Tonen i denne gruppe :o)
Fra : Kim J.

Dato : 27-04-05 14:12

Hejsa alle der følger med her,

Dette er en kanon gruppe til at diskutere generelle problemstillinger inden
for folkeskolen. Lærer eller lærerstuderende, som jeg er, har SkoleKom, hvor
vi kan diskuterer faglige problemstillinger, det er rigtig godt, hvis man
udnytter det.

Denne gruppe har den fordel, at alle kan komme her, både børn, forældre,
lærere og studerende. Det åbner muligheden for, at mange forskellige
synspunkter kan belyses.

Nyhedsgrupper/mail har generelt et problem. Det skrevne ord kan virke meget
hårdere og meget mere firkantet end det er ment. Denne problemstilling har
vi længe kendt til, derfor blev begrebet smileys opfundet. Det er ikke kun
denne nyhedsgruppe der har problemer, det har mange. Sammen med en Hyldal
var jeg medinitivtager til gruppen: News:fritid.motorcykel i tidernes
morgen, og jeg tror det er den mest velfungerende og aktive gruppe i
news-hierarkiet. Så det kan fungere.

Når man læser indlæg, så husk, ikke alle formulerer sig lige godt, ikke alt
der bliver skrevet skal tages som pålydende. Af og til skal man læse mellem
linjerne. Denne måde at kommunikere på har en stor fejl, som jeg også er
ramt af, når vi skriver mails eller i en nyhedsgruppe, så er der en
tilbøjelighed til, at vi skriver om det vi umiddelbar føler og tænker. Måske
burde vi af og til vente en time med at sende et indlæg, og før vi gør det,
så lige læse det igennem igen? På den anden side, så kan det også være en
kæmpe fordel, at vi der skriver indlæg, skriver ret fra hjertet, uden at
tænke på kommaer, dårlig formulering eller stavefejl, men det kræver, at der
er en uskreven overenskomst om, at det altså er den måde der kommunikeres på
i en nyhedsgruppe

Det kræver også, at vi af og til ikke tager indlæg personligt, selvom der
kan komme ting op, som godt kan virke ret personlige. Nogle mennesker kan
lide at provokere, ikke at jeg har indtryk af, at der er nogen her der gør
det! Bare af og til, så bør vi ignorere provokerende og irrelevante indlæg.
Ikke alt bør kommenteres, og ikke alt er et personligt angreb.

Please.... lad os få en sober debat i denne gruppe. Bliver vi ramt
personligt, så husk, det er ikke sikkert, at der er ment som vi selv
opfatter det! Det skrevne ord kan virke hårdt, men det er ikke sikkert det
er ment på den måde

Hygge her fra en stresset studerende der er ved at skrive eksamens-opgave
til matematik, men som ikke kan få tilfredsstillende og konstruktiv
vejledning Sidder der en lærer der har lyst, og har erfaring i at give
konstruktiv kritik, så hører jeg da gerne fra denne, så jeg kan få tilrettet
min opgave, så jeg i det mindste har en chance for at bestå eksamen :o/
Opgaven skal afleveres på mandag, og jeg har allerede for mange sider, suk!
Skriv direkte, men fjern lige SLET fra min mailadresse.

Kim J.

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 27-04-05 19:46

"Kim J." <BL320SLET@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa alle der følger med her,
[...]

[..]

> [...]

> personligt, så husk, det er ikke sikkert, at der er ment som vi selv
> opfatter det! Det skrevne ord kan virke hårdt, men det er ikke sikkert det

[..]

Kanon godt indlæg - flot og velformuleret - held og lykke med eksamen.

Arne H. Wilstrup
overlærer, cand.pæd.
it-konsulent.