gcc, printf og udskrift af 64bit tal i 32b~
Fra : Kim Schulz

Dato : 10-05-05 10:53

hejsa
nogen der har en ide til hvordan jeg smartest udskriver en 64bit tal
værdi med printf (eller lignende) når jeg bruger gcc i et 32bit miljø..

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 10-05-05 11:00

Kim Schulz skrev:
> hejsa
> nogen der har en ide til hvordan jeg smartest udskriver en 64bit tal
> værdi med printf (eller lignende) når jeg bruger gcc i et 32bit miljø.

Hvad med den her
http://www.cs.uiowa.edu/~jones/bcd/decimal.html

mvh
Jesper

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 10-05-05 12:51

Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

> nogen der har en ide til hvordan jeg smartest udskriver en 64bit tal
> værdi med printf (eller lignende) når jeg bruger gcc i et 32bit miljø.

cout << "The value is " << some64bitvar << "\n";

For C afhænger det af hvilket bibliotek du bruger, men printf med %ll
er et godt bud (det er vist i C99).

Fra : Bertel Brander

Dato : 10-05-05 19:41

Kim Schulz wrote:
> hejsa
> nogen der har en ide til hvordan jeg smartest udskriver en 64bit tal
> værdi med printf (eller lignende) når jeg bruger gcc i et 32bit miljø.

I C (C99):
#include <stdio.h>
#include <stdint.h>
#include <inttypes.h>

int main()
{
uint64_t i = 12345678901234567890ULL;
printf("i: %" PRIu64 "\n", i);
return 0;
}

Hvis det er C++ kan du være nødt til at bruge:
printf("i: %I64u\n", i);

%llu eller %lld burde også virke, men min gcc (MinGW) fejler.

/b

--
Absolutely not the best homepage on the net:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard