Feed back på kort artikel,,,
Fra : Josephine

Dato : 07-05-05 16:18

En ven sendte mig dette link.
http://www.blackwell-synergy.com/links/doi/10.1111/j.0022-202X.2005.23682.x/
abs/

Det kommer som lidt af en overraskelse for mig at olie/palmitin syrer skulle
have skadelig effekt på huden. Er der nogen herinde der hørt om dårlige
oplevelser i den retning?

Fra : G B

Dato : 09-05-05 16:56

"Josephine" <nospam@nospam.tia> skrev i meddelelsen

> Det kommer som lidt af en overraskelse for mig at olie/palmitin syrer
> skulle have skadelig effekt på huden. Er der nogen herinde der hørt om
> dårlige oplevelser i den retning?

Det er jo kun et enkelt forsøg, der er tale om her. Hvis påstanden skal
/bevises/, kræver det, at flere forsøg, uafhængigt af hinanden. kommer frem
til samme resultat. Indtil det sker, er det kun teori.

Desuden har man brugt "hairless rats" til forsøget. Hvor sammenligneligt
det er med menneskehud, vil jeg sætte spørgsmålstegn ved.

--
"How much easier is self-sacrifice than self-realization." Eric Hoffer
Med venlig hilsen

Fra : Josephine

Dato : 09-05-05 21:22

"G B" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Desuden har man brugt "hairless rats" til forsøget. Hvor sammenligneligt
> det er med menneskehud, vil jeg sætte spørgsmålstegn ved.

LOL tak for din skepsis der kom tidlige i forløbet end min. Jeg nåede vist
at konkludere en masse og før jeg fik sat spørgsmålstegn ved noget.
Må jeg spørge om du har oplevet allergiske reaktioner ved kosmetisk brug af
olie/palmitin syre?

Fra : G B

Dato : 10-05-05 01:52

> noget. Må jeg spørge om du har oplevet allergiske reaktioner ved
> kosmetisk brug af olie/palmitin syre?

Aldrig. Og tro mig - empirien siger noget ganske andet.

Man har brugt disse fedtsyrer i titusindvis af år, så mon ikke man ville
have bemærket det på et tidligere tidspunkt? Jeg tror snarere, at
"skurken" er diverse "hjælpestoffer" eller konstruerede fedtsyrer.

Fra : Josephine

Dato : 10-05-05 09:12

> [...]
> have bemærket det på et tidligere tidspunkt? Jeg tror snarere, at
> "skurken" er diverse "hjælpestoffer" eller konstruerede fedtsyrer.

Fortæl fortæl,,,. I forbindelse med kosmetisk brug har jeg læst meget om
olier/fedtstoffer men får så sjældent mulighed for at tale med andre om
emnet. Jeg har hørt om nogle ganske få der reagerede på olivenolie, men
artiklen nævner jo olie/palmitin syre isoleret, så det må jo udelukke de
andre faktorer der kan have spillet ved kosmetisk brug af en dårlig
kvalitets olivenolie.

Fra : G B

Dato : 10-05-05 20:11

> [...]
> olivenolie, men artiklen nævner jo olie/palmitin syre isoleret, så det
> må jo udelukke de andre faktorer der kan have spillet ved kosmetisk

Man kan jo være allergisk overfor de mærkeligste ting, derfor kan enkelte
vel nok reagere på olivenolie. Jeg har en artikel fra Journal of Clinical
Allergology, som beskriver et tilfælde af anafylaktisk (allergisk) schock
efter indtagelse af én kop kamillete.

Men forsøgene er udført på genmodificerede (hårløse - Wistar?) rotter, og
hvor vidt disse resultater bare sådan lige kan overføres til mennesker,
er jeg skeptisk overfor.

Jeg kunne godt tænke mig at læse HELE artiklen, så jeg kunne se, hvilke
protokoller man har benyttet sig af. Kunne du evt. poste den her i
gruppen, hvis du har den i digital form? En abstract er jo kun et
koncentreret sammendrag af artiklen.

Fra : Josephine

Dato : 10-05-05 23:55

> [...]
> protokoller man har benyttet sig af. Kunne du evt. poste den her i
> gruppen, hvis du har den i digital form?

Nej desværre, jeg har kun linket til det lille sammendrag. Jeg kan se at man
kan læse hele artiklen hvis man betaler 30 dollars men så vil jeg hellere
vente til nyhederne er mindre nye. Hvis der er hold i noget af det er det
lidt af en sensation - jeg kan forestille mig at det vil rygtes hurtigt,,,,
og gratis.

Jeg har aldrig hørt om nogen der var allergisk overfor kamille, på den anden
side har jeg heller aldrig hørt om nogen der var allergisk overfor rosentræ
eller lavendel og begge indeholder komponenter der er kommet på 26 "most
wanted" listen. Der bliver vendt op og ned på så mange ting i dag. Misforstå
mig ikke, selfølgerlig mener jeg at befolkningen skal oplyses om risikoen
ved at bruge produkter der indeholder potientielt allergifremkaldende
stoffer. Jeg er bare ikke så vild med tanken om at folk smider de mere
naturlige produkter ud til højre fordi konsekvenserne af at bruge produkter
med en masse synteser og svært nedbrydelige stoffer ikke bliver belyst lige
så kraftigt.

Fra : G B

Dato : 11-05-05 01:56

> [...]
> jeg hellere vente til nyhederne er mindre nye. Hvis der er hold i
> noget af det er det lidt af en sensation - jeg kan forestille mig at

Ved du hvad? Hvis du har den nøjagtige reference til artiklen, kan du gå på
ethvert universitets- eller forskningsbibliotek og låne hæftet og
fotokopiere artiklen. Det koster 50 kroner til et kopi-kort på f. eks. UB2,
og så kan man tage 50 A4-kopier.

Vil du med en tur på biblioteket, da?

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Josephine

Dato : 11-05-05 09:07

> [...]

> ethvert universitets- eller forskningsbibliotek og låne hæftet og
> fotokopiere artiklen. Det koster 50 kroner til et kopi-kort på f. eks.

Jeg bor langt ude på landet så tiden der vil gå med at køre frem og tilbage
vil faktisk gøre det billigere at købe artiklen over nettet, tid er lidt af
en mangelvare for mig. Bom bom bom, ok hvis det stod til mig alene ville jeg
nok vente men hvis du er MEGET nysgerring (30 dollar nysgerrig) og har lyst
til at læse artiklen "sammen" så vi kan diskutere den, vil jeg godt punge
ud??? Hmm, muligvis er der copyright på artiklen eller andre ting i
forbindelse med ophavsret så jeg ved ikke om det er så god en ide at poste
den her i gruppen. I så fald ville det nok være bedst hvis jeg må svare til
din personlige e.mail.

Fra : Leon 2100

Dato : 11-05-05 10:04

Josephine wrote:
> [...]
> den her i gruppen. I så fald ville det nok være bedst hvis jeg må svare til

Prøv at skrive fuld titel og forfattere her i gruppen.