AutoCad 2004: Extrude face vha path.
Fra : cykellapper

Dato : 17-05-05 16:15

Hej!

Jeg sidder med en 3D tegning af et røreværk. Jeg skal tegne en spiral (= et
stykke valset fladstål), der snor sig 2½ omgang med en stigning på ca 800mm pr
omgang og en radius på ca 500mm.

Jeg har så indtegnet et antal punkter på snoningen og defineret en spline
derefter. Så var det jeg håbede, at jeg kunne tegne et face af fladstålets
profil i den ene ende og extrudere det langs med splinen (Path) (Modify - solids
editing - extrude faces - Path). Når jeg forsøger, skriver den blot "Cannot
extrude along this path". Jeg har forsøgt at flytte splinen lidt rundt på facet
(i center, i hjørner, helt udenfor) men intet hjælper.

I hjælpefunktionen står der følgende, som jeg ærligt talt ikke fatter en brik
af.

"If the path is a spline, it should be perpendicular to the plane of the profile
at one of the endpoints of the path. Otherwise, AutoCAD rotates the profile to
be perpendicular to the spline path. If one of the endpoints of the spline is on
the plane of the profile, AutoCAD rotates the profile about the point;
otherwise, AutoCAD moves the spline path to the center of the profile and
rotates the profiles about its center.
If the path contains segments that are not tangent, AutoCAD extrudes the object
along each segment and then miters the joint along the plane bisecting the angle
formed by the segments. If the path is closed, the profile should lie on the
miter plane. This allows the start and end sections of the solid to match up. If
the profile is not on the miter plane, AutoCAD rotates it until it is on the
miter plane.

AutoCAD extrudes profiles with multiple loops so that all the loops appear on
the same plane at the end section of the extruded solid. "

Er der nogen, der kan se, hvad jeg gør galt?

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Leif

Dato : 17-05-05 17:57

"cykellapper" <adressenergodnok@cykellapper.dk> wrote in message
> [...]
et
> stykke valset fladstål), der snor sig 2½ omgang med en stigning på ca

Måske er hjælpen her:

Jeg har lige lagt filen: Spiral.jpg ud på dk.binaer.

Er det denne form du ønsker?
Jeg har brugt en stk. fladstål 5x50 med indvendig radius 500 på spiralen.
Højde 2000.
(Mål i mm).

!! Lavet i Inventor - jeg skal lige vide hvilken type 3D fil, du kan
importere: SAT, IGES eller....

Email mig bare direkte for mere hjælp.

Mvh, Leif

Fra : cykellapper

Dato : 18-05-05 00:12

Leif wrote:

> [...]
>
> Er det denne form du ønsker?
> Jeg har brugt en stk. fladstål 5x50 med indvendig radius 500 på

Ja! Det ligner meget godt. De nøjagtige mål er:
Fladstål: 25x12 mm, valset på den korte kant.
Stigning: 796 mm
Indv. diam: 925mm
2½ omgang

> !! Lavet i Inventor - jeg skal lige vide hvilken type 3D fil, du kan
> importere: SAT, IGES eller....

Jeg kan i hvert fald importere *.sat

....men jeg mangler mere end den ene Jeg ville helst gerne lære at gøre det
selv, men hvis der ikke dukker hjælp op til det, vil jeg gerne kontakte dig
igen, hvis det er ok?

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : cykellapper

Dato : 20-05-05 11:40

cykellapper wrote:

> [...]
> forsøger, skriver den blot "Cannot extrude along this path". Jeg har
> forsøgt at flytte splinen lidt rundt på facet (i center, i hjørner,

Ok - jeg har nu fundet ud af, at Autocad ikke han tegne 3D helixer.

Så må min arbejdsgiver ryste op med en Autodesk Mechanical Desktop i stedet. Der
skulle Helix være en standardfunktion.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Leif

Dato : 20-05-05 12:28

> Ok - jeg har nu fundet ud af, at Autocad ikke han tegne 3D helixer.
>
> Så må min arbejdsgiver ryste op med en Autodesk Mechanical Desktop i
stedet. Der
> skulle Helix være en standardfunktion.

Det bliver så nok Inventor i version 10 du skal have - mener ikke Mech.
Desktop kan købes alene mere.

I mellemtiden emailer du mig bare hvis jeg kan hjælpe med flere af dem.

Mvh, Leif

Fra : Leif

Dato : 20-05-05 21:49

Du kan faktisk også bare få en 30 dages version fra en forhandler og så er
det bare at gå igang

Mvh, Leif