Den frygtede oprigning
Fra : Alexander Johansen

Dato : 09-05-05 14:28

Idag kl 13:47 blev jeg ringet op på min mobil.
Det var vores part, hun spurgte om vi havde bil og om jeg havde min kæreste
i nærheden.
Vi var lige ved at pakke vores indkøb i bilen og havde spændt vores søn
fast.
Jeg skulle pakke dem begge ned og skynde mig derud, hun ville ikke fortælle
hvorfor i telefonen.

Da vi kommer derud kommer hun løbende imod os mens jeg er ved at smide bilen
på den eneste ledige parkeringsplads. Hun fortæller os at hesten er styrtet
med hende i ridehuset, og at de ikke ved hvor lang tid der er tilbage.
Dyrlægen var tilkaldt, og der var heller ikke noget at gøre.

Vores højt elskede hoppe blev aflivet klokken ca 14:15. Hun havde været i
chok lige siden hun væltede, og har ikke mærket noget.

Det er bare så underligt ikke at skulle ud til hende igen, ikke at høre
hende vrinske efter os igen, aldrig at se hendes små påfund når hun ikke
lige gad det vi ville eller lige skulle være kær eller tigge en gulerod
mere.

Jeg savner hende bare så meget lige nu.

* 24-07-1999 - ? 09-05-2005

Fra : karsten & Pia

Dato : 09-05-05 15:26

"Alexander Johansen" <magl166@DELc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hende vrinske efter os igen, aldrig at se hendes små påfund når hun ikke
> lige gad det vi ville eller lige skulle være kær eller tigge en gulerod

Ved hvordan du har det, fik min elskede ponyhoppe aflivet sidste mandag. Vi
fik 10 år sammen. Heldigvis har man alle de gode minder som man kan tænke
på.

Medfølende tanker herfra.

MVH Pia

Fra : Malene P

Dato : 09-05-05 18:38

"Alexander Johansen" <magl166@DELc.dk> skrev i en meddelelse
> Idag kl 13:47 blev jeg ringet op på min mobil.

Føler med dig, men er lidt nysgerrig. Hvad skete der egentlig, siden hesten
kom så slemt til skade?

Malene P

Fra : Alexander Johansen

Dato : 09-05-05 22:31

"Malene P" <malenekors[NOSPAM]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Alexander Johansen" <magl166@DELc.dk> skrev i en meddelelse
>
> Føler med dig, men er lidt nysgerrig. Hvad skete der egentlig, siden
hesten
> kom så slemt til skade?

Det er faktisk et godt spørgsmål..

Vi ved det ikke.

Vores part havde sat sig op og var ved at justere bøjlen på den ene fod,
Stjerneskud kiggede tilbage på hende (gjorde hun tit når man rodede med
bøjlerne) og så i løbet af 15 sekunders tid var hun i luften, og lå på
siden, i chok tilstand. Hun blev aldrig bevidst igen. Alt i alt lå hun en
halv time inden dyrlægen kom og gav hende en sprøjte, Men hun var død inden,
selvom hun stadig trak vejret. Der var ingen reaktion på øjnene da dyrlægen
rørte dem, og hun blinkede ikke en eneste gang mens vi var der, så hun har
ikke mærket noget.

Alt i alt fik vi sagt farvel til en død hest der dog stadig trak vejret, vi
kan kun håbe hun et sted alligevel vidste at vi var der, og at hun har det
godt nu, hvor hun end er.

Fra : Anet

Dato : 09-05-05 22:52

> [...]
vi
> kan kun håbe hun et sted alligevel vidste at vi var der, og at hun har det

(klip)

Det lyder som var hun gået i kredsløbschock.

--
Hilsen
Annette

Fra : Alexander Johansen

Dato : 10-05-05 07:12

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> (klip)
>
> Det lyder som var hun gået i kredsløbschock.

Hej Anette.

Kan du forklare mig hvad det indebærer, jeg er ikke bekendt med det

Mvh
Alex

Fra : Malene P

Dato : 10-05-05 09:38

> [...]
> >
> <KLIP>

> Hej Anette.
>
> Kan du forklare mig hvad det indebærer, jeg er ikke bekendt med det

Google er din ven -men stav det kredsløbschok. Men helt ærligt var grunden
til min nysgerrighed, at jeg var ved at hidse mig lidt op igen. For mig er
der -udover som i dit tilfælde- især 3 mulige årsager til, at en hest dør
under ridning. Den værste er selvsagt, hvor man bevidst fremkalder skader,
styrt og lignende. Det sker feks i forbindelse med diverse shows -feks
tyrefægning i Spanien, adkillige former for shows i Mexico og rodeo i USA.
Og under indspilning af film. Under den første Ben Hur film blev vist 200
heste myrdet under optagelserne af det voldsomme kapløb i slutningen af
filmen. Under den første Jesse James film, blev 8 heste myrdet under
optagelsen af de i westernfilm så velkendte klip, hvor hest og rytter
styrter -som regel ved hjælp af sindige snoretræk styret af rytteren eller i
dette tilfælde ved den ækle metode "trapping", hvor udspændte wirer direkte
spænder ben for hesten. I den sidste James Bond film med Sean Connery, blev
en hest redet ud over kanten af et meget højt tårn og omkom angiveligt. I
USA bliver de fleste film med dyr indblandet heldigvis nu om dage overvåget
af AHA. James Bond filmen var IKKE indspillet i USA. Jeg frygtede ikke, at
det var sådan noget, der kostede din hoppe livet. Den anden mulighed er
konkurrencepræget ridning, hvor hesten tvinges til at springe højere eller
løbe hurtigere og længere, end den egentlig er i stand til. Jeg havde sådan
noget i tankerne, da jeg spurgte. Og den tredie mulighed er naturligvis rent
uheld ved styrt og lignende. Og her kan jeg ikke lade være med at tænke på
de små isbasser, som jo har ry for at være stærke og udholdende. Men som i
takt med deres popularitet jo også nogle steder kommer til at gå alt for
meget og med alt for tunge ryttere, hvis vægt i sig selv både kan fremkalde
styrt og gøre et styrt mere alvorligt end hvis hesten bare snublede alene.
Blot tanker, der lige faldt mig ind.

Med venlig hilsen
Malene P

Fra : Anet

Dato : 11-05-05 12:55

> [...]
> >
> <KLIP>

> Hej Anette.
>
> Kan du forklare mig hvad det indebærer, jeg er ikke bekendt med det

(klip)

Du kan læse dette link for det forklarer det rigtig godt.
http://www.netdyredoktor.dk/Tema/Tema_Hund_Chok/tema_hund_chok.html
Det er godt nok en beskrivelse fra hunde, men du kan læse om forløb og det
hele der. Vi havde selv en hest der fik det for små to år siden. Den
overlevede har det i dag godt.
Jeg kender fænomenet fordi jeg har en sundhedsuddannelse og til dagligt
arbejder med mennesker.

--
Hilsen
Annette

Fra : karsten & Pia

Dato : 10-05-05 08:43

> [...]
> dyrlægen
> rørte dem, og hun blinkede ikke en eneste gang mens vi var der, så hun har

Det lyder lidt voldsomt, hun kan ikke have fået en hjerneblødning eller
noget, hvad kunne dyrlægen sige?
MVH Pia

Fra : Alexander Johansen

Dato : 10-05-05 14:34

"karsten & Pia" <xx@£.de> skrev i en meddelelse

> Det lyder lidt voldsomt, hun kan ikke have fået en hjerneblødning eller
> noget, hvad kunne dyrlægen sige?
> MVH Pia

Nej Desværre.. Dyrlægen gættede på en brækket ryg, men den var ikke brækket.
Der er to teorier lige nu; den ene er netop hjerneblødning, den anden er at
hun under sit lille "flip" rendte ind i barrieren så hårdt at det virkede
som en bolt pistol. Dyrlægen kunne acceptere begge forklaringer, men kunne
ikke sige om nogen af dem er rigtige.

Så dybest set ved vi ikke hvorfor vores dejlige hoppe er død.

Alex

Fra : Marlene

Dato : 10-05-05 10:48

"Alexander Johansen" <magl166@DELc.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> Jeg savner hende bare så meget lige nu.

Åh, hvor jeg føler med dig. Jeg forstår lige, hvordan du har det. Fik min
hoppe aflivet for 14 dage siden (pga. sygdom - 34 år).

Det hjælper meget at snakke og snakke og snakke og snakke om alle de gode
minder, I har om hende.

Marlene