skræk eksempler
Fra : Kim2000

Dato : 23-04-05 09:35

Det virker nærmest ufatteligt at den slags kan ske i skolen, det virker
mere ufatteligt at der skulle gå fem år, før det blev opdaget, det
virker endnu mere ufatteligt at et af ofrene kan forsøge selvmord flere
gange uden nogen voksne åbenbart reagerede og fandt ud af grunden.

I http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=357014/ kan man læse at det ikke
åbenbart ikke er en helt enkeltstående sag.

Jeg kan godt følge tanken om at det vigtigste er at forhindre nye
overgreb og at den slags ting kan ske igen, som jeg kunne læse
skoleinspektør og borgmesteren i Helsingør udtale. Men det er bestemt
også på sin plan at finde ud af hvordan den slags kan overses i 5 (fem)
år.

Man kunne starte med at styrke seminariernes fokus på mobning, for på
mit seminarium eksisterende mobning ikke - hvis man da skulle tro vores
undervisere - emnet blev aldrig berørt selvom vi lærerstuderende
efterlyste det igen og igen. Her spiller det nok ind at en
seminarieunderviser ikke har en klap ide om hvad der sker i folkeskolen.
Personligt vil jeg tro at ca. 10-20% af det jeg lærte på seminariet rent
faktisk kan bruges i skolen (udover det rent faglige, naturligvis).

mvh
Kim

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 23-04-05 09:50

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse

Pigen til faderen: kan du ikke skrive en komme-for-sent-seddel til mig i
dag?
Faderen: jo, det kan jeg godt
Pigen: du behøver ikke at gøre dig særligt umage med stavningen - det er til
idrætslæreren.

Sådanne fordomme opstår -hvorfor? jo, fordi man jo indser at nogle lærere
har staveproblemer og selvom det kan være reelt nok, så opfattes det lidt
uheldigt at læreren staver forkert når han skriver til forældrene.

Det engelske sprogs påvirkning er i dag mærkbart hos eleverne - men hvorfor
skal det også udstrække sig til lærerne? Bør vi ikke forsøge i det mindste
at skrive så fejlfrit som muligt? Bør vi fx ikke at kunne skelne mellem
sammensatte navneord og så den engelske version, hvor man bruger navneord
som modificerer andre navneord, noget man altså ikke kan på dansk på den
måde?

Jeg tænker her på din overskrift: "skræk eksempler" - Her er der tale om at
du forsøger at skrive dansk på engelsk, hvor du absolut vil have at ordet
skræk skal modificere eksempler, men det kan kun ske på dansk ved at man
skriver det i ET ord. Altså: skrækeksempler.

Nu ved jeg godt at du ikke er idrætslærer, men så vidt jeg husker er du
dansklærer og matematiklærer- husker jeg forkert her? Hvis ikke, så bør du
nok læse den lille vittighed i begyndelsen af dette indlæg grundigt - og
igen: vi alle gør fejl når vi staver, ingen tvivl om det, men når denne
forkerte stavning efterhånden viser en tendens til at man er mere optaget af
udenlandsk sprogbrug end af dansk, at man sjusker med stavningen fordi man
ikke gider at tænke sig om, så er det at det måske er på tide at råbe vagt i
gevær.

Jeg tror at du normalt er et grundigt menneske, så derfor er det blot en
påmindelse om at vi som lærere ikke kan sige os fri for at være i fokus hos
forældre og deslige. Derfor bør vi nok i højere grad stave korrekt. At
modtage en seddel fra en lærer, oven i købet en dansklærer, hvis indlæg er
fyldt med alle hånde stavefejl (NB: IKKE allehånde, idet det er et
krydderi), virker pinligt og giver anledning til at vores ædle profession
lider skade - hvis det er muligt at gøre den mere skade end den i forvejen
er blevet belemret med.

--
ahw

Fra : Kim2000

Dato : 23-04-05 09:57

> [...]
> ordet skræk skal modificere eksempler, men det kan kun ske på dansk
> ved at man skriver det i ET ord. Altså: skrækeksempler.

Øv, det kan jeg ikke rigtig bortforklarer på en fornuftig måde, du har
selvfølgelig helt ret, øv! Det er en dum fejl.

> Nu ved jeg godt at du ikke er idrætslærer, men så vidt jeg husker er
> du dansklærer og matematiklærer- husker jeg forkert her?

Du husker rigtigt og point taken (ku ikke lade være )

mvh
Kim

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 23-04-05 10:26

> Du husker rigtigt og point taken (ku ikke lade være )

ku? - mener du ikke ku' ? kun vore forfattere må skrive forkortelsen "ku'"
uden apostrof - jeg KU' heller ikke lade være - og som jeg dog træder i
det?

Du husker vel godt forskellen på til stede og tilstede , ikke? En af de
hyppigste fejl, der begås - også af lærere

--
ahw

Fra : Knud Larsen

Dato : 27-04-05 01:37

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> wrote in message

> [...]
>
> Øv, det kan jeg ikke rigtig bortforklarer på en fornuftig måde, du har
> selvfølgelig helt ret, øv! Det er en dum fejl.

Bortforklare