolutionære argumenter, han benytter. En
argumentation der supplerer og understøtter noget af den viden som hele
feltet omkring Atkins (og her er IMHO tale om pseudovidenskab, så det
basker) har bragt frem. Men det er selvfølgeligt nok et spørgsmål om man
nærmer sig området udfra en naturvidenskabelig/biologisk synsvinkel eller om
man benytter en mere teknisk/kemisk approach.
Men jeg må hellere få hentet bogen og få den læst.

vh
Jan

Fra : Lisbeth

Dato : 21-05-05 14:18

> [...]
> opfatter
> ham helt klart som videnskabsjournalist - og dermed har han et metodisk

Det har han ganske givet. Spørgsmålet er så - og det er jo svært at vurdere
uden at have læst bogen - om det er endt med noget andre kan bruge.

> Og selv om nogle 'står af' når vi vender tilbage til stenanlderen, er der
> jo
> en vældig forklaringskraft i de evolutionære argumenter, han benytter.

Måske!

Men jeg er sådan set ret ligeglad med, at min stenalderforfar ikke fastfood
og ikke gik på fittnesscenter. Han levede et andet (og på nogle områder mere
usundt) liv end jeg gør. Og fedmeproblemet opstod ikke, da vi forlod
stenalderen... fedmeproblemet er faktisk et ret nyt problem. De kulhydrater,
som visse udpeger til at være skurken, bliver mange steder i verden spist i
stort omfang UDEN at føre til fedme.

Selvom jeg selv i stort omfang er hoppet fra de "tomme og hurtige
kulhydrater" (men også hoppet på vognen med masser af heftig motion) tror
jeg ikke fedmeproblemet er så enkelt, som visse vil gøre det til - at
kulhydraterne er skurken.

> Men jeg må hellere få hentet bogen og få den læst.

Er spændt på at høre, hvad dommen bliver *S*

Efter at have læst omtaler diverse i aviserne, er jeg ikke blandt de mulige
købere. Venter til den står på biblioteket og vil så overveje om jeg vil
læse den.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-05-05 19:53

Lisbeth wrote:

> Det har han ganske givet. Spørgsmålet er så - og det er jo svært at
> vurdere uden at have læst bogen - om det er endt med noget andre kan
> bruge.

'Bruge' forstået som en opskrift på handlen eller 'bruge' som en udvidelse
af ens erkendelse? Det første giver jeg ikke ret meget for - det andet er
foder til ånden.

> [...]
> nogle områder mere usundt) liv end jeg gør. Og fedmeproblemet opstod
> ikke, da vi forlod stenalderen... fedmeproblemet er faktisk et ret

Det har jeg hørt før og synes det er noget (undskyld udtrykket) vrøvl. Hvis
fedme kun er et problem, når man ser statistisk på det, kan du have ret, men
den vinkel er IMHO elitær og menneskefjendsk. Det er - og har - formentlig
altid været et problem for mennesker, der har haft mere eller mindre fri
afgang til ernæring. Bl.a. er der masser eksempler på svært overvægtige i
det gamle Rom. Og for den enkelte er det jo i virkeligheden flintrende
ligegyldigt om man er alene om at puste, når man skal op ad en bakke eller
om der er tusiner af andre, der også puster. For den enkelte, der har
kredsløbssygdomme er det i og for sig også relativt ligegyldigt om man er
alene om det eller om der er mange. Bortset fra at de mange nok vil sikre at
den lægefaglige kunnen udvides mere målrettet end når det er den enkelte.

En passant kan nævnes at der synes at være belæg for at sundhedstilstanden
faktisk /faldt/ ved overgangen til agerbrug (mindre højde, mangelsygdomme)
ligesom etnografer idag ofte hævder at jæger/samlerne levede et langt mindre
fysisk anstrengende liv i det daglige. Langt den største del af året har man
kunne klare sig med ganske kort tids indsats for at erhverve sig fødevarer,
hvorimod agerbrugerne har slidt og slæbt. Deres fordel har nok bestået i at
de fik maden på lageret, hvorimod jæger og samlersamfundet var afhængige af
nogenlunde konstante tilførsler. Og når det så smuttede, er det jo sådan set
ligegyldigt om man har levet et sundt og relativt uanstrengende liv de 11
måneder, når man døde af sult den 12.te.

> De kulhydrater, som visse udpeger til at være skurken,
> bliver mange steder i verden spist i stort omfang UDEN at føre til
> fedme.

Lur mig om ikke den udeblevne fedme enten skyldes at disse personer udfører
et hårdt fysisk arbejde eller har tilgang til knappe fødevareressourcer.
Jeg tror i virkeligheden ikke at påstanden holder vand.

> [...]
> kulhydrater" (men også hoppet på vognen med masser af heftig motion)
> tror jeg ikke fedmeproblemet er så enkelt, som visse vil gøre det til

Næh, alle overfladisk enkle forklaringer tenderer til at være forkerte.

> Er spændt på at høre, hvad dommen bliver *S*

OK

vh
Jan

- fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Lisbeth

Dato : 21-05-05 20:46

> 'Bruge' forstået som en opskrift på handlen eller 'bruge' som en udvidelse
> af ens erkendelse?

Det fremgår tydeligt af denne gruppe, at nogle vil have opskrifter og
kostplan, når de skal tabe sig. Andre vil helst ikke sætte sig ind i for
meget baggrundsviden men hellere have kontante råd at forholde sig til. Og
andre igen vil have fakta og videnskab.

Det er med andre ord individuelt, hvad man har brug for. Og så vidt jeg har
forstået på omtale af Nørretranders bog, er den IKKE for folk, der vil have
en kostplan at følge.

Men jeg tror heller ikke den er for sådan en som mig, der ikke gider læse en
hel bog, der serverer gammel vin i ny flaske, hvis man allerede har sat sig
ind i lowcarb-filosofien.

> Det første giver jeg ikke ret meget for - det andet er foder til ånden.

Vil man fodre ånden tror jeg Nørretranders er blevet for kalorielet -
specielt hvis du har smagt på retten i forvejen *S*

> [...]
> men
> den vinkel er IMHO elitær og menneskefjendsk.

Jeg er ikke med på, hvad du mener med ovenstående?

Statistik viser, at fedme ER et personligt, individuelt, generelt og
samfundsmæssigt problem.

> Det er - og har - formentlig altid været et problem for mennesker, der har
> haft mere eller
> mindre fri afgang til ernæring.

Mange (husmødre ikke mindst) har længe haft fri adgang til mad - uden at
fedme af den grund har været et udbredt problem. I dag er fedme ikke et
individuelt problem for få - men et stort problem for mange og for hele
samfundet.

Men hvis det primært er den frie og uhindrede adgang, der er problemet, er
kulhydraterne jo nærmest uinteressante.

> [...]
> ligegyldigt om man er alene om at puste, når man skal op ad en bakke eller
> om der er tusiner af andre, der også puster.

Ja... men for samfundet som helhed er det sgutte uden betydning, om det bare
er en enkelt eller det er ved at være en trediedel af os, der er fede.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-05-05 22:52

["Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> | Sat, 21 May 2005
21:46:14 +0200]

> [...]
>meget baggrundsviden men hellere have kontante råd at forholde sig til. Og

Ja, præcist formuleret.

>Det er med andre ord individuelt, hvad man har brug for. Og så vidt jeg har
>forstået på omtale af Nørretranders bog, er den IKKE for folk, der vil have
>en kostplan at følge.

Det tror jeg bestemet heller ikke; jeg har jo igen kun læst anmeldelser og
hør interviews, men nej - det er afgjort ikke en færdig kostplan.

>Men jeg tror heller ikke den er for sådan en som mig, der ikke gider læse en
>hel bog, der serverer gammel vin i ny flaske, hvis man allerede har sat sig
>ind i lowcarb-filosofien.

Jeg tror dog at hans bog er en hel del mere end "bare" lowcarb filosofien -
jeg tror faktisk mere at han er blevet inspireret ret meget af en anden
lowcarb afart, nemlig "NeanderThin" - eller "The Paleolithic Nutrition Diet"

>Vil man fodre ånden tror jeg Nørretranders er blevet for kalorielet -
>specielt hvis du har smagt på retten i forvejen *S*

Phffff :)

>Statistik viser, at fedme ER et personligt, individuelt, generelt og
>samfundsmæssigt problem.

Bingo!

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-05-05 22:46

["Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> | Sat, 21 May 2005
00:09:45 +0200]

> [...]
>artikler om videnskabelige emner. Men journalist tror ikke du skal klandre
>ham for at være. Forfatter er mere præcist og rigtigt, vil jeg mene.

Ok, min fejl, det var blot fordi de sidste par gange jeg har set ham på
skærmen, stod der "forfatter, journalist" under ham som stillingsbetegnelse.

> [...]
>tv - at jeg er tilbøjelig til at frygte, at hans viden på området kan være

Han beskrev, i et ellers aldeles ukritisk interview i Lorry forleden, at det
altid har været en sekundær interesse for ham, men derfor tror jeg nu nok du
har ret.

>Jamen så må du læse i hvert fald LIDT og delagtiggøre os andre i sagen. *S*

Jeg lover det.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk