Hegn
Fra : Bjarne K

Dato : 11-05-05 08:36

Nu er det godt nok ikke en hest jeg skal have spærret inde, men jeg
prøver lige her alligevel.

Hvor langt skal hegnspæle normalt graves/stampes ned. ?

Jeg har nogle der skal bære et 2 meters højt dyrehegn, og nogle andre
der skal bruges til et 90cm hegn.

Bjarne K.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 11-05-05 09:09

Bjarne K wrote:
> Hvor langt skal hegnspæle normalt graves/stampes ned. ?

Det kommer an på pælenes dimensioner, deres højde over jorden og hvad de
skal bære. Og jordbundsforholdene.

> Jeg har nogle der skal bære et 2 meters højt dyrehegn, og nogle andre
> der skal bruges til et 90cm hegn.

Hvis der er tale om kraftige (Ø 14cm) pæle der skal bære en længere
strækning højt dyrehegn, skal de nok ideelt set lige så langt i jorden
som de stikker op over jorden. Men det kan være svært. Jeg har været med
til at sætte et hegn af denne type med op til 50-70 meter mellem pælene.
Der kom de vist ca. 1,5 meter i - altså 3,5 meter pæle.

Pæle til et 90 cm. trådhegn skal vel min. 50 cm. i, med mindre de står
ret tæt.

Vi har 90 cm. trådhegn (to tråde) med strækninger på 100 m. Hjørnepælene
(Ø 14cm) er ca. 130 cm. i jorden. (Jeg mener det var 220 cm. pæle).

-dennis

Fra : Anet

Dato : 11-05-05 12:13

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vi har 90 cm. trådhegn (to tråde) med strækninger på 100 m. Hjørnepælene
> (Ø 14cm) er ca. 130 cm. i jorden. (Jeg mener det var 220 cm. pæle).

(klip)

Jeg har hegnpæle der er 2.30 og de kommer i jorden så der stikker ca. 1.00
meter over jorden. Jeg har således sat et 90 cm højt hegn op, men jeg har
også islændere ligesom Dennis har det. Til store heste skal hegnet være 1.20
meter højt vil jeg sige. Vi har kun hjørnestolper og så en stram tråd (poda)
og så har vi de hængeinsultimber imellem.

--
Hilsen
Annette

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 11-05-05 12:24

Anet wrote:
> Jeg har hegnpæle der er 2.30 og de kommer i jorden så der stikker ca. 1.00
> meter over jorden. Jeg har således sat et 90 cm højt hegn op, men jeg har
> også islændere ligesom Dennis har det.

Lur mig om ikke mine pæle er identiske.

> Til store heste skal hegnet være 1.20
> meter højt vil jeg sige. Vi har kun hjørnestolper og så en stram tråd (poda)
> og så har vi de hængeinsultimber imellem.

Vi har samme hegn, med gode erfaringer.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 11-05-05 12:48

1.00

> Lur mig om ikke mine pæle er identiske.

> Vi har samme hegn, med gode erfaringer.
>
> -dennis

Mit hegn er Podahegn oprindelig satte vi det op til vores anguskøer. Det er
nemt og billigt og godt. Nu vil der nok være nogle der siger at Poda hegn
ikke er billigt, men set i lyset af hvor mange år det holder og hvor lidt
vedligeholdelse og alt det der.

--
Hilsen
Annette

Fra : Bjarne K

Dato : 11-05-05 13:04

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> wrote in message

> [...]
Hjørnepælene
> (Ø 14cm) er ca. 130 cm. i jorden. (Jeg mener det var 220 cm. pæle).

Der er tale om lærkepæle. Jeg har indtil vidre regnet med at 50 cm var
nok, altså pælene er henholdsvis 1,6 og 2,5 meter. Som hjørnepæle havde
jeg regnet med at bruge nogle længere pæle, som også bliver forstærket
med 2 skråpæle (eller hvad de nu hedder)

Christian B. skriver at det idelle ville være en dybde ned til frostfrit
lag, altså ca. 90 cm. men Jeg har desværre allerede fældet om 75% af de
1,6 meters pæle der skal bruges, men heldigvis har jeg kun nået 15 stk
2,5.

Så jeg vil nok fortsætte med 1,6, men sikkert gå op i 2,6 eller 2,7 til
det høje dyrehegn.

p.s. Det er får og gæs der skal holdes inde. 2 meter dyrehegn er vist
regeligt højt, men jeg fik det billigt, sammen med en del
trykemprægnerede pæle på 2,5 (fik jeg at vide), men jeg har været ude og
måle dem og de er faktisk 2,7.

Bjarne K.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-05-05 12:37

"Bjarne K" <kanfaaes@hvis.ønskes> wrote in message
> Nu er det godt nok ikke en hest jeg skal have spærret inde, men jeg
> prøver lige her alligevel.
>
> Hvor langt skal hegnspæle normalt graves/stampes ned. ?

Der er vist noget med at frosten skubber pælene op, så de skal teoretisk ned
i frostfri dybde, men vores er 60 cm nede, det er 180 cm lange Ø 70 mm pæle.

--
mvh / regards

Christian