EU-støtte til hesteejere
Fra : Madsen

Dato : 08-04-05 10:34

Hej

Så TV-avis i går. Er der nogen som ved, hvem der kan søge om tilskud? Altså
hvilke betingelser skal være opfyldt. I indslaget blev det sagt at
"hesteejere med en lille græsmark" kunne få støtte.

Vi har 1 hektar, som hestene går på og 1 hektar til hus og bygninger og
gårdsplads mm. Registreret som nedlagt landbrug - kan vi søge støtte?

Vi kan jo lige så godt stikke snabelen i EU-kassen, hvis det er muligt.

Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-05 11:59

"Madsen" <Q@2.DK> skrev i en meddelelse
> [...]
> gårdsplads mm. Registreret som nedlagt landbrug - kan vi søge støtte?
>
> Vi kan jo lige så godt stikke snabelen i EU-kassen, hvis det er muligt.

Hej Jacob

Glem det - desværre.

For det første, det du har vil blive klassificeret som "vedvarende" græs, og
så er støtten ca. 500 kr pr. hektar.

For det andet så er de papirdynger du skal "æde" dig igennem for overhovedet
at få støtten af en sådan højde, så du løber skrigende væk inden du
overhovedet har fattet en bjælle af det.

For det tredie, så skal du lave markplaner, gødningsplaner og indberetninger
til de relevante myndigheder i et bureaukratisk cirkus som ligger langt ud
over almindelige mennskers fatteevne.

Så desværre.

Jeg har selv prøvet at få hoved og hale i det, men gav op, og overlod det
til vores forpagter, så han fik de 1.5 hektar med som vi har heste på. Han
har alle de der planer og indberetninger o.s.v. og betaler landboforeningen
i dyre domme for rådgivning.

For os andre hænger det simpelt hen ikke sammen med mindre man har "store"
arealer, så man i forvejen er inde i cirkusset.

Hilsen John

Fra : Madsen

Dato : 08-04-05 11:32

Okay. Tak for svaret. Havde forventet noget i den retning.

Så stemmer jeg igen for at alt støtte afskaffes

Hilsen Jacob

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-04-05 13:33

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> wrote in message

> [...]
>
> Glem det - desværre.
>
> For det første, det du har vil blive klassificeret som "vedvarende" græs,

Stigende til det samme som for korn, ca. 2300 kr / Ha.

> For det andet så er de papirdynger du skal "æde" dig igennem for
overhovedet
> at få støtten af en sådan højde, så du løber skrigende væk inden du
> overhovedet har fattet en bjælle af det.

Enig, vi har lige forpagtet 4.0 Ha ud, der er 3.6 Ha som der skal korn i, og
0.4 Ha med vedvarende græs.
Det giver 9.750 kr før skat. Heldigvis ordner forpagter papirerne.

> [...]
> til vores forpagter, så han fik de 1.5 hektar med som vi har heste på. Han
> har alle de der planer og indberetninger o.s.v. og betaler

Og så betaler han vel bare de 1.5 x 300 kr/Ha til jer ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-05 15:29

> Og så betaler han vel bare de 1.5 x 300 kr/Ha til jer ?

Nope

Så små beløb regner vi ikke i )))

Der kan afregnes på andre måder, han har jo de maskiner som jeg somme tider
skal bruge o.s.v.

Hilsen John

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-04-05 07:54

> Nope
>
> Så små beløb regner vi ikke i )))
>
> Der kan afregnes på andre måder, han har jo de maskiner som jeg somme
tider
> skal bruge o.s.v.

Det er også en meget bedre valuta

--
mvh / regards

Christian

Fra : karsten & Pia

Dato : 09-04-05 06:10

Hej.
Det kan godt være der er noget papirbøvl i det i år, men specielt i år skal
man tænke sig om 2 gange. I år bliver der nemlig tildelt
betalingsrettigheder til brugerne af arealet. Og hvis ikke man søger dem er
de tabt for evigt. Det vil sige hvis man ikke søger i år kan man ikke søge
om tilskud i hele landbrugsreformens levetid- det vil sige 2012. Heller ikke
en eventuel køber af jorden. F.eks. hvis man påtænker at sælge ejendommen
indenfor de næste 4-5 år og der hører 4 ha landbrugsjord til, og køberne
ikke er interreseret i jorden. Så kan man snildt tænke sig at jorden faldt
50 % i værdi. Så kan man regne på hvor meget man egentlig kan risikere at
miste hvis jordpriserne ligger på 50.000 kr/ha eller 100.000kr/ha eller
sågar 150.000 kr/ha.
Med hensyn til satserne ligger det fast at de 2 difinationer der kommer i
betragtning hedder:

Permanaent græs: 500 kr/ha/år.
Permanent græs defineres jord hvorpå der ikke har været en anden afgrøde end
græs i årene 1998 til 2003. Det er underordnet at græsset er blevet lagt,
hvis der er sået græs i med det samme uden dæksæd.

Omdriftjord: 2300 kr/ha/år
Defination: alt det andet.

Ansøgningsfristen er den 21 Apriel og det er 3 vejledninger skal læses. Alt
kan rekvireres i "Direktoratet for fødervareerhverv"
Hilsen

karsten

..