5 kg på 14 dage kur??
Fra : Melanie

Dato : 01-05-05 10:29

Hej Ng

Ved godt det ikke er måden at gøre det på, men har altså lige brug for det
nu.

Er der nogen der ligger inde med en kur hvor jeg kan tabe mindst 5 kg på 14
dage?

Mvh Melanie

Fra : Helle

Dato : 01-05-05 10:50

"Melanie" <melanie@din_fake_ven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nu.
>
> Er der nogen der ligger inde med en kur hvor jeg kan tabe mindst 5 kg på

Jeg synes det ville være en rigtig skidt ide! For det første lærer du ikke
at lægge din kost om og dermed tabe dig, for det andet er det hamrende
usundt for kroppen og for det tredje tager du det hele på igen bagefter.

Mvh Helle

Fra : Melanie

Dato : 01-05-05 11:11

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at lægge din kost om og dermed tabe dig, for det andet er det hamrende
> usundt for kroppen og for det tredje tager du det hele på igen bagefter.

Helle

Hvis du læste HELE mit indlæg, så hvidste du også godt at jeg godt ved det,
men det er ikke det jeg har brugfor nu! Jeg ved godt dette ikke er måden....
Glemte du lige at læse det!?

Fra : Mette

Dato : 01-05-05 11:33

> [...]
det,
> men det er ikke det jeg har brugfor nu! Jeg ved godt dette ikke er

For forbrænde et kilo flæsk, så skal du indtage 7500 kalorier MINDRE end du
plejer - eller forbrænde tilsvarende.

Så hvis dit daglige kcal-behov er på 2000 så kan du skære ned til 1000
kcal/dagligt og tabe dig næsten et kg. flæsk på en uge. Du kan også indtage
1500 per dag og motionere for 500 kcal.

Men du vil tabe dig fem kg? Dvs at du skal spise 37500 færre kalorier end du
plejer i løbet af 14 dage, og det svarer i sidste ende til, at du skal
forbrænde næsten 2700 kcalorier mere on dagen i 14 dage. Du kan vælge at
spise INTET og yderligere motionere, så du forbrænder de resterende 700
kcal.

Men faktum er, at det er fysisk umuligt at tabe 5 kg på 14 dage. Du kan
måske tabe dig max 2.5, hvis du virkeligt går til den, men resten vil være
væske-tab og det kan alligevel ikke ses på bikinien....

Fra : peet_dk

Dato : 01-05-05 19:58

Nu er der en del væske bundet til feddet. Så helt så ekstremt er det nok
ikke, men stadig et godt stykke over at det er sundt! Et kilo om ugen skulle
vist være en meget god tommelfinger regl. Spis sundt og dyrk motion, så skal
det nok komme med lidt tålmodighed.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-05-05 12:07

"peet_dk" <peetdk@rrk.kollegienet.dk> wrote

> Nu er der en del væske bundet til feddet. Så helt så ekstremt er
> det nok ikke, men stadig et godt stykke over at det er sundt! Et
> kilo om ugen skulle vist være en meget god tommelfinger regl

Afhængigt af startvægten lyder det nu ikke så vildt i mine ører, hvis
altså målet blot et "5 kilo, 14 dage" og det ellers er ligemeget om det
er reelt tab eller bare vand.

Det er klassisk at der ryger et par vandkilo i løbet af ingen tid på en
kur og med 1 kg/ugen i reelt vægttab, har vi samlet 4 kilo på de 14
dage, uden at gøre noget ekstremt. Om ikke andet kan det ekstra kilo
opnås ved at lade være med at drikke vand dagen før vejning.

Men det er altsammen under antagelse af en høj startvægt.

Kan du ikke sige lidt mere, Melanie? Hvad vejer du og hvor høj er du?
Hvad er formålet med de 5 kilo? Fest (dvs. udseende) eller væddemål
(dvs. vægt)?

> Spis sundt og dyrk motion, så skal det nok komme med lidt
> tålmodighed.

Det er hverken nødvendigt at spise sundt eller dyrke motion for at tabe
sig. Men det er da en glimrende måde at gøre det på.
--
Ingen fancy signatur. Jeg sidder ikke ved hjemmemaskinen.

Fra : Stine BT

Dato : 02-05-05 18:56

> Det er hverken nødvendigt at spise sundt eller dyrke motion for at tabe
> sig. Men det er da en glimrende måde at gøre det på.

Da jeg læste det der var jeg godt nok ved at dø af grin!! Hvordan har du
lige tænkt dig at tabe dig??

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-05-05 19:27

"Stine BT" <stine@sukkermel.dk> skrev i en meddelelse

> Da jeg læste det der var jeg godt nok ved at dø af grin!!

Hvorfor dog det?
Toke har ret.

> Hvordan har du lige tænkt dig at tabe dig??

Man kan tabe sig på mange totalt usunde måder. Og på sunde.

Det eneste, der er afgørende for, OM man taber sig, er antallet af kalorier
man spiser og forbruger.

Mvh. Lisbeth

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 02-05-05 19:27

"Stine BT" <stine@sukkermel.dk> wrote in news:427669c1$0$236
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Da jeg læste det der var jeg godt nok ved at dø af grin!! Hvordan har du
> lige tænkt dig at tabe dig??

Man kan sagtens tabe sig selvom man spiser usundt - det kræver, ligesom
hvis man spiser sundt, bare at energiindtaget er under energiforbruget.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-05-05 22:43

Stine BT wrote:

Toke:

> Da jeg læste det der var jeg godt nok ved at dø af grin!! Hvordan
> har du lige tænkt dig at tabe dig??

Ved at ændre kosten. Det er jo så dejligt simpelt, som Lisbeth og Simon
skriver. Jeg kan til nøds forstå din vildfarelse mht. motionsdelen, men
jeg har svært ved at se hvorfor du anser sundhed for et krav?

Det er nemt at komme med eksempler på kost der bevirker vægttab, men
som ikke er sund kost. Hvis man f.eks. lever af sukkerfri vingummi-
bamser i 14 dage, taber man sig sikkert.

Pølser, flæskesvær, bøffer, smør og ost er et andet og mere realistisk
bud på det samme. Det har jeg haft held med.

Og nej, simpelt er ikke det samme som nemt.
--
103 kg => 80 kg med lav kulhydrat: http://ekot.dk/projekter/mindre/
Næste projekt: 82 kg => 75 kg. Opgivet ved 77.5 kg.

Fra : Stine BT

Dato : 03-05-05 19:48

DOH!

At tabe sig på den "rigtige" måde snakker jeg om!

Du vil aldrig i længden kunne spise usundt og ikke dyrke motion, samtidig
med at man taber sig!

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-05-05 20:12

Stine BT wrote:

> DOH!
>
> At tabe sig på den "rigtige" måde snakker jeg om!

Nå da da. Der er ligefrem en "rigtig" måde? Lad mig gætte: Noget med
begrænset fedt, varieret kost og motion et par gange om ugen?

> Du vil aldrig i længden kunne spise usundt og ikke dyrke motion,
> samtidig med at man taber sig!

Jeg ved ikke helt hvad du mener med "i længden"? Min fald fra 103 til
80 kilo kan beskrives kort: Usund kost, ingen motion, ½ år.

Mener du at ovenstående er for kort tid til at kaldes "i længden"?
Ville det ikke kunne lade sig gøre, hvis vi snakkede 40 kilo over et år
i stedet?

Det er forøvrigt ikke fordi jeg er spor enestående. Der er andre
deltagere her i gruppen, der har tabt mere på kortere tid efter
nogenlunde samme opskrift. Retfærdigvis skal dog siges at de fleste
givetvis har spist sundere end jeg har.

Og for sådan lige at gøre det komplet, vil jeg da gerne uddybe at det
usunde jeg snakker om i forbindelse med mit personlige eksempel er
billige pølser fra Netto, billig skinke, flæskesvær, sukkerfri vingummi
og kaffe. Ting som mayonaise, bøffer med smør, fløde og cheddarost i
store mængder vil nogen sikkert kalde usunde og andre kalde fine.

Hvis du prøver at dreje væk fra slankekur og over i at holde vægten
stabil, er jeg straks mere lydhør. Men nu var udgangspunktet 5 kilo på
14 dage, hvilket jeg ser som slankekurssnak.

Fra : Jan Hansen

Dato : 03-05-05 22:10

> [...]
>
> At tabe sig på den "rigtige" måde snakker jeg om!
>
> Du vil aldrig i længden kunne spise usundt og ikke dyrke motion, samtidig

Jeg er enig med Toke.
Og siger mere direkte:
Stine BT - Det har du altså ikke en dyt forstand på !!!

Jeg har som Toke og mange andre fulgt Atkins - Og efter hvad du vil betragte
som usund kost levet af dette i 8 måneder uden nævneværdig motion.
Resultatet er -31 kg
Så undersøg venligst emnet inden du svarer så skråsikkert

Fra : Conny Nielsen

Dato : 04-05-05 06:03

> [...]
> motion. Resultatet er -31 kg
> Så undersøg venligst emnet inden du svarer så skråsikkert

Hejsa!

Har du tænkt på, hvad Atkins døde af???? Jeg spørger bare for, han døde
nemlig af hjertekarsygdomme og JA overvægt!!!!

Men ja til vægttab er Atkins garantere effitivt. Men SUND (i lænden) den
tror jeg ærligtalt ikke på. Folk der er meget tynde kan sagtens have for
meget kolesterol!!! Hvilket øger risikoen for hjertekarsygsomme.
MEN til vægttab, ja så vil jeg give ret i, at det er effetivt. MEN helt
ærlig at sige det er sundt???

MVH

Conny

Fra : Sune Vuorela

Dato : 04-05-05 06:07

On 2005-05-04, Conny Nielsen <connyagnethe@tele2adsl.dk> wrote:
> Har du tænkt på, hvad Atkins døde af???? Jeg spørger bare for, han døde
> nemlig af hjertekarsygdomme og JA overvægt!!!!

Nope.
Han døde efter at være skvattet i glat føre og slog hovedet - og gik
derefter i koma, som han aldrig vågnede op af.

--
Sune

Fra : Conny Nielsen

Dato : 04-05-05 06:21

> [...]
> Han døde efter at være skvattet i glat føre og slog hovedet - og gik
> derefter i koma, som han aldrig vågnede op af.

Så det godt nok mærkeligt..... at det står så mange steder. Har ikke fundet
ET sted, hvor det står. Men any way. Fakta er, at mættede fedt, øger
risikoen for hjertekarsygdomme, og da Atkins-kur går ud på, at spise så
meget mættede fedt som muligligt..... Så tror jeg ærligtalt mere på, at han
døde af hjertekarsydom og overvægt. Læste en artikel, hvor hans kone,
bekrædtede det....

MVH

Conny

PS: Jeg diskutere ikke, om man kan tabe sig på den måde, det ved jeg
godt!!!! Men SUNDT...

Fra : Sune Vuorela

Dato : 04-05-05 06:45

On 2005-05-04, Conny Nielsen <connyagnethe@tele2adsl.dk> wrote:
> Så det godt nok mærkeligt..... at det står så mange steder. Har ikke fundet
> ET sted, hvor det står.

hm... Så må det være fordi de medier du leder i ikke beskriver det
ordentligt.
Men ja - hans vægt og så videre var ikke videre 'fornuftig' da døden
indtraf.

Til gengæld var han på billeder fra halvanden måned inden hans ulykke,
havde han lidt en 'morfar'-facon, men til den slanke side.

> Men any way. Fakta er, at mættede fedt, øger
> risikoen for hjertekarsygdomme, og da Atkins-kur går ud på, at spise så
> meget mættede fedt som muligligt.....

Så må du lige sætte dig ind i hvad atkins går ud på.
Atkins lægger meget vægt på hvilken type fedtstoffer det er man får
meget af - og det er ikke de mættede han anbefaler!

--
Sune

Fra : Conny Nielsen

Dato : 04-05-05 06:09

Hapset fra www.slankenyt.dk:

3) Lidt om Atkins-diæten

Vi har tidligere været inde på Atkins og andre
kostplaner, der anbefaler meget proteinrig mad og
fraråder kulhydrater. Her er lidt mere om emnet:

Slankeguruen Dr. Atkins døde overvægtig

Den amerikanske slankeguru doktor Robert Atkins
var at betegne som "fed" ved sin død sidste år. Nu
stilles der spørgsmålstegn ved Atkins' populære
diæt.

Robert Atkins byggede et imperium på sine teorier
om protein-diæter. Men kritikere peger på, at han
var stærkt overvægtig, da han sidste år gik bort.
Et selvbestaltet Atkins-lægeråd siger, at han tog
de overflødige kilo på, da han i 8 dage lå i koma
på hospitalet. Mange af Atkins' kolleger har dog
tidligere advaret mod "Atkins diæten", da den ikke
betegnes som sund for kroppen.

Wall Street Journal har offentliggjort en rapport,
hvor Robert Atkins betegnes som "fed". At Robert
Atkins sættes i et dårligere lys får konsekvenser
for flere amerikanske industrier, der har omlagt
deres produktion for at tækkes forbrugernes nye
favorit-diæt.
(Jyllands-Posten.dk, Klaus Justsen, 15. februar 2004)

Ernæringrådet: Atkins øger risiko for sygdomme

Det høje indhold af mættet fedt i Atkins diæt kan
øge risikoen for hjertekarsygdom, kræft og
diabetes, skriver formanden og næstformanden
for Ernæringsrådet.

Den amerikanske slankeguru, Robert C. Atkins'
princip om "kvit kulhydraterne og bliv slank og
sund for altid" kritiseres af Ernæringsrådets
formand og næstformand, professor Bjørn
Richelsen og dr.scient. Harald S. Hansen.

Ifølge ernæringseksperterne er det relativt høje
fedtindhold, især af mættet fedt, i Atkins' diæt
ikke forenelig med generel sund kost og kan øge
risikoen for hjertekarsygdom, kræft og diabetes.
(Berlingske Tidende 08. marts 2004)

Nye kostråd forvirrer befolkningen
---------------------------------------

Ophavsmændene bag nye kostråd tjener mange
penge, men befolkningen bliver forvirret. Det
mener to danske hjertelæger, som samtidig
kritiserer nye kostråd - f.eks. Dr. Atkins diæt - for
at være udokumenterede.

To hjertelæger mener, at befolkningen forvirres
med nye kostråd.

- Det er latterligt, som folk fjumrer rundt med
deres forskellige pyramider og stiller dem på
hovedet, og hvad ved jeg, bare for at tjene nogle
penge, siger hjertelæge Peter Schnohr, og
påpeger, at der typisk ikke er nogen
dokumentation for de nye kostråd.

- Det er lykkedes at forplumre diskussionen om
kost og hjertesygdomme helt utroligt. For
fundamentalt set er der ikke sket væsentlige
ændringer i de overordnede kostanbefalinger de
sidste 30 år, siger Ole Færgeman fra Århus
Amtssygehus.

Peter Schnohr langer kraftigt ud efter Atkins'
kostråd. Schnohr er en af ankermændene bag den
danske 'Østerbroundersøgelse', hvor
kredsløbssygdomme blev undersøgt og data fra
20.000 mennesker fastlagt.

- Dr. Atkins tjente mange penge, og det blev han
sikkert glad for. Men han har ikke noget at have
det i. Skal jeg være lidt grov, må jeg sige, at visse
ernæringseksperter herhjemme på samme måde
forvirrer befolkningen, siger Schnohr, der ikke
lægger skjul på, at han tænker på professor Arne
Astrup.

Til det svarer Arne Astrup:

- Jeg er træt af ukonkret kritik, og det virker ikke,
som om Schnohr har sat sig særlig godt ind i
kostpyramiderne. Jeg er enig i, at der kommer for
mange udokumenterede kostråd ofte med
kommerciel baggrund. Men mange mennesker
interesserer sig for emnet og føler sig overbevist
om, at Atkins eller den omvendte kostpyramide er
løsningen for dem.
(Børsen 08. marts 2004)

MVH

Conny, der gerne finder flere link: Goggle og søg på Dr. Atkins+død

Fra : Jan Hansen

Dato : 04-05-05 23:10

"Conny Nielsen" <connyagnethe@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hapset fra www.slankenyt.dk:

KLIP

Jeg synes det er utroligt at du gider bruge kræfter på at nedgøre Atkins
kur/kostomlægningen.

For mit eget vedkommende ved jeg det virker utroligt godt. Jeg kan også læse
indlæg her i gruppen fra flere andre som har omlagt kosten og smidt en hel
del kilo.
Der er nogle af mine bekendte, som selv er gået igang efter at have set mit
vægttab. De har selvfølgelig også succes !
Så jeg er selvfølgelig overbevist om at det er super effektivt.

Men jeg kan ærligt talt ikke forstå at der er folk som dig der nærmest
hysterisk forsøger at argumentere mod denne kostomlægning.

Der er mennesker som går til vægtvogterne - vægtknuserne - bruger suppekur
og fortsæt selv rækken...
Det er da heller ikke alle de kure jeg personligt har den store fidus til,
men derfra og så til at gøre det til en personlig kamp mod forskellige kure
!
Det gider jeg sgutte !
Hvis bare det virker for en person, er det vel ok, og vi andre bør i
princippet acceptere dette.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-05-05 07:42

"Conny Nielsen" <connyagnethe@tele2adsl.dk> wrote

> Har du tænkt på, hvad Atkins døde af???? Jeg spørger bare for, han
> døde nemlig af hjertekarsygdomme og JA overvægt!!!!

Har du tænkt på, hvor useriøst det er at argumentere mod en
kostsammensætning ud fra en enkelt person?

Kan det ikke være ligegyldigt om Dr. Atkins døde af massiv overvægt,
svamp på fødderne eller eksploderende hjerte? Hvis vi skal nå frem
til noget brugbart, bliver vi nødt til at forholde os til større
undersøgelser på området.

Det er desværre meget udbredt at tro man kan bevise eller afkræfte en
generel teori med enkelttilfælde. Jeg kører uden cykelhjælm og er
endnu ikke kommet til skade, ergo er det sikkert at køre uden
cykelhjælm?

> Men ja til vægttab er Atkins garantere effitivt. Men SUND (i
> lænden) den tror jeg ærligtalt ikke på.

Det er jo et godt spørgsmål. Nu demonstrerer du senere at du ganske
har misforstået hvad Atkins er "...og da Atkins-kur går ud på, at
spise så meget mættede fedt som muligligt...", så jeg vil meget
optimistisk opfordre dig til at sætte dig mere ind i emnet, før du
fortsætter.

Eller du kan selvfølgelig blot fortsætte med at at finde kritiske
artikler med Google. Så kan andre jo gøre det modsatte. Vinderen må
være den med flest referencer, ikke?

Det ser ud til at du, ligesom Stine, ikke skelner mellem kur og mere
permanent kost. De fleste protester mod Atkins er rene
rygmarvsreaktioner. En eller anden læser om induktionsperioden og er
pludselig ekspert: "Sådan kan man ikke leve hele livet!".

Atkins som kur er mere radikal end Atkins som permant kostplan.
Selvfølgelig er den det: Kure handler jo netop om ændring i stedet
for stabilisering. Vil du argumentere mod Atkins, så prøv at læse om
forskellen, så kan vi tage den derfra.

Ikke at jeg påstår at Atkins som permanent kostplan er en god ide.
Jeg mener blot ikke at det er oplagt hvorvidt den er mere eller
mindre sund end mere traditionelle anbefalinger. Forskellene er ikke
voldsomme.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 04-05-05 11:13

[Conny Nielsen | Wed, 4 May 2005 07:02:33 +0200]

>Har du tænkt på, hvad Atkins døde af???? Jeg spørger bare for, han døde
>nemlig af hjertekarsygdomme og JA overvægt!!!!

Sikke noget fis - måske du burde undersøge dine kilder før du løber med
sladder?

Atkins døde fordi han faldt mens han forsøgte at fjene is, han gik i koma
hvor en lå 14 dage på sukkervand, og havde derfor en stor væskeopsamling i
kroppe da han døde - selv Arne Astrup har bekræftet dette.

Atkins havde ikke en hjertekarsygdom, men en virusinfektion på den ene
hjerteklap, der dog var under behandling og derfor ikke noget problem for
ham.

Atkins diæt indeholder både mættet og umættet fedt - i 70'erne hvor der var
mindre viden om det usunde ved store mængder mætet fedt var hans diæt
naturligvis mere fokuseret på den animalske fedt, men med tiden er hans diæt
naturligvis også blev udviklet, så det er de sunde fedtstoffer hans diæt i
højere grad fukuserer på.

>Folk der er meget tynde kan sagtens have for meget kolesterol!!! Hvilket øger risikoen for hjertekarsygsomme.
>MEN til vægttab, ja så vil jeg give ret i, at det er effetivt.

For ca. 1 år siden lavede American Heart Organisation en test af deres diæt
op mod Atkins diæt, fordi de ønskede at påvise hvor usund Atkins var for
hjertet - men måtte efter ½ år til deres overraskelse kunne konstatere at
folk på Atkins dæten havde et LAVERE kolesteroltal end folk der havde fulgt
deres hjertevenlige diæt.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Conny Nielsen

Dato : 05-05-05 07:51

Snip, en masse

Okay okay. Det jeg agumenterede imod var, at der blive skrevet, at en usund
kur var god. Sådan som JEG forstod det, blev der påstået, at dette var
sundt. Det var det jeg stejlede imod!!!! Jeg har aldrig påstået, at man
ikke taber sig, det gør man og det er meget effitivt. Jeg forstod det sådan,
at personen(erne) mente at sådan skulle man leve resten af livet. Hvilket
jeg aldrig nogensiden, vil kunne tro var sundt!
Jeg driver ingen hets imod Atkins kur, jeg har selv været på ddv, hvilket,
mens jeg var det, var en stor succes. Men sådan kan jeg altså ikke leve
resten af livet! Jeg synes det er godt, at der findes kure der virker! Men
man skal også skelne mellem skidt og kanel! En pulverkur kan også være en
succes, men lærer personen så noget om hvordan man skal leve efter
vægttabet? Hvad når folk har tabt sig med Atkins, står der så noget om,
hvordan man så skal leve???

Men René, hvis du ved hvor man kan finde den artikkel med at folk havde
lavere kolesterol, vil jeg meget gerne læse den! For det synes jeg kunne
være meget intressant.

Men en ting der under mig, med hans død, ALLE de artikler jeg har læst (nok
10 stk) står der: Hjertekarsygdom og fed???? Så andre modtages gerne

MHV

Conny

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-05-05 09:16

Conny Nielsen wrote:

> Okay okay. Det jeg agumenterede imod var, at der blive skrevet, at
> en usund kur var god. Sådan som JEG forstod det, blev der påstået,
> at dette var sundt.

Jeg kan ikke gennemskue hvad du mener med ovenstående. Det er oplagt at
en usund kur ikke er sund, så det kan næppe være det du har prosteteret
imod.

> Jeg har aldrig påstået, at man ikke taber sig, det gør man og det er
> meget effitivt.

Der er ingen der har påstået at du har påstået at man ikke taber sig.

Så foreløbig har du reageret imod noget der ikke er sagt og har
forsvaret dig mod noget du ikke er klandret for.

> Jeg forstod det sådan, at personen(erne) mente at sådan
> skulle man leve resten af livet. Hvilket jeg aldrig nogensiden,
> vil kunne tro var sundt!

Og så er det at du bliver bedt om at argumentere for dette. Og så er
det at du lægger voldsomt skidt ud med at demonstrere at du ikke ved
hvad Atkins går ud på.

> Hvad når folk har tabt sig med Atkins, står der så noget om, hvordan
> man så skal leve???

I Atkinsbogen? Ja, det gør der. Prøv dog (for helvede) at læse om det
før du protesterer imod det!

> Men René, hvis du ved hvor man kan finde den artikkel med at folk
> havde lavere kolesterol, vil jeg meget gerne læse den! For det
> synes jeg kunne være meget intressant.

Det vil jeg overlade til René. Jeg har selv set det i et par artikler,
men jeg er for dårligt inde i sagerne til at kunne bedømme deres
kvalitet.

> Men en ting der under mig, med hans død, ALLE de artikler jeg har
> læst (nok 10 stk) står der: Hjertekarsygdom og fed????

Mon ikke det skyldes at "Slankeguru død af fedme" er en meget bedre
nyhed end "Slankeguru død efter ulykke"? Husk på at Atkins (og lignende
lav kulhydrat diæter) går imod en stor del af de andre kostråd. Hvis et
site eller en diætist i årevis har prædiket lav fedt, er det noget af
en øvelse at forholde sig neutralt til en anderledes bud.
--
103 kg => 80 kg med lav kulhydrat: http://ekot.dk/projekter/mindre/
Næste projekt: 82 kg => 75 kg. Opgivet ved 77.5 kg.
Nuværende projekt: Hold vægten under 80 kg. Status: 80.25 kg

Fra : Stefan Holm

Dato : 05-05-05 11:16

"Conny Nielsen" <connyagnethe@tele2adsl.dk> writes:

> Men en ting der under mig, med hans død, ALLE de artikler jeg har
> læst (nok 10 stk) står der: Hjertekarsygdom og fed???? Så andre
> modtages gerne

Hér er der billeder af manden kort før hans død:
<http://business2.blogs.com/business2blog/2004/02/was_atkins_real.html>

Virker han livstruende overvægtig?

--
Stefan Holm
"I think Ceilidh's a lesbian..."

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-05-05 17:57

Conny Nielsen wrote:

> Men René, hvis du ved hvor man kan finde den artikkel med at folk
> havde lavere kolesterol, vil jeg meget gerne læse den! For det synes
> jeg kunne være meget intressant.

Vel er jeg ej Rene og vist er dette ej Rubicon........meeeen må jeg komme
med et personligt pip alligevel:
Jeg har ikke interesseret mig så voldsomt meget for det, men min til tider
fedtforskrækkede kone fik mig på et tidspunkt til at besøge min læge for at
få det målt. Efter jeg gik på noget low-carb (jeg har godt nok ikke læst
noget Atkins, men skyer sukker og melholdige produkter, elsker bøffer,
bernaise og salat, spiser rimeligt med grøntsager og bunker af æg samt
hyppigt nødder, peanuts og dietchokolade sødet med maltitol): Et fald fra et
acceptabelt til et lavt niveau for kolosterol totalt og (hvilket den gode
doktormand fremhævede) uden noget fald i det, han beskrev som det 'gode'
kolesterol.
Empirien er lidt vaklende, men skulle alligevel understøtte muligheden for
et fald i kolesteroltallet.

vh
Jan

Jan Bøgh
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,
the second mistake was called WO-MAN,
and the third mistake was the invention of THE POODLE."

Fra : Stine BT

Dato : 05-05-05 18:32

Fint allesamme .. om 3 år skriver I herinde, hvad jeres vægttab er ...

Der er lavet meget store undersøgelser om at holde sin vægt efter vægttab,
så om 3 år synes jeg I skal kigge på jeres vægt og det egentlige vægttab :)

Jeg kritisere ikke noget som helst, hver sin måde, men jeg er endelig kommet
til det punkt hvor jeg har set det fornuftige i at TABE SIG OG HOLDE VÆGTEN,
på den rette måde :)

Gider ikke diskuter noget som helst, for som sagt, hver sin måde og da et
stort held og lykke herfra, håber for alt i verden det lykkes for jer!
Ligemeget hvordan!

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-05-05 19:09

Stine BT wrote:

> Fint allesamme .. om 3 år skriver I herinde, hvad jeres vægttab er

Betyder det at du erkender at man sagtens kan tabe sig, mens man spiser
usundt og ikke dyrker motion?

> Jeg kritisere ikke noget som helst, hver sin måde, men jeg er
> endelig kommet til det punkt hvor jeg har set det fornuftige i at
> TABE SIG OG HOLDE VÆGTEN, på den rette måde :)

Hvad er "rette måde"?

For mit vedkommende er det klart sværere for mig at holde vægten stabil
end det er at tabe mig. Det ser jeg nu ikke som et udslag af den
kurform jeg valgte, men snarere som en egenskab hos mig selv. Jeg har
nemmere ved at gøre noget 100% end ved at overholde blødere regler.

Men det gider du jo ikke snakke om, kan jeg se...

> Gider ikke diskuter noget som helst, [...]

Så forstår jeg ikke hvorfor du blandede dig i diskussionen?

Fra : Stine BT

Dato : 05-05-05 20:42

Blandede fordi jeg synes det lød sjovt ..

Grunden til jeg ikke gider diskuter noget er, at bare man taber sig og kan
holde vægten, er det ligemeget hvordan .. men det lykkes for færre der føler
end kur, end dem der spiser sundt og dyrker motion.

Fra : Brian Lænø

Dato : 05-05-05 22:26

"Stine BT" skrev
> [...]
> holde vægten, er det ligemeget hvordan .. men det lykkes for færre der
> føler end kur, end dem der spiser sundt og dyrker motion.

Man kan sagtens leve sundt på Atkins eller en anden kulhydrat fattig kost.
Hvad er der i vejen med at få dækket sit energi, protein og vitamin behov
fra kød og grøntsager.
Når man når den ønskede vægt, så justerer man kosten med flere kulhydrater,
indtil vægten bliver stabil.
De ekstra kulhydrater kan man få fra frugt og grøntsager, eller man kan
tilføje nogle melprodukter.

--
Brian

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-05-05 09:53

Stine BT wrote:

> Blandede fordi jeg synes det lød sjovt ..

Så synes jeg du skulle skrive det da du blandede dig. Det ville give en
noget mere positiv stemning.

> Grunden til jeg ikke gider diskuter noget er, at bare man taber
> sig og kan holde vægten, er det ligemeget hvordan ..

Det er en noget ekstrem holdning.

Jeg er selv til de mere modererede: Et man kraftigt overvægtig og har
problemer med at tabe sig, så hellere et halvt år med usund kost og
markant vægttab end stilstand på sund kost.

Ikke dermed sagt at man ikke kan tabe sig på sund kost, slet ikke, men
for nogen er det markant lettere.
--
103 kg => 80 kg med lav kulhydrat: http://ekot.dk/projekter/mindre/
Næste projekt: 82 kg => 75 kg. Opgivet ved 77.5 kg.
Nuværende projekt: Hold vægten under 80 kg. Status: 79.5 kg

Fra : Stine BT

Dato : 06-05-05 12:29

Som sagt ..

Er ligeglad med hvordan man taber sig og holder vægten, bare det virker for
sig selv, så kan det jo være fløjtende ligegyldigt om den ene har gjort det
ved DDV, Herbalife, Vægtvogterne, Atkins osv.

JEG har fundet MIN RIGTIGE måde, hvor JEG taber mig og holder vægten!!

Men jeg siger samtidig, at jeg synes I skal kigge på jer selv om tre år og
se hvordan vægttabet er der i forhold til nu. Undersøgelser viser at, folk
som spiser sund og dyrker motion holder deres vægt langt bedre end folk som
følger en kur.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-05-05 13:00

Stine BT wrote:

> JEG har fundet MIN RIGTIGE måde, hvor JEG taber mig og holder
> vægten!!

Godt for dig. Men du fremførte det som om det var Den Rigtige Måde i
absolut betydning og ikke blot den rigtige måde for dig.

> Men jeg siger samtidig, at jeg synes I skal kigge på jer selv om
> tre år og se hvordan vægttabet er der i forhold til nu.

Det har jeg forholdt dig til. Det er et vældigt relevant problem for
mig og derfor noget jeg meget gerne vil diskutere. Men du vil åbenbart
ikke snakke om det.

Eller så måske alligevel?

> Undersøgelser viser at, folk som spiser sund og dyrker motion
> holder deres vægt langt bedre end folk som følger en kur.

Og så er vi helt væk fra det sunde vs. usunde, som du startede ud med.
Jeg kan godt se du har et eller andet budskab du vil ud med, men når du
ikke vil beskrive hvad der er sundt, bliver det så generelt at det ikke
siger noget.

Det virker meget oplagt at folk, der blot følger en kur, ikke holder
vægten derefter: Der er selvfølgelig en grund til at de (vi) har taget
på i første omgang.

Hvad der er mindre oplagt er hvorvidt et forløb som Atkins, på den
usunde måde, efterlader en dårligt rustet til stabil vægt med mere
"traditionel sund" kost bagefter (lav fedt, undgå for meget sukker).

Hvordan er det forskelligt fra at skifte til bedre kost i det hele
taget?

Dertil kommer spørgsmålet om undersøgelsernes brugbarhed i det hele
taget. En tanke:

Vi antager at kur A er let at følge og kur B er svær at følge.

Der laves en stor undersøgelse, der viser at mange folk, der følger kur
A har svært ved at holde vægten bagefter. Det går bedre for folk på kur
B, de har lettere ved at holde vægten.

Hvad siger undersøgelsen? At kur A er dårlig? Eller måske at folk der
har viljestyrke nok til at følge kur B også har viljestyrke nok til at
holde vægten bagefter? I kontrast hertil står A-gruppen, der er en
blanding af folk med stor viljestyrke og folk med svagere.

Fra : Stine BT

Dato : 09-05-05 17:29

Toke, hvis du kigger på der hvor jeg skrev den rigtige måde første gang, var
det faktisk i anførselstegn .. Så stop lige det der!

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-05-05 08:25

"Stine BT" <stine@sukkermel.dk> wrote

> Toke, hvis du kigger på der hvor jeg skrev den rigtige måde første
> gang, var det faktisk i anførselstegn .. Så stop lige det der!

Du kan prøve at trække i land alt du vil, men du er kommet for langt ud
til at du kan redde den. Opgiv, inden du udstiller dig selv endnu mere.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-05-05 15:37

[Stine BT | Fri, 6 May 2005 13:28:46 +0200]

>JEG har fundet MIN RIGTIGE måde, hvor JEG taber mig og holder vægten!!

Fint for dig, men begynd da for pokker og respekter at andre har fundet en
anden vej. Du skriver "flot" at du er ligeleds med hvordan folk har tabt
sig, men spilder ikke en chance til at alligevel missionere for DIN måde at
tabe sig på (din definition på sund kost og motion).

>Men jeg siger samtidig, at jeg synes I skal kigge på jer selv om tre år og
>se hvordan vægttabet er der i forhold til nu.

Jeg tabte for 4 år siden 35 kg. på Atkins i løbet af år tid, uden et enkelt
minuts motion, jeg har sidenhen taget et par kilo på og tabt dem igen, men
sagen er at jeg fint holder min vægt ned ved udelukkende en lowcarb diæt.

Én af mine bedste venner er styrketræningsfreak og bruger et par timer på
træning hver dag - ham respekterer jeg højt og hjælper ham med at
sammensætte sin kost til hvad der passer HAM bedst (og der er sgu' ikke
mange gulerødder eller agurker imellem).

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-05-05 15:28

[Conny Nielsen | Thu, 5 May 2005 08:50:45 +0200]

>Okay okay. Det jeg agumenterede imod var, at der blive skrevet, at en usund
>kur var god. Sådan som JEG forstod det, blev der påstået, at dette var
>sundt. Det var det jeg stejlede imod!!!!

Det er ligesom en afvejning af flere aspekter - det er ret usundt at være
overvægtig, det stresser kroppen at gå på en diæt - og er man én af dem der
hoppe på/af en diæt fordi man ikke kan finde én man kan holde eller én der
virker - er det sikkert dobbelt usundt.

>Jeg driver ingen hets imod Atkins kur,

Jo, det gjorde du altså - du fór frem med rygter du havde læst/hørt og gik
nærmest på angreb på dem der forsvarede Atkins. Selvfølgelig skal du have
lov til at udtrykke dine meninger, men at respektere den vej andre har
fundet, er også ret vigtigt.

>jeg har selv været på ddv, hvilket, mens jeg var det, var en stor succes.
>Men sådan kan jeg altså ikke leve resten af livet!

Det skal jeg ikke udtale mig om, men efter hvad jeg har læst mig til om DDV
er det da ikke helt umuligt, så måske burde det ideelle for nogle at følge
en "afslappet DDV" når de med DDV måske har fundet deres idealvægt.

>Hvad når folk har tabt sig med Atkins, står der så noget om, hvordan man så skal leve???

Ja, naturligvis, men Atkins er ikke en diæt så fast/planlagt som DDV, men én
leveregel der betyder at man finder sit eget niveau af netto kulhydrater som
man taber sig med. For nogle betyder det 30 gram om dagen, for andre 100
gram.

Når man så har tabt sig tilstrækkeligt skruer man op for dette tal, altså
begynder at spise flere frugter, flere kartofler, mere brød, eller hvad det
lige er man selv vægter højest, til man har fundet det niveau hvor man bedst
holder sig vægt.

>Men René, hvis du ved hvor man kan finde den artikkel med at folk havde
>lavere kolesterol, vil jeg meget gerne læse den! For det synes jeg kunne
>være meget intressant.

Jeg kan desværre ikke finde det rigtige link - eller også er artiklen ikke
længere tilgængelig på nettet.

Men vil du læse noget mere om den positive effekt af en lowcarb diæt på
blotets indhold af kolesterol, kan du læse en langt række artikler på linket
herunder:

http://atkins.com/science/researchsummaries/cholesterol.html

>Men en ting der under mig, med hans død, ALLE de artikler jeg har læst (nok
>10 stk) står der: Hjertekarsygdom og fed???? Så andre modtages gerne

Den burde du selv har gættet dig til når en journalist har læst noget fra en
anden journalist der har læst nogte fra en anden journalist, sker der
forenklinger og oversættelsesfejl en masse.

En omtalt hjertelæge og "mirakkelslankedoktor" der dør er altid godt stof;
især hvis han ved sin død vejede et par kilo for meget og havde haft
hjerteproblemer.

Hvad årsagen til de beskrevne kilo og hjerteproblemr, har ingen interesse
for - det sælger jo ikke aviser.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Helle

Dato : 01-05-05 12:14

> Helle
>
> Hvis du læste HELE mit indlæg, så hvidste du også godt at jeg godt ved
> det, men det er ikke det jeg har brugfor nu! Jeg ved godt dette ikke er
> måden.... Glemte du lige at læse det!?

Rooolig nu, jo jeg læste da hele dit indlæg. Bare min mening og nej jeg
kender ingen kur hvor man kan tabe så meget på så kort tid.

Helle

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-05-05 13:54

"Melanie" <melanie@din_fake_ven.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ligger inde med en kur hvor jeg kan tabe mindst 5 kg på
14
> dage?

Hvad vejer du nu?

Hvis du er ekstremt overvægtig kan det godt lade sig gøre - men det vil ikke
synes af noget. og det vil ikke være lutter fedt, du har tabt. Hvis du kun
vejer lidt for meget, vil det ikke være muligt.

Som en anden har skrevet, kræver det et uegentlig underskud på 7000 kalorier
at tabe et kilo fedt. Du kan med andre ord ikke tabe fem kilo fedt på 2
uger.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-05-05 11:47

Melanie wrote:

> Er der nogen der ligger inde med en kur hvor jeg kan tabe mindst 5 kg
på 14
> dage?

Ja nu har folk jo snakket om hvor fantastisk umuligt dette er så det
ville jeg da lige prøve:
I 10 dage spiste jeg kun en lille dåse tun, et æble og en
vitaminpille dagligt og jeg dyrkede imellem 45 og 75 minutters
kondicykkel eller løb om dagen. Drak masser af vand (3-5 litter
dagligt).

Resultat; jeg gik fra 87 til 82 kilo. Jeg var dog træt og udkørt om
aftenen. Hvis jeg havde fortsat 4 dage mere er jeg overbevist om at jeg
ville komme ned på 80 kilo.

Jeg er på ingen måde overvægtig (190 høj) og har forsætligt
genvundet de tabte kilo på 3 dage.

Men jo, man kan godt tabe sig 5 kilo på 14 dage!

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-05-05 13:25

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote

> [...]
> vitaminpille dagligt og jeg dyrkede imellem 45 og 75 minutters
> kondicykkel eller løb om dagen. Drak masser af vand (3-5 litter

Sej fyr, ham Lars.

> Resultat; jeg gik fra 87 til 82 kilo. Jeg var dog træt og udkørt
> om aftenen. Hvis jeg havde fortsat 4 dage mere er jeg overbevist
> om at jeg ville komme ned på 80 kilo.

Respekt for indsatsen, men tror du ikke der lige røg et kilo muskler
eller noget i den stil ved det eksperiment?

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-05-05 16:21

Toke Eskildsen wrote:

> Respekt for indsatsen, men tror du ikke der lige røg et kilo muskler

> eller noget i den stil ved det eksperiment?

Der er sikkert røget en masse vand, en lille smule fedt.

Kiloene kunne jo spises på plads igen i løbet af ingen tid, så jeg
tror det er begrænset hvor meget muskler der er røget i processen.

Når man spiser så lidt og drikker meget vand, frigives en masse af
den væske der normalt er bundet til salt i kroppen og jeg tror det var
det der var den store forskel.

At jeg bor i Madrid hvor der for tiden er omkring 30 grader varmt
hjælper også godt på væsketabet.

Som kur kan det ikke bruges, men til at vinde et væddemål kan det jo
godt. Det største problem var nok at jeg var mega sulten når klokken
blev ca 10 om aftenen

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann