Pomeransfugl
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 21-04-05 12:27

Hej i gruppen
er der nogen der har et godt tip til lokaliteter med Pomeransfugl i Norge
/Sverige
hilsen
Ingrid Sørensen

Fra : SMC

Dato : 24-04-05 07:21

"Hans Mikkelsen" <softgen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej i gruppen
> er der nogen der har et godt tip til lokaliteter med Pomeransfugl i Norge
> /Sverige

I juli 2004 var vi i Tänndalen/Funäsdalen i Sverige. Vi lejede en hytte og
tog dagsture op på fjeldet.
Der så jeg en enkelt pomeransfugl og masser af hjejler, ryper, stenpikkere,
fjeldlærker, nogle snespurve og et par ravne mm. Derudover et par tusind
rensdyr, og ved floden er der masser af bævere.
Vi gik ikke efter at se fugle, da det var en tur med børn, der ikke sidder
stille et par timer for at se på lidt fjer, så hvor godt et pomerans område
det er, ved jeg ikke.
Jeg så som sagt kun en enkelt, og det var ved søerne mellem Tänndalen og
Bruksvallerne, nærmest Tänndalen. Søerne der ligger under trægrænsen,
hvilket måske har betydning for pomeransfuglen.

mvh Finn

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 27-04-05 12:58

tak for tippet !!
det var dejligt at høre
men er der ikke andre der har set Pomeransfugl ???

hilsen
Ingrid

Fra : Pettersen; Roald

Dato : 27-04-05 19:34

Ingrid:
> Finn
> men er der ikke andre der har set Pomeransfugl ???

Når du insistere, så så jeg en på stien en sommer på Filefjell i Norge.
Jeg fandt en rede med 3 æg. Den var nærmest usynlig mellem småstenene.
Jeg bemærkede hvor den lå, men fandt den ikke, da jeg kom igen senere.
Jeg havde ellers nærmet mig forsigtigt, men så alligevel ikke fuglen,
som var en han, før den igen havde sneget sig væk fra reden,
for at lokke mig væk ved at spille skadet få meter fra mig.

Ifølge mine fuglebøger yngler den især i det skandinaviske højfjeld,
hvor den lever af insekter, som der er rigeligt af over trægrensen.
Det pudsige er at det primært er hannen der ruger,
så hunnen kan have gang i flere kuld med flere hanner samtidigt.

Ellers ligner mine observationer (på nær den med bæverne) Finn's.
jeg tænker især på, at jeg kun så en enkelt, i de par uger jeg var der.