hvordan kommer jeg i gang - igen ??
Fra : rt

Dato : 13-05-05 14:19

Hej.

Jeg har for noget tid siden rodet lidt med Java.
Det er dog nu så lang tid siden, at jeg føler mig helt grøn,
især fordi jeg aldrig har været nogen "haj".

Jeg vil gerne videre/i gang igen med Java.
Men hvad gør jeg?

Hvordan kommer jeg nemmest igang?
Bøger, tutorials, guider, råd?

Og hvilket udviklingsmiljø? (eller hvad det hedder).
Det skal være gratis det hele, da jeg til at starte med
blot skal igang, og lære java (igen).

Hvad skal downloades, og vhad skal jeg huske,
og hvad skal jeg være opmærksom på?

Ja, kort sagt, jeg ønsker en eller anden "opskift" på
hvordan jeg kommer i gang med at programmere lidt igen.
(alt indbefattet ;) )

På forhånd tak

/rt

Fra : Malte

Dato : 13-05-05 14:44

rt wrote:
> [...]
> og hvad skal jeg være opmærksom på?
>
> Ja, kort sagt, jeg ønsker en eller anden "opskift" på
> hvordan jeg kommer i gang med at programmere lidt igen.

Jeg ville hente Eclipse, som er gratis, dertil kigge lidt på
http://java.sun.com/learning/tutorial/index.html. Start med non-gui
java, eller evtl. simple web applikationer, idet det er min fornemmelse,
at der altid er noget at lave på det område. Hold dig fra mere specielle
områder som EJB, da de forudsætter gode Java færdigheder.

Når syntaks og OO paradigmer er på plads, prøv evtl. da lidt
JDBC/database udvikling eller LDAP. Det sætter krydderi på det hele og
du får hurtigt lidt data at lege med.

Fra : Kristian Thy

Dato : 13-05-05 15:36

rt wrote:
> Hvordan kommer jeg nemmest igang?
> Bøger, tutorials, guider, råd?

Mit største problem når jeg skal lære et nyt sprog er at finde noget at
bruge det til (nej tak, jeg gider ikke implementere bogens
"gæt-et-tal"-eksempel for 117. gang). En idé her kunne være at kigge på
http://www.pythonchallenge.com, der er en programmerings-gåde (på trods
af navnet er der ingen krav om at bruge Python). Så har du en praktisk
anvendelse af sproget, samtidig med at gåderne også bliver progressivt
sværere og dermed stiller større og større krav til programmeringen.

Advarsel: Hvis man kan lide gåder er der potentiale for at bruge RIGTIG
lang tid på det

\\kristian
--
Thomas Madsens fremragende guide til sikring af Windows:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

Fra : Filip Larsen

Dato : 14-05-05 00:50

Kristian Thy skrev

> En idé her kunne være at kigge på
> http://www.pythonchallenge.com, der er en programmerings-gåde (på
trods
> af navnet er der ingen krav om at bruge Python).

Krav og krav. Uden Python vil det så vidt jeg kan se være noget
omstændigt at komme igennem udfordring 5. Jeg orker i hvert fald ikke :)

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Casper B

Dato : 14-05-05 01:26

Det er nok meget sjovt som underholdning i nogle timer i bus, fly eller
lignende - men jeg må indrømme, har aldrig haft problemer med at finde
på projekter der er mere givende end at forskyde alfabet osv! lol

/Casper

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-05-05 21:28

"rt" <ostekongen@hotmail.com> writes:

> Hvordan kommer jeg nemmest igang?
> Bøger, tutorials, guider, råd?

Den her dækker rigtigt meget, men er på engelsk.

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/index.html

Den indbefatter også hvordan man kommer i gang. Det forventes at du
selv kan skaffe en editor. Her kan "notepad" sagtens bruges til ta
komme i gang med.

Den her er på dansk, og jeg har ikke checket den for nyligt.

http://javabog.dk/

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Jhez

Dato : 16-05-05 09:38

Andre har foreslået javabog.dk og Eclipse. Det er et godt sted at
starte.

Jeg går for tiden til undervisning på Ingeniørhøjskolen i
København, hvor forfatteren til javabog.dk underviser. Der er også en
videregående udgave, der bla. beskæftiger sig med swing. Det største
problem med javabog.dk er at bogen stopper... der er ofte kun få sider
om hvert emne. Der er en masse gode opgaver, der ofte er orienteret
omkring spil, fx. yatsy, matador og skak.

Som projektopgave er jeg fx. ved at skrive et grafisk styret skakspil,
som forhåbentlig en dag kommer til at ligge online med mulighed for at
spille skak med modstandere over hele verden. Det gode ved javabogen er
at den stille og roligt leder dig i retning af sværere og sværere
opgaver, uden at gøre alt for dig og uden at regne dig for en totalt
idiot. Ja, jeg har også prøvet "Teach yourself Visual C++ in 21 days"
- den stil er jeg godt træt af.

Svagheden ved at bruge javabog.dk er at du mangler et par kapitler.
Jacob Nordfalk, som har skrevet bogen, har jo udgivet den og vil
sikkert foretrække at blive betalt for sin indsats. Prisen er rimelig
efter min mening, men du kan komme langt uden at betale overhovedet.

Man kan få en demo/trial version af JBuilder, men jeg har prøvet
den... og Eclipse er klart bedre, selvom selv "installationen" af
Eclipse og diverse ekstraprogrammer kan være lidt tricky. Det bærer
præg af at være et udviklingsværktøj for og af entusiaster.

Hvis du vælger at bruge Eclipse, så kan jeg anbefale build 3.1M5a,
hvor Visual Editor og lignende er i god fungerende tilstand. Generelt
kan jeg ikke anbefale brug af det nyeste build for en begynder - jeg
brugte selv for meget tid på at få det nyeste build til at virke.
Eclipse 3.1 understøtter Java 1.5 (Java 5).

Mvh,
Jhez

Fra : Ostekongen

Dato : 16-05-05 11:17

Mange tak for din uddybende kommentar!

Og også tak til alle I andre.

Jeg har endnu ikke besluttet mig til hvordan/hvad jeg gør,
men nu har jeg i det mindste lidt at gå efter...tror jeg prøver
javabog.dk som flere anbefaler.

Tak.

/rt

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-05-05 11:18

"Jhez" <jhez@jhez.dk> writes:

> Som projektopgave er jeg fx. ved at skrive et grafisk styret skakspil,
> som forhåbentlig en dag kommer til at ligge online med mulighed for at

Jeg vil anbefale dig at kigge på xboard/winboarrd (skrevet i C) som er
det behageligste interface jeg har brugt.

Med hensyn til at bruge det op mod en server, så er www.freechess.org
et godt sted.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : RpR

Dato : 18-05-05 12:50

> Eclipse vs. Jbuilder

Nu er jeg glad tilhænger af JBuilderX, som så desværre ikke virker med
JRE1.5.
Har hentet Eclipse versionen ned som du omtalte, men kan ikke se der er
nogen visual editor i det program?

Ud fra deres, mildt sagt, elendige hjemmeside har jeg kunnet konkludere at
den skal hentes seperat, men hvilket version skal hives ned?

Ville være rart hvis du lige gad smide et par links til de filer der er
krævet for at få det visuelle til at køre.

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~