Nybegynder
Fra : Sanne

Dato : 03-05-05 15:45

Hej gruppe.

Jeg vover mig lige med et indlæg her...

Jeg har altid været den helt store dyreven. Men af en eller anden grund har
hese ikke rigtig fanget min interesse...før nu.
Jeg har været ude og ride på en Islænder og jeg skal da love for jeg er
fuldstændig solgt.
Tænk sig, måske jeg altid har haft dette "heste-gen", men bare ikke været
klar over det :c)

Nå, men hvad gør man så ??
Jeg har jo fundet denne gruppe, fundet en masse hjemmesider om Islændere,
ribbet biblioteket for div. bøger om især Islændere.
Derigennem kan jeg jo læse mig til en helt samme. Men én ting er teori end
anden praktis

Men hvad kan man ellers gøre som TOTAL nybegynder udi hesteverdenen ??

Jeg har selvfølgelig tænkt mig, at kontakte en af disse rideskoler med
Islændere. Derigennem kan man jo betale sig for at komme med ud på ture.
Men hvad gør man ellers ?? Er der steder hvor man betaler månedlig kontigent
og derigennem får mulighed for at være sammen med hestene og derigennem lære
lidt mere om dem ?? Kræver det man har sig egen hest ???

Det vil jo ellers være vældig godt med sig egen hest, da jeg bor et sted
hvor der er masser af plads til det...men jeg vil jo lære en masse om heste
først...og derefter få mig egen...isbasse??

Jeg ved det er en masse spørgsmål...og måske endda dumme spørgsmål for jer
garvede hestefolk. Men hvad gør man egentlig når man ved så lidt og gerne
vil vide en hulens masse ??

Bær venligst over med mig :c)
Sanne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-05-05 15:48

"Sanne" <laurberg@tiscali.dk> writes:

> Jeg ved det er en masse spørgsmål...og måske endda dumme spørgsmål for jer
> garvede hestefolk. Men hvad gør man egentlig når man ved så lidt og gerne
> vil vide en hulens masse ??

Spørger, spørger og spørger noget mere. Og jo mere du gør det, jo mere
ender du med at vide.

Og hvis folk synes du spørger dumt, så er det bare fordi de har glemt
hvordan det var da de var helt nye.

Og så ser man på http://www.joras.dk/, her står i hvert fald en MASSE
om islændere.

Mvh Trine, som må nøjes med en new foundlænder. (Hund lidt mindre end
en shetter)

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 04-05-05 08:18

Trine Kornum Christiansen wrote:
> Mvh Trine, som må nøjes med en new foundlænder. (Hund lidt mindre end
> en shetter)

Og som udtales "nufånlaaner" - har jeg lært i canada ;)

-dennis

Fra : taina

Dato : 03-05-05 23:18

"Sanne" <laurberg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Tænk sig, måske jeg altid har haft dette "heste-gen", men bare ikke været
> klar over det :c)

Tillykke med fundet - det skal du nok få megen glæde ud af

> Men hvad kan man ellers gøre som TOTAL nybegynder udi hesteverdenen ??

Islænderverdenen ved jeg ikke så meget om. På almindelige rideskoler lærer
man mest at ride - ikke så meget om røgt og pleje og alt det andet, der
følger med. Jeg håber, det er anderledes på islænder-steder... men det er
der nok andre her i gruppen, der ved meget mere om.
Du kunne evt. se om du kan blive passer eller halvpart hos en, der gerne vil
forklare dig dette og hint?

> [...]
heste
> først...og derefter få mig egen...isbasse??

Det synes jeg lyder som den helt rigtige måde at gå til det på

> Jeg ved det er en masse spørgsmål...og måske endda dumme spørgsmål for jer
> garvede hestefolk. Men hvad gør man egentlig når man ved så lidt og gerne
> vil vide en hulens masse ??

Lige præcis det, som du er i gang med. Læser og spørger og sørger for at
komme ud i den rigtige hesteverden med kyndige lærere.

> Bær venligst over med mig :c)

Det er ikke så svært
mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 04-05-05 08:17

Sanne wrote:

> Nå, men hvad gør man så ??

Lærer mere om dem. Prøver at ride dem nogle flere gange. Finder ud of
man måske vil have én selv.

> Jeg har selvfølgelig tænkt mig, at kontakte en af disse rideskoler med
> Islændere. Derigennem kan man jo betale sig for at komme med ud på ture.

Oplagt idé.

> Men hvad gør man ellers ?? Er der steder hvor man betaler månedlig kontigent
> og derigennem får mulighed for at være sammen med hestene og derigennem lære
> lidt mere om dem ?? Kræver det man har sig egen hest ???

Det kan man jo også på rideskolen. Man er jo sammen med hesten i
forbindelse med rideturen, og må garanteret også godt få lov til at
"hænge lidt ud" og suge til sig.

> Det vil jo ellers være vældig godt med sig egen hest, da jeg bor et sted
> hvor der er masser af plads til det...

Ja, det er også dejligt. Men hverken gratis eller nemt.

> men jeg vil jo lære en masse om heste
> først...og derefter få mig egen...isbasse??

Jeg må hellere komme de andre, lidt mere rabiate, i forkøbet og
kommentere at det er nødvendigt med mere end én hest. Heste er flokdyr
og kan slet ikke trives alene. Så *mindst* to heste skal der til. Gerne
flere efter min mening.

> Jeg ved det er en masse spørgsmål...og måske endda dumme spørgsmål for jer
> garvede hestefolk.

Heh, der er sikkert også en masse "dumme" svar :)

> Men hvad gør man egentlig når man ved så lidt og gerne
> vil vide en hulens masse ??

Bruger tid på det. Det kunne også være du kunne finde et sted hvor du
kunne gå til hånde. Efterhånden som du lærer mere om hestene kunne du
f.eks. hjælpe med at fodre og andre opgaver i forbindelse med
hesteholdet og herved håndtere hestene og lære mere om dem og deres
opstaldning.

-dennis

Fra : Sanne

Dato : 04-05-05 08:55

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at det er nødvendigt med mere end én hest. Heste er flokdyr og kan slet
> ikke trives alene. Så *mindst* to heste skal der til. Gerne flere efter

Hej til jer alle.

Tusind tak for nogle gode svar......
Jeg må simpelthen bare ud i det...og jeg glæder mig!!!
Og så vil jeg nok spørge en masse herinde...med mindre jeg finder mig en
"makker" i hesteverdenen, jeg kan spørge til råds.
Mht. til at heste er flok dyr, så er jeg også af den mening at ingen dyr
skal være alene ( altså uden artsfælle )
Jeg har dog hørt, at heste kunne gå sammen med andre dyr..f.eks får og det
så kunne gøre det ud for en makker..Hvad siger I til det ?
Jeg tror godt nok, at jeg ville fortrække en artsfælle hvis jeg var hest!!!

Mvh
Sanne

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 04-05-05 09:22

Sanne wrote:
> Mht. til at heste er flok dyr, så er jeg også af den mening at ingen dyr
> skal være alene ( altså uden artsfælle )

Jeg kan godt følge dig. Vi anskaffede også oprindeligt to katte, men har
nu accepteret at den ene åbenbart altid løber væk inden der er gået et
halvt år.

Men der er nu forskel. Heste er deciderede flokdyr der i bogstavligste
forstand bliver skøre, hvis ikke de indgår i sociale relationer.

> Jeg har dog hørt, at heste kunne gå sammen med andre dyr..f.eks får og det
> så kunne gøre det ud for en makker..Hvad siger I til det ?

Det har jeg også hørt om, men kun som historier om hvad der *ikke* duer.
Mig bekendt er der ikke andre dyr der har samme sociale mekanismer og
flok mentalitet. Måske zebraer, selvom de ikke har så meget med heste
som man skulle tro.

Jeg har endda hørt om flokke hvor store heste og islændere blandes, og
hvor det er forholdsvist tydeligt at de går hver til sit. "Lige børn
leger bedst" måske...

> Jeg tror godt nok, at jeg ville fortrække en artsfælle hvis jeg var hest!!!

Klart. Og den med at have en stor hest og en shetlænder fordi den er
billig, er også lidt af en lappeløsning. Jeg vil ihvertfald gerne se
shetlænderen nusse/klø den store hest i manen eller på halsen :)

-dennis

Fra : Anet

Dato : 05-05-05 22:19

(klip)

Velkommen her i gruppen. Jeg håber du vil skrive rigtig meget herinde af
gode ting og sager.

Jeg har islændere herhjemme. Vi har to stk. Jeg har ellers altid redet på
store heste og ponyer, men for lidt over 2 år siden skiftede jeg til
isbasserne. Vi købte de to isbasser næsten lige efter hinanden. Det der slog
mig var hvor sociale netop de to var med hinanden. De bruger lang tid hver
eneste dag på at nusse hinanden, de ligger og sover på folden ved siden af
hinanden, de spiser af samme foderbalje osv.

Så jeg siger duer ikke til en makker der ikke er en hest. Forresten er loven
om aleneheste blevet vedtaget, er der nogen herinde der ved det?

--
Hilsen
Annette

Fra : Iben Holst

Dato : 06-05-05 18:48

> Så jeg siger duer ikke til en makker der ikke er en hest. Forresten er
loven
> om aleneheste blevet vedtaget, er der nogen herinde der ved det?

Nej ... hvornår træder den i kraft?

Iben

Fra : Harald Blaatand

Dato : 07-05-05 07:48

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse
> loven
>
> Nej ... hvornår træder den i kraft?
>
> Iben

når den er blevet vedtaget !!!!

Fra : Anet

Dato : 07-05-05 10:03

"Harald Blaatand" <harald_blaatand@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse

> når den er blevet vedtaget !!!!

(klip)

Hnrfff..... du lyder godt nok skarp. Ovenstående kunne jeg nok tænke mig til
selv.

--
Hilsen
Annette

Fra : Iben Holst

Dato : 07-05-05 10:33

> (klip)
>
> Hnrfff..... du lyder godt nok skarp. Ovenstående kunne jeg nok tænke mig
> [...]

Og hermed har I jo så slået fast med syvtommersøm at jeg er snotdum!!!

(men til jeres info kan jeg fortælle at det ikke er alle love der træder i
kraft så snart de er vedtaget; der blive ofte sat en dato)

Fra : Alexander Johansen

Dato : 07-05-05 10:42

> [...]
>
> (men til jeres info kan jeg fortælle at det ikke er alle love der træder i
> kraft så snart de er vedtaget; der blive ofte sat en dato)

Og de allerfleste love kan først træde i kraft når de har været udgivet i
statstidende.

På en helt anden note; er der nogen der har et link til det lovforslag?
Synes ikke jeg har hørt om det før.

/AJ

Fra : Anet

Dato : 07-05-05 22:42

"Alexander Johansen" <magl166@DELc.dk> skrev i en meddelelse

> På en helt anden note; er der nogen der har et link til det lovforslag?
> Synes ikke jeg har hørt om det før.
>
> /AJ

(klip)
linket er her
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/6fab5795ef82162bc1256f03003
f14c2

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 07-05-05 22:27

> [...]
>
> (men til jeres info kan jeg fortælle at det ikke er alle love der træder i
> kraft så snart de er vedtaget; der blive ofte sat en dato)

Det var nu ikke dig jeg svarede Iben, det var til indlægget lige før mit
eget. Ja, jeg ved godt at de fleste love træder i kraft nogen tid efter, at
de er blevet vedtaget. Der er tit en overgangstid inden den nye lov starter.

--
Hilsen
Annette

Fra : Iben Holst

Dato : 14-05-05 08:36

> [...]
at
> de er blevet vedtaget. Der er tit en overgangstid inden den nye lov

Nej, men det var i høj grad relateret (!) uden at begynde med at komme
"lange" forklaringer. Men ........pyt med det - det havde jeg faktisk
forlængst glemt.

Jeg reagerede fordi jeg ofte i mit job selv får og især tidligere som
underviser, har fået de mest underlige spørgsmål som næsten har besvaret sig
selv, som for nogle er meget logiske at finde svaret på, men for andre er
rigtig svært. Jeg går meget ind for at der ikke findes nogen dumme
pørgsmål - der findes kun rigtige dumme svar, som siger rigtig meget om den
person der svarer.- og det bekræftede "Harald Blåtand" mig faktisk i, selvom
det desværre alligvel provokerede mig (der var dér jeg dummede mig!)

At han så tilmed havde uret gør jo ikke sagen bedre...
Hvis man ikke kan finde ud af at svare ordentligt uanset hvilket spørgsmål
man bliver stillet, kunne man i det mindste sørge for at man svarer korrekt.
Ellers må man overlade det til andre...

Iben

Fra : Harald Blaatand

Dato : 08-05-05 08:17

> [...]
>
> (men til jeres info kan jeg fortælle at det ikke er alle love der træder i
> kraft så snart de er vedtaget; der blive ofte sat en dato)

Korrekt, men de skal dog stadigvæk være vedtaget før de træder i kraft
mvh
Harald

Fra : Harald Blaatand

Dato : 08-05-05 08:14

> (klip)
>
> Hnrfff..... du lyder godt nok skarp. Ovenstående kunne jeg nok tænke mig
> [...]
Jamen, så var spørgsmålet vel egentlig inderlig overflødigt ...

Hilsen
Harald

Fra : Anet

Dato : 08-05-05 11:37

> Jamen, så var spørgsmålet vel egentlig inderlig overflødigt ...

> Hilsen
> Harald

(klip)

Næh, det er det nu ikke. Lovforslaget har været undervejs længe, men jeg har
ikke hørt om det er vedtaget og hvis det er vedtaget hvornår det så træder i
kraft. Det er en meget vigtig detalje i det danske hestehold syntes jeg.

--
Hilsen
Annette

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 09-05-05 07:48

Anet wrote:
> [...]
> kraft. Det er en meget vigtig detalje i det danske hestehold syntes jeg.

Tjah, alle kunne jo bare begynde at efterleve loven nu - og ikke kun
mht. aleneheste - så var de på den sikre side :)

-dennis

Fra : Anet

Dato : 09-05-05 14:16

> Tjah, alle kunne jo bare begynde at efterleve loven nu - og ikke kun
> mht. aleneheste - så var de på den sikre side :)
>
> -dennis

(klip)

Du har så evig ret. Det ville blive et godt hesteland så

--
Hilsen
Annette

Fra : Iben Holst

Dato : 14-05-05 08:45

> (klip)
>
> Du har så evig ret. Det ville blive et godt hesteland så
>

> --
> Hilsen
> Annette

Nemlig!!

Iben

Fra : Iben Holst

Dato : 14-05-05 08:44

> [...]
> kraft. Det er en meget vigtig detalje i det danske hestehold syntes jeg.

Så fandt jeg lige ud af jeg jeg har misforstået dit spørgsmål, som jeg i
første omgang svarede på med et nyt spørgsmål!!!
Jeg troede du spurgte om vi vidste at den ER trådt i kraft... Men har så ud
fra dine seneste svar og ved at læse dine tidligere indlæg i denne tråd
igennem, fundet ud af at du spørger OM den er trådt i kraft...

Iben

Fra : Harald Blaatand

Dato : 07-05-05 07:50

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse
> loven
>
> Nej ... hvornår træder den i kraft?
>
> Iben

Når den engang er blevet vedtaget ...!!!

Fra : Malene P

Dato : 04-05-05 11:50

> [...]
> kommentere at det er nødvendigt med mere end én hest. Heste er flokdyr
> og kan slet ikke trives alene. Så *mindst* to heste skal der til. Gerne

En af "de andre, lidt mere rabiate" holdt sig bevidst tilbage -rart at se
at man har sat sig sine spor. Iøvrigt er jeg længere nede i tråden enig
med dig i, at et får eller en ged absolut ikke er en tilfredsstillende
løsning -dårligt nok en shetlænder.

mvh
Malene P