Forskel på & og *??
Fra : JS

Dato : 22-03-05 21:22

Jeg har følgende kode:

#include <stdio.h>

void print_num(void *arg){

int z;
z = * (int *) arg;

printf("%d\n", z);
}

main(){

int a = 23;
int *ip;
ip = &a;

print_num("%d\n", *ip);
print_num("%d\n", &a);

}

Hvad kan det være at resultatet er det samme når jeg i de to kald til
print_num sender henholdsvis indholdet på adressen og selve adresse?

Mvh
Johs

Fra : jesper

Dato : 23-03-05 03:37

JS wrote:

> [...]
>
> void print_num(void *arg){
>
> int z;
> z = * (int *) arg;
>
> printf("%d\n", z);
> }
>

> main(){
>
> int a = 23;
> int *ip;
> ip = &a;
>
> print_num("%d\n", *ip);
> print_num("%d\n", &a);
>
> }
>
> Hvad kan det være at resultatet er det samme når jeg i de to kald til
> print_num sender henholdsvis indholdet på adressen og selve adresse?
Fordi det gør du ikke.
*ip indeholder ikke 23 men er en pointer, ligesom &a

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-03-05 21:47

"jesper" <jesper@altern.org> wrote in message

[8<8<8<]
> Fordi det gør du ikke.
> *ip indeholder ikke 23 men er en pointer, ligesom &a

Forkert.

"ip" er en pointer til en int, som indeholder adressen på a.
"*ip" er en derefereret pointer til en int, der giver samme værdi a.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jens Jakobsen

Dato : 23-03-05 09:04

Johs(JS) udskriver i print_num hvad arg peger på..
arg er første parameter, og i kaldet til print_num er første parameter
"%d\n"

Jeg kunne godt tro at det der printes ud er 25637 (16bit) eller 680997
(32bit)
Dette vil være det samme uanset hvad det andet parameter er.

Et godt spørgsmål er hvorfor han kan Johs kan kalde print_num med to
parametre istedet for det ene det er defineret med.

.... eller er jeg gået glip af et eller andet væsentligt?

Venlig hilsen
Jens Jakobsen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-03-05 21:41

"JS" <dsa.@asdf.com> wrote in message news:d1puaa$i5e$1@news.net.uni-c.dk...
> Jeg har følgende kode:

Oversætter koden (jeg antager at det er C) ?

[8<8<8<]
> void print_num(void *arg){

Den tager eet argument,...

[8<8<8<]
> int a = 23;
> int *ip;
> ip = &a;

Det kan godt betale sig at initialisere variable samtidig med de erklæres:
int* ip = &a;

> print_num("%d\n", *ip);

men kaldes med 2 parametre.

Venlig hilsen